Permalänk
Medlem

Vilken Linuxdist passar mig?

Hej

Jag har en bärbar dator (Lenovo S12) bestående av
Intel Atom N270 1,6 GHz
2 GB DDR2 RAM
Nivida ION GPU

Just nu kör jag Win 7 men tycker det går långsamt och tänkte testa Linux på den. Enda jag har datorn till är att se film/videos, surfa, men framför allt föra över foton i RAW-format från kamera, och vill gärna ha ett program som kan se dessa (ej nödvändigtvis redigera).

Grejen är att jag inte är sugen på att lära mig alla avancerade saker Linux erbjuder, utan snarare vill ha något som är likt Windows rent visuellt, och vill gärna undvika terminalen(?) och massa skrivande/'kodande'. Är Kubuntu något? Pillade på detta för några år sedan och tyckte det verkade smidigt.
Som sagt, nybörjarvänligt med GUIn är nästan ett måste där man helt enkelt kan installera, justera lite utifrån sina behov och sedan köra igång.

Får be om ursäkt om detta frågas ofta, men hittade ingen tråd som behandlade just det jag frågar om.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Du kommer i sedvanlig ordning få tips om alla de distar folk kör själva, oavsett om det är vad du efterfrågat eller inte. Samma sak varje gång.

Kubuntu är nog inte riktigt det du är ute efter, KDE brukar kunna tugga i sig resurser. Kolla på lättviktarna XFCE (Xubuntu) eller LXDE (Lubuntu) eller Mint med XFCE. Du kommer säkerligen att bli nöjd med endera.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ubuntu är populär bland folk som inte vill använda terminalen. Och då den är den mest använda bland vanliga användare så finns det nästan garanterat något program som passar dig

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Du kommer i sedvanlig ordning få tips om alla de distar folk kör själva, oavsett om det är vad du efterfrågat eller inte. Samma sak varje gång.

Kubuntu är nog inte riktigt det du är ute efter, KDE brukar kunna tugga i sig resurser. Kolla på lättviktarna XFCE (Xubuntu) eller LXDE (Lubuntu) eller Mint med XFCE. Du kommer säkerligen att bli nöjd med endera.

Jaha, det är så det fungerar i Linuxvärlden? nåja.

Ska kika på lättviktarna du nämnde. Är dessa nybörjarvänliga och lätta att komma igång med också?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Jaha, det är så det fungerar i Linuxvärlden? nåja.

Ska kika på lättviktarna du nämnde. Är dessa nybörjarvänliga och lätta att komma igång med också?

Ubuntu eller Mint beroende på vad du föredrar. Båda är mycket användarvänliga. Jag har en dator med atom (orkar inte kolla upp vilken med den är iaf inte snabbare än din) som drar Ubuntu 12.10 utan problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna ta och testa de olika alternativen i ex. virtualbox och se vilket du gillar bäst, finns trots allt en hel del olika alternativ och varianter. De flesta är bra och trevliga och är för de flesta användare mer en fråga om vanesak än något annat.

Personligen föredrar jag Mint framför Ubuntu, båda fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Jaha, det är så det fungerar i Linuxvärlden? nåja.

Ska kika på lättviktarna du nämnde. Är dessa nybörjarvänliga och lätta att komma igång med också?

Ja, det är lite så det fungerar i Linuxvärlden, precis som i resten av världen. Fråga någon om tips på vilken bil du ska köpa så får du garanterat antingen 1) ett förslag på bil som de äger eller nyligen har ägt, eller 2) rekommendation på en bil du absolut inte ska köpa, även i detta fall har de sannolikt eller har nyligen haft en av detta märke. Man är villig att rekommendera det man prövat själv och trivs med och tvärt om.

Det finns ingen som prövat varenda dist, än mindre under alla tänkbara omständigheter eller med alla tänkbara målsättningar, så man läser det man vill läsa ... Någon läser "lättdrivet" och kläcker ur sig "Arch" trots att det inte alls stämmer överens med resten av beskrivningen. Någon läser "lättinstallerat" och skriver "*buntu" och bortser kanske ifrån att personen anser att installation via terminal är det lättaste som finns, och så vidare.

