Kommer jag få betala faktura?

Permalänk
Avstängd

Kommer jag få betala faktura?

Hej, det är såhär att ungefär i Januari-Februari så gjorde jag ett RMA ärende för mitt grafikkort och fick ett nytt ganska fort, bara några dagar sedan.
Jag kontakta företaget redan första dagrn om fraktsedel och dom sa att dom skickar en, jag har både ringt & mailat dom ganska många gånger utan svar om detta.
Idag har det nästan gått 7 månader och för 1 månad sen meddela dom mig att jag måste betala faktura snart om jag inte skickar tillbaka den, MEN jag har ju ingen fraktsedel sa jag, då sa dom att det kommer snart.
Inte fått fraktsedeln än..
Är kortet mitt nu alltså?! Måste jag betala faktura? Fattar ej vad deras problem är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag fattat det rätt så är det så här:

1. Du gör ett RMA
2. Ett nytt grafikkort kommer med posten
3. Du behåller gamla kortet tills fraktsedel skickas till dig

7 månader går och nu känner företaget sig lurat och vill att du ska betala för det nya grafikkortet...
Låter ganska rimligt för mig!

Permalänk
Medlem

Antingen skickar du tillbaka ditt grafikkort som var trasigt, eller så betalar du fakturan. Svårare än så är det inte. Fraktsedel eller ej.

Permalänk
Medlem

Vänta på fraktsedel för tusan! Du har ju inte gjort något fel så stå på dig! Kortet är nog inte ditt ännu, det är nog (det mesta har 3 år men är inte säker i detta fallet) 3 års preskriptionstid.

Kommer det en faktura så bestrider du den, då händer det inget med fakturan om företaget inte går till domstol

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Vänta på fraktsedel för tusan! Du har ju inte gjort något fel så stå på dig! Kortet är nog inte ditt ännu, det är nog (det mesta har 3 år men är inte säker i detta fallet) 3 års preskriptionstid.

Kommer det en faktura så bestrider du den, då händer det inget med fakturan om företaget inte går till domstol

Och går det till domstol och TS förlorar målet så får han även betala motpartens kostnader som dom har haft för domstol och advokat tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Och går det till domstol och TS förlorar målet så får han även betala motpartens kostnader som dom har haft för domstol och advokat tex.

Det vet vi inte, det beror helt på vilket kontrakt TS har gått med på när han gjorde sin RMA. Vill TS säga vilket bolag det är så kan vi kolla på deras villkor! Men TS har även ingått ytterligare ett skriftligt kontrakt (via mail) med företaget att han efter mottagande av fraktsedel ska skicka tillbaka grafikkortet vilket borde stå i första eftersom det är ingått senare (1 dag efter det första). TF har alltså rätt att vänta på en fraktsedel.

Permalänk
Medlem

Om jag vore TS så hade jag skickat kortet tillbaka på egen bekostnad och sedan börjat bråka om frakten med företaget.
Det blir billigare i längden.
Om inte annat så kan det vara värt det för servicen. Inte många företag skickar ut nya delar innan de har fått hem gamla!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kobb3:

Det vet vi inte, det beror helt på vilket kontrakt TS har gått med på när han gjorde sin RMA. Vill TS säga vilket bolag det är så kan vi kolla på deras villkor! Men TS har även ingått ytterligare ett skriftligt kontrakt (via mail) med företaget att han efter mottagande av fraktsedel ska skicka tillbaka grafikkortet vilket borde stå i första eftersom det är ingått senare (1 dag efter det första). TF har alltså rätt att vänta på en fraktsedel.

Jo precis så är det, OM TS förlorar måste h*n betala alla rättegångskostnade själv.
Nu vet vi ju inte om han vinner eller förlorar och det vet absolut ingen.

Antar att TS borde varit på dem mer ang. fraktetiketten (Ingen sedel, inte den man klistrar på paketet;))