Linux bättre än Windows, eller tvärtom?

Permalänk
Medlem

Linux bättre än Windows, eller tvärtom?

Hallå! Jag vill ha en massa exempel på varför Linux är bättre än Windows, och vad det operativsystemet gör bättre. Säkerheten, bekvämligheten med mera. Kör på!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara testa det själv,annars funkar väl google också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommeeu:

Hallå! Jag vill ha en massa exempel på varför Linux är bättre än Windows, och vad det operativsystemet gör bättre. Säkerheten, bekvämligheten med mera. Kör på!

Det bättre alternativet bestäms utifrån användarens behov. Vi kan inte svara på vilket som är bättre då det inte finns någon vinnare på alla fronter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det bättre alternativet bestäms utifrån användarens behov. Vi kan inte svara på vilket som är bättre då det inte finns någon vinnare på alla fronter.

Om jag frågar såhär då, bör jag testa Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommeeu:

Om jag frågar såhär då, bör jag testa Linux?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommeeu:

Om jag frågar såhär då, bör jag testa Linux?

Har du tid över så varför inte, ladda hem en livecd så kan du tom testa det utan att installera det.

Ubuntu kanske? kör på 13.04
http://www.ubuntu.com/download/desktop

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Linux är inte bättre än Windows och Windows är inte bättre än Linux.
Det beror på vad du ska göra och tycker om.
Testa Ubuntu eller Linux mint och bestäm själv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommeeu:

Om jag frågar såhär då, bör jag testa Linux?

Är du missnöjd med Windows? I så fall, på vilka punkter? Vad gör du på burken?

Linux har sina fördelar, Windows har sina, OSX har sina, och så vidare. Själv säger jag att den som behöver fråga om vad som är bättre med ett annat OS gör bäst i att hålla kvar vid det de använder för tillfället. (Edit: För att förtydliga - det är en god tumregel då det i de allra flesta fall handlar om Windowsanvändare som inte tillhör den användargrupp som skulle tjäna något på att byta.)

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Tyvärr finns det inget generellt rätt svar, fanboys tycker olika och försöker vrida för mycket på frågan.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Är du missnöjd med Windows? I så fall, på vilka punkter? Vad gör du på burken?

Linux har sina fördelar, Windows har sina, OSX har sina, och så vidare. Själv säger jag att den som behöver fråga om vad som är bättre med ett annat OS gör bäst i att hålla kvar vid det de använder för tillfället. (Edit: För att förtydliga - det är en god tumregel då det i de allra flesta fall handlar om Windowsanvändare som inte tillhör den användargrupp som skulle tjäna något på att byta.)

Nja, missnöjd är väl inte riktigt det ordet jag skulle använda. Mer uttråkad efter 10 års användning och tröttnat på utseendet som alltid ser detsamma ut. Tycker om att använda program som Photoshop och lära mig att programmera när jag sitter vid datorn, samt spela spel som vilken vanlig svensk som helst. Spelar till stor del enbart LoL och spel via Steam så problem lär det ju inte bli.

Permalänk
Medlem

För vidare läsning i ämnet, läs genom följande inlägg och gärna hela tråden:

Skrivet av phz:

Om det fungerar för dig, så varför skulle du byta? Vill du att folk ska argumentera för varför du ska byta, fast du inte anser att du har någon anledning att byta? Detta är en försäljares roll, men en stor del av poängen är just relaterad till att det inte på samma sätt finns försäljare som försöker övertyga folk att byta för försäljarnas egen vinning — inga $1.5 miljarder att lägga på PR för varje ny version.

Om du använder datorn till att spela spel som finns till Windows, och använda de program som finns till Windows, så använd Windows.

Jag har en känsla av att jag kommer länka denna artikel ofta den närmaste tiden: Linux is not Windows. Notera att artikeln är antik i datormått mätt, men den tar ändå upp en hel del viktiga poänger.

Det är väldigt onödigt för alla parter att gå in i en diskussion gällande om A eller B är "bäst" (i en subjektiv mening) där ena parten redan från början "vet" att A är bäst för denna, och värderar allt som sägs om B utifrån ett perspektiv som redan bestämt att A är bäst. Det är "Android vs Iphone", "AMD vs Intel", "Nvidia vs AMD", "vänstern vs alliansen", "Färjestad vs Djurgården", etc. all over again .

Folk kommer säga "Linux är öppet", du kommer säga "det spelar ingen roll för mig".
Folk kommer säga "Linux har inga virus", du kommer säga "det har jag inte fått ändå".
Folk kommer säga "Linux är gratis", du kommer säga "Windows har man ju redan ändå".
Folk kommer säga "Linux är mer konfigurerbart", du kommer säga "Windows är redan som jag vill ha det".
Folk kommer säga "Linux är resurssnålare", du kommer säga "Windows är snabbt nog för mig ändå".
Folk kommer säga "Linux tar inte 40 GB diskutrymme", du kommer säga "jag har tillräckligt med diskutrymme".
Du kommer säga "Photoshop finns inte till Linux", folk kommer säga "GIMP är lika bra".
Du kommer säga "Microsoft Office finns inte till Linux", folk kommer säga "LibreOffice är lika bra".
Du kommer säga "Linux stöder inte lika många spel", folk kommer säga "vi spelar inte dessa ändå".
Du kommer säga "Skypeklienten är dålig i Linux", folk kommer säga "det är Microsofts fel, och vi använder andra alternativ".
osv osv osv.

Om man värderar allt utifrån perspektivet att Windows är det bästa sedan skivat bröd och allt man lärt sig gällande datorer har skett i en Windowsmiljö, och man inte ser sig begränsad eller är sugen på att prova något nytt, vilken chans har Linux att övertyga?

Om man däremot vill göra saker som man märker inte går att göra i Windows men däremot i Linux — man kanske är nyfiken på att lära sig mer om datorn, man kanske vill driva servrar av olika slag, kanske se något annat än den miljö man är uppvuxen med, man kan tänka sig att ge något som inte är exakt likadant som det man är van vid en chans — då kan det säkert bli en lyckträff att prova Linux, som det blivit för många andra (utan försäljare! ). Kanske märker man att man anser att Linuxsättet att sköta saker är mycket smidigare och trevligare. Kanske man börjar förstå varför vissa värderar egenskaper som "öppenhet" högt, osv. Men att gå in med inställningen: "kom igen, övertyga mig!", fast man inte ser någon anledning att byta, låter som ett recept på en dålig upplevelse, och en diskussion som inte kommer någonstans.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag har ett antal saker jag gillar med ubuntu, men jag kör sabayon för tillfället samt Lubuntu.
Om du undrar vilket som är bäst så beror det som sagt på användaren, vill du spela kan du spela i princip allt på linux men om det är ett windows-only spel så fungerar det enklast och bäst på windows.

Om du kollar på film har windows en edge där, men inte för en out-of-the-box användare som bara kör WMP. Jag kör madvr med MPC-HC, vilket inte går på linux, men däremot är mplayer en mediaspelare till både linux och windows som är i klass med vlc, om inte bättre.

Jag kan inte övertyga dig om att linux är bättre, men jag kan lova att en windows installation skär ihop före en ubuntu installation. Dessutom kommer du sannolikt få mer prestanda ur en linuxburk i många fall, sålänge du kör spel optimerade för linux, t ex l4d2s linux klient jämfört med windowsklienten i wine.

En sak du förmodligen slipper med linuxdistar är att installera om windows för att få en nyare version. I linux uppdateras kärnan och allt annat lika enkelt. Du kan tom byta filsystem utan att formatera om i vissa fall.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Linux är inte bättre än Windows och Windows är inte bättre än Linux.
Det beror på vad du ska göra och tycker om.
Testa Ubuntu eller Linux mint och bestäm själv.

Som en mycket inbiten Windowsanvändare och har supporterat Windows OS i många år så måste jag säga att där har du fel. Windows är inte bättre än Linux. Problematiken kommer i användarvänligheten.
Jag läste en intressant artikel för några år sedan om ett gäng hackers. Dessa skulle hacka en st Linux burk, en st Windows 7 Burk och en Mac (oklart vilket OS). Intressant nog var Windows 7 svårast att hacka - innan Flash blev installerat. När väl Flash blev installerat hackades Windows 7 snabbast.

Jag kan anpassa skiten ut mitt Windows utan problem. Men jag har problem som fan att göra det i Linux.
Ska man göra det vanliga i OS:et så är det inga problem vilket OS man än kör. Men man behöver anpassa OS och hårdvara efter sitt användande. Det är inte optimalt att vara en spelälskare på en kass hårdvara och köra Linux. Och det är överkill att köra SLI eller CrossFire i Linux om man ska programmera. Choose your battles!

Att välja dator och OS beror på vad Du vill göra.
Du ska välja det Du behöver till dig. Spelar ingen roll om det är det ena eller det andra!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qupid:

Som en mycket inbiten Windowsanvändare och har supporterat Windows OS i många år så måste jag säga att där har du fel. Windows är inte bättre än Linux. Problematiken kommer i användarvänligheten.
Jag läste en intressant artikel för några år sedan om ett gäng hackers. Dessa skulle hacka en st Linux burk, en st Windows 7 Burk och en Mac (oklart vilket OS). Intressant nog var Windows 7 svårast att hacka - innan Flash blev installerat. När väl Flash blev installerat hackades Windows 7 snabbast.

Jag kan anpassa skiten ut mitt Windows utan problem. Men jag har problem som fan att göra det i Linux.
Ska man göra det vanliga i OS:et så är det inga problem vilket OS man än kör. Men man behöver anpassa OS och hårdvara efter sitt användande. Det är inte optimalt att vara en spelälskare på en kass hårdvara och köra Linux. Och det är överkill att köra SLI eller CrossFire i Linux om man ska programmera. Choose your battles!

Att välja dator och OS beror på vad Du vill göra.
Du ska välja det Du behöver till dig. Spelar ingen roll om det är det ena eller det andra!

Vad exakt är det Linux gör bättre än Windows då? Det var det som var frågan i det hela, och som ni alla verkar ringla er runtom men sedan säger "A är bättre än B i vissa fall" men förklarar inte på vad det är bättre på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qupid:

Som en mycket inbiten Windowsanvändare och har supporterat Windows OS i många år så måste jag säga att där har du fel. Windows är inte bättre än Linux. Problematiken kommer i användarvänligheten.
Jag läste en intressant artikel för några år sedan om ett gäng hackers. Dessa skulle hacka en st Linux burk, en st Windows 7 Burk och en Mac (oklart vilket OS). Intressant nog var Windows 7 svårast att hacka - innan Flash blev installerat. När väl Flash blev installerat hackades Windows 7 snabbast.

Jag kan anpassa skiten ut mitt Windows utan problem. Men jag har problem som fan att göra det i Linux.
Ska man göra det vanliga i OS:et så är det inga problem vilket OS man än kör. Men man behöver anpassa OS och hårdvara efter sitt användande. Det är inte optimalt att vara en spelälskare på en kass hårdvara och köra Linux. Och det är överkill att köra SLI eller CrossFire i Linux om man ska programmera. Choose your battles!

Att välja dator och OS beror på vad Du vill göra.
Du ska välja det Du behöver till dig. Spelar ingen roll om det är det ena eller det andra!

