Redigeringsdator - grafikkort

Permalänk
Medlem

Redigeringsdator - grafikkort

Hejsan!

Jag håller på att "komponera" min dator på inet, men jag vet inte vilket grafikkort jag ska ha. Jag ska mestadels använda den till redigering, spela något enstaka spel (men då snackar vi Heroes III, Slaget om Midgård och Age of Mythology, dvs inte de mest grafikkrävande spelen).

Kan man hitta något bra för 800 kr? Eller blir det för lite ?
http://www.inet.se/produkt/5405169/asus-geforce-gt-640-2048mb... - verkar den vara här vara något vettigt?

Hjälp uppskattas enormt!

Tack o hej

Mvh
Adam

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

slaget om midgård <3 gött spel dålig att bågskyttarna buggade sig så dom vill aldrig så kvar på samma plats när fienden kom.... men du kan kunna använda det grafikkortet för dom spelen. jag vet att midgård går bara upp till 30 fps så det ska inte vara några problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

slaget om midgård <3 gött spel dålig att bågskyttarna buggade sig så dom vill aldrig så kvar på samma plats när fienden kom.... men du kan kunna använda det grafikkortet för dom spelen. jag vet att midgård går bara upp till 30 fps så det ska inte vara några problem.

Asbra spel - särskilt roligt för en LOTR-nörd tyvärr är lagen fett obalanserade och magierna är OP tycker jag.
Okejokej, men vilket "nyare" och mer krävande spel kan fungera med detta grafikkort då?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av MrBalrog:

Asbra spel - särskilt roligt för en LOTR-nörd tyvärr är lagen fett obalanserade och magierna är OP tycker jag.
Okejokej, men vilket "nyare" och mer krävande spel kan fungera med detta grafikkort då?

det är ju ett "mobilt" kort, gjort för bärbara datorer och datorer som inte kräver mycket grafikprestanda. så dom senaste spelen kommer vara svåra att driva på en hög upplösning. men en acceptabel grafik och upplösning så kan du nog spela dom lite krävande spel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

det är ju ett "mobilt" kort, gjort för bärbara datorer och datorer som inte kräver mycket grafikprestanda. så dom senaste spelen kommer vara svåra att driva på en hög upplösning. men en acceptabel grafik och upplösning så kan du nog spela dom lite krävande spel.

Vilket grafikkort skulle du rekommendera till mig då?

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/produkt/5405155/asus-geforce-gtx-650-2048m...
några hundringar mer.. några hundringar mer i prestanda också

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

http://www.inet.se/produkt/5405155/asus-geforce-gtx-650-2048m...
några hundringar mer.. några hundringar mer i prestanda också

Den är helt att föredra menar du? Varför?

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska redigera? Vilka program använder du?

Om du ska redigera film t.ex. så använder många av programmen CUDA, som en accelleration och det finns inte i de billigare korten.
I sådana fall om budgeten är stram, skulle jag gått på ett begagnat GTX 580 för samma peng.
Annars någon av Ti-modellerna..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad är det du ska redigera? Vilka program använder du?

Om du ska redigera film t.ex. så använder många av programmen CUDA, som en accelleration och det finns inte i de billigare korten.
I sådana fall om budgeten är stram, skulle jag gått på ett begagnat GTX 580 för samma peng.
Annars någon av Ti-modellerna..

Jag ska redigera filmer, vilka är filmade med en kamera av klass, så kvalitén är HD. Just nu använder jag premier pro och after effects, men ska antagligen skaffa Sony Vegas och Photoshop också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBalrog:

Jag ska redigera filmer, vilka är filmade med en kamera av klass, så kvalitén är HD. Just nu använder jag premier pro och after effects, men ska antagligen skaffa Sony Vegas och Photoshop också.

Premiere PRO och Sony Vegas använder CUDA iaf. och vissa filter i Photoshop.. Så det kan vara värt att gå på ett begagnat 580 om du vill ha lite mer fart i jobbflödet och budgeten är stram.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

framför allt för att det är GDDR5 minne istället för GDDR3 som i det andra..
Det är högre frekvens på både minne och gpu,
Det är ett Gtx kort.

Skrivet av MrBalrog:

Den är helt att föredra menar du? Varför?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem