Intel stuvar om prissättningen för Ivy Bridge-E

Permalänk
Melding Plague

Intel stuvar om prissättningen för Ivy Bridge-E

Framåt hösten släpper Intel nya högpresterande processorer för sockel LGA 2011. Nu talas det om att nykomlingarna kan bli billigare än föregångarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Billigare än föregångarna, hmm... vad är det vi blir lurade på?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Inressant. 4820K ser ju prisvärd ut och så får man bättre moderkort jämfört med Haswell.

Permalänk
Medlem

En liten vinst för konsumenten alltså. 4930k är då vad som roffas hem i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Billigare än föregångarna, hmm... vad är det vi blir lurade på?

I teorin ska det ju bli billigare att tillverka i 22 nanometer men jag är fortfarande fundersam.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Administrativ avgift

De måste sparat in på något nu extra billig kylpasta ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Om 4820K har lödd IHS som det ryktats om kommer den ju vara ett mycket bättre köp än Hashell. Den borde komma upp i ca. 5 GHz på luft utan problem mot 4.2 - 4.4 GHz met Hashell.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

*foliehatt*

ELLER högre vinstmarginaler för återförsäljarna.

Permalänk
Medlem

Det känns som prissänkningen är kopplad till billigare tillverkning. De har ändå använt 22nm ganska länge nu och förväntar sig kanske en låg felprocent.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Gillar inte att max turbofrekvens på både 4930K och 4960X har sänkts gentemot föregångarna. Ska strömförbrukningen verkligen få all prioritet nu för tiden? Vad hände med max prestanda?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
99:e percentilen

Måste ... hålla ... ut ...

Haswell-E ...

Snälla köpfinger, lyd mig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

3930K i senaste stepping har funnit på ebay för ca 3500:- ganska länge, åtminstone senaste året. Det går nog inte ta ut samma överpriser för E-modellerna längre helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av waverider:

Gillar inte att max turbofrekvens på både 4930K och 4960X har sänkts gentemot föregångarna. Ska strömförbrukningen verkligen få all prioritet nu för tiden? Vad hände med max prestanda?

Äh, vem bryr sig egentligen? Köper man en av de här processorerna och inte överklockar den så borde man få smisk ändå

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Uzanar:

Äh, vem bryr sig egentligen? Köper man en av de här processorerna och inte överklockar den så borde man få smisk ändå

Ja vem fan bryr sig om turbo ^^ den stänger man ju av och kör låst multiplier och volt sen smacka på med vattenkylning och wips så hoppas vi på 5Ghz + :=

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ja vem fan bryr sig om turbo ^^ den stänger man ju av och kör låst multiplier och volt sen smacka på med vattenkylning och wips så hoppas vi på 5Ghz + :=

Japp, kanske blir en värdig ersättare för min kära 2700k. Inget än har slått den på fingrarna i 5ghz..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Äh, vem bryr sig egentligen? Köper man en av de här processorerna och inte överklockar den så borde man få smisk ändå

Det har du iofs rätt i. Jag borde försöka komma över min gamla skräck för överklockning och bara köra på.

Men ändå, det är oerhört mycket prioritet på låg strömförbrukning idag, och det blir ju på bekostnad av prestandan.
Känner mig tveksam på att miljön verkligen är så illa ute så att man måste spara så mycket ström.
Någon annan anledning kan jag inte själv se till att man måste hålla strömförbrukningen nere så mycket som man gör idag.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waverider:

Det har du iofs rätt i. Jag borde försöka komma över min gamla skräck för överklockning och bara köra på.

Men ändå, det är oerhört mycket prioritet på låg strömförbrukning idag, och det blir ju på bekostnad av prestandan.
Känner mig tveksam på att miljön verkligen är så illa ute så att man måste spara så mycket ström.
Någon annan anledning kan jag inte själv se till att man måste hålla strömförbrukningen nere så mycket som man gör idag.

Strömförbrukningen blir ju mindre med mindre teknik, mindre motstånd helt enkelt, det har inget med miljön att göra. Däremot vill ju tillverkarna låtsas att det är därför förbrukningen sänkts, man kan ju vinna poäng på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

En 4930k skulle kunna funka som ersättare för min trogna 2600k

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

är dessa cpu´r nåt att titta på om man har en 15 3570k klockar aldrig cpu´r så finns där nån prestanda vinst ? som är värd stålarna för nytt mobo cpu minnen graffe uppgraderar man en sak följer det andra med

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av trisse23:

De måste sparat in på något nu extra billig kylpasta ?

Ivy Bridge-E har ingen kylpasta överhuvudtaget så det blir lite svårt att spara in på det.

Permalänk
Medlem

Vad kul att höra då man uppgraderar i september! Har någon här sett några nya X79 moderkort än?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Trevligt det kanske blir att byta ut 3930K mot 4960X

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hur är det, är det mycket mer pulver i de senaste Intelpropparna än i en gammal i7-950@4,3GHz?

Spelar inte, mekar bara bilder med Nikons Capture NX2, ett av världens mest klumpigt kodade och allmänt tröga program - som man måste använda för att få ut all info från en Nikon råfil.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk

Vilket blir ett bättre köp? i7-4770K eller i7-4820K?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

i7-3960X är ju absolut inte värd pengarna....8000kr! Är det liksom nån av er som kommer köpa en av dessa och särskilt då en av de med 15MB cache?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

i7-3960X är ju absolut inte värd pengarna....8000kr! Är det liksom nån av er som kommer köpa en av dessa och särskilt då en av de med 15MB cache?

Det är utgående modeller, och 3970x som är nuvarande värstingen. 150w tdp..

Perfekt, detta lär dom göra pga. att haswell är kass som enthusiast cpu/plattform.

Ivy-E har IHS lödd också så man slipper bryta garantin dag 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgix:

Hur är det, är det mycket mer pulver i de senaste Intelpropparna än i en gammal i7-950@4,3GHz?

Inte sådär väldigt. Lite snabbare per klocka, men förvänta dig ingen stor skillnad. Med rätt moderkort och tur i kisel-lotteriet går det överklocka mer också, men kräver förstås adekvat kylning. Bättre prestanda mot RAM, och potentiellt mer RAM iochmed att det finns moderkort med 8 minnes-slottar. En sexkärnig ger förstås en hel del i applikationer som utnyttjar de extra kärnorna, men om ditt exempel gör det kan jag inte svara på.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av bgix:

Hur är det, är det mycket mer pulver i de senaste Intelpropparna än i en gammal i7-950@4,3GHz?

Spelar inte, mekar bara bilder med Nikons Capture NX2, ett av världens mest klumpigt kodade och allmänt tröga program - som man måste använda för att få ut all info från en Nikon råfil.

Det är en jäkla skillnad, kolla swecs tester.

Mkt högre ipc, och trådar programmet bra så är det ju exakt där det märks mest.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min triviala fråga, men hur ofta uppdaterar Intel detta övre segment? En gång om året? Klurar nämligen på om det är värt för mig att hoppa på nu eller vänta till nästa...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Ursäkta min triviala fråga, men hur ofta uppdaterar Intel detta övre segment? En gång om året? Klurar nämligen på om det är värt för mig att hoppa på nu eller vänta till nästa...

Ungefär vartannat, vart tredje år eller så. Haswell-E ryktas dyka upp i slutet av 2014 eller i början av 2015. Jag tror på det senare. Vet du inte om du behöver 2011-platformen så behöver du antagligen inte den heller, köp vanliga Haswell.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.