Dags att köpa en RPi, men behöver lite tips!

Permalänk

Dags att köpa en RPi, men behöver lite tips!

Så har jag äntligen tagit beslut om att kasta iväg den strulande boxeen och köpa mig en RPi, då jag läst mycket bra om den.
Har hittat färdiga paket på inet, så att köpa hem grejerna är det minsta problemet.
Dock behöver jag en wifi-dongel, och undrar vilken som ger mig bäst prestanda? Jag har en Asus rt-n56u router som kör både 2.4 och 5ghz näten.
Jag ska köra raspmc på den och tänkte använda mitt logitech dinovo edge för att göra alla inställningarna, funkar det?
När allt är fixat och klart att köra, kan jag då rycka dinovot och endast köra med en ios xbmc remote?

Såg även att man kan köpa till kylflänsar, är det ett måste och var sätter man dom isåfall?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Kan vara knepigt att få nån vidare fart och stabilitet med trådlöst.
Tror inte det funkar med blåtandtangentbord vid installationen, dock så klarar man sig med en gammal mus.
Kylflänsar är inget måste, Pi'n klarar upp till 85 grader.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Ja, en trådlös usb-mus har jag liggande, så då bör det funka.
Att köra trådat är tyvärr inte möjligt, så trådlöst får det bli.
Kan denna vara något? http://www.inet.se/produkt/5404455/asus-usb-n53-dualband-n600

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Wifi-dongle

Jag kör D-link DWA-121 Nan från Kjell i min hallondator. Fungerar helt OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Så har jag äntligen tagit beslut om att kasta iväg den strulande boxeen och köpa mig en RPi, då jag läst mycket bra om den.
Har hittat färdiga paket på inet, så att köpa hem grejerna är det minsta problemet.
Dock behöver jag en wifi-dongel, och undrar vilken som ger mig bäst prestanda? Jag har en Asus rt-n56u router som kör både 2.4 och 5ghz näten.
Jag ska köra raspmc på den och tänkte använda mitt logitech dinovo edge för att göra alla inställningarna, funkar det?
När allt är fixat och klart att köra, kan jag då rycka dinovot och endast köra med en ios xbmc remote?

Såg även att man kan köpa till kylflänsar, är det ett måste och var sätter man dom isåfall?

vad ska du använda den till?
spela upp filer går utmärkt enligt min erfarenhet medans att streama funkar mindre bra.

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk

Kör min Pi med både trådat och trådlöst, kör även jag dwa 121. Funkar klockrent att streama till skillnad mot vad vissa i tråden säger. Kör raspbmc med pluginet Rasplex, väldigt smidig videoutdelning från datorn med Plex Media Server. Kör jag trådlöst har jag dock endast 2 meter till routern som är kablad till serverdatorn. Kör du kablat hela vägen är det absolut inga problem att streama, trådlöst beror lite på hur långt du har till routern osv.

Har din tv stöd för CEC kan du använda tevens fjärrkontroll för att styra raspbmc, väldigt smidigt. Kompletterar detta med ett Logitech K400 som funkar direkt out of the box med Raspbmc. Se till att köpa en hub som är strömförsörjd då Pi:n är lite för svag för att driva nätverkskort och allehanda donglar.

EDIT: Talar givetvis om 1080p när det gäller att streama video. OBS, tänk på att när du drar ur usb-tillbehör så stängs Pi:n av, vilket kan leda till korrupta minneskort.

Permalänk
Medlem

Väl igång går det riktigt bra att styra med androidappen Yatse där du bla kan använda mobilens virtuella tangentbord.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av gwin:

vad ska du använda den till?
spela upp filer går utmärkt enligt min erfarenhet medans att streama funkar mindre bra.

Jag ska streama film från mina usbdiskar som sitter inkopplade i routern. Xbmc för sköta uppspelningen.

Skrivet av MatteN:

Väl igång går det riktigt bra att styra med androidappen Yatse där du bla kan använda mobilens virtuella tangentbord.

Nu har jag en iphone, med xbmc remote installerad, borde ju gå lika bra eller?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holetaker:

Nu har jag en iphone, med xbmc remote installerad, borde ju gå lika bra eller?

Jadå, när du väl har konfat så att remoten kommer åt xbmc så är det bara att rycka tangentbordet. Jag har precis samma setup, dvs DiNovo Edge som jag använde vid konfning och vid vardagligt användande kör jag xbmc remote i iPaden.

Permalänk
Skrivet av Ballistic:

Jadå, när du väl har konfat så att remoten kommer åt xbmc så är det bara att rycka tangentbordet. Jag har precis samma setup, dvs DiNovo Edge som jag använde vid konfning och vid vardagligt användande kör jag xbmc remote i iPaden.

