Permalänk
Medlem

vatten dansar till musik

tjenare, såg detta coola par av högtalare

de finns att köpa på ebay men jag tänkte att det kunde vara roligt att göra sina egna.
så om ni har någon ide om hur man skulle kunna göra detta så är det bara skriva sin tanke i kommentarerna.

//Erik

//EDIT om ni inte ser videon så får ni en länk, http://youtu.be/DXUSMem2DI4

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis en pump programmerad att skjuta vattnet olika högt beroende på ljudnivån. Ifall det är något du känner att du kan bygga och programmera själv så är det bara att köra på.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Det är troligtvis en pump programmerad att skjuta vattnet olika högt beroende på ljudnivån. Ifall det är något du känner att du kan bygga och programmera själv så är det bara att köra på.

joo så tänker jag också men jag är inte bra med programmering. men kunskaper om elektronik finns det gott om

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

Om du gör egna se till att få det tätt! Annars kanske din *älskling dör..

*Menade datorn inte tjejen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Om du gör egna se till att få det tätt! Annars kanske din *älskling dör..

*Menade datorn inte tjejen

hehe, jag vet bara inte hur jag skall få pumpen att pumpa starkare beroende på styrkan i signalen ..

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

ingen som har någon tanke?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

ingen som har någon tanke?

Om du inte lär dig att programmera så finns det inget du kan göra.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna lösa detta helt mekaniskt.
Om du monterar ett membran mellan högtalarens låda och ett utrymme där du har en vätska så kommer högtalaren trycksätta lådan och pressa ut membranet.
Konstruerar nu något smart så kan du få vatten att pumpas ut genom en liten ventil m.h.a. membranet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Om du inte lär dig att programmera så finns det inget du kan göra.

Borde inte vara några jätteproblem att lösa det med ren analog elektronik. Likrikta ljudsignalen, förstärk den och låt den driva en liten DC-vattenpump.

Glemmy: Det blir ingen nettotryckskillnad i lådan. Det är undertryck och övertryck en gång per svängning, tillsammans tar de ut varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Borde inte vara några jätteproblem att lösa det med ren analog elektronik. Likrikta ljudsignalen, förstärk den och låt den driva en liten DC-vattenpump.

Glemmy: Det blir ingen nettotryckskillnad i lådan. Det är undertryck och övertryck en gång per svängning, tillsammans tar de ut varandra.

glemmys lösning lät ju smart men menar du att detta inte går?

din ide kan jag nog göra här hemma tack för svaren

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

Ett passivt vattentätt element uppe på borde ju funka?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Som någon sa, förstärk ljudsignalen och sen driv en/flera pumpar. Programmering känns inte nödvändigt för detta.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Det är troligtvis en pump programmerad att skjuta vattnet olika högt beroende på ljudnivån. Ifall det är något du känner att du kan bygga och programmera själv så är det bara att köra på.

Skrivet av dagbro:

Borde inte vara några jätteproblem att lösa det med ren analog elektronik. Likrikta ljudsignalen, förstärk den och låt den driva en liten DC-vattenpump.

En liten pump skulle aldrig hinna med det tillräckligt fort.

Skrivet av dagbro:

Glemmy: Det blir ingen nettotryckskillnad i lådan. Det är undertryck och övertryck en gång per svängning, tillsammans tar de ut varandra.

Det spelar ingen roll. Vatten hinner inte anpassa sig till de snabba svängningarna. Så det pressas ut genom hålen, och jo, trycket blir större om membranet fladdrar hela tiden. 1000 molekyler som rör sig snabbt i ett slutet utrymme utöver mer tryck än 1000 molekyler som rör sig långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En liten pump skulle aldrig hinna med det tillräckligt fort.

Det spelar ingen roll. Vatten hinner inte anpassa sig till de snabba svängningarna. Så det pressas ut genom hålen, och jo, trycket blir större om membranet fladdrar hela tiden. 1000 molekyler som rör sig snabbt i ett slutet utrymme utöver mer tryck än 1000 molekyler som rör sig långsamt.

men hur tror du då vattnet pumpas i den "orginal" versionen?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

men hur tror du då vattnet pumpas i den "orginal" versionen?

