Permalänk
Medlem

SATA strömport - Få ut enbart 5v

Sitter och ska modda lite och försöker klura ut hur jag ska få 5v och jord utan att något går sönder.

En SATA-strömport har 15 pins; 3 pinnar är 5v och 6 pinnar är jord.

Frågor;
1. Är samtliga 5v pinnar ihopkopplade i en "sata-to-molex"-adapter? För att få ut 5v måste man använda samtliga eller räcker det med enbart en?

2. Om det räcker med enbart en av pinnarna för 5v, räcker det då även med enbart en av de sex pinnarna för jord? Gör det någon skillnad vilken av jord-pinnarna man tar eller är det en grundlära att samtliga jord går till samma (varför så många jordpinnar isåfall om det bara hade räckt med en) ?

Har googlat i flera dagar och löst igenom Wikipedia flers gånger men har inte hittat svar på dessa frågor..

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Sitter och ska modda lite och försöker klura ut hur jag ska få 5v och jord utan att något går sönder.

En SATA-strömport har 15 pins; 3 pinnar är 5v och 6 pinnar är jord.

http://media.bestofmicro.com/Power-Supply-Fundamentals,8-I-31...

Frågor;
1. Är samtliga 5v pinnar ihopkopplade i en "sata-to-molex"-adapter? För att få ut 5v måste man använda samtliga eller räcker det med enbart en?

2. Om det räcker med enbart en av pinnarna för 5v, räcker det då även med enbart en av de sex pinnarna för jord? Gör det någon skillnad vilken av jord-pinnarna man tar eller är det en grundlära att samtliga jord går till samma (varför så många jordpinnar isåfall om det bara hade räckt med en) ?

Har googlat i flera dagar och löst igenom Wikipedia flers gånger men har inte hittat svar på dessa frågor..

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Min åsikt är att den minsta risken för problem är att ta ut 5V genom en Molex-kontakt istället (genom en konverter). Här är stiften BETYDLIGT större och det är "bara" att ta ut spänningen mellan 5V ledaren och jord (har själv gjort så när jag behövt 5V (röd) eller 12V (gul)).

Att försöka koppla in sig på (mini)stiften i en SATA kontakt är betydligt svårare.

Men du bör ha grundläggande kunskaper om el innan du börjar meckla, annars riskerar du att den magiska röken lämnar utrustningen...

EDIT
För att svara på dina frågor:

  1. Bara att ledningsmäta de individuella stiften för att se ifall de har någon kontakt sinsemellan (vilket de med allra största sannolikhet har), men klarar du inte av att mäta de individuella stiften för att du inte har tillräckligt små mätprober så skall du heller inte prova att försöka ta upp någon spänning därifrån...

  2. Se punkt 1, samma sak - samma resonemang...

Permalänk
Medlem

Alla GND är likvärdiga där och alla 5V är likvärdiga där, men jag hoppas att du har en färdigbyggd kontakt för att ta ut strömmen iom attt det är praktiskt omöjligt annars.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Eftersom du har t.ex. endast en +5VDC kabel till kontakten så är det självklart att alla 3 stift för 5V delar källa, d.v.s. de är sammankopplade.

Varför det är flera stift handlar nog bara om att det ska vara mera kontaktyta helt enkelt. Mer kontaktyta ger möjlighet till större strömförbrukning, längre livslängd och högre driftsäkerhet.

Av ungefär samma anledning finns dubbla jord. Det ger möjlighet till mer strömförbrukning.

Om du inte har krav på estetik är det alltid lättast att klippa kablarna och använda en sockerbit för egna kopplingar. Se dock till att bägge ändarna av den klippta kabeln kopplas i sockerbiten om du vill ha samma funktion i änden av kabeln (kontakten).

Permalänk
Medlem

Här har du ett exempel på hur du kan göra. Jag har här använt en Molex för att ta ut 5 samt 12V, men du kan lika gärna modifiera en SATA (likt denna) om du vill/måste använda den kontakttypen.

PS.

  • Gammal mobil = kass bildkvalité

  • Tack StabTheDrama för att du sparkade mig i rätt riktning så att jag insåg hur jag skulle kunna lägga upp Dropbox-bilder här på SC.

DS.

EDIT
Kjell & Co länk

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och all hjälp. Med tanke på förutsättningar så fanns det ingen möjlighet att använda en adapter (fanns inte plats) så fick löda.

Tips till folk i framtiden som måste få ut 5v och jord från SATA strömport (till valfritt användande) är att använda / löda pin 4 (jord) och pin 7 (5v).

I mitt fall så behövdes det till moddning för att ett relä skulle aktiveras när mitt PS3 startade (reläet startade en intern->extern hårddisk) och på PS3 aktiveras SATA strömmen med en gång medans USB-portarna tar några sekunder vilket inte gick för det tog sån tid så PS3:an hittade inte hårddisken när det behövdes. Därav användandet av SATA för 5v.

Men som sagt, tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Har du lött på kontaktytorna i kontaktdonet så har du min respekt. Inte omöjligt (vilket du bevisar), men pilligt och inget jag skulle göra hemma på kammaren. En bild på jobbet hade varit roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Har du lött på kontaktytorna i kontaktdonet så har du min respekt. Inte omöjligt (vilket du bevisar), men pilligt och inget jag skulle göra hemma på kammaren. En bild på jobbet hade varit roligt.

På baksidan av ett kontaktdon, ja. Har redan skruvat ihop allt men här ser du ett exempel på vart jag lödde.

Längst upp till höger ser du SATA strömportens baksida med pin 1 längst till vänster.

Pilligt, ja, men långt ifrån svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Entusiast

Varför SATA-kontakten har grupperat strömmen till tre stift vardera, har med märkströmmen att göra.
Varje enskilt stift klarar bara av en viss mängd ström innan värmeutvecklingen blir för stor. För att kompensera för det utan att behöva större kontakter, använder man istället flera stift. (En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk)

För att undvika kontakt/kabel -brand, använd en proper kontakt av det motsatta könet, alternativt skippa kontakten och löd istället. Se till att ha strömkravet med i åtanke.
I fallet med SATA, så är varje stift dimensionerad för maximalt 1.5 ampere. Det tillåter alltså 4.5 ampere per kanal á tre stift vardera.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Varför SATA-kontakten har grupperat strömmen till tre stift vardera, har med märkströmmen att göra.
Varje enskilt stift klarar bara av en viss mängd ström innan värmeutvecklingen blir för stor. För att kompensera för det utan att behöva större kontakter, använder man istället flera stift. (En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk)

För att undvika kontakt/kabel -brand, använd en proper kontakt av det motsatta könet, alternativt skippa kontakten och löd istället. Se till att ha strömkravet med i åtanke.
I fallet med SATA, så är varje stift dimensionerad för maximalt 1.5 ampere. Det tillåter alltså 4.5 ampere per kanal á tre stift vardera.

Ja jag läste att varje stift ska kunna ge 1,5A och därav uppdelningen till 3 stift per volt. Strömkravet på reläet var 5v och 77mA så därför räckte enbart en pinne mer än väl.

Att skippa kontakten och löda direkt på ps3ans moderkortet låter tyvärr ännu mer riskfyllt än att löda på pinnarna på kontakten på tilläggskortet (e3 flasher, se ovan). Det jag tänkte mest på när jag lödde var att inte råka löda ihop fler pinnar vilket inte blev ett problem, jag maskerade helt enkelt de pinnar som inte skulle lödas och försökte vara så stadig på hand som möjligt vilket funkade. Allt är redan testat och funkar precis som jag ville

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------