Moddare ansluter Geforce GTX 570 till Macbook Air via Intel Thunderbolt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Att han missade stort g är inte så viktigt då detta inte kan misstolkas. Gbit/s är TT standard för att skriva överförningshastighet så där skulle man kunna säga att du har fel.

Viktigt eller inte, det finns ingen anledning till att inte skriva prefix och enheter och på rätt sätt. Ännu mindre anledning att försvara det.

Och fel kan man knappast säga att jag har, eftersom mitt sätt är fullständigt rätt och riktigt; det finns flera korrekta sätt att skriva det på.
Gb/s är lika rätt som Gbps och Gbit/s.
Bara för ett sätt inte är standardsättet är det inte felaktigt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

Det var tydligt förklarat.
Hade glömt att TB gått från 10 till 20 Gb/sek

Men absolut, med dessa siffror är TB för långsamt för en stor del av grafikkort.

Undrar om det skulle gå att paralellköra två st TBlinor...
kommer nog så småningom ^^

Vet inte om 20gbit/s stämmer i praktiken men wiki säger det iaf... "Bitrate 10 Gbit/s per channel (20 Gbit/s in total.)"

http://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_(interface)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av tooobe:

Ingen skillnad i praktiken, då den i artikeln går via en adapter thunderbolt -> expresscard. Dvs det är den som begränsar (den begränsar till 5Gbit/s)

Nej, det förstår jag också, vidhåller dock att nyhetsvärdet i denna artikel låg i att det gick via thunderbolt, adapter eller inte. Inte direkt så att det finns expresscard-slot på en macbook air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Viktigt eller inte, det finns ingen anledning till att inte skriva prefix och enheter och på rätt sätt. Ännu mindre anledning att försvara det.

Och fel kan man knappast säga att jag har, eftersom mitt sätt är fullständigt rätt och riktigt; det finns flera korrekta sätt att skriva det på.
Gb/s är lika rätt som Gbps och Gbit/s.
Bara för ett sätt inte är standardsättet är det inte felaktigt.

Vad är det som avgör rätt eller fel då?

Något så pass arbiträrt som språk kanske inte har rätt och fel. Dock är ändamålet att göra sig förstådd och då är standarder det enda som ger någon gemensam grund mellan människor.

Det du skrev:

Citat:

giga = G
bit = b
byte = B
GB/s = gigabyte per sekund
Gb/s = gigabit per sekund

Är bara standarder, så det är tydligt att du tycker dessa är viktiga. Det är hyckleri av dig att påtrycka andra att följa språkliga standarder utan att själv försöka göra det samma.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

hade det gått att göra detta med två usb 3.0 istället för thunderbolt, det är ju ganska ovanligt med thunderbolt.

Nej. Saken är att thunderbolt är PCIe (4x), men på en annan kontakt (i princip, controllern multiplexar en pcie4x och en displayport).

Det är därför väldigt lätt att göra adaptrar. Och drivrutinerna för grafikkorten fungerar rakt av, eftersom sett från datorns sida sitter de i en pcie-port.

Permalänk
Medlem

Varför släpps inte en bred standard för detta ändamål som bygger på samma enkla koncept? Något för tillverkare av externa lagringschassin att titta på. Skulle ju gå att tillverka hyfsat billigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Ja, Thunderbolt 2 är väl strypt till 20 Gbps? Antar att du inte tänkte på det va? Om något låter för bra för att vara sant så är det oftast inte så.

570 heter 570 inte thunderbolt 2, och det är inte strypt.
Förutom att det råkar vara ett nedbantat 580 förståss

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför släpps inte en bred standard för detta ändamål som bygger på samma enkla koncept? Något för tillverkare av externa lagringschassin att titta på. Skulle ju gå att tillverka hyfsat billigt.

För att i slutändan vill alla ha en egen, proprietär lösning så de kan ta ut licensavgifter.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

För att i slutändan vill alla ha en egen, proprietär lösning så de kan ta ut licensavgifter.

Vilka är "alla" i det här avseendet menar du? Inte finns det någon enskild tillverkare som tar ut en licensavgift för alla externa lagringschassin som tillverkas? Det finns hur många kinatillverkare som helst som borde se att det finns en marknad för det. Intel får väl kanske lincensavgifter för att man använder thunderbolt möjligen, men det är inte värre än licenspengar för att få använda usb?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Vad är det som avgör rätt eller fel då?

Något så pass arbiträrt som språk kanske inte har rätt och fel. Dock är ändamålet att göra sig förstådd och då är standarder det enda som ger någon gemensam grund mellan människor.

Det du skrev:

Är bara standarder, så det är tydligt att du tycker dessa är viktiga. Det är hyckleri av dig att påtrycka andra att följa språkliga standarder utan att själv försöka göra det samma.

Det är inga språkliga standarder, det är vetenskapliga.
Och nej, det är inget hyckleri; det handlar om att skriva på rätt sätt vs totalt felaktigt. Standarder kan skilja sig beroende på inom vilken bransch man verkar, eller i olika delar av världen. Det är dock alltid fel att skriva ett prefix på fel sätt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av Dirty Harry:

Nej, det förstår jag också, vidhåller dock att nyhetsvärdet i denna artikel låg i att det gick via thunderbolt, adapter eller inte. Inte direkt så att det finns expresscard-slot på en macbook air.

Sant

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Han var nog lite sur på MSI som aldrig släppte GUS II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Nej. Saken är att thunderbolt är PCIe (4x), men på en annan kontakt (i princip, controllern multiplexar en pcie4x och en displayport).

Det är därför väldigt lätt att göra adaptrar. Och drivrutinerna för grafikkorten fungerar rakt av, eftersom sett från datorns sida sitter de i en pcie-port.

Tack för svaret

Viste inte att Thunderbolt var samma som PCI e 4x, men i en mindre kontakt.(displayport)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Detta påminner mig om min gamla FS Amilo SA3650 med externt Radeon 3870. Vilken fröjd det vara att ha en 13"-dator, som man bara kunde plugga i extrakortet i när man ville spela.

När Amilon gick sönder bestämde jag mig för att inte köpa någon ny bärbar förrän det kom en ny variant.

Hoppas fortfarande att denna teknik ska börja florera.

http://www.notebookcheck.pl/fileadmin/_migrated/pics/gesamt_m...

Senaste Vaio Z har ju externt grafikkort med thunderbolt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

570 heter 570 inte thunderbolt 2, och det är inte strypt.
Förutom att det råkar vara ett nedbantat 580 förståss

Kortet ansluts via Thunderbolt 2, eller hur kopplas kortet in till datorn då?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Kortet ansluts via Thunderbolt 2, eller hur kopplas kortet in till datorn då?

Du nämde inte thunderbolt i ditt ursprungliga inlägg, det du sa var att grafikkortet flaskar, ditt inlägg var helt obegripligt.

Om man ska ta och vara seriös för en stund så är ett 570 ca 15 % kraftfullare än ett 560 ti, så det påverkar nog bägge två lika mycket.

Kikar du här så ser du att grafikkort verkar klara sig ganska hyffsat även med strypt bandbredd.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SebboD:

Ja, Thunderbolt 2 är väl strypt till 20 Gbps? Antar att du inte tänkte på det va? Om något låter för bra för att vara sant så är det oftast inte så.

Du skrev att "ett 570 flaskar". Flaska är ett transitivt verb; man kan dock utelämna objektet, som du gjorde, men det man skriver måste ändå betyda något.

Om du menade att Thunderbolt flaskar GTX 570, varför skrev du då att "ett 570 flaskar"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

pci-e 16x kan ju transportera typ 4gb/s medans thunderbolt "bara" klarar 10gbit/s (~1gb/s), hur påverkar detta prestandan?

Hur mycket behöver tex ett medium/högpresterande kort idag (typ 670/680)?

Edit: hmm, engelska wiki säger att pci-e 3.0 klarar upp till 15,75gb/s (runt 1gb/s per lane). Thunderbolt specar de till 10gbit/s (20gbit/s totalt). Fortfarande är pci-e rätt mycket kvickare. Har sett folk här som klagar på pci-e 8x vilket skulle ge ca 7,5 gb/s, och det är ju fortfarande snabbare än thunderbolt....

Om det funkar ungefär som PCIE 2.0 x4 så kan man utan problem skjuta in en rejäl pjäs. Källa.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man inte anammar denna typ av lösningar. Fenomenalt för modulära lösningar - laptops eller även maskiner likt MacMini som kan koppla på en extern GPU. Integration av GPU:er i skärmar eller dockningststioner vore även intressant. Eller likt något noterade ovan - rena beräkningsenheter.

Apple och Intel verkar sålda på Thunderbolt som the way of the future, vad jag inte förstår är varför man skulle begränsa dess funktionalitet på detta vis. eGPU lär ha en större marknad en fiber channel i/o.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Du skrev att "ett 570 flaskar". Flaska är ett transitivt verb; man kan dock utelämna objektet, som du gjorde, men det man skriver måste ändå betyda något.

Om du menade att Thunderbolt flaskar GTX 570, varför skrev du då att "ett 570 flaskar"?

Chilla, slarvigt formulerat.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vilka är "alla" i det här avseendet menar du? Inte finns det någon enskild tillverkare som tar ut en licensavgift för alla externa lagringschassin som tillverkas? Det finns hur många kinatillverkare som helst som borde se att det finns en marknad för det. Intel får väl kanske lincensavgifter för att man använder thunderbolt möjligen, men det är inte värre än licenspengar för att få använda usb?

Alla som hittar på en egen standard, så som fujitsus externa grafikkort.

Externa lagringschassin följer gemensamma standarder eftersom de "måste" fungera med andra enheter än en.

HDMI, bland annat, har ju en licenskostnad. USB har det inte vad jag vet.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SebboD:

Chilla, slarvigt formulerat.

Slarviga formuleringar bör undvikas om de kan göra att texten får en annan betydelse.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Läste nu första sidan av tråden där det explicit står att Intel inte säljer eller godkänner produkter som gör att man kan driva externa grafikkort via thunderbolt. Så det är som bara att gilla läget, vill man ha det är så får man antingen vänta på att nått företag gör det under radarn och inte bryr sig för rättsliga konsekvenserna eller lättare, gör det själv.

Off-topic borttaget, se rensningsmeddelande nedan.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

NJaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Inte riktigt samma sak (inte ens i närheten)

Låt mig fråga vad som är mest portabelt. En gaminglaptop eller en macbook air men en stor låda vid sidan om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av ghoti:

Om det funkar ungefär som PCIE 2.0 x4 så kan man utan problem skjuta in en rejäl pjäs. Källa.

Intressant.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Diskussion kring prefix och att använda rätt termer kan vara relevant i viss mängd, men det finns ingen anledning att övergå till personriktade argument.

Det spåret känns också rätt klart nu. Låt tråden handla om själva nyheten i stället.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Macatonia:

Läste nu första sidan av tråden där det explicit står att Intel inte säljer eller godkänner produkter som gör att man kan driva externa grafikkort via thunderbolt. Så det är som bara att gilla läget, vill man ha det är så får man antingen vänta på att nått företag gör det under radarn och inte bryr sig för rättsliga konsekvenserna eller lättare, gör det själv.

Alltså, Magma Expressbox 3T har funnits ett tag och Sonnet har en del produkter ute
http://www.magma.com/expressbox-3t
http://www.sonnettech.com/product/thunderbolt/

Tidigare fanns även TH05, men den har försvunnit från marknaden, troligtvis för att Intel inte vill godkänna den. Går dock att hitta på Ebay ibland.

Skrivet av Yooriitzz:

Låt mig fråga vad som är mest portabelt. En gaminglaptop eller en macbook air men en stor låda vid sidan om

Skickades från m.sweclockers.com

Visst det är väl kanske smidigare att flytta en gaminglaptop. Däremot är det väl inte alltid man behöver prestandan från grafikkortet när man är ute. Tänk till exempel att man tar med datorn för att anteckna i skolan och sen kopplar in sitt grafikkort när man kommer hem. Istället för att ha två datorer kan man ha en.