Permalänk
Avstängd

netonnet service

Hej jag köpte en Samsung galaxy s4 för ca 7 veckor sen. Men för någon dag sen så sluta touchen fungera. Jag har aldrig tappat den eller använt den när det har regnat. Så jag åkte in till netonnet i hopp att få en ny s4 direkt eftersom jag hade tecknat trygghets försäkring på 12 månader.

då säger dom att dom måste skicka in den på service på en så pass ny mobil. Jag frågar hur lång tid det kommer ta. Dom svarar ca 3 veckor? Dom flesta andra återförsäljare brukar ta 2 veckor på sig.

Usel service från netonnet tycker jag.
kommer nog aldrig handla där igen.
Fråga dom också ifall det skulle visa sig att jag får en s4 om jag kunde lämna in på den på öppet köp. Det skulle absolut inte gå.
tycker ni att detta är rimligt?

Mvh Tim

Permalänk
Medlem

Nej öppet köp brukar ju vara 14dagar har jag för mig så att ens tänka tanken efter 7veckor funkar absolut inte. sen kan ju 3veckor ha å göra med att alla har semester.. Du verkar jaga upp dig brutalt mkt för väldigt lite enligt mig!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Du kunde ha reklamerat varan och fått pengarna tillbaka.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som ett normalt serviceärende och än är det ingen konstig eller dålig behandling du blivit utsatt för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Helt oberoende av företag du lämnat in den hos skulle du fått en beräknad servicetid på tre veckor. Eftersom telefonen inte är synligt skadad kan NON inte heller nyttja försäkringen i det här skedet, utan först när telefonen faktiskt undersökts.

Så ja, det är helt rimligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Försäkringen gäller ju endast den telefonen du tecknade den för.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att NetonNet inte har gjort något fel i detta ärende...
Den måste ju till verkstaden för att kolla vad som är fel och sen eventuellt åtgärda problemet..
Försäkring gäller ju först när dom ser om den är "yttre" skada som har orsakat felet.

Öppet köp är inget som handlare måste ha men har det lite som en "good will" sak, så det ska
man inte hänga upp sig på...

2 veckor är normalt (håller med) men nu är det semestertider och tar saker lite längre tid.
Så är det varje sommar.. Inget nytt med att saker tar lite längre tid på sommaren.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

Hej jag köpte en Samsung galaxy s4 för ca 7 veckor sen. Men för någon dag sen så sluta touchen fungera. Jag har aldrig tappat den eller använt den när det har regnat. Så jag åkte in till netonnet i hopp att få en ny s4 direkt eftersom jag hade tecknat trygghets försäkring på 12 månader.

då säger dom att dom måste skicka in den på service på en så pass ny mobil. Jag frågar hur lång tid det kommer ta. Dom svarar ca 3 veckor? Dom flesta andra återförsäljare brukar ta 2 veckor på sig.

Usel service från netonnet tycker jag.
kommer nog aldrig handla där igen.
Fråga dom också ifall det skulle visa sig att jag får en s4 om jag kunde lämna in på den på öppet köp. Det skulle absolut inte gå.
tycker ni att detta är rimligt?

Mvh Tim

Det är så här konsumentköplagen fungerar.

Netonnet har inte gjort något fel så här långt.
Om du inte kan acceptera den här typen av service kommer du inte kunna handla från någon annan affär då alla ska lyda under samma lag.
Dock tar nog inte Nettonnet längre tid på sig att reparera din telefon än andra butiker, du kan kika på deras hemsida vem som handhar servicen för en specifik produkt och i regel sköter den firman service och reparation till de flesta större elektronikföretagen i Sverige, att dom sen säger 3 veckor är nog för att det är den tiden man kan garantera att telefonen kommer tillbaka i semestertider.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fireking:

Hej jag köpte en Samsung galaxy s4 för ca 7 veckor sen. Men för någon dag sen så sluta touchen fungera. Jag har aldrig tappat den eller använt den när det har regnat. Så jag åkte in till netonnet i hopp att få en ny s4 direkt eftersom jag hade tecknat trygghets försäkring på 12 månader.

då säger dom att dom måste skicka in den på service på en så pass ny mobil. Jag frågar hur lång tid det kommer ta. Dom svarar ca 3 veckor? Dom flesta andra återförsäljare brukar ta 2 veckor på sig.

Usel service från netonnet tycker jag.
kommer nog aldrig handla där igen.
Fråga dom också ifall det skulle visa sig att jag får en s4 om jag kunde lämna in på den på öppet köp. Det skulle absolut inte gå.
tycker ni att detta är rimligt?