De jag rekommenderade i min första post har alla grafisk installationsprocess och kan utan större problem installeras av folk som kan lite om datorer men inget om Linux (baserat på beprövad erfarenhet hos vänner och bekanta) och är lätta att komma igång med och använda för windowsinbitna användare, och de drar inte särskilt mycket resurser direkt efter ny installation (därefter blir det vad man gör av det ... ).

Edit: Sedan finns det ju Live-CD/USB-möjligheter som sagt, så det är bara att testa dig runt ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sputte:

Hej

Jag har en bärbar dator (Lenovo S12) bestående av
Intel Atom N270 1,6 GHz
2 GB DDR2 RAM
Nivida ION GPU

Just nu kör jag Win 7 men tycker det går långsamt och tänkte testa Linux på den. Enda jag har datorn till är att se film/videos, surfa, men framför allt föra över foton i RAW-format från kamera, och vill gärna ha ett program som kan se dessa (ej nödvändigtvis redigera).

Grejen är att jag inte är sugen på att lära mig alla avancerade saker Linux erbjuder, utan snarare vill ha något som är likt Windows rent visuellt, och vill gärna undvika terminalen(?) och massa skrivande/'kodande'. Är Kubuntu något? Pillade på detta för några år sedan och tyckte det verkade smidigt.
Som sagt, nybörjarvänligt med GUIn är nästan ett måste där man helt enkelt kan installera, justera lite utifrån sina behov och sedan köra igång.

Får be om ursäkt om detta frågas ofta, men hittade ingen tråd som behandlade just det jag frågar om.

Tack på förhand

Skrivet av LemonIllusion:

Ubuntu eller Mint beroende på vad du föredrar. Båda är mycket användarvänliga. Jag har en dator med atom (orkar inte kolla upp vilken med den är iaf inte snabbare än din) som drar Ubuntu 12.10 utan problem.

Jag har en HP Mini 210 med Intel Atom 455 (1C@1.67GHz + HT).
Den har jag installerat Lubuntu på men personligen föredrar jag XFCE miljön och Xubuntu. Dock valde jag Lubuntu då LXDE är lättare att dra runt på 1GB DDR2 Ram. Den är riktigt rapp och klarar av både 720p videos av lättare slag och googlande. Kör adblock för att slippa alla tunga reklam element på webben och den blir riktigt trevlig. Hade lite stök med Trådlösa nätet men det löste sig till slut och lite sökande.

Mint med LXDE/XFCE lär vara väldigt lik upplevelse att leka med.
Kubuntu är trevligt men jag föredrar som sagt XFCE mer Kubuntu med sin miljö är väldigt lik på Windows på många sätt men ändå inte. Det är trotts allt Linux.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Jo, det är ju sant!

Tack för alla tips Tror jag ska testa Xubuntu först. Som sagt så går det ju att köra Live-USB för att testa runt först.

Stämmer det att alla program finns tillgängliga oavsett vilken dist man kör? Exempelvis att man kan köra alla program för Ubuntu i Xubuntu?

Av alla svar att döma så finns det en stor mängd olika distar. Kan det vara så att många är väldigt lika varann också?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu och Lubuntu använder samma server där de hämtar programmen, så ja det är samma program som finns tillgängliga till de olika varianterna. Den stora skillnaden är vilket grafiskt gränssnitt som installeras som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu och Lubuntu använder samma server där de hämtar programmen, så ja det är samma program som finns tillgängliga till de olika varianterna. Den stora skillnaden är vilket grafiskt gränssnitt som installeras som standard.

Sweet!

Är inne och kollar runt lite på Xubuntu just nu. Ser trevligt ut faktiskt! Dock kan jag inte ansluta till mitt Wifi. Någon som vet hur man gör? Går det inte att söka efter tillgängliga? Enda jag hittar är att man manuellt måste skriva in SSID, Mac-adress osv

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Skickar ditt Wifi ut SSID så borde du få upp det efterhand som datorn hittar nya nätverk. Skickar den inte ut det så måste du manuellt ange det SSID du vill ansluta till.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Elementary OS men det är fortfarande i beta, dock fullt fungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kan rekommendera Elementary OS men det är fortfarande i beta, dock fullt fungerande.

Är det den windowsliknande open source os;et?

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Är det den windowsliknande open source os;et?

Nej..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poven:

Får be om ursäkt. Jag hörde om ett open source os som kunde hantera .exe filer, glömde vad den hette och det namnet lät bekant

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk

Ubuntu brukar vara ett säkert kort, även på lågpresterande hårdvara. I och med att jag aldrig har tyckt om varken KDE, LXDE eller XFCE rent designmässigt så har jag använt dem allt för lite för att ge några rekommendationer när det kommer till distar som kör dem, men som sagt finns ju Lubuntu eller Xubuntu om vanliga Ubuntu eller Kubuntu är för krävande. Inte för att jag skulle tro att din dator inte kan hantera KDE, Unity eller Gnome dock. Din hårdvara borde räcka tycker jag.

Själv föredrar jag Ubuntu Gnome (Ubuntu med Gnome 3 som användargränssnitt) eller Elementary OS (Ubuntubaserad distribution med det egenutvecklade användargränssnittet Pantheon). Elementary Luna är fortfarande i Beta, men Jupiter finns som stabil release. Både Elementary och Ubuntu Gnome presterar helt acceptabelt på min laptop med några år på nacken (Asus UL30A).

Annars har jag hört många goda ord om Linux Mint, i synnerhet som nybörjardistribution. Min röst faller nog dock på Elementary Luna. Är det för instabilt kan du testa Ubuntu eller Ubuntu Gnome. De finns båda som stabila releaser. Skulle det nu vara så att hårdvaran inte orkar med så kan du gå vidare till Lubuntu eller Xubuntu. Kubuntu är inget jag kan rekommendera alls. Möjligtvis ätt det är lättare att lära sig vid då det liknar Windows mer än Pantheon, Gnome och Unity, men i mina ögon är inlärningskurvan hos de senare väl värd mödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Sweet!

Är inne och kollar runt lite på Xubuntu just nu. Ser trevligt ut faktiskt! Dock kan jag inte ansluta till mitt Wifi. Någon som vet hur man gör? Går det inte att söka efter tillgängliga? Enda jag hittar är att man manuellt måste skriva in SSID, Mac-adress osv

Låter som du har ett nätverkskort från broadcom och måste pilla i terminalen tyvärr :/ det är något tjafs med rättigheter eller nåt så *ubuntu får inte skicka med dom eller nåt i den stilen har jag för mig. Hade samma problem med en gammal HP jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Är det den windowsliknande open source os;et?

Är det ReactOS du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Sweet!

Är inne och kollar runt lite på Xubuntu just nu. Ser trevligt ut faktiskt! Dock kan jag inte ansluta till mitt Wifi. Någon som vet hur man gör? Går det inte att söka efter tillgängliga? Enda jag hittar är att man manuellt måste skriva in SSID, Mac-adress osv

Ta en titt på Mint 15 Xfce, är som Xubuntu och bygger på den, fast är bättre..
Inte omöjligt att nätverket hoppar igång direkt också med den, kanske.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Är det ReactOS du menar?

Googlade lite och det ser ut som det. Låter lite spännande

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Har installerat Kubuntu nu och jag gillar det hittills! Funkar fint, och har hittat ett program som läser RAW-filer och funkar bra mycket bättre än Lightroom!

En fråga dock - Använder den inbyggda (antar jag) videospelaren och ett 720p videoklipp (.mkv) hackar till och från, sevärt men ibland rycker det till. Går detta att göra något åt, byta mediaspelare eller något? I så fall, vilken rekommenderar ni?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Windows media player

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Du behöver en mediaspelare som kan nyttja VDPAU, tex Mplayer. XBMC är annars ett populärt alternativ, men det kanske är lite OP med ett mediacenter.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Du behöver en mediaspelare som kan nyttja VDPAU, tex Mplayer. XBMC är annars ett populärt alternativ, men det kanske är lite OP med ett mediacenter.

Tackar. Ska kika på Mplayer!
Kan ju passa på att fråga om jag har fördel av mitt Nvidia ION (tror det är ett 9400-kort) vid uppspelning? Samt, vad är VDPAU?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Samt, vad är VDPAU?

det där google ska va rätt bra på sånt.....