Efter den predikningen så kan du väl förklara var ditt inlägg säger emot mitt.
Om man har kört Linux mycket (vilket jag inte har) så gillar man det antagligen bättre för att det passar en. och likadant med Windows och även Mac.
alla tre är bra operativ system (även om jag hatar mac) men jag väljer Windows för det kombinerar användarvänlighet med att vara ganska öppet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommeeu:

Vad exakt är det Linux gör bättre än Windows då? Det var det som var frågan i det hela, och som ni alla verkar ringla er runtom men sedan säger "A är bättre än B i vissa fall" men förklarar inte på vad det är bättre på.

Alltså, jag har hört att DirectX 11 är bättre än OpenGL just nu, så jag låtsas som det även om jag själv inte köpt det riktigt.

Windowsprogram i wine är nog aldrig bättre i linux än på windows, men på allt man kan göra i både windows och linux så bräcker linux sannolikt windows på alla punkter, vad det gäller prestanda, strömeffektivitet, alternativa programvaror, konfigurationsmöjligheter.

Det som gör det svårt att jämföra dem är att de på ytan har mycket gemensamt, men att det som skiljer dem och är till den andres fördel ligger mycket i de delar som man i windows inte har kontroll över. Linux ger dig kontroll, vilket är dess största styrka. Windows har många program som inte går att köra på linux, inte minst spel (undantaget om man använder wine eller cedega), men också ffdshow, madvr och mpc-hc vilka jag gärna haft i linux. (dessa fungerar genom wine tror jag men jag skulle aldrig sjunka så långt, såvida jag inte bojkottar windows)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Alltså, jag har hört att DirectX 11 är bättre än OpenGL just nu, så jag låtsas som det även om jag själv inte köpt det riktigt.

Windowsprogram i wine är nog aldrig bättre i linux än på windows, men på allt man kan göra i både windows och linux så bräcker linux sannolikt windows på alla punkter, vad det gäller prestanda, strömeffektivitet, alternativa programvaror, konfigurationsmöjligheter.

Det som gör det svårt att jämföra dem är att de på ytan har mycket gemensamt, men att det som skiljer dem och är till den andres fördel ligger mycket i de delar som man i windows inte har kontroll över. Linux ger dig kontroll, vilket är dess största styrka.

Vad för kommunikationsprogram är kända i Linux, är Windows bättre när det kommer till att kunna kommunicera och träffa nya folk på grund av Skype?

Permalänk
Medlem

Ta en gammal dator och släng in div olika operativ på dem och lär dig hur det fungerar och bilda dig en uppfattning.

Personligen fungerar Windows 7 alldeles utmärkt på mina hemburkar där jag surfar, pysslar med bilder, ordbehandlar mm, finns ingen anledning att byta.

På min filserver skulle jag däremot aldrig i hela mitt liv köra windows, där är det FreeBSD för hela slanten sen många år tillbaka.
(FreeBSD har ALDRIG NÅGONSIN sviktigt mig, kraschat (inte ens hängt sig), buggat, strulat, problem har bara varit relaterade direkt till trasig hårdvara, detta är inte så konstigt då jag alltid kört en väldigt slimmad conf med bara det absolut nödvändigaste igång, inga grafiska skal eller annan bröte)

Men är det något du gör som inte fungerar i windows ? Man brukar säga: är det inte trasigt - försök inte laga det.

Linux (eller andra open source operativ) är gratis om din tid är värdelös. Visst, det blir bättre, men om windows redan fungerar ?

Kör en virtuell maskin och prova så ser du väl snart om du tycker att det var värt det ? (du tycks sakna total erfarenhet av linux till att börja med så en första konfrontation är nyttig)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

I linux finns en skypeklient, men om du vill köra AIM, messenger, google talk etc så kan du använda pidgin eller kopete t ex. Pidgin är lite enklare än kopete tycker jag, men båda är likt t ex trillian ett program där du kan vara inloggad i messenger och google talk i samma program och chatta med kontakter "sömlöst". I windows sitter jag med skype, google talk och skype öppna samtidigt, vilket är tre program när jag bara behöver två
Skype fungerar inte med pidgin utan en plugin, som kräver att skype är installerat och igång :S

Jag håller med ovanstående, prova i en vm. Lubuntu är awesome, för de som fått blodad tand iaf

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av simon253:

Efter den predikningen så kan du väl förklara var ditt inlägg säger emot mitt.
Om man har kört Linux mycket (vilket jag inte har) så gillar man det antagligen bättre för att det passar en. och likadant med Windows och även Mac.
alla tre är bra operativ system (även om jag hatar mac) men jag väljer Windows för det kombinerar användarvänlighet med att vara ganska öppet.

Du är fullt medveten om att Windows är "closed source" (http://en.wikipedia.org/wiki/Windows), Mac OS X är "closed source with open source components" och de flesta GNU/Linuxdistributioner är "open source with closed soruce components".

Jag tycker som du att olika OS lämpar sig för olika tillämpningar. Att på något sätt säga att Windows är "öppet" i jämförelse med något av de andra två alternativen är däremot väldigt inkorrekt.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansfilipelo:

Du är fullt medveten om att Windows är "closed source" (http://en.wikipedia.org/wiki/Windows), Mac OS X är "closed source with open source components" och de flesta GNU/Linuxdistributioner är "open source with closed soruce components".

Jag tycker som du att olika OS lämpar sig för olika tillämpningar. Att på något sätt säga att Windows är "öppet" i jämförelse med något av de andra två alternativen är däremot väldigt inkorrekt.

Menade att man kan göra om UI:t väldigt lätt i Windows (åtminstone för slut användaren) och få en annan känsla på datorn. och man kan även installera program och ersätta dom förinstallerade. utryckte väl mej dåligt som vanligt så ber om ursäkt för det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommeeu:

Nja, missnöjd är väl inte riktigt det ordet jag skulle använda. Mer uttråkad efter 10 års användning och tröttnat på utseendet som alltid ser detsamma ut. Tycker om att använda program som Photoshop och lära mig att programmera när jag sitter vid datorn, samt spela spel som vilken vanlig svensk som helst. Spelar till stor del enbart LoL och spel via Steam så problem lär det ju inte bli.

Om du ska lära dig programmering tycker jag absolut du ska stanna kvar i Windowsmiljö. .net och visual studio är mycket bättre och hjälpsammare än exvis java. Nu kommer säkert någon hävda tvärtom men jag har testat båda världarna och skulle aldrig i livet byta bort .net mot java

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

personligen brukar jag alltid installera linux på datorer jag inte har tänkt att använda för gaming eftersom de oftast fungerar betydligt bättre och stabilare än motsvarande windows.. dock sen windows 7 lanserades och nu när ram eller hdd plats är något bekymmer längre så används inte linux (ubuntu) lika flitigt längre och rullar bara på 1 laptop just nu i hushållet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad man har för syfte med det. Ska man fipla runt är det linux, ska man spela och fylla vardagsbehov så windows

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Om du ska lära dig programmering tycker jag absolut du ska stanna kvar i Windowsmiljö. .net och visual studio är mycket bättre och hjälpsammare än exvis java. Nu kommer säkert någon hävda tvärtom men jag har testat båda världarna och skulle aldrig i livet byta bort .net mot java

Skickades från m.sweclockers.com

Då får jag hävda tvärtom då. Tycker mycket bättre om att programmera i Linux miljö än windows. Dels för att det är så sjukt mycket smidigare att installera tredje parts bibliotek och länka dem till sina program i Linux ( iaf C++ ). Vet att det var riktigt drygt att installera GLUT och GLEW ( OpenGL bibliotek ) i windows och länka i visual studios ( var x antal submenyer man fick klicka runt innan man hittade rätt ställa att lägga till dem ). Linux var det bara installera dem via pakethanteraren och lägga till dem i Makefilen. Sen så är jag inte stört förtjust i IDE så som visual studio då det är mer för mycket lullul samt att det är mer fokuserat på att man använder en mus än tangentbord att navigera runt.

Men som många säger är varken Linux bättre än windows eller tvärtom. Båda är bra på sina saker. Just för min del så använder jag enbart windows till att spela på då eGPU funkar så sjukt mycket bättre i windows än vad det gör i Linux. Annars är det Linux för hela slanten, dels för att tiling window manager är det bästa sen skivat bröd :).

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaTFooT:

Då får jag hävda tvärtom då. Tycker mycket bättre om att programmera i Linux miljö än windows. Dels för att det är så sjukt mycket smidigare att installera tredje parts bibliotek och länka dem till sina program i Linux ( iaf C++ ). Vet att det var riktigt drygt att installera GLUT och GLEW ( OpenGL bibliotek ) i windows och länka i visual studios ( var x antal submenyer man fick klicka runt innan man hittade rätt ställa att lägga till dem ). Linux var det bara installera dem via pakethanteraren och lägga till dem i Makefilen. Sen så är jag inte stört förtjust i IDE så som visual studio då det är mer för mycket lullul samt att det är mer fokuserat på att man använder en mus än tangentbord att navigera runt.

Men som många säger är varken Linux bättre än windows eller tvärtom. Båda är bra på sina saker. Just för min del så använder jag enbart windows till att spela på då eGPU funkar så sjukt mycket bättre i windows än vad det gör i Linux. Annars är det Linux för hela slanten, dels för att tiling window manager är det bästa sen skivat bröd :).

Och så kommer det vara, passar olika personer. Som nybörjare tror jag dock att ett bra, polerat IDE är att föredra, och där har inte eclipse/netbeans mycket att komma med tycker jag.
Förrutom java kan jag inte uttala mig om linuxmiljön. Enda jag gjort är lite enklare C och man har ju inte det stödet som man får genom exvis VS.
Ska dock gå en C++ kura i höst, och den ska jag nog köra i min nya Mint installation

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att klargöra.. Photoshop fungerar felfritt i Linux med Wine. (Windows .exe emulator)

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd

på min bärbara dualbootar jag win 7 och mint 15 och det är inget som jag saknar från windows på den och det blir 99% mint då det är smidigt snabbt inte så mycket skit så hela systemet känns rappare och på min vanliga dator blir det nästan bara windows så man får båda världar
men hade alla spel funkat utan problem i linux hade jag inte kört windows alls för linux är trevligare i dom flesta kategorier

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har provat Ubuntu tidigare själv och min personliga erfarenhet är att det är ett väldigt trevligt operativsystem, men med viss inlärningskurva. Min slutsats blev att Windows täcker alla mina behov utan att jag behöver sätta mig och lära om mig för ett nytt system, samt att jag ibland vill spela spel vilket verkar vara enklare på Windows i de flesta fall. Däremot tyckte jag väldigt mycket om biblioteken och uppdateringarna som gick väldigt smidigt att ladda ner och börja använda (har aldrig heller kraschat datorn som det gjort flertalet gånger efter Windows Update).

Som de flesta andra sagt, gå efter det du behöver - jag behöver inte Linux i min vardag, därför använder jag Windows.

Permalänk
Medlem

jag installerade linux flera gånger på min dator hemma för att testa detta, efter 5 gånger gav jag upp eftersom mitt SU password fungerade _ALDRIG_

Efter några lektioner i skolan så fick vi samma 'problem' vilket löstes med att skriva in i terminalen 'passwd password' så ändrades SU lösenordet direkt på mitt konto

efter det flöt allt på och helt ärligt, efter ett tags användande och labbande i linux så gillar jag det mer än Windows, hade Linux haft FULL stöd och funktionalitet för spel och program som Windows hade jag nog dumpat windows flera år sedan, gillar friheten i Linux och att allt kan skötas via Terminalen.

Så mitt tips är att prova Ubuntu eller Mint, de är dem enda två jag testat och tycker dessa är helt chill.

Två kommandos som borde finnas i windows är Apt-get-update & Apt-Get, riktigt bra funktion ^^

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7