Asus antyder stopp för Windows RT

Permalänk
Melding Plague

Asus antyder stopp för Windows RT

Försäljningen av Vivotab RT når inte upp till förväntningarna, vilket nu får Asus att lägga om till Windows x86 och produkter med Intel-kretsar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var väntat, dock lite tråkigt då 8.1 är snart här.

Permalänk
Medlem

Inte alls oväntat.

Windows RT är en förvirrande produkt. Om man vill ha en Windowsplatta är det knappast för metro utan för att det går att köra riktiga Windowsprogram på den, och det kan man ju inte på RT. Kvar blir då metro och det taskiga apputbudet, något som i alla fall inte jag anser är en fördel.

Nej, Microsoft, lägg ner RT och rädda den lilla bit heder ni fortfarande har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte alls oväntat.

Windows RT är en förvirrande produkt. Om man vill ha en Windowsplatta är det knappast för metro utan för att det går att köra riktiga Windowsprogram på den, och det kan man ju inte på RT. Kvar blir då metro och det taskiga apputbudet, något som i alla fall inte jag anser är en fördel.

Nej, Microsoft, lägg ner RT och rädda den lilla bit heder ni fortfarande har.

Även om det skulle gå att köra riktiga windowsprogram på RT känns ARM för klent för dem. Så jo, skrota RT låter vettigt

Permalänk

Ja det var som sagt väntat.

Men varför kan inte Microsoft sänka priset och sälja dessa Windows RT surfplattor till ett bättre pris? Eller lansera en ny Surface RT med bättre hårdvara och ett pris som gör att den kan konkurrera mot iPad och Android surfplattor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

HAha som andra säger, inte oväntat.

Det gäller att ha en bra strategi om man skall slå sig in på en marknad. Ser inte ut som pyttemjuk har det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Det är som att "beating a dead horse", problemet för Ballmer är att hästen aldrig varit vid liv.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Entusiast

Det Microsoft har som inte de andra har är möjligheten att köra riktiga desktop program på sin surfplatta, att då försöka sälja en version utan den funktionaliteten tar bort hela poängen.

Ge oss en awesome x86 platta utan fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Även om det skulle gå att köra riktiga windowsprogram på RT känns ARM för klent för dem. Så jo, skrota RT låter vettigt

Ja, oavsett x86 eller ARM så ligger problemet i att Windows ekosystem inte direkt är efterfrågat. Vad fyller det för hål efter Android/iOS? (om man räknar bort de som gillar microsoft för att det är Microsoft, men de har å andra sidan troligtvis redan köpt en RT platta). Jag har svårt att se det.

När man väl startat en app ser den ut och beter sig ungefär likadant på samtliga plattformar, så det man måste erbjuda är:

ett brett apputbud
Ett bra gränssnitt.

Det sistnämnda må vara en smaksak, men något apputbud att tala om finns det ju definitivt inte om man jämför med iOS och Android, och metro har fått folk att spy kaskader över skärmen när de har Windows 8, så det troliga är att man inte vill ha det på en platta heller.

Ett argument som oftast tas upp är att Android och iOS minsann inte heller hade så många appar i början, men varför skulle kunderna bry sig om det? De enda som kan tänka sig att sympatiköpa och sitta och rulla tummarna medans polarna kör vilka appar de vill är väl just de som gillar Microsoft för att det är Microsoft, och de är inte så många i verkligheten. Det som gäller är ju vilka appar som finns NU, och då får RT storstryk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja det var som sagt väntat.

Men varför kan inte Microsoft sänka priset och sälja dessa Windows RT surfplattor till ett bättre pris? Eller lansera en ny Surface RT med bättre hårdvara och ett pris som gör att den kan konkurrera mot iPad och Android surfplattor.

Faktiskt, det där är liksom huvudproblem.

