Permalänk
Medlem

Pingen är ostabil

Hej!
Jag har ett ganska jobbigt problem, mitt internet är ganska ostabilt.
Normalt har jag ca 30-40 ping och ibland kan det bara åka upp till 100-300 och sedan blir det ok igen. Det är väldigt jobbigt när man t.ex spelar cs eller liknande spel.

Jag har hört att man ska kunna ändra något med portarna fast jag har ingen aning om vad jag ska ändra :/
Det här har jag gjort än så länge: Kryssat ur "Remote Differential Compression", Inaktiverat "Multimedia Class Scheduller".
Finns det något mer jag kan göra?

Tack!

Permalänk
Medlem

Tror inte det är något i spelet. Vad har du för internetuppkoppling? Vad har du för dator, modem och router? Hur ansluter du datorn mot routern? Vad sker på nätverket medans du spelar? tex. någon surfar, youtube, torrent, svtplay, spotify röstchatt etc.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som är ansluten när du spelar? De kanske kollar fredagspanelen i 1080p

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst hemma?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

#2 (1) 6,51 Mbit/s ner och 0.75 Mbit/s upp (2) i5 3750k, geforce 560ti, 8gb ram, någon d-link router (?) (3) Medans jag spelar så pratar jag oftast på skype (brukar lagga utan också) och youtube i bakgrunden ibland.

#3 Ibland är min bror inne fast ingen skillnad :/

#4 Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofläsk:

#2 (1) 6,51 Mbit/s ner och 0.75 Mbit/s upp (2) i5 3750k, geforce 560ti, 8gb ram, någon d-link router (?) (3) Medans jag spelar så pratar jag oftast på skype (brukar lagga utan också) och youtube i bakgrunden ibland.

#3 Ibland är min bror inne fast ingen skillnad :/

#4 Japp

Typiskt adsl-problem. Pipan ner eller upp blir full av något som tar all bandbredd tillfälligt och ditt spel laggar då.

Hackar skypesamtalet? Så det laggar även till om du är ensam med ditt spel (och skypesamtal) på nätverket?

Du är ansluten trådlöst med routern alltså?

Permalänk
Medlem

Skypesamtalet brukar hacka upp sig, och det brukar också lagga till helt random när jag kör själv.
Som tidigare idag hade jag som vanligt 20-30 ping och sedan upp till 100-200 och ända upp till 1500 ms, sedan så är det tillbaka till 20-30 ping igen.

Japp, ansluten till routern
Tog upp cmd och skrev "tracert 95.172.65.76" och detta är resultatet (såg en snubbe som gjorde samma och då kunde man kanske se problemet?)
1 21 ms 23 ms 21 ms gw3-no86.tbcn.telia.com [81.233.178.1]
2 32 ms 41 ms 31 ms s-b2-link.telia.net [80.91.245.241]
3 34 ms 33 ms 43 ms s-bb2-link.telia.net [213.155.131.32]
4 69 ms 52 ms 203 ms ffm-bb2-link.telia.net [213.155.134.112]
5 66 ms 53 ms 54 ms ffm-b11-link.telia.net [213.155.131.225]
6 81 ms 64 ms 72 ms internap-ic-138405-ffm-b11.c.telia.net [213.248.
98.22]
7 60 ms 57 ms 67 ms border1.t7-1-bbnet1.fra002.pnap.net [95.172.67.1

Permalänk
Medlem

Just nu sätter jag min gissning på att det är något program som stör och gör någon synk/uppdatering/delning. Men det kan också vara så att det är det trådlösa, så vi vill utesluta det med.

Helst ska du prova med kabel, det är enklast och ger säkrast feedback på om det är problemet. Men d kan också kolla kanalerna med programmet inssider. Du ser vad grannarna ligger på och väljer en kanal som inte är så trång. Väljer du en kanal annat än 1,6 och 11 överlappar du och kan orsaka störningar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Just nu sätter jag min gissning på att det är något program som stör och gör någon synk/uppdatering/delning. Men det kan också vara så att det är det trådlösa, så vi vill utesluta det med.