Mvh Tim

Lät inte som något speciellt. Om nu alla andra har 2 veckor varför köpte du den inte där från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

då säger dom att dom måste skicka in den på service på en så pass ny mobil. Jag frågar hur lång tid det kommer ta. Dom svarar ca 3 veckor? Dom flesta andra återförsäljare brukar ta 2 veckor på sig.

inte för att vara petig men 3 veckor är typ standard på alla butiker, mediamarkt, elgiganten, siba osv vart du än går så är tre veckor standard då alla oftast skickar mobilerna till samma företag..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Varför så arg? Det verkar vara som ett normalt service ärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

Hej jag köpte en Samsung galaxy s4 för ca 7 veckor sen. Men för någon dag sen så sluta touchen fungera. Jag har aldrig tappat den eller använt den när det har regnat. Så jag åkte in till netonnet i hopp att få en ny s4 direkt eftersom jag hade tecknat trygghets försäkring på 12 månader.

då säger dom att dom måste skicka in den på service på en så pass ny mobil. Jag frågar hur lång tid det kommer ta. Dom svarar ca 3 veckor? Dom flesta andra återförsäljare brukar ta 2 veckor på sig.

Usel service från netonnet tycker jag.
kommer nog aldrig handla där igen.
Fråga dom också ifall det skulle visa sig att jag får en s4 om jag kunde lämna in på den på öppet köp. Det skulle absolut inte gå.
tycker ni att detta är rimligt?

Mvh Tim

Tyckte du berättade det hela lite klantigt, jag hade krävt en ersättningstelefon, vilket du har rätt att få då vissa inte klarar sig utan telefon så pass lång tid.
Det måste de ordna fram varpå det oftast är enklare att ge dig en ny telefon.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Jag är inte arg men tycker det är dåligt. Normalt ärende när mobilen är 7 veckor gammal.

Permalänk
Medlem

Så är det för alla och inte bara dig så dåligt är det inte.

Och var glad att det inte var en Apple telefon du köpt för då får du utstå samma process även om telefonen bara funnits i din ägo i 1 sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

Jag är inte arg men tycker det är dåligt. Normalt ärende när mobilen är 7 veckor gammal.

Så du vill att just ditt ärende ska bli prioriterat enbart för att din produkt är köpt mer nyligen än någon annans?

Låter som ett väldigt vinnande koncept :/

Permalänk
Avstängd

Åker man in t.ex med en trasig produkt, så har jag många ggr fått den utbytt direkt i butiken efter att dom har konstaterat felet(andra butiker än netonnet). Dom såg ju felet direkt på netonnet. Om det hade varit någon annan butik, t.ex alina eller webhallen hade jag garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

Åker man in t.ex med en trasig produkt, så har jag många ggr fått den utbytt direkt i butiken efter att dom har konstaterat felet(andra butiker än netonnet). Dom såg ju felet direkt på netonnet. Om det hade varit någon annan butik, t.ex alina eller webhallen hade jag garanterat.

Joo, men personalen i butiken kan ha lite svårt att se vad felet är i denna produkt och skickar den till en verkstad?
Detta är helt i sin jävla ordning! Så jävla trött på folk som kräver så jävla mycket av andra..... Detta är rätt gjort av
NetonNet!

Dessutom har ju produkten funkat!
Hur ska dom inte veta helt "krast" att inte du har råkat tagit sönder den...
Såklart dom måste skickar till verkstaden för att se vad felet kan vara och försöka åtgärda det!

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Skrivet av Fireking:

Åker man in t.ex med en trasig produkt, så har jag många ggr fått den utbytt direkt i butiken efter att dom har konstaterat felet(andra butiker än netonnet). Dom såg ju felet direkt på netonnet. Om det hade varit någon annan butik, t.ex alina eller webhallen hade jag garanterat.

Men eftersom att det kan gå att laga så vill inte Netonnet ge bort en ny. Det är därför du inte får en ny direkt.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshien:

Joo, men personalen i butiken kan ha lite svårt att se vad felet är i denna produkt och skickar den till en verkstad?
Detta är helt i sin jävla ordning! Så jävla trött på folk som kräver så jävla mycket av andra..... Detta är rätt gjort av
NetonNet!

Dessutom har ju produkten funkat!
Hur ska dom inte veta helt "krast" att inte du har råkat tagit sönder den...
Såklart dom måste skickar till verkstaden för att se vad felet kan vara och försöka åtgärda det!

Du vet att trygghets försäkring täcker det. Så det skulle inte ha spelat någon roll. Svårt att se att en touch inte funkar? Isåfall har man värdelös personal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

Åker man in t.ex med en trasig produkt, så har jag många ggr fått den utbytt direkt i butiken efter att dom har konstaterat felet(andra butiker än netonnet). Dom såg ju felet direkt på netonnet. Om det hade varit någon annan butik, t.ex alina eller webhallen hade jag garanterat.