Tryck från högtalaren som jag förklarat ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tryck från högtalaren som jag förklarat ovan.

Tror att trycket när högtalaren trycker iväg vattnet skulle deformera ljudet endel, sedan har jag lite svårt att se hur det skulle funka när vattnet "Åker tillbaks" och ska skjutas upp igen. någon ventil som släpper in men inte ut vatten? Sedan att så små högtalare driver så mycket vatten känns inte riktigt sannolikt, jag tror att det är ett system med en liten pump

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Inte helt omöjligt att det är en elektromagnet som trycker på ett membran.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Borde inte vara några jätteproblem att lösa det med ren analog elektronik. Likrikta ljudsignalen, förstärk den och låt den driva en liten DC-vattenpump.

Glemmy: Det blir ingen nettotryckskillnad i lådan. Det är undertryck och övertryck en gång per svängning, tillsammans tar de ut varandra.

Nettotryckskillnad? Över tid, nej, men det kommer att variera mellan övertryck och undertryck. (Luften i en högtalare fungerar precis som en fjäder).
Detta skulle gå att utnyttja med en mekanisk konstruktion. 1. Vatten trycks ut. 2. Luft sugs in. 3. Vatten rinner tillbaka.
Det är väldigt enkelt att använda sig av en backventil om det skulle behövas.

Du inser nog att en DC-pump aldrig skulle hinna med att snurra igång och stanna styrt av musik.
Bättre alternativ är då att låta pumpen gå och styra flödet med en solenoidventil.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:
Skrivet av glemmy:

Nettotryckskillnad? Över tid, nej, men det kommer att variera mellan övertryck och undertryck. (Luften i en högtalare fungerar precis som en fjäder).
Detta skulle gå att utnyttja med en mekanisk konstruktion. 1. Vatten trycks ut. 2. Luft sugs in. 3. Vatten rinner tillbaka.
Det är väldigt enkelt att använda sig av en backventil om det skulle behövas.

Du inser nog att en DC-pump aldrig skulle hinna med att snurra igång och stanna styrt av musik.
Bättre alternativ är då att låta pumpen gå och styra flödet med en solenoidventil.

joo men jag ville ju bygge den själv

jag får ta och testa din ide!

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

Från Neonodias länk: '.Environmental and Non-toxic vegetal liquid'

Det är inte vatten i lådan utan en vätska som ändrar viskositet beroende på tryck och frekvens, så förmodligen är det bara ett membran emellan och några lysdioder.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

tjenare, såg detta coola par av högtalare http://youtu.be/DXUSMem2DI4

de finns att köpa på ebay men jag tänkte att det kunde vara roligt att göra sina egna.
så om ni har någon ide om hur man skulle kunna göra detta så är det bara skriva sin tanke i kommentarerna.

//Erik

//EDIT om ni inte ser videon så får ni en länk, http://youtu.be/DXUSMem2DI4

min guide

http://www.sweclockers.com/galleri/8952-guide-blinkande-leds-...

fast pump istället för leds?^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

tror du det hade funkat?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

tror du det hade funkat?

hmm lär nog gå, men har du en kraftigare pump så måste du parallellkoppla två/tre tip31or

men om du är händig så kan du göra en enkel pump med en liten rc-bil motor och testa

kan nog skicka dej en tip31&motor om du betalar frakten(6kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hmm lär nog gå, men har du en kraftigare pump så måste du parallellkoppla två/tre tip31or

men om du är händig så kan du göra en enkel pump med en liten rc-bil motor och testa

kan nog skicka dej en tip31&motor om du betalar frakten(6kr)

vad bra, men jag kommer behöva flera tip31 så jag beställer nog ett helt paket från ebay men tack för erbjudandet

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

vad bra, men jag kommer behöva flera tip31 så jag beställer nog ett helt paket från ebay men tack för erbjudandet

ja gör det, det är inte farligt dyrt...
men bra o veta att en tip31 pallar max 18W eller 1,5A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ja gör det, det är inte farligt dyrt...
men bra o veta att en tip31 pallar max 18W eller 1,5A

ok, tack. ni får kolla i galleriet ifall det blir något av detta

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w