Två snabba frågor angående montering av Antec Kuhler 620 - sluten vattenkylning

Permalänk
Medlem

Två snabba frågor angående montering av Antec Kuhler 620 - sluten vattenkylning

Hejsan!

Jag skulle behöva lite tips på bästa sättet man kan montera mitt kylsystem på.
Använder push 'n pull med två stycken fläktar, minns inte namnet men de är skapligt bra iaf.
Har två frågor:

1. Ska man montera radiatorn så att den suger in luft istället för blåser ut luft tro? Läste att det sänker temperaturen på cpun, men till bekostnad av resten av datorn. Hittills har jag alltid haft det monterat så det blåser ur luften från datorn.

2. Hur ska man ha på kylpastan med denna kylare? När man ska sätta dit kylaren så trycker man först ner den på IHS'en, sedan vrider man den typ 15 grader för att klicka i en låsmekanism. Hur ska jag applicera pastan för att få bästa effekt när jag måste vrida den?

Tacksam för hjälp!

// WoG

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

1. Ut, eftersom du förlorar luftflöde runt processorn så vill du inte göra det värre med varm luft.

2. Knappnålshuvud precis i mitten skall bli optimalt

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

1. Ut, eftersom du förlorar luftflöde runt processorn så vill du inte göra det värre med varm luft.

2. Knappnålshuvud precis i mitten skall bli optimalt

1. Är du helt säkert på detta? Har sett många som monterar den med insug som fått bättre temperaturer, bara att se till så luften fraktas bort någon annanstans.

2. Öh, knappnålshuvud? Länka gärna en bild på hur du menar då, och vad har det med själva vridningen att göra?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

1. Är du helt säkert på detta? Har sett många som monterar den med insug som fått bättre temperaturer, bara att se till så luften fraktas bort någon annanstans.

2. Öh, knappnålshuvud? Länka gärna en bild på hur du menar då, och vad har det med själva vridningen att göra?

Har du fläkt in så brukar cpun oftast bli nån liten grad kallare men resterande inne i chassit blir varmare, temperatur mässigt så är det inte stor skillnad på bara pull gentemot push/pull, bara det att du slipper en massa damm i radiatorn vid pull. T.ex jag har en H80 som jag hade 2x 120 noctua p12 på som snurrade i 1300 (max rpm) bytte ut dem 2 mot 1 GT 1850 i pull och jag har exakt samma temperaturer fast lite lägre ljudnivå, då H80 är en tjock rad 20 FPI så är optimala fläktar på 1500 och upp och med så mycket statiskt tryck som möjligt. Men jag hade kört på att fläkten/arna blåser ut.

Och vad föregående menar tror jag att du bara ska lägga en liten klick i mitten på cpun

Permalänk
Medlem

1. Montera radiatorn där du lättast kan så länge du har möjlighet att fortfarande ha samma luftflöde igenom hela lådan, det spelar inte så stor roll.. lite väl mycket optinojja kan man tycka

Permalänk
Medlem

Min tanke var att jag har så pass bra kylare på mina grafikkort (wf3x) så att de aldrig går upp i 70 grader, men däremot min cpu går alldeles för högt, så ska kolla om det kan vara monteringsfel eller fläktarna eller liknande. Är det fortfarande samma funderar jag på om de kan vara pumpen som är slö.
Kan man testa detta på något enkelt sätt?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Kolla pumpens rpm.
Alt. Koppla in den i en Annan kontakt

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Gällande monteringen; Om du bara skruvar fast fästningscirkel i moderkortet så löst att den bara precis sitter fast kan du lyfta på den och få in själva kylhuvudet i låsningen utan att den nuddar kylpastan på IPSen till någon större grad, sen kan du hålla den uppe medan du skruvar i skruvarna tills de är så hårt som behövs, vilket resulterar i att den trycks ut på samma sätt som på en vanlig luftkylare

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Kolla pumpens rpm.
Alt. Koppla in den i en Annan kontakt

Bra tips! Ska prova att koppla in den direkt i min fläktkontroller och brassa på med full effekt

Skrivet av Lasergurka:

Gällande monteringen; Om du bara skruvar fast fästningscirkel i moderkortet så löst att den bara precis sitter fast kan du lyfta på den och få in själva kylhuvudet i låsningen utan att den nuddar kylpastan på IPSen till någon större grad, sen kan du hålla den uppe medan du skruvar i skruvarna tills de är så hårt som behövs, vilket resulterar i att den trycks ut på samma sätt som på en vanlig luftkylare

Tack för tipset! Denna tråden kan stängas nu

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Bra tips! Ska prova att koppla in den direkt i min fläktkontroller och brassa på med full effekt

Tack för tipset! Denna tråden kan stängas nu

Du skall ALDRIG köra pumpar igenom fläkkontrollern. Även om pumpar från slutna system brukar dra låg spänning nog så kan det sluta illa.
(Gäller inte PWM-baserade kontrollers men de är ofta kass för övrigt)

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Du skall ALDRIG köra pumpar igenom fläkkontrollern. Även om pumpar från slutna system brukar dra låg spänning nog så kan det sluta illa.
(Gäller inte PWM-baserade kontrollers men de är ofta kass för övrigt)

Uhm, okej? Varför inte?

Min fläktkontroller ger ju samma volt som moderkortet gör, bara det att man kan se till att den kör på 100% och inget annat?
Är det bättre att koppla den till PWR-kontakten på moderkortet i så fall?
För övrigt antar jag att min kontroller är "PWM"-baserad, då den har 4 pins i alla kontakter?
Fungerar bra gör den iaf, det är jätteenkelt att styra alla mina fläktar med den

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Uhm, okej? Varför inte?

Min fläktkontroller ger ju samma volt som moderkortet gör, bara det att man kan se till att den kör på 100% och inget annat?
Är det bättre att koppla den till PWR-kontakten på moderkortet i så fall?
För övrigt antar jag att min kontroller är "PWM"-baserad, då den har 4 pins i alla kontakter?
Fungerar bra gör den iaf, det är jätteenkelt att styra alla mina fläktar med den

För att de drar för mycket ström helt enkelt. Spänningen må vara den samma på både fläkt och pump men strömmen kan lätt vara-10-100 gånger starkare på pumpar.
Och med PWM-kontroller menar jag de som använder PulsModulation istället för de vanliga som är baserade på transistorer. Om du kör fläktarna via "vanlig" PWM (4-pin) så styrs spänningen INUTI fläkten. Kör du pumpen på en 4 pin så styrs spänningen av det som den kopplas FRÅN.

Det är inte omöjligt att din nuvarande konfiguration håller som den är, men jag rekommenderar att du kollar upp vad pumpen drar för ström och vad kontrollern klarar. Hittar du inte pumpens ström så återkom med vad du hittat om kontrollern

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Det står i manualen som medföljer att fläkten som följer med, ska placeras så att den suger ut värmen från radiatorn och ut ur chassit.

Jag kör min pump ansluten till en 3-pin på moderkortet och pumpen snurrar runt 1480 rpm.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Har i alla fall satt fläktarna så de tar luften utanför chassit och kyler radiatorn med nu, samt satt vattenpumpen i min fläktkontroller, fungerade perfekt.
Nu går den garanterat på 100% hela tiden, och fick ner temperaturen ett par grader på cpun, mot att jag får några grader varmare i mitt chassi, vilket inte är minsta lilla problem för mig.
Tack för hjälpen allihopa iaf

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional