Vad krävs det för "summa" för att man ska gå "högre" med något?

Permalänk

Vad krävs det för "summa" för att man ska gå "högre" med något?

Får försöka formulera mig bättre, vad krävs det för "summa" för att man ska kunna gå till "polisen, domstol, stämma någon, konsumentverket" eller liknande, alltså för att ta till väga lagliga handlingar för att något ska räknas som stöld? eller grov stöld?

Har nämligen laddat ner en app, på iPhone, iTunes, och lagt ut runt 10,000 kronor, och nu idag ca 3,000 kronor på in-game purchases, problemmet är bara att man får ingenting när man betalar dom, dom drar bara av pengarna från saldot/kontot.

Har mejlet app utvecklarens företag sen April, nog skickat närmare 100 email, skrivit på facebook, twitter, deras hemsida, överallt, att försöka få kontakt med dem om mina "pengar". Men dom svarar inte.

Har lust att gå "högre" så att säga, att stämma företaget, för bedrägeri, stöld, nu ligger företaget i USA/Korea, och en flygbiljett dit är kanske inte så billig, om man ska knappa på huvudkontor dörren o skälla ut dom... o säga man vill ha sina pengar.

Det här är extremt jobbigt och tyngd, och för mig är 10,000-20,000 kronor mycket pengar, speciellt om man är ung och studerande/halvtidsarbete.

Men jag är villig att gå till botten med det här, vad det än skulle kosta/behöva göras. (även flyga dit själv personligen!)

Så vad har jag för alternativ?

Edit: Har nu fått mina juveler så har fått vad jag betalat för.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Du har kommunicerat med dom sen i april men du betalar ändå 3kkr ytterligare till dom?

Polisanmälan fungerar även om sannolikheten att det leder någonstans är rätt låg då det är ett utländskt företag.
Stämma går också men kostar ännu mer pengar utan garanti att det ger något och dom har sannolikt rätt att välja domstol.

Att knacka på och skälla kan kännas lockande men att göra saker i affekt är farligt och kan leda till värre konsekvenser för en själv.

Börja med att kommunicera med apple då dom är betalninsförmedlare och därför har ett visst ansvar under förutsättningarna att appen går genom dom även vid ingame.

Permalänk
Avstängd

Alltså du betalar 10000:- till dom!! för vad en app låter ganska idiotiskt där redan...jag förstår som inte problemet mer en att du slängt bort pengar. jag vet inte hur många steg du gjort det hela om du betalat 3000+3000+3000 =9000:- eller om du bara rent slängt bort 10k rakt av. jag hade slutat efter första (missen att du inte fick nått) tror detta är nått som blåser folk på pengar. då handlar det inte hur mycket utan anmäl direkt. bättre att anmäla en att inte göra det. ok polisen kanske inte gör nått men du har i allfall en anmälan på dom.

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Skrivet av aluser:

Du har kommunicerat med dom sen i april men du betalar ändå 3kkr ytterligare till dom?

Polisanmälan fungerar även om sannolikheten att det leder någonstans är rätt låg då det är ett utländskt företag.
Stämma går också men kostar ännu mer pengar utan garanti att det ger något och dom har sannolikt rätt att välja domstol.

Att knacka på och skälla kan kännas lockande men att göra saker i affekt är farligt och kan leda till värre konsekvenser för en själv.

Börja med att kommunicera med apple då dom är betalninsförmedlare och därför har ett visst ansvar under förutsättningarna att appen går genom dom även vid ingame.

Har inte direkt "kommunicerat" med dom , då dom inte svarat mig, mer som pratat in till en vägg.

Vad tar polisen för åtgärder, även om det är ett utländskt företag? Appen finns och ladda ner i Sverige, likaså går att köpa Apple-prylar i svenska butiker. Apple är också ett utländskt företag då, då gör inte polisen något mot Apple heller? (var bara exempel)

Hur mycket pengar får man "lägga" ut för stämma ett företag, och vad för konsekvenser kan de ta? (t.ex stängs företaget ner?)

Jag hade ju inte kommit med yxan i hand om jag knackat på, jag hade sagt, Hej, jag är kund hos er, har försökt få kontakt med er i XX månader, betalat för dom här o dom här produkterna/in-game mynten, kan jag få vad jag betalat för? (Så dom HÖR min röst)

Har redan varit i kontakt med Apple, dom har endast kunnat åtgärda/returnera ett köp, som jag inte heller har sett några pengar av. Dom har bara sagt undvik företaget. Vad mer har Apple för ansvar än att erbjuda och sälja deras App?
Eller går in-game pengarna igenom via Apple? (betalningen)

Det måste ju kunna gå något och göra, du kan inte mena väl att jag kan bygga en egen app och ha på appstore och sen sälja 1000 spelmynt i spelet, för XX kronor, och sen vägra ge dom som spelar och köper mynten någonting, och inte heller svara, och komma förbi det och igenom det helt utan konsekvenser?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Jag tänkte först fråga snällt, men vid eftertanke begär jag att du berättar vilken app det handlar om

Om du nu inte får något när du genomför köpen, hur kommer det då sig att du har kunnat köpa för så otroligt mycket? Den högsta gränsen för IAP ligger väl på 750kr, och du köpte väl inte 15st på rad utan att kontrollera att du faktiskt fick något?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Du beskriver det här för luddigt. Jag tror inte att polisen kommer att göra något alls om du beskriver det såhär för dem. Du verkar ju helt frivilligt ha givit appen pengar. Vad är det för app? Vad är det du inte har fått i gengäld för dina pengar, som du hade förväntat dig att få?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Är TS verkligen seriös?
"nu idag ca 3,000 kronor på in-game purchases, problemmet är bara att man får ingenting när man betalar dom"

Hmmm....

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr flika in lite mer moraltantande.
Om du nu är fattig student vore det inte bättre att lägga pengar på nånting annat än virtuella saker ?

Men hur som hellst, du kan ju dra dom inför civil domstol.
Förloraren betalar rättegångskostnaden, så se till att du har kött på benen innan du sätter dig i skuld för resten av livet.

Men som sagt tidigare, vägrar Apple att göra nåt och företaget ignorerar dig så återstår ju polisen.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad det är för app?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av thompi8:

Alltså du betalar 10000:- till dom!! för vad en app låter ganska idiotiskt där redan...jag förstår som inte problemet mer en att du slängt bort pengar. jag vet inte hur många steg du gjort det hela om du betalat 3000+3000+3000 =9000:- eller om du bara rent slängt bort 10k rakt av. jag hade slutat efter första (missen att du inte fick nått) tror detta är nått som blåser folk på pengar. då handlar det inte hur mycket utan anmäl direkt. bättre att anmäla en att inte göra det. ok polisen kanske inte gör nått men du har i allfall en anmälan på dom.

Jo jag vet, det är mycket pengar, men jag erkänner att jag fastnat i spelet (beroende) och inte kunnat sluta/låta bli.

Jag rekommenderar inga av er att testa/ladda ner spelet, om jag berättar vad det heter, för jag vill inte att någon ska bli beroende o råka ut för samma misstag som jag, jag ångrar att jag börja spela det och blev beroende och så länge allt hade funkat som det gjort, så hade jag varit ok med det. (med dom pengarna)

Jag är inte den enda, som lägger ut pengar, eller långt ifrån värst, spelets "Kung" har lagt ut 500,000 kronor, eller 80,000 dollar, den bästa i min klan har lagt ut 20,000 dollar. Jag ligger på ca 2000 dollar.

Deras officiella forum kryllar dessutom av andra spelare likaväl som jag som har betalat en massa pengar och inte fått de dom betalat för.

Spelvalutan, i spelet, heter så kallat "Jewels" eller juveler, och man kan köpa 1500 juveler för 749 Kr, eller $99 Dollar som de står. (men itunes drar alltid 749 kr)

Spelet heter Monster Warlord och utvecklas av Gamevil.

Dom har gjort ett annat beroendeframkallande/kul spel också som heter Dark Avenger, som är typ en Diablo kopia, men där har jag inte lagt ut några pengar än, tänker förmodligen inte göra de heller. (Bara en hyfsat bra Rare/Unique/Epic/Legendary båge kostar från 229 kr till 749 kr)

Sen har dom gjort Zenonia 5, ett RPG spel.

Men Monster Warlord är det spelet jag spenderat närmare runt 10-13k kronor på.

Finns också en hel del intresserade köpare av spelet , som köper konton (som WoW), var någon som köpte ett konto för 8000 kronor nyligen (eller 1200$) och någon som köpte ett för $40,000 USD.

Jag trollar inte, kan ta screenshot på varje betald beställning om ni vill det.

Nej jag formulera mig kanske dåligt i början (skrift är inte min bästa sida) men jag mena jag lagt ut 10,000-13,000 kr totalt i spelet , och dom sista/senaste och vissa sen i April-Maj har jag inte fått. Alltså jag har ej fått för 3000-5000 kronor ungefär. (blir Purchase error i spelet) men itunes drar pengarna ändå. Och dom andra har det genomförts och ej behövt ha kontakt med dem. Men dom svarar aldrig på email om det inte funkar. Hade allt funkat , hade jag inte brytt mig. Men det är sammanlagt 10-13k jag lagt ut, och 3-5k som jag betalat för som dom tagit men jag har inte fått tillbaka. (i in-game jewels/juveler)

Fler än jag som har problem: (bevis på jag inte är ensam)
http://global.gamevil.com/forums/showthread.php?69962-need-he...
http://global.gamevil.com/forums/showthread.php?69939-missing...
http://global.gamevil.com/forums/showthread.php?69943-Gamevil...

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Har inte direkt "kommunicerat" med dom , då dom inte svarat mig, mer som pratat in till en vägg.

Så du har i princip kastat ner 10K i avloppet, och efter att i ett par månader bett avloppet om pengarna tillbaka, som då såklart inte svarat, beslutar du att det kanske löser sig om du kastar ner ytterligare 3 papp?

Jag förstår verkligen inte logiken bakom detta, varför inte spendera 100 kr för att prova, istället för tusenlapp efter tusenlapp? Det ger bara intrycket av att du egentligen inte kunde bry dig mindre om vad som händer med dina pengar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jo jag vet, det är mycket pengar, men jag erkänner att jag fastnat i spelet (beroende) och inte kunnat sluta/låta bli.

Jag rekommenderar inga av er att testa/ladda ner spelet, om jag berättar vad det heter, för jag vill inte att någon ska bli beroende o råka ut för samma misstag som jag, jag ångrar att jag börja spela det och blev beroende och så länge allt hade funkat som det gjort, så hade jag varit ok med det. (med dom pengarna)

Jag är inte den enda, som lägger ut pengar, eller långt ifrån värst, spelets "Kung" har lagt ut 500,000 kronor, eller 80,000 dollar, den bästa i min klan har lagt ut 20,000 dollar. Jag ligger på ca 2000 dollar.

Deras officiella forum kryllar dessutom av andra spelare likaväl som jag som har betalat en massa pengar och inte fått de dom betalat för.

Spelvalutan, i spelet, heter så kallat "Jewels" eller juveler, och man kan köpa 1500 juveler för 749 Kr, eller $99 Dollar som de står. (men itunes drar alltid 749 kr)

Spelet heter Monster Warlord och utvecklas av Gamevil.

Dom har gjort ett annat beroendeframkallande/kul spel också som heter Dark Avenger, som är typ en Diablo kopia, men där har jag inte lagt ut några pengar än, tänker förmodligen inte göra de heller. (Bara en hyfsat bra Rare/Unique/Epic/Legendary båge kostar från 229 kr till 749 kr)

Sen har dom gjort Zenonia 5, ett RPG spel.

Men Monster Warlord är det spelet jag spenderat närmare runt 10-13k kronor på.

Säg upp ditt applekonto (vette 17 vad det kallas) bums innan du har skuldsatt dig mer än du klarar av...
Och vill du få tag på spelfolket så sitter dom nog på bahamas med en drink i näven badandes i dina (och andras) pengar.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Så du har i princip kastat ner 10K i avloppet, och efter att i ett par månader bett avloppet om pengarna tillbaka, som då såklart inte svarat, beslutar du att det kanske löser sig om du kastar ner ytterligare 3 papp?

Jag förstår verkligen inte logiken bakom detta, varför inte spendera 100 kr för att prova, istället för tusenlapp efter tusenlapp? Det ger bara intrycket av att du egentligen inte kunde bry dig mindre om vad som händer med dina pengar.

Nej, jag förklara luddrigt, såhär är det:

Sammanlagt spenderat/lagt ut summa: 10,000-13,000
Juveler jag fått för pengarna (i penga-värde): 7000-8000
Pengar jag lagt ut som jag inte fått i något för: 3000-5000
Har ej behövt att ta kontakt med dem om affären funkat , gått igenom.
Men dom gångerna den ej har gått igenom, och jag har försökt kontakta dem, så har jag inte fått nåt. Varken juveler eller svar.

Skrivet av Svensktiger:

Säg upp ditt applekonto (vette 17 vad det kallas) bums innan du har skuldsatt dig mer än du klarar av...
Och vill du få tag på spelfolket så sitter dom nog på bahamas med en drink i näven badandes i dina (och andras) pengar.

Skulle jag avsluta mitt apple konto nu, har jag ju verkligen kastat pengarna i sjön. Jag vill ha det här uppordnat (helst) ordna upp allt detta, för det är stor tyngd på axlarna, och sen om jag ska sluta spela spelet så säljer jag mitt konto/account. Det borde gå, om andra kan göra det. (och då får jag kanske tillbaka en del av pengarna? och de som blir över, skiljer, får jag väl isåfall se som att jag haft "kul" för istället, att spelet gett mig roliga stunder när jag haft tråkigt. Istället för att göra något annat "kul" och betala för).

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Nej, jag förklara luddrigt, såhär är det:

Sammanlagt spenderat/lagt ut summa: 10,000-13,000
Juveler jag fått för pengarna (i penga-värde): 7000-8000
Pengar jag lagt ut som jag inte fått i något för: 3000-5000
Har ej behövt att ta kontakt med dem om affären funkat , gått igenom.
Men dom gångerna den ej har gått igenom, och jag har försökt kontakta dem, så har jag inte fått nåt. Varken juveler eller svar.

Okej, så att du först sa att du försökt få tag i dem sen april, och sen säger att du köpt för 3K idag vad bara att du förklarade luddigt?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lasergurka:

Så du har i princip kastat ner 10K i avloppet, och efter att i ett par månader bett avloppet om pengarna tillbaka, som då såklart inte svarat, beslutar du att det kanske löser sig om du kastar ner ytterligare 3 papp?

Jag förstår verkligen inte logiken bakom detta, varför inte spendera 100 kr för att prova, istället för tusenlapp efter tusenlapp? Det ger bara intrycket av att du egentligen inte kunde bry dig mindre om vad som händer med dina pengar.

Är det inte just det som definierar ett beroende? Att vara fullt medveten om konsekvenserna men ändå inte kunna sluta?
Som rökning tex.

Hur som haver hade jag nog fortsatt försöka kommunicera med apple då bolaget bakom spelet ser ut att vara amerikanskt (eller?).
När det gäller ärenden som det här måste man ligga på länge och mycket. När det gäller relativt höga summor så går man oftast genom några led innan man kommer tilll rätt beslutsfattare.

Kan vara en idé att ta kontakt med telekområdgivarna, lite gränsfall men de kanske kan komma med goda råd (kostnadsfritt).

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Är det inte just det som definierar ett beroende? Att vara fullt medveten om konsekvenserna men ändå inte kunna sluta?
Som rökning tex.

Hur som haver hade jag nog fortsatt försöka kommunicera med apple då bolaget bakom spelet ser ut att vara amerikanskt (eller?).
När det gäller ärenden som det här måste man ligga på länge och mycket. När det gäller relativt höga summor så går man oftast några led innan man kommer tilll rätt beslutsfattare.

Kan vara en idé att ta kontakt med telekområdgivarna, lite gränsfall men de kanske kan komma med goda råd (kostnadsfritt).

Det du skrev definierar ett beroende, men det är inte det jag skrev om, det är snarare motsvarigheten till att vara beroende av rökning, och stå och kasta pengar på dörren till en stängd butik i hopp om att någon plötsligt skulle ge en ett paket cigg. Det är snarare definitionen på galenskap.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Okej, så att du först sa att du försökt få tag i dem sen april, och sen säger att du köpt för 3K idag vad bara att du förklarade luddigt?

Jag slängde iväg mitt första mejl i April ja, till deras support, för dom hade ett event, man skulle Gilla dem med Gilla knappen på facebook och skriva sin kod i deras inlägg, samt fylla i en enkät om vad man tyckte om spelet, för att få 50 juveler. Jag gjorde det, men fick aldrig mina 50 juveler när eventet avslutades. Jag slängde då iväg mitt första mejl.

Mitt andra mejl var Maj, då man skulle kombinera det bästa monstert, som jag gjorde, så "vann" man 500 juveler. Fick jag ej heller.

Mitt tredje mejl var Juni, som jag hade köpt Juveler men pga en "bugg" i spelet så förlora jag alla 1500 juveler (749 kr) , och som dom inte svara på heller. (Många slutade spela spelet pga den här buggen)

I juli skicka jag iväg ett nytt mejl, om alla dom andra ärenden, och varför dom inte svara.

Den 3e augusti, köpte jag juveler för 1000 kr (Dom hade Bonus man kunde få 20% extra juveler i 3-4 dagar) så man fick 1800 ist för 1500, och jag fick Purchase error, dom har ej svarat. Idag köpte jag för 3000 kr. Samma sak, Purchase error.

Dom har inte svarat på ett enda mejl, och första mejlet slängde jag iväg i April. Forumet är stendött. Svarar ej på twitter. Är rädd för att jag inte ska se mina juveler/pengar igen. Köpte 3k utöver dom andra 1k för jag "Rage:ade". Och tänkte att om det är "Mer pengar" det rör sig om, så kanske någon tar det på högre allvar/seriösare. T.ex polisen eller spelföretaget själva.

Men som nån sa, som ja inte tänkt på innan, dom sitter väl på Bahamas nu o dricker drinkar, fan att ja inte kom på de tidigare...

finns det någon på SweC som är bra på att utveckla appar? Man borde göra ett kopia av ett sånt här "beroende" spel och bli miljonär själv... med tanke på vad folk spenderar i spelet.

Skrivet av hades:

are you kidding me? why getting others answers and we are still getting no answer? i spammed you with this ****ing email reciepe and nothing happens... nearly 1000$ for nothing.. i hate it
check you mails alliance code was 4366584708

Gamevil "HQ" ligger i Korea, men deras support för Global/EU/USA ligger i USA vad jag uppfattar de som, sen har dom en support i Korea (på koreanska såklart) och en i Asien (kanske kina, eftersom kinesiska?)

Men spelföretaget är Koreanskt, och dom gör "Korea Grinding spel".
http://en.wikipedia.org/wiki/Gamevil

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lasergurka:

Det du skrev definierar ett beroende, men det är inte det jag skrev om, det är snarare motsvarigheten till att vara beroende av rökning, och stå och kasta pengar på dörren till en stängd butik i hopp om att någon plötsligt skulle ge en ett paket cigg. Det är snarare definitionen på galenskap.

Eller så heter man Percy Nilsson och investerar i malmö hockey

Men ja, nu är jag med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Har inte direkt "kommunicerat" med dom , då dom inte svarat mig, mer som pratat in till en vägg.

Vad tar polisen för åtgärder, även om det är ett utländskt företag? Appen finns och ladda ner i Sverige, likaså går att köpa Apple-prylar i svenska butiker. Apple är också ett utländskt företag då, då gör inte polisen något mot Apple heller? (var bara exempel)

Apple har ett svenskt dotterbolag med svensk juridisk person och tillgångar i sverige. Exact hur polisen jobbar finns mängder av sidor som tar upp. Dom skall styrka brott i detta fall troligen bedrägeri, finna korrekt juridisk person att fälla för brottet samt fälla densamma för brottet och allt detta med stöd av internationell lag och polismyndigheter i andra länder. Är det dessutom som det verkar ett oseriöst bolag så är dom garanterat inte helt enkla att finna.

Skrivet av Twister86:

Hur mycket pengar får man "lägga" ut för stämma ett företag, och vad för konsekvenser kan de ta? (t.ex stängs företaget ner?)

Att säga en exact summa går inte men det är ingen orimlig gissning att dina 10 kkr är slut innan du ens fått tid hos en domstol och om du inte hittar någon som jobbar pro bono med det så betalar du fram tills dom fallit till din fördel i målet och sen hänger det ju på om det finns tillgångar att betala dig med.

Skrivet av Twister86:

Har redan varit i kontakt med Apple, dom har endast kunnat åtgärda/returnera ett köp, som jag inte heller har sett några pengar av. Dom har bara sagt undvik företaget. Vad mer har Apple för ansvar än att erbjuda och sälja deras App?
Eller går in-game pengarna igenom via Apple? (betalningen)

Ditt itunes saldo har inte påverkats positivt? Apple betalar inte tillbaka några fysiska pengar i första hand utan du får det som tillgodo i itunes.
Ursäkta men apple varnar dig för bolaget men du betalar ändå i hopp om att dom är snälla?
In-game kan och bör gå genom apple men det är inte alltid så och du borde isåfall åkte på spärren som nämnts i ett annat inlägg.

Skrivet av Twister86:

Det måste ju kunna gå något och göra, du kan inte mena väl att jag kan bygga en egen app och ha på appstore och sen sälja 1000 spelmynt i spelet, för XX kronor, och sen vägra ge dom som spelar och köper mynten någonting, och inte heller svara, och komma förbi det och igenom det helt utan konsekvenser?

Nej men denna typ av verksamhet satsar på att det kostar för mycket för att folk skall agera.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Ditt itunes saldo har inte påverkats positivt? Apple betalar inte tillbaka några fysiska pengar i första hand utan du får det som tillgodo i itunes.
Ursäkta men apple varnar dig för bolaget men du betalar ändå i hopp om att dom är snälla?
In-game kan och bör gå genom apple men det är inte alltid så och du borde isåfall åkte på spärren som nämnts i ett annat inlägg.

Det var intressant, för jag kolla just mitt itunes saldo och där hade inga pengar kommit tillbaka.

Skrivet av aluser:

Nej men denna typ av verksamhet satsar på att det kostar för mycket för att folk skall agera.

Vad är en rimlig summa för folk ska reagera då?

Man hade ju iallafall jobbat som "Support" på de företaget och hjälpa alla "som mig" som är utsatta för det här, eftersom hela forumet kryllar av arga folk som ej får svar. Kan dom inte anställa nån som svarar på support eller? :// Med alla deras pengar?!?!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Twister86:

Man hade ju iallafall jobbat som "Support" på de företaget och hjälpa alla "som mig" som är utsatta för det här, eftersom hela forumet kryllar av arga folk som ej får svar. Kan dom inte anställa nån som svarar på support eller? :// Med alla deras pengar?!?!

OM företaget inte har helt rent mjöl i påsen tror jag att deras strategi är att inte svara. Så brukar det tyvärr gå till då man annars uttalar sig i skrift vilket kan vara farligt om man försöker glida under radarn.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Prova att ringa någon på apple/itunes. Och skriv upp innan vad du ska säga för att undvika luddigheter och missförstånd. Om du inte fått svar på mejl från spelföretaget än sålänge är det nog ingen idé att mejla mer eller åka till korea och hälsa på. uppenbarligen vill dom inte ge tillbaks dina pengar.

Fattar inte varför man lägger pengar på på sån här skit. finns ju massor av roliga spel som inte kostar något eller endast engångskostnad.. men men

Permalänk
Medlem

Om tillräckligt många klagar hos Apple så kommer antingen spelet stängas ner eller så kommer företaget se till att skärpa sig.

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Jag slängde iväg mitt första mejl i April ja, till deras support, för dom hade ett event, man skulle Gilla dem med Gilla knappen på facebook och skriva sin kod i deras inlägg, samt fylla i en enkät om vad man tyckte om spelet, för att få 50 juveler. Jag gjorde det, men fick aldrig mina 50 juveler när eventet avslutades. Jag slängde då iväg mitt första mejl.

Mitt andra mejl var Maj, då man skulle kombinera det bästa monstert, som jag gjorde, så "vann" man 500 juveler. Fick jag ej heller.

Mitt tredje mejl var Juni, som jag hade köpt Juveler men pga en "bugg" i spelet så förlora jag alla 1500 juveler (749 kr) , och som dom inte svara på heller. (Många slutade spela spelet pga den här buggen)

De verkar haft väldigt många "olyckliga buggar" gällande dessa juveler

Angående att nämna att det var mer pengar iblandade; Det skulle inte göra polisen mer intresserade, eftersom de rätt snart kommer inse att det inte är den summa som du blivit bedragen på, och alltså är en summa som är helt ointressant för demm skulle snarare få dem att ta dig oseriöst.

Spenderar jag 50K på att bygga en monsterdator på inet och sen ett halvår senare beställer och betalar för ett ESD-armband som jag aldrig får lär polisen knappast bli glad om jag säger att inet bedragit mig på 50 025 kr som visar sig vara 25 kr.

EDIT: (för eventuella ärthjärnor vill jag bara förtydliga; Jag anklagar nu inte inet för att på något sätt vara bedragare, tvärtom har jag bara goda erfarenheter av dem, det var bara ett exempel, hade lika gärna kunna ta Hemköp som exempel, om de nu sålt monsterdatorer och ESD-armband.)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twister86:

J
Dom har gjort ett annat beroendeframkallande/kul spel också som heter Dark Avenger, som är typ en Diablo kopia, men där har jag inte lagt ut några pengar än, tänker förmodligen inte göra de heller. (Bara en hyfsat bra Rare/Unique/Epic/Legendary båge kostar från 229 kr till 749 kr)

Dvs. du är inte helt säker på om du ska blåsa pengar på ett annat skitspel? Sälj din mobil och köp en:

Hur som helst tror jag du får gå via Apple och kräva din rätt. Nog närmare omöjligt att få pengar från spelutvecklaren.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har du inte fått tjänsten levererad så reklamera ditt visa kort för utebliven tjänst/leverans och begär pengarna tillbaks via ditt kortföretag.

Permalänk
Medlem

Sälj din smartphone och köp en korkad mobil för 300 spänn.

Sök hjälp för spelberoende.

Du kommer spara otroligt mycket pengar på detta.

(Jag är helt seriös, det finns massor av människor som spelat bort både hus och familj och vänner och sitt liv mer eller mindre)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Dra till överdrift.... är inte riktigt samma sak.

Det är skillnad på "casino spelberoende" och "WoW spelberoende".

Man behöver ju inte sälja sin monsterdator bara för man är/var beroende av WoW, eller hur? :\

Och pengarna har fortfarande ett värde i såna här spel, kontot är värt $$$, men spelar man bort pengar på casino, kanske poker, så e dom borta för gott. Men men som sagt verkar inte spelföretaget nå vidare seriöst med svara, och verkar inte gå göra nåt för att fixa detta, och konsumentverket är väl inte nåt o ta kontakt med, får väl bli att om tillräckligt många klagar (tillslut) via apple så stängs spelföretaget ner(???) eller?

va nån i min klan som klagade och sa "file a law suit against you" eller nåt sånt och då svara dom efter 2 dagar... man kanske ska hota dom ist?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Dra till överdrift.... är inte riktigt samma sak.

Det är skillnad på "casino spelberoende" och "WoW spelberoende".

Man behöver ju inte sälja sin monsterdator bara för man är/var beroende av WoW, eller hur? :\

Och pengarna har fortfarande ett värde i såna här spel, kontot är värt $$$, men spelar man bort pengar på casino, kanske poker, så e dom borta för gott. Men men som sagt verkar inte spelföretaget nå vidare seriöst med svara, och verkar inte gå göra nåt för att fixa detta, och konsumentverket är väl inte nåt o ta kontakt med, får väl bli att om tillräckligt många klagar (tillslut) via apple så stängs spelföretaget ner(???) eller?

va nån i min klan som klagade och sa "file a law suit against you" eller nåt sånt och då svara dom efter 2 dagar... man kanske ska hota dom ist?

Det är faktiskt ingen större skillnad på WoW (eller något annat spel) beroende och casino beroende. Båda är ett spelberoende, precis som all annan spel/gambling/betting, you name it.
Om du nu har sådana problem med dina in-game köp och företaget verkar få mer och mer negativ uppmärksamhet, tror du verkligen att någon är villig att köpa ditt konto för tusentals kronor (eller dollar)??? Tror ärligt talat att de skiter fuillständigt i om någon hotar med "law suit", de svarar nog endast för att se lite halvseriösa ut. Som sagts tidigare, om de hade varit något så när seriösa så hade de fixat detta eller åtminstone gått ut med officiell information om problemet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Dra till överdrift.... är inte riktigt samma sak.

Det är skillnad på "casino spelberoende" och "WoW spelberoende".

Man behöver ju inte sälja sin monsterdator bara för man är/var beroende av WoW, eller hur? :\

Och pengarna har fortfarande ett värde i såna här spel, kontot är värt $$$, men spelar man bort pengar på casino, kanske poker, så e dom borta för gott. Men men som sagt verkar inte spelföretaget nå vidare seriöst med svara, och verkar inte gå göra nåt för att fixa detta, och konsumentverket är väl inte nåt o ta kontakt med, får väl bli att om tillräckligt många klagar (tillslut) via apple så stängs spelföretaget ner(???) eller?

va nån i min klan som klagade och sa "file a law suit against you" eller nåt sånt och då svara dom efter 2 dagar... man kanske ska hota dom ist?

Jag känner en som spenderade sjukt mycket pengar på habbo hotel som resonerade precis som du.. Om någon månad kan ditt spel vara like ute och då är dina virtuella monster inte värda ett skit.. Lika bra att dra sig ur innan du förlorar mer. Om du vill investera dina pengar så sätt in dom i en fond. Det kan komma en dag när du inte har ett öre över till roligheter och då kommer du ångra att du lagt över 10000 på låtsaspengar i ett spel som ingen spelar längre...