Jäkla gött att höra

Då återstår bara problemet med wifi-dongeln. Helst vill jag ju kunna köra dual-band, så man minimerar risken med lagg och rebuffering. Finns det någon som kan tipsa om dual-band dongel, alt en som kör 300. 150 känns lite vekt i mitt tycke.
Sidan som tipsades om ovan listade bara gamla grejer verkade det som.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av holetaker:

Jäkla gött att höra

Då återstår bara problemet med wifi-dongeln. Helst vill jag ju kunna köra dual-band, så man minimerar risken med lagg och rebuffering. Finns det någon som kan tipsa om dual-band dongel, alt en som kör 300. 150 känns lite vekt i mitt tycke.
Sidan som tipsades om ovan listade bara gamla grejer verkade det som.

Här har du en officiell lista med vad som funkar och inte funkar, barra att beta av. http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters, tips ctrl + f raspbmc

Permalänk
Medlem

Stödjer din TV cec så kan du använda det för att styra den. Eller så kan du skaffa en IR mottagre. Sjukt mkt lättare att använda TVfjärren än att dra fram mobilen hela tiden

Permalänk

Satt nu och läste på mig om raspen. Jag ska ju streama 720p och 1080p-filmer som jag spelar upp på min sovrumsteve via HDMI. Nu verkar det som att om pi:n kanske inte orkar omvandla ljudet, utan att jag måste ha en förstärkare som kodar om det.
Vad tror ni?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Satt nu och läste på mig om raspen. Jag ska ju streama 720p och 1080p-filmer som jag spelar upp på min sovrumsteve via HDMI. Nu verkar det som att om pi:n kanske inte orkar omvandla ljudet, utan att jag måste ha en förstärkare som kodar om det.
Vad tror ni?

Har inte haft några problem med 1080p DTS men jag har trådat till pin, kanske påverkar lite

Permalänk
Entusiast
Skrivet av holetaker:

Ja, en trådlös usb-mus har jag liggande, så då bör det funka.
Att köra trådat är tyvärr inte möjligt, så trådlöst får det bli.
Kan denna vara något? http://www.inet.se/produkt/5404455/asus-usb-n53-dualband-n600

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664

Bra prestanda i denna, får 85/65 @ 2ms via 5ghz nätet och genom ett par väggar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664

Bra prestanda i denna, får 85/65 @ 2ms via 5ghz nätet och genom ett par väggar.

Oki, men det där verkar ju vara en repeater? Tar den emot som en usb-dongel? Å kopplar du in den via usb eller lan-porten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av holetaker:

Oki, men det där verkar ju vara en repeater? Tar den emot som en usb-dongel? Å kopplar du in den via usb eller lan-porten?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kopplar Ethernet-porten på din RPi till denna enhet. Funderar på att gå den vägen själv, har både en DWL-140 (2.4GHz 802.11n) och en DWL-160 (både 2.4 och 5Ghz 802.11n). Dessa fungerar med RPi, har också kört dessa under flera år på en PentiumM baserad laptop + ubuntu server och det har varit helt stabilt. Men RPi är tyvärr inte helt stabil med någon av dessa, strular vid boot där man ibland inte får någon uppkoppling mot accesspunkten (ett problem jag aldrig sett med samma dongel på laptopen).

Verkar också som DWL-140/160, som både är ganska stora och gamla, drar för mycket ström för RPi. Är det mycket nätverkstrafik över WiFi brukar det sluta med att filsystemet blir korrupt
Det problem löste jag med att skaffa en extern och separat strömförsöjd USB-hub, men en sådan kostar ett par 100-lappar och då kan man lika gärna skaffa en repeater med LAN-port då den antagligen kommer fungerar felfritt då jag aldrig haft strul med Ethernet-porten på RPi.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Du kopplar Ethernet-porten på din RPi till denna enhet. Funderar på att gå den vägen själv, har både en DWL-140 (2.4GHz 802.11n) och en DWL-160 (både 2.4 och 5Ghz 802.11n). Dessa fungerar med RPi, har också kört dessa under flera år på en PentiumM baserad laptop + ubuntu server och det har varit helt stabilt. Men RPi är tyvärr inte helt stabil med någon av dessa, strular vid boot där man ibland inte får någon uppkoppling mot accesspunkten (ett problem jag aldrig sett med samma dongel på laptopen).

Verkar också som DWL-140/160, som både är ganska stora och gamla, drar för mycket ström för RPi. Är det mycket nätverkstrafik över WiFi brukar det sluta med att filsystemet blir korrupt
Det problem löste jag med att skaffa en extern och separat strömförsöjd USB-hub, men en sådan kostar ett par 100-lappar och då kan man lika gärna skaffa en repeater med LAN-port då den antagligen kommer fungerar felfritt då jag aldrig haft strul med Ethernet-porten på RPi.

Hade varit sjukt kul att höra mer om hur det funkar.

Min RPi ska agera sovrums"video". Med HDMI rätt in i teven.
Tanken är att man ska kunna somna ifrån det utan störande fläktar och efter vad jag läst så behöver man aldrig stänga av den.
Då kan man bara sätta sleeptimer på teven och sen somna gott
Den ska alltså spela 720p och 1080p som ska streamas från nätvekslagring i rar-arkiv.
Raspbmc är tänkt som os

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av holetaker:

Oki, men det där verkar ju vara en repeater? Tar den emot som en usb-dongel? Å kopplar du in den via usb eller lan-porten?

Skickades från m.sweclockers.com

Den kan användas som repeater, men även som en väldigt bra nätverks adapter. Alltså så fungerar den som en USB dongel fast via LAN porten.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Den kan användas som repeater, men även som en väldigt bra nätverks adapter. Alltså så fungerar den som en USB dongel fast via LAN porten.

Låter jäkligt bra. En test får det bli. Efter semestern

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk

Så nu är semestern slut och det är dags att beställa. Beställer ett färdigt paket från Komplett, och sen kilar jag ner till Kjell och köper periferisakerna lokalt.
Har läst sjukt mycket nu ang att spela film med Rpi och Raspbmc installerat och tror inte det kommer bli några problem att komma igång. Dock finns fortfarande några få frågor som jag behöver svar på.
Frågorna ställs till er som har EGNA erfarenheter, så att länka till allehanda forum är ointressant för jag har redan skummat igenom det mesta jag hittat.

1. Som sagt så ska jag köra HDMI direkt in i teven, som jag gör idag med boxeen. EJ gå genom någon förstärkare eller så. HUR kontrollerar jag så att teven kan downmixa ljudet till stereo. Det står inget om det i instruktionsboken.

2. Har tänkt om ang använda iphone som fjärr, utan vill nog ha en vanlig fjärr, alt ett litet smidigt tangenbord, med mousepad eller styrkula. Finns det nån som fungerar "out of the box"? Enkelt smidigt och gärna belysta tangenter. Har en MCE-fjärr liggande, kanske kan använda den bara man köper en ir-mottagare??
Hur ofta behöver man egentligen konfa skiten när allt väl funkar?

3. Det här med wifi-dongel, tänkte köra med den dwa 121 som skrevs om ovan. Funkar inte det så blir det den repeatern, som oxå skrivits om, vid senare skede. Men det kanske finns nån bättre?

4. Om man nu som jag vill ha en mediaspelare för att spela filmer vid sänggående, är Raspberry Pi den rätta vägen att gå? Eller ska man hellre rikta in sig på en "vanlig" mediaspelare?
Jag har absolut inget emot att fixa och trixa lite,, men sen vill jag att den "bara ska funka".

Listar lite grejer som jag tänkt köpa till helgen:
RPi-paket: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774255
Fjärr: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...
wi-fi: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... eller denna kanske?: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1025084
Hubb: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Så vad tycker ni, kan detta bli bra?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Hedersmedlem

Gällande punkt 1 så har jag ställt in 2.0 i inställningarna för xbmc (kör openelec) och jag upplever inga problem med ljudet på min sovrums-tv. Kör HDMI-kabel rätt in i tv:n från rpin.

Punkt 2 så kan det faktiskt räcka med din vanliga tv-fjärr om din tv pratar CEC. Jag har börjat styra min sovrums-rpi med tv-fjärren och det funkar perfekt. Ibland så vill rpin inte prata med fjärren när jag haft tv:n avstängd men det kan nog bero på både tv:n och cec-pluginet i xbmc, så det händer att jag får starta om rpin för att allt ska fungera igen.

Ingen direkt åsikt om punkt 3, men när det gäller trådlöst så kan det hända att den inte orkar med att streama tyngre filmklipp. Min NUC med Intel 6235-kort orkade inte med ett 1080p-klipp som min rpi kunde spela upp via tråd.

Angående 4 så tycker jag att det funkar finfint för min del. Jag har dock haft problem med några 1080p-filmer så den orkar inte med allt du slänger på den, men utöver det har jag inte haft några problem mer än att den upplevs småseg i menyerna jämfört med NUC:en jag har i vardagsrummet.

Permalänk
Skrivet av Ballistic:

Gällande punkt 1 så har jag ställt in 2.0 i inställningarna för xbmc (kör openelec) och jag upplever inga problem med ljudet på min sovrums-tv. Kör HDMI-kabel rätt in i tv:n från rpin.

Punkt 2 så kan det faktiskt räcka med din vanliga tv-fjärr om din tv pratar CEC. Jag har börjat styra min sovrums-rpi med tv-fjärren och det funkar perfekt. Ibland så vill rpin inte prata med fjärren när jag haft tv:n avstängd men det kan nog bero på både tv:n och cec-pluginet i xbmc, så det händer att jag får starta om rpin för att allt ska fungera igen.

Ingen direkt åsikt om punkt 3, men när det gäller trådlöst så kan det hända att den inte orkar med att streama tyngre filmklipp. Min NUC med Intel 6235-kort orkade inte med ett 1080p-klipp som min rpi kunde spela upp via tråd.

Angående 4 så tycker jag att det funkar finfint för min del. Jag har dock haft problem med några 1080p-filmer så den orkar inte med allt du slänger på den, men utöver det har jag inte haft några problem mer än att den upplevs småseg i menyerna jämfört med NUC:en jag har i vardagsrummet.

Är det nån som har mer inputs?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk

Köpte Rpi och alla tillbehör idag. Har installerat och provat lite. Det började med att hacka som sjutton i filmerna (Trådat), men efter lite justeringar och en omstart så lirar det på bra. Testade min wifidongel en DWA-140 som stödjer 300 Mps, men det buffrade hela tiden.
Nu har jag beställt en Asus EA-N66. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664
Ska bli spännande och se om det fungerar bättre.
Konstigt nog har Boxeen inga problem med att spela 1080p-filer över det trådlösa nätet. Nu testade jag endast med 720p-filer..Jaja, konstigt värre

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk

Kan även tala om att det går alldeles utmärkt att använda tevens fjärr till att styra xbmc.
Har även testat att ställa in ljudet som både 5.1 och 2.0 och det fungerar bra.
Men kruxet med att det inte funkar via det trådlösa stör mig lite. Efter vad jag läst så stödjer Boxee endast 150 Mps och jag kör med 300 till Rpi:n, så lite konstigt är det. Båda bygger ju på xbmc i botten.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Köpte Rpi och alla tillbehör idag. Har installerat och provat lite. Det började med att hacka som sjutton i filmerna (Trådat), men efter lite justeringar och en omstart så lirar det på bra. Testade min wifidongel en DWA-140 som stödjer 300 Mps, men det buffrade hela tiden.
Nu har jag beställt en Asus EA-N66. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664
Ska bli spännande och se om det fungerar bättre.
Konstigt nog har Boxeen inga problem med att spela 1080p-filer över det trådlösa nätet. Nu testade jag endast med 720p-filer..Jaja, konstigt värre

Annars kan du testa nån "Homeplug" dvs nätverk via eluttag. Kör det mellan våningarna hemma då grabben gnäller lite om att det laggar när han kör trådlöst.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Annars kan du testa nån "Homeplug" dvs nätverk via eluttag. Kör det mellan våningarna hemma då grabben gnäller lite om att det laggar när han kör trådlöst.

Fungerar inte repeatern jag köpt, så blir det att testa homeplug.. Konstigt att man aldrig tänkt på det innan

Nu har jag dock stött på ett litet problem. Jag har ett gäng usb-diskar som är inkopplade via usb-hubb till min router.
Jag hittar dessa i alla enheter, förutom RPi:n. Jag ser Routern, en Asus RT-N56U, men när jag klickar på den så får jag ett felmeddelande. Går inte att connecta eller något sånt.
Det enda jag kan få in är Nasen och där funkar det felfritt. Kan även nämna att i Htpcns XBMC så är det inga problem att nå routerns usb-diskar

När jag ändå är inne på utdelningar så har jag nyss köpt mig en htpc. Jag har delat ut diskarna i htpcn enligt konstens alla regler, men kan inte hitta dom från andra enheter. Kan det bero på att jag inte gjort någon hemgrupp? Eller vad beror det på?
Htpc kör win7, laptop kör win7. Sen har jag även en Boxee Box, samt RPi. Ingen enhet hittar Htpcn

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Med Win 7 är väl hemgrupp det enklaste sättet att dela filer mellan datorer i ett hemnätverk.
Arbetsgrupp funkar också.
Lite info: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/share-files-with-...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Okej! Nu är min RPi up and running och måste säga att den funkar klockrent. Kör med Asus EA-n66, den repeatern som länkas häruppe och inget lagg har märkts hitills.
Kör med tevefjärren och även det funkar klockrent.
Så för er som är ute efter en smidig mediaspelare så kan jag inget annat än rekommendera.
Nu återstår bara att köpa en mpeg2-licens så jag kan kolla på alla mina rippade dvd-er

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...