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Du behöver den proprietära (alltså den med stängd källkod) grafikdrivrutinen från nvidia för att VDPAU ska fungera. Har för mig man kan välja nvidiadrivaren med något grafisk gränssnitt. Själv kör jag Arch Linux så jag är inte helt hemma på hur man gör i din dist. VDPAU är grafikacceleration av uppspelning av videofilmer och där kan du ha nytta av ditt Nvidia ION. Själv kör jag SMPlayer och det funkar bra (det är baserat på mplayer men har ett trevligt grafiskt gränssnitt). Kolla inställningarna på SMPlayer och ställ in vdpau som video output driver. Funkar det med bra flyt och låg CPU-användning så har du rätt drivrutin.

Jag är nyfiken på vilket program du hittade för RAW-filer? Jag har UFRaw men kan tänka mig testa något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du behöver den proprietära (alltså den med stängd källkod) grafikdrivrutinen från nvidia för att VDPAU ska fungera. Har för mig man kan välja nvidiadrivaren med något grafisk gränssnitt. Själv kör jag Arch Linux så jag är inte helt hemma på hur man gör i din dist. VDPAU är grafikacceleration av uppspelning av videofilmer och där kan du ha nytta av ditt Nvidia ION. Själv kör jag SMPlayer och det funkar bra (det är baserat på mplayer men har ett trevligt grafiskt gränssnitt). Kolla inställningarna på SMPlayer och ställ in vdpau som video output driver. Funkar det med bra flyt och låg CPU-användning så har du rätt drivrutin.

Jag är nyfiken på vilket program du hittade för RAW-filer? Jag har UFRaw men kan tänka mig testa något annat.

Tack för ett bra svar. Jag installerade MPlayer men hittade inget sätt att öppna det på faktiskt (kan fortfarande inget om terminalen) så jag har inte lyckats konfigurera det. Men SMPlayer kanske man ska kika på då!
Finns det något standardsätt för att få genväg till alla program man installerar via Software Center? Jag lyckades få fram en skrivbordsikon på bland annat Samba genom att välja Create Launcher och när jag skrev in Samba så hittades programmet automatiskt, dock gick detta ej med Mplayer.

Jag använder också UFRaw för att öppna RAW-filer. Av det lilla jag kollade på hittills så såg det bra ut, men endast när det gäller individuella filer att öppna. Blir lite osmidigt om man ska kolla igenom foton från en hel mapp. Hittar du något som är likt Lightroom till interfacet så säg gärna till!

Förresten, angående drivrutinerna så hittade jag några att välja mellan på Software & Updates. Den här kör jag med, så jag verkar ha den rätta

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Jag skulle bara vilja inflika för ett ögonblick. Vad du referar till som Linux, är egentligen, GNU/LINUX, eller som jag nyligen har tagit till att kalla det, GNU plus Linux. Linux är inte ett operativsystem i sig självt, utan snarare en bland andra fria komponenter av ett fullt funktionellt GNU-system som har gjorts användbart av GNU's kärnbibliotek, skalverktyg och vitala systemkomponenter som utgörs av ett fullt operativsystem så som det definieras av POSIX.

Många dator-användare kör en modifierad version av GNU-systemet varje dag, utan att veta det. Genom en märklig sväng av händelser, har den versionen av GNU som är vitt använt idag ofta blivit kallad Linux, och många av dess användare är inte medvetna om att det i grund och botten är ett GNU-system, utvecklat av GNU-projektet.

Det finns verkligen ett Linux, och dessa personer använder det, men det är bara en del av det system de använder. Linux är kärnan: programmet i systemet som allokerar maskinens resurser till de andra programmen som du kör. Kärnan är en essensiell del av ett operativsystem, men oanvändbar i sig själv: den kan bara fungera i kontexten av ett komplett operativsystem. Linux är vanligtvis använt i kombination med GNU-operativsystemet: hela systemet är i grund och botten GNU med Linux tillagt, eller GNU/Linux. Alla de så kallade Linux-distributionerna är egentligen distributioner av GNU/linux.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Har Linux Mint (Cinnamon) på min gamla Asus Eeepc 901 med Atom processor, är väldigt nöjd med det