Helst ska du prova med kabel, det är enklast och ger säkrast feedback på om det är problemet. Men d kan också kolla kanalerna med programmet inssider. Du ser vad grannarna ligger på och väljer en kanal som inte är så trång. Väljer du en kanal annat än 1,6 och 11 överlappar du och kan orsaka störningar istället.

Får ta och se om det är möjligt att fixa kabel
Efter att ha sökt på google så hittade jag att man kunde stoppa "WLAN autoconfig" (Wireless Zero Configuration) och när jag gör det så slutar mitt nätverk att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofläsk:

Får ta och se om det är möjligt att fixa kabel
Efter att ha sökt på google så hittade jag att man kunde stoppa "WLAN autoconfig" (Wireless Zero Configuration) och när jag gör det så slutar mitt nätverk att fungera

Jag menar att du ska prova tillfälligt med kabeln först. Stoppar du den tjänsten slutar det trådlösa att fungera.

Permalänk
Avstängd

Själv kunde jag inte ens använda skype är jag spelade, ventrilo och teamspeak fungerade prima. Skype var (är?) bloatware deluxe.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Testade att avaktivera ipv6 och det fungerar bättre nu! Dock så blir det fortfarande lagspikes då och då :/

Permalänk
Medlem

Kör med kabel! Trådlöst är som att be om problem. Grr..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ladda ned pingplotter och kör testet. Ladda upp resultatet här. OBS kör minst 5 minuter!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

#13 Sitter i en friggebod ca 15 meter ifrån huset där routern och det är, ska nog försöka fixa kabel
#14 På "Adress to Trace" så tog jag google.com om det har någon betydelse? http://i.imgur.com/0e0cGqw.png Förstår ingenting av det där

Permalänk
Medlem

Just nu ser länken bra ut, men man kan se att det hoppar lite. 45 ms i avg men 19 ms i det senaste värdet.
Kör testet medan du spelar så kommer du se hur länken har varit medan du har spelat

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Ska göras!

*EDIT*
Efter jag har spelat en cs match, hade ganska många lagspikes under denna
http://i.imgur.com/SW8h9HJ.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofläsk:

#13 Sitter i en friggebod ca 15 meter ifrån huset där routern och det är, ska nog försöka fixa kabel
#14 På "Adress to Trace" så tog jag google.com om det har någon betydelse? http://i.imgur.com/0e0cGqw.png Förstår ingenting av det där

Bär in datorn i huset om du inte har en lång TP kabel. Funkar det då kan man misstänka att det är det trådlösa som spökar. Om du fortfarande får spikes så kan man anta att det tråslösa funkar. Sen bär du tillbaka datorn. Vid felsökning där man offra sig lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Hmm, har exakt samma problem.. Har dock Tele2. Hade megaproblem med nätet innan. Kunde inte spela alls, eftersom det bara kraschade hela tiden. Då var det tydligen kontakten till hemtelefonen som spökade. Efter jag dragit ut den och satt routern direkt in i uttaget fick jag detta problemet.
Får konstiga lagspikes hela tiden i League of Legends, bara ett exempel, först ligger pingen på 50-60, sen går den upp i typ 120 och ligger där ett tag, sen ibland går den upp i 400 ibland, men blir bättre och går ner i 120-80 igen om man står still, eller backar bak från all action.
Jag kan dock inte spela Cs 1.6, då min ping ligger på runt 200-400, när det står att jag ska ha 40-50 när jag ska joina servern.
( Sorry Thyd, för att jag stjäler din tråd lite.. ;p )

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4ZORMOUSE:

Hmm, har exakt samma problem.. Har dock Tele2. Hade megaproblem med nätet innan. Kunde inte spela alls, eftersom det bara kraschade hela tiden. Då var det tydligen kontakten till hemtelefonen som spökade. Efter jag dragit ut den och satt routern direkt in i uttaget fick jag detta problemet.
Får konstiga lagspikes hela tiden i League of Legends, bara ett exempel, först ligger pingen på 50-60, sen går den upp i typ 120 och ligger där ett tag, sen ibland går den upp i 400 ibland, men blir bättre och går ner i 120-80 igen om man står still, eller backar bak från all action.
Jag kan dock inte spela Cs 1.6, då min ping ligger på runt 200-400, när det står att jag ska ha 40-50 när jag ska joina servern.
( Sorry Thyd, för att jag stjäler din tråd lite.. ;p )

Samma här :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4ZORMOUSE:

Hmm, har exakt samma problem.. Har dock Tele2. Hade megaproblem med nätet innan. Kunde inte spela alls, eftersom det bara kraschade hela tiden. Då var det tydligen kontakten till hemtelefonen som spökade. Efter jag dragit ut den och satt routern direkt in i uttaget fick jag detta problemet.
Får konstiga lagspikes hela tiden i League of Legends, bara ett exempel, först ligger pingen på 50-60, sen går den upp i typ 120 och ligger där ett tag, sen ibland går den upp i 400 ibland, men blir bättre och går ner i 120-80 igen om man står still, eller backar bak från all action.
Jag kan dock inte spela Cs 1.6, då min ping ligger på runt 200-400, när det står att jag ska ha 40-50 när jag ska joina servern.
( Sorry Thyd, för att jag stjäler din tråd lite.. ;p )

Trådlöst?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Trådlöst?

Nope, trådat.

Permalänk

[quote="R4ZORMOUSE;13744497"]Hmm, har exakt samma problem.. Har dock Tele2. Hade megaproblem med nätet innan. Kunde inte spela alls, eftersom det bara kraschade hela tiden. Då var det tydligen kontakten till hemtelefonen som spökade. Efter jag dragit ut den och satt routern direkt in i uttaget fick jag detta problemet.
Får konstiga lagspikes hela tiden i League of Legends, bara ett exempel, först ligger pingen på 50-60, sen går den upp i typ 120 och ligger där ett tag, sen ibland går den upp i 400 ibland, men blir bättre och går ner i 120-80 igen om man står still, eller backar bak från all action.
Jag kan dock inte spela Cs 1.6, då min ping ligger på runt 200-400, när det står att jag ska ha 40-50 när jag ska joina servern.
( Sorry Thyd, för att jag stjäler din tråd lite.. ;p )[/quotep

Paah, jag har oxå tele2 och samma problem i samma spel.
Vet inte vad det beror på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Paah, jag har oxå tele2 och samma problem i samma spel.
Vet inte vad det beror på

Skickades från m.sweclockers.com

Tror helt ärligt att leverantörerna har problem med vissa linor..

Permalänk
Medlem

Istället för att spekulera så använd verktyg som testar er lina!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Istället för att spekulera så använd verktyg som testar er lina!

Men det är ju det vi behöver hjälp med? Jag tror helt ärligt inte att varken jag eller trådens skapare vet ett dyft om några sådana program.. Det är ju därför vi vänder oss till folk som er?
Ta inte detta negativt, menade inte det så.. Inte lätt att uttrycka sig i text..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Ladda ned pingplotter och kör testet. Ladda upp resultatet här. OBS kör minst 5 minuter!

Skrivet av R4ZORMOUSE:

Men det är ju det vi behöver hjälp med? Jag tror helt ärligt inte att varken jag eller trådens skapare vet ett dyft om några sådana program.. Det är ju därför vi vänder oss till folk som er?
Ta inte detta negativt, menade inte det så.. Inte lätt att uttrycka sig i text..

Se mitt svar som jag skrev igår. Har du testat det?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Se mitt svar som jag skrev igår. Har du testat det?

Så, nu har jag laddat ner. Ska jag köra när jag spelar? Vilken adress ska jag mäta mot? Vilken spårningsintervall?

Permalänk
Medlem

Gör med standardinställningar mot google

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Har comhem 100/10, använder kabel, har inga program i bakgrunden eller liknande.