Microsoft ökar klockfrekvens i Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Folk verkar tro att större volym betyder större luftflöde, kan inte bli mer missuppfattat...

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är det inte 1:1 när det kommer till det, men det är en självklar het att volymen hjälper till för att ha svalare luft innuti.

Men du kan få bygga en dator i PS4:ans storlek och klocka skiten ur det. Ska bli intressant hur det får att hantera den kylningen.

Btw, finns det någon information när det kommer till kylsystemen i de olika konsolerna?

Permalänk
Skrivet av strejf:

Som du ser var siffrorna extremt nära varandra i maj. Xbox 360 säljer snabbare så i dagsläget leder den.

Nej spelen är inte huvudsaken för alla, jag vet om de som har 360 men aldrig spelar på dem.

Ja Wii är vinnare om man jämför alla tre konsoler, men jag sa "PS3 och Xbox 360".

Vad fan yrar du om egentligen.
På första sidan på vgchartz ser man ju klart och tydligt:
Global Hardware Total:
Ps3: 78.4M
Xbox 360: 78.0M

Weekly:
Ps3: 112,836
Xbox 360: 77,323

Xbox har ju verkligen inte sålt snabbare eftersom ps3an också har funnits till försäljning ett helt år mindre.

Och varför ska man egentligen ha en 360 om man inte bryr sig om spelen och inte spelar? eller en spelkonsol överhuvudtaget?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Bara jag som tycker det är konstigt att folk fanboyar sig när PS4 borde utveckla 40% mer värme I en mindre låda? Xbox kommer troligen att vara tystare....inte för att jag föredrar någon av spelboxarna...

Precis så, men det verkar ju många helt ha uteslutit ur sina kortslutna tankebanor.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ta den som inte låter! för jag gör allt för min dator ska vara knäpptyst och inte fasiken vill jag ha en flåsande box i mitt tv rum inte!

Permalänk
Skrivet av havoc:

Har han något att vinna på att sprida osanningar? Kan det helt enkelt inte vara så att det är precis som han säger dvs att skillnaden mellan konsollerna helt enkelt inte är så stor? Vad som dock är klart är att vi just nu alla sitter och gissar och min bestämda åsikt är att det är bättre att vänta och se hur det verkligen ser ut än att sitta och göra okvalificerade gissningar.

Ja? Eftersom han vill sälja spel till båda platformarna och vill hålla sig på god fot med företagen som tillverkar platformarna ifråga (vilket man inte gör genom att säga att en platform är underlägsen den andra). Sweclockers är såsom jag har fattat det ett forum för PC-intresserade och i likhet med en PC så formas de tekniska förutsättningarna för vad man kan göra med apparaten av vad som finns i den.¨

Naturligtvis går det inte att med 100%:ig säkerhet uttala sig om platformar som inte har släppts och såsom jag förstår det har komponenter som är specialanpassade och inte bara pc-delar man slängt in. Det är dock inte bara okvalificerade gissningar som görs eftersom en hel del trots allt är känt om komponenterna.

Vad som är känt är att Xbox One:s grafikprocessor har färre beräkningsenheter (12 vs 18), färre shaderenheter (768 vs 1152), markant lägre teoretisk databehandlingskapacitet (1.23 TFlops vs 1.84 TFlops) och slöare RAM-minne. Den enda hårdvaruspecifikationen som talar till Xbox One:s fördel är att GPU:n är marginellt högre klockad. Jag ser inte varför det inte går att göra kvalificerade gissningar utifrån såpass mycket information (vilket hela tiden görs när det talas om kommande grafikprocessorer till PC som ännu inte testats i spel, stresstest etc. ännu).

Att en människa som investerar miljoner och åter miljoner i Xbox One:s framgång (dvs. en människa som vill att spelen de utvecklar ska sälja) skulle vara en oproblematisk och icke-tendensiös källa förefaller inte mig speciellt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Köp en 4k-skärm och modda Skyrim om du har för mycket pengar som bränner i fickan

Så illa är det inte tyvärr. Men det känns bättre att köpa ny hårdvara om det verkligen är befogat

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hur fungerar det i praktiken? Kommer det ha någon skillnad i spel? Förmodar spel som finns till båda konsolerna kommer vara anpassat till att fungera till båda, dvs den med sämst prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är att det kommer att va så. Några SMÅ skillnader kanske kommer att finnas. Men som du säger så kommer spelen antagligen att anpassas till den med sämst hårdvara.

Spelen som finns till PS3 och X360 är EXAKT (vad jag kan se) lika grafiskt sett. Däremot tycker jag allt som heter konsol bara förstör (förutom FIFA då)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebskiii:

Vad är felet i det han säger då? Det finns en orsak till varför det läggs ner enorma mängder av både tid och pengar på att få lagring och annat i molnet?

Orsaken är att vissa företag tror på det lagringsmediet.. Däremot borde man vara medveten om att molnet har tidigare varit på tapeterna men aldrig tagit över. Att Microsoft satsar på molnet är inga garantier att det kommer att ta över.

Skrivet av strejf:

Som du ser var siffrorna extremt nära varandra i maj. Xbox 360 säljer snabbare så i dagsläget leder den.

Nej spelen är inte huvudsaken för alla, jag vet om de som har 360 men aldrig spelar på dem.

Ja Wii är vinnare om man jämför alla tre konsoler, men jag sa "PS3 och Xbox 360".

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vore det om du läste artikeln? PS3 har sålt mest och säljer mest per månad. Hur kan du få det till att Xbox360 vinner racet? För att gå förbi Sony måste MS sälja fