Permalänk
Medlem

Ska det vara såhär på idle?

Hejsan !

Installerade nytt nät samt nytt cpu fläkt i datorn

Det var Cooler master M2 samt Hyper 212 EVO

Jag undrar bara om den ska vara så här på idle tillstånd?

http://oi42.tinypic.com/2pyyo3d.jpg

Permalänk
Medlem

Kanske något höga temps, men inget att vara orolig för.

Men är du inte nöjd själv så ta bort och montera om den bara.

Min server har en 3770K och idlar 28,32,32,34 med samma kylfläns i ett litet chassi med 13 HDDs i.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på fan speed mest, ska den ligga på 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Jag tänkte på fan speed mest, ska den ligga på 100%?

Låter det som den går på max eller visar den bara fel?

den ska inte gå på max när den idlar iaf

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

min hyper 212 evo växlar mellan att inte snurra alls och att snurra några varv i idle, så om du inte har väldigt dåligt luftflöde i chassit så är det något som inte stämmer.

Edit: tänkte fel, har du dåligt luftflöde borde tempsen va högre också, har du kollat bios med cpu fläkt inställningarna?

Visa signatur

FX-6100 ~ Gigabyte 990XA-UD3 ~ Corsair Vengeance 1600mhz 8GB ~ XFX 7970 Ghz

Corsair AX750 ~ WD Blue 500GB ~ Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på hans 12V lina och 5V lina?
Tror att nätagget eller moderkortet inte mår så bra.. eller så är det bara programmet som har mätt volten galet.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Jag tänkte på fan speed mest, ska den ligga på 100%?

Den fläkten har väl inte PWM, elle har jag fel? Annars är det väl inställning i BIOS. Min går på 1300 rpm konstant (CM Hyper 612s).

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Den fläkten har väl inte PWM, elle har jag fel? Annars är det väl inställning i BIOS. Min går på 1300 rpm konstant (CM Hyper 612s).

Beror väl lite på moderkort tror jag.
Körde med den kylaren/fläkten på mitt asus kort och där kunde jag kontrollera varven från 0-100% så gjorde en snygg kurva i speedfan.
Men när jag skaffade mitt nya gigabyte kort så är det lögn i helvete att kunna kontrollera fläkten med fanspeed, kan bara välja fart i bios.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Är det bara jag som reagerar på hans 12V lina och 5V lina?
Tror att nätagget eller moderkortet inte mår så bra.. eller så är det bara programmet som har mätt volten galet.

Håller med , nätagget är kanske sönder alt överbelastat?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Är det bara jag som reagerar på hans 12V lina och 5V lina?

HWMonitor och snarlika program kan man i stort sett aldrig lita på när det gäller mätning av spänning.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

HWMonitor och snarlika program kan man i stort sett aldrig lita på när det gäller mätning av spänning.

Hur kan man då kolla det?

Lite jobbigt o koppla mätinstrument under drift?

Hade varet roligt o veta vad för nätagregat han har.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Hur kan man då kolla det?

Lite jobbigt o koppla mätinstrument under drift?

Hade varet roligt o veta vad för nätagregat han har.

Bara mätinstrument. Mjukvarornas mätningar är lika pålitliga som nätaggregat från Ace of Sweden.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Så vad ska jag göra? Nätagget är nytt

Är det nåt jag måste kolla i BIOS?

Permalänk
Medlem

Kolla vad du får för 12v mätning i bios.

Vad har du för nätagg? Märke modell ?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Kolla vad du får för 12v mätning i bios.

Vad har du för nätagg? Märke modell ?

Cooler Master PowerSupply (PSU) Silent Pro M2 720W är det jag har

Exakt hur kollar jag den mätningen? Har MSI moderkort

Permalänk
Medlem

Kollade nyss BIOS men har inte direkt aning om vad jag ska leta efter

Permalänk
Medlem

Hittat det med fläkten

CPU Smart Fant Target - Disabled
SYS Fan1 control - auto
SYS Fan2 control- auto

CPU Temperature 50 celsius
System Temperature 41 celsius
CPU fan speed ~1400RPM
SYS FAN1 Speed 0rpm
SYS FAN2 Speed 0rpm

now what

Permalänk
Medlem

Ändra CPU Smart Fan Target till auto också eller enabled, aldrig hört talas om det men gissar det är det som styr pwm headern på moderkortet.

En annan grej till varför dina kärnor visar så stor skillnad på värmen är troligen för att du har spänt 1 eller 2 muttrat för hårt till kylaren så det är obalans eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Ändra CPU Smart Fan Target till auto också eller enabled, aldrig hört talas om det men gissar det är det som styr pwm headern på moderkortet.

En annan grej till varför dina kärnor visar så stor skillnad på värmen är troligen för att du har spänt 1 eller 2 muttrat för hårt till kylaren så det är obalans eller liknande.

Finns ingen auto inställning till det, finns disabled samt 40,45,50,55,60,65 och 75 grader

Nån aning om 12v linan samt 5v linan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Finns ingen auto inställning till det, finns disabled samt 40,45,50,55,60,65 och 75 grader

Nån aning om 12v linan samt 5v linan?

12v och 5v kan vara programmet som registrerar fel som t.ex min bios säger 12.2v har jag för mig medans HWMonitor visar 11.93 och speedfan visar 11.35v så skulle tro att biosen är mer trovärdig att gå efter där.

Vad det gäller den där så hade jag väl nog sagt den på 50 eller 55 grader, men det är bara jag då jag tycker om att min dator ska hålla sig under 60 grader vid 100% men mycket beror också på vilka fläktar du använder dem flesta låter väldigt lite på 7v och 9v men endå gör väldigt stor skillnad och oftast så är push/pull ganska meningslöst oftast får du ca 2-3 grader mer om du bara har pull men ljudnivån minskas med hälften. t.ex jag hade 2x noctua p12 på min h80 men byte ut dem till 1 GT 1850 kör jag den på 12v så får jag exakt samma gradantal som med dem 2 noctua fläktarna fast lägre ljudnivå. Kör den dock på 9v då h80 är en tjock radiator där fläktar som snurrar i 1500 är mest optimalt vilken en GT 1850 på 9v gör ca.

Nu var detta väldigt mycket onödigt text men vad jag ville ha fram är att 1 fläkt som är bättre anpassad till din kylare är bättre än 2 som är mindre anpassad om du bryr dig mer om lägre ljud nivå men ändå bra kylning. Noctuas NF-A15 PWM kanske är något för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

12v och 5v kan vara programmet som registrerar fel som t.ex min bios säger 12.2v har jag för mig medans HWMonitor visar 11.93 och speedfan visar 11.35v så skulle tro att biosen är mer trovärdig att gå efter där.

Vad det gäller den där så hade jag väl nog sagt den på 50 eller 55 grader, men det är bara jag då jag tycker om att min dator ska hålla sig under 60 grader vid 100% men mycket beror också på vilka fläktar du använder dem flesta låter väldigt lite på 7v och 9v men endå gör väldigt stor skillnad och oftast så är push/pull ganska meningslöst oftast får du ca 2-3 grader mer om du bara har pull men ljudnivån minskas med hälften. t.ex jag hade 2x noctua p12 på min h80 men byte ut dem till 1 GT 1850 kör jag den på 12v så får jag exakt samma gradantal som med dem 2 noctua fläktarna fast lägre ljudnivå. Kör den dock på 9v då h80 är en tjock radiator där fläktar som snurrar i 1500 är mest optimalt vilken en GT 1850 på 9v gör ca.

Nu var detta väldigt mycket onödigt text men vad jag ville ha fram är att 1 fläkt som är bättre anpassad till din kylare är bättre än 2 som är mindre anpassad om du bryr dig mer om lägre ljud nivå men ändå bra kylning. Noctuas NF-A15 PWM kanske är något för dig

Så jag ska inte göra nåt då?

Får väl stå ut med att den låter lika mycket som innan då
Jag kan reglera hastigheten via speedfan, nu vet jag det verkar vara grafikkkortet också som låter högt. Kan man reglera dens hastighet via speedfan?

På speedfan står min 12v som 10 iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Så jag ska inte göra nåt då?

Får väl stå ut med att den låter lika mycket som innan då
Jag kan reglera hastigheten via speedfan, nu vet jag det verkar vara grafikkkortet också som låter högt. Kan man reglera dens hastighet via speedfan?

På speedfan står min 12v som 10 iaf

Om CPU:n inte låter för högt behöver du inte göra något. Du behöver inte mäta nätagget heller. Om du tycker grafikkortet låter för mycket kan du ändra fläkthastigheten i tex MSI Afterburner men observera att det sker på egen risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Om CPU:n inte låter för högt behöver du inte göra något. Du behöver inte mäta nätagget heller. Om du tycker grafikkortet låter för mycket kan du ändra fläkthastigheten i tex MSI Afterburner men observera att det sker på egen risk.

Tror jag då låter det vara isådana fall. Blev bara orolig då mitt gamla chassi lät ungefär lika mycket med komponenterna, och den hade inte ljuddämpat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Så jag ska inte göra nåt då?

Får väl stå ut med att den låter lika mycket som innan då
Jag kan reglera hastigheten via speedfan, nu vet jag det verkar vara grafikkkortet också som låter högt. Kan man reglera dens hastighet via speedfan?

På speedfan står min 12v som 10 iaf

Lättast kan jag tycka och det jag föredrar är att koppla alla fläktarna direkt till psu:n dels ser det snyggare ut för mindre sladdar sticker ut från moderkortet och har man då inte en fläktkontroller så är det lätt att använda sig av dem 5v,7v, resistorna man oftast får med när man köper fläktar för att reglera ljudnivån. och grafikkylning brukar alltid låta men beroende på märke så är det eller mindre och hur känslig man är som jag har en DC II från Asus och kör den konstant vid 40% och jag hör inte fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Lättast kan jag tycka och det jag föredrar är att koppla alla fläktarna direkt till psu:n dels ser det snyggare ut för mindre sladdar sticker ut från moderkortet och har man då inte en fläktkontroller så är det lätt att använda sig av dem 5v,7v, resistorna man oftast får med när man köper fläktar för att reglera ljudnivån. och grafikkylning brukar alltid låta men beroende på märke så är det eller mindre och hur känslig man är som jag har en DC II från Asus och kör den konstant vid 40% och jag hör inte fläkten

Jag har fläktkontroll på chassit
beror väl också på Asus modellen
min är GTX 560ti 448 Core