Huruvida en produkt byts ut direkt eller inte beror främst på två faktorer; hurpass dyr produkten är och hur länge sedan den köptes. För billigare produkter (under tusenlappen) har butiker ofta (men absolut inte alltid) avtal med tillverkaren som låter dem byta produkten direkt i butik förutsatt att felet kan verifieras. Utöver detta har de flesta tillverkare (med Apple som största undantag) en DOA-period (dead on arrival( där butiken byter ut bra mycket dyrare produkter mot en ny, även här förutsatt att butiken kan verifiera felet och att produkten är oskadd i övrigt. Sju eller fjorton dagar från inköpsdatumet är vanliga sådana perioder.

Hade du köpt telefonen hos någon av de andra två butikerna du nämner och förutsättningarna i övrigt var desamma (du kommer in sju veckor efter köpet) så hade du garanterat inte fått en ny direkt i butik utan du fått vänta på en reparation även där.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

Du vet att trygghets försäkring täcker det. Så det skulle inte ha spelat någon roll. Svårt att se att en touch inte funkar? Isåfall har man värdelös personal

Handlar inte om att "touch inte funkar" frågan är varför den har slutat funka.......?!?!?!?
Alla som jobbar i butik behöver inte vara speciallist i allt dom säljer, i detta fall är det en
teknisk sak som en tekniker behöver lösa, som jobbar med dessa problem och saker....

Om dom skulle ha personal som skulle vara teknisk kunniga på allt dom sålde så skulle nog
sakerna kosta 3 gånger så mycket....

Vad är det för försäkring du tagit?
Har du någon URL till den?

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

Du vet att trygghets försäkring täcker det. Så det skulle inte ha spelat någon roll. Svårt att se att en touch inte funkar? Isåfall har man värdelös personal

Förutsatt att Solid inte ändrat sina villkor spelar det noll och ingen roll vad butikspersonalen ser och inte ser när det gäller en telefon, den måste skickas in och felet konstateras av auktoriserad personal även om du tappat den under en ångvält.

Skrivet av Yoshien:

Vad är det för försäkring du tagit?
Har du någon URL till den?

http://www.netonnet.se/files/insurance/netonnet_forsakring_Tr...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

"5. Ersättning

Vid ersättningsbar skada ersätter Solid reparationskostnad upp till produktens återanskaffningsvärde vid skadetillfället, dock maximalt upp till ursprungligt inköpspris. Om reparation ej kan utföras till sådan kostnad kan i stället objekt med motsvarande prestanda lämnas som ersättning (s.k. totalskada) dock maximalt upp till ursprungligt inköpspris. Solid har rätt att avgöra om skadat objekt skall repareras eller ersättas med ett motsvarande objekt, samt att utse motsvarande objekt. "

Jag hittar ingenting om något automatiskt utbyte, tvärtom.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Du får ta och läsa på dina rättigheter och skyldigheter bättre. Telefonen SKA skickas till verkstad för kontroll. Dessutom har de rätt till tre försök att laga samma fel, om det återkommer efter att du fått tillbaka telefonen.

Dessutom kan du omöjligt läst avtalet i försäkringen du köpt. En försäkring som för övrigt är helt onödig eftersom konsumentköplagen och fabriksgarantin täcker 99,9% av det försäkringen tar.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johan.sallman:

Du får ta och läsa på dina rättigheter och skyldigheter bättre. Telefonen SKA skickas till verkstad för kontroll. Dessutom har de rätt till tre försök att laga samma fel, om det återkommer efter att du fått tillbaka telefonen.

Dessutom kan du omöjligt läst avtalet i försäkringen du köpt. En försäkring som för övrigt är helt onödig eftersom konsumentköplagen och fabriksgarantin täcker 99,9% av det försäkringen tar.

Dom täcker inte vatten eller tappskador det var därför jag ville vara på säkra sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireking:

Dom täcker inte vatten eller tappskador det var därför jag ville vara på säkra sidan

Då har man ofta en drulleförsäkring på sin hemförsäkring som ligger oftast på 1500:- beroende på försäkringsbolag.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Min router Asus-N66U gick i sönder som jag hade beställt från Netonet. Jag skicka in routern med posten på måndag och kunde hämta ut en helt ny router på onsdag (det var på garantin)

EDIT: Ett halvår efter att den köptes

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dksomese:

Min router Asus-N66U gick i sönder som jag hade beställt från Netonet. Jag skicka in routern med posten på måndag och kunde hämta ut en helt ny router på onsdag (det var på garantin)

EDIT: Ett halvår efter att den köptes

Det beror som sagt helt på vilken produkt det är. Troligen repareras inte de routrarna och därför fick du en ny.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Är det någon du ska vara sur/arg/besviken på i detta fallet så är det Samsung, knappast NetOnNet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshien:

Då har man ofta en drulleförsäkring på sin hemförsäkring som ligger oftast på 1500:- beroende på försäkringsbolag.

Det har jag också.