Permalänk
Medlem

Bästa är om Microsoft skrotar RT snarast, innan dom förlorar ännu mer på det.
Går liksom inte att konkurera med en platta som är för dyr i förhållande till vad man får samt det klena utbudet av appar.

x86 plattor är ju betydligt mer intressant för nästan alla, om priserna kan hållas OK.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Är otroligt nöjd med Surface RT, ett riktigt bra köp om man fattar vad det är man köper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, oavsett x86 eller ARM så ligger problemet i att Windows ekosystem inte direkt är efterfrågat. Vad fyller det för hål efter Android/iOS? (om man räknar bort de som gillar microsoft för att det är Microsoft, men de har å andra sidan troligtvis redan köpt en RT platta). Jag har svårt att se det.

När man väl startat en app ser den ut och beter sig ungefär likadant på samtliga plattformar, så det man måste erbjuda är:

ett brett apputbud
Ett bra gränssnitt.

Det sistnämnda må vara en smaksak, men något apputbud att tala om finns det ju definitivt inte om man jämför med iOS och Android, och metro har fått folk att spy kaskader över skärmen när de har Windows 8, så det troliga är att man inte vill ha det på en platta heller.

Ett argument som oftast tas upp är att Android och iOS minsann inte heller hade så många appar i början, men varför skulle kunderna bry sig om det? De enda som kan tänka sig att sympatiköpa och sitta och rulla tummarna medans polarna kör vilka appar de vill är väl just de som gillar Microsoft för att det är Microsoft, och de är inte så många i verkligheten. Det som gäller är ju vilka appar som finns NU, och då får RT storstryk.

Det allra starkaste kortet microsoft har, är ju faktiskt officepaketet.
Så att säga att det inte är efterfrågat tycker jag är direkt fel, finns nog många många företag som skulle köpa plattor till vettigt pris,
om det är möjligt att köra officepaketet på den.
Och sen ska vi nog inte ens börja tala om alla vpn, server och interna system som enbart fungerar i en windows (x86) miljö.

Kort sagt, får Microsoft ut en vettig produkt, blir det nog storslam.
Men bara OM

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Leechu:

Det allra starkaste kortet microsoft har, är ju faktiskt officepaketet.
Så att säga att det inte är efterfrågat tycker jag är direkt fel, finns nog många många företag som skulle köpa plattor till vettigt pris,
om det är möjligt att köra officepaketet på den.
Och sen ska vi nog inte ens börja tala om alla vpn, server och interna system som enbart fungerar i en windows (x86) miljö.

Kort sagt, får Microsoft ut en vettig produkt, blir det nog storslam.
Men bara OM

Och där pekar du på exakt varför Windows RT är totalt dödsdömt. Om det starkaste kortet för en plattform avsedd för pekplattor är att MS Office (i desktop-format) finns så borde även den mest vilsne analytiker direkt kunna lura ut hur bra den plattformen kommer klara sig.

Vem vid sina sinnes fulla bruk vill använda MS Office med touch-tangentbord? Oh, just ja, Surface har ju touch/type-cover. Åter igen, om touch/type-cover mer eller mindre är en nödvändighet för en pekplatta så är man rätt illa ute...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

Det allra starkaste kortet microsoft har, är ju faktiskt officepaketet.
Så att säga att det inte är efterfrågat tycker jag är direkt fel, finns nog många många företag som skulle köpa plattor till vettigt pris,
om det är möjligt att köra officepaketet på den.
Och sen ska vi nog inte ens börja tala om alla vpn, server och interna system som enbart fungerar i en windows (x86) miljö.

Kort sagt, får Microsoft ut en vettig produkt, blir det nog storslam.
Men bara OM

Ja, deras x86-plattor kan kanske bli något, men nu gällde det ju RT. Om företag vill ha så köper de. iPad och iPhone är standard på ganska många företag och de kostar ju betydligt mycket mer än Surface RT, eller andra plattor med RT, så det är inte priset som är problemet vad det verkae.

Om Office på en platta hade varit så pass efterfrågat och fantastiskt hade nog fler köpt det, men office är ju främst ett produktionsverktyg, medans plattor generellt lämpar sig bättre för konsumtion, så jag ställer mig tveksam till om folk verkligen tycker att det är så viktigt med office på en platta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av grottsten:

Är otroligt nöjd med Surface RT, ett riktigt bra köp om man fattar vad det är man köper.

Håller med! jag köpte faktiskt idag kanske lite dumt men en vivotab RT att ha i jobbet, är hantverkare och behöver kunna beställa delar på språng och office. samtidigt som jag gillar tangentbordet och att den fanns i 3G

Så vet man vad man behöver det till så är den grym.

Sedan måste jag säga att jag är chockad av hur rapp t.ex. webbläsaren är! känns som en IPAD och ja jag har android tål inte lagget!
Så jag tycker det var ett bra köp, nu kommer nog många ogilla detta men det är som det är!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bästa är om Microsoft skrotar RT snarast, innan dom förlorar ännu mer på det.
Går liksom inte att konkurera med en platta som är för dyr i förhållande till vad man får samt det klena utbudet av appar.

x86 plattor är ju betydligt mer intressant för nästan alla, om priserna kan hållas OK.

Nej, men RT är ju bara skräp och det inser nästan alla - det finns inte en enda sak som motiverar att använda RT då det banne mig BARA har nackdelar. Den förmenta fördelen av att vara windows rök eftersom det ändå inte kan köra X86 applikationer och idag med moderna X86 proppar som drar lite ström - varför i hela friden namn köra med arm på en riktig dator och som surfplatta är RT hopplöst efter android så med andra ord finns det ingen orsak för någon att någonsin välja RT framför något av de attraktiva alternativ som finns.

Vila i skam RT....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leechu:

Det allra starkaste kortet microsoft har, är ju faktiskt officepaketet.
Så att säga att det inte är efterfrågat tycker jag är direkt fel, finns nog många många företag som skulle köpa plattor till vettigt pris,
om det är möjligt att köra officepaketet på den.
Och sen ska vi nog inte ens börja tala om alla vpn, server och interna system som enbart fungerar i en windows (x86) miljö.

Kort sagt, får Microsoft ut en vettig produkt, blir det nog storslam.
Men bara OM

Kanske är det därför Microsoft nu lanserar MS Office mobile för Android!
Det kommer bli en hård kamp för dem att komma in på Androids Office marknad. Kingsoft Office och Officesuite pro, Quick Office och Olive Office är bara några av flera som har gott renommé bland Android användare.
http://www.gsmarena.com/microsoft_releases_office_mobile_for_office_365_android_app-news-6495.php

Fast inget för mig, använder Libre Office på dator och Mobile systems Officesuite Pro 7 på mobilen (phablet +5 tums skärm).

Ett skäl till att MS gör detta är att Office 365 ska vara tillgängligt överallt: På kontor, på resande fot, under bärplockning, på badstranden och i skidbacken via Sky Drive molnlagring (kräver internet uppkoppling men det är inget som MS reklamen, informerar om).
Eftersom WinRT misslyckats totalt, är MS tvingade att släppa Android appar. Dels för att kunna stoppa andra Office tillverkare från att bli för dominerande (*host* och utveckla för andra OS *host*) och dels för att kunna erbjuda Office365 köpare möjlighet att använda Office365 i skogen på en surfplatta.
Samtidigt som Microsoft skapar appar till Android, så känner WinPhone och WinRT kunder stor brist på appar...

Red: Glömde lägga med bilden på MS office appen för Android på Google Play.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

PC Pro publicerade igår den här artikeln Microsoft making heavy loss on Surface tablets.

Om jag förstår siffrorna rätt har alltså MS dragit in $853 miljoner för sålda Surface Pro och RT, medan de tydligen beräknas ha förlorat $900 miljoner för bara osålda RT plattor. Till det ska läggas $898 miljoner för reklam av Surface plattformen med Windows 8.

Permalänk
Avstängd

Windows RT är ju ingen riktig dator, det är mer än underhållningsgrej som en platta. Kolla sociala nätverk, nyheter och videoklipp.

För att Windows RT ska sälja, så måste den vara snorbillig och extremt tunn och lätt.
Smidig och billig.