Sålde en biljett genom viagogo, UPS har levererat den och nu vill viagogo avbryta köpet

Permalänk
Medlem

Sålde en biljett genom viagogo, UPS har levererat den och nu vill viagogo avbryta köpet

Jag sålde en fotbollsbiljett genom www.viagogo.se. För er som inte vet så är det en stor biljettmarknad på nätet och de har avtal med många klubbar. De är registrerade i Schweiz.

Det tar lång tid för de att svara en via mail (inom fem arbetsdagar) så det är därför jag även skriver här.

Saken är att jag sålde en fotbollsbiljett och UPS levererade den i torsdags till köparen. Nu för några timmar sedan fick jag det här mailet (allt är inte inklistrat):

Citat:

Unfortunately we have had to cancel your sale *** due to security issues related to the buyer’s account. You no longer need to confirm, deliver, or send the tickets and you can disregard any previous communication received regarding this sale. Please note that you will also not be paid for this sale, nor will you be charged any cancellation fees.

We have automatically relisted these tickets for you so that another potential buyer has the opportunity to purchase them. If you would like to edit your listing, please sign in to your viagogo account, and click on "My Account".

Det här är helt vansinnigt.

viagogo säger själv så här:

Citat:

viagogo-garantin

viagogo ger valfrihet, bekvämlighet och konsumentskydd så att människor på ett tryggt sätt kan köpa och sälja biljetter till live-evenemang över hela världen.

viagogo garanti på varje transaktion.

Vi ger detta genom att:

  • Övervaka alla transaktioner för att se till att säljarna levererar

  • Leverera biljetter via världsklasskurirer såsom UPS

  • Endast betala säljarna när köparen har deltagit i evenemanget

Köparna garanteras att få giltiga biljetter i tid till evenemanget. Om det uppstår några problem går viagogo in och tillhandahåller ersättningsbiljetter.

Säljarna garanteras att få betalt för biljetterna de säljer.

Jag blir tyvärr inte förvånad om de kommer hävda att "säljarna garanteras att få betalt för biljetterna de säljer" inte gäller då de makulerat ordern. Jag hoppas verkligen de är mer seriösa än så.

Permalänk
Medlem

Känns som att någon hittat ett kryphål för att få biljetter gratis.
Köpa och anmäla kontot hackat och därmed leda till det som hänt dig och slippa betala men ändå få biljetterna?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Känns som att någon hittat ett kryphål för att få biljetter gratis.
Köpa och anmäla kontot hackat och därmed leda till det som hänt dig och slippa betala men ändå få biljetterna?

Det låter troligt. Först var det problem med adressen så det tog tid innan det ordnades och att jag kunde skicka biljetten (datumet och tiden för att skicka biljetten passerade nästan p.g.a. detta och sega svar från viagogo).

Dessutom så ser jag på UPS:s hemsida att den som signerat kuvertet inte är samma som mottagaren. Detta i sig behöver väl dock inte betyda något men med tanke på allt annat så ser det ut som ett bedrägeriförsök. Adressen är också mysko.

Jag fattar inte varför jag ska ta smällen för detta. Det känns surt att förlora 600 kr.

viagogo bör kanske ta och höja sina krav för utleveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det låter troligt. Först var det problem med adressen så det tog tid innan det ordnades och att jag kunde skicka biljetten (datumet och tiden för att skicka biljetten passerade nästan p.g.a. detta och sega svar från viagogo).

Dessutom så ser jag på UPS:s hemsida att den som signerat kuvertet inte är samma som mottagaren. Detta i sig behöver väl dock inte betyda något men med tanke på allt annat så ser det ut som ett bedrägeriförsök. Adressen är också mysko.

Jag fattar inte varför jag ska ta smällen för detta. Det känns surt att förlora 600 kr.

viagogo bör kanske ta och höja sina krav för utleveranser.

Hur har det gått nu då?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Hur har det gått nu då?

viagogo ringde mig i söndags men tyvärr så sov jag när de ringde. De mailade mig då om detta. Jag har svarat de men inte fått något nytt svar.

Deras svar får mig att tro att de inte vill ge mig pengarna men jag hoppas att det bara är jag som övertolkar saken.

Omformulering.
Permalänk
Medlem

Jag har inte fått ett nytt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag har inte fått ett nytt svar.

Vad svarade du på det då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jäkligt trist och höra!

Inte för att nu leka överförmyndare här men, läser man hos trustpilot alla de där (1300) omdömena om viagogo så... inte ser ju helhetsbilden bra ut i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad svarade du på det då?

Va?

Skrivet av GooGeL:

Jäkligt trist och höra!

Inte för att nu leka överförmyndare här men, läser man hos trustpilot alla de där (1300) omdömena om viagogo så... inte ser ju helhetsbilden bra ut i mina ögon.

Ja, det är rätt delade röster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Vad svarade du på det då?

wut

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Va?

Ja, det är rätt delade röster.

Jag undrade om du svarade dem via mail?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Jäkla skämt till hemsida. Men i alla fall. Det står ju att du ska skicka biljetterna med UPS till Viagogo. Det borde ju betyda att det nu är de som har biljetterna. Eller de bara bokar frakten?

"När dina biljetter säljs, hämtar vi dem från dig via UPS, eller e-biljettuppladdningen. Du behöver inte träffa köparen – vi tar hand om resten."

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag undrade om du svarade dem via mail?

Nja. Jag skrev till de genom deras kontaktformulär. De har kommit på den genialiska tanken att man ska behöva fylla i den varje gång man tänker skriva till de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jäkla skämt till hemsida. Men i alla fall. Det står ju att du ska skicka biljetterna med UPS till Viagogo. Det borde ju betyda att det nu är de som har biljetterna. Eller de bara bokar frakten?

"När dina biljetter säljs, hämtar vi dem från dig via UPS, eller e-biljettuppladdningen. Du behöver inte träffa köparen – vi tar hand om resten."

Ja, de bokar bara frakten. UPS levererade till en person.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att viagogo svarar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag hoppas att viagogo svarar idag.

Så blev det inte. Frusterande!

Permalänk
Medlem

fan då! ring dom

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag fick ett mail för tre timmar sedan om att de (viagogo) har behandlat en betalning till mig. Skönt!

EDIT: fick pengarna direkt till mitt PayPal-konto.

Permalänk
Medlem

skönt Grattis

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Vivago kanske håller sina löften men det verkar som om det inte är för dem med svagt hjärta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

skönt Grattis

Tack.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vivago kanske håller sina löften men det verkar som om det inte är för dem med svagt hjärta.

Så är det. Dessutom borde de förbättra sin kundservice. Det är inte okej med så långa svarstider.

Det här köpet var nästan på väg att inte gå igenom då det inträffade något fel och det tog lång tid innan de svarade. En dag eller två dagar innan jag var tvungen att skicka biljetten så fungerade det. Kanske var det deras förtjänst men jag vet inte då de slutade svara om den saken.