LG släpper ultrabreda 29EA73-P och 29EB73-P med 2 560 x 1 080 pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

För oss som älskar att jobba med flertal grejer på bredden likt när man har flera skärmar.

Då tar jag hällre 2 eller 3 st 16/10 skärmar så jag fortfarande har kvar pixlarna i höjdled. Sitter själv med 2 st 16/10 skärmar och en 5:4. Jag skulle aldrig i livet byta ut dem och förlora pixlar i höjd.

Märks direkt när man kommer till någon med 16/9 skärmar.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Skärmen har faktiskt lägre dpi än tex en 27" 2560x1440.

Fo3

Skrivet av Tumnus:

Helt irrelevant eftersom personen ifråga klankade ner på upplösningen och inte pixeltätheten.

Skärmen har faktiskt lägre upplösning än tex en 27" 2560x1440.

(Skönt att se relevant, negerat på korrekt sätt!)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

För oss som älskar att jobba med flertal grejer på bredden likt när man har flera skärmar.

Ja, det är praktiskt med lite bredd.

Men hanterar du inte "flera grejor på bredden" lika bra på tex en 2560x1440?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Swecs standardsvar på detta:
Vilken Efterbliven skärm, 21:9 är det ingen som vill ha förutom p12or, utan alla drömmer om en 16:10 skärm på 2560x1600 för det är bättre på alla sätt och vis.

<Jag ser bara mina egna behov och förstår inte att det finns andra>

Skärmtillverkarna verkar dock inte se att behovet av 16:10 skärmar också finns... Kanske då dell då de har en typ 1 eller 2 skärmar i 16:10.

Permalänk
Avstängd

Tre eller fyra av dessa stående skulle sitta fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tycker inte att det är något konstigt. En skärm som jag sitter och glor på hela tiden lägger jag ner precis så mycket som behövs för att få det jag vill ha, oavsett om det är för att hålla på med Excel eller inte. Synd bara att det inte är lika generöst på jobbet när det gäller sånt.

Dock är uppenbarligen inte det största behovet 16:10 då knappt några skärmar släpps i det. Vet inte hur länge det gnällts om att 16:9 är ett värdelöst format, dock verkar det onekligen som det bästa formatet då det säljer bäst.

1080p.. Dvs 16:9 är dessutom standard inom tv/film/spel så givetvis är behovet större för ett brett format. Folk spelar och kollar uppenbarligen på film mer än dom jobbar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Dock är uppenbarligen inte det största behovet 16:10 då knappt några skärmar släpps i det. Vet inte hur länge det gnällts om att 16:9 är ett värdelöst format, dock verkar det onekligen som det bästa formatet då det säljer bäst.

1080p.. Dvs 16:9 är dessutom standard inom tv/film/spel så givetvis är behovet större för ett brett format. Folk spelar och kollar uppenbarligen på film mer än dom jobbar

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju även vara det att 16:9 säljs bättre då det nästan bara är det som finns
Jobbar inom elektronik handeln och har märkt att vääääldigt många har ingen aning om 16:10 men när jag förklarat för dem så brukar de alltid köpa en 16:10 skärm istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Kan ju även vara det att 16:9 säljs bättre då det nästan bara är det som finns
Jobbar inom elektronik handeln och har märkt att vääääldigt många har ingen aning om 16:10 men när jag förklarat för dem så brukar de alltid köpa en 16:10 skärm istället.

Väldigt många har ingen aning om vad formatet på skärmen är överhuvudtaget. Liksom folk klagar inte spontant på vanliga 16:9 skärmar att de har för lite höjd. Det är mest inbitna nördar som fått för sig att det är en enorm skillnad och något fasansfullt kommer hända om de råkar nudda en 16:9 skärm.

Sen kommer vi till följdfrågan, varför är det som det är att 16:9 är populärast? Liksom är det en slumpvis eller har stora delen av befolkningen mer användning av 16:9?

Permalänk
Skrivet av kaya:

Vill man ha 2 dokument eller liknande bredvid varandra så vill man väl ha högre höjd än 1080? Men det är klart jag ser ingen mening med Facebook heller så jag är väl lite gammalmodig kanske

1080 är kanske lite lågt men det funkar, 3360*1440 hade dock varit trevligare. Se det som två 5:4(nästan) skärmar bredvid varandra.

Permalänk
Rekordmedlem

Det gör inget om en monitor har 16:9 eller ett ännu bredare bildförhållande, bara den har högre höjdupplösning, 1080 linjer är det som är begränsningen och det finns ju redan skärmar som har mer linjer på höjden och vi som har flera monitorer har redan både mer linjer på höjden och bredadre bildförhållande totalt sett, jag använder 5120x 1600 och hade gärna haft det som en monitor, elelr ännu hellre en ännu mer högupplöst monitor, men absolut inte mindre linjer än 1600 under några omständigheter, 4k i 16:9 kommer att fungera bekvämt eftersom det har mer linjer höjdmässigt, för det är det som gör den verkliga skillnaden, inte 16:9 eller 16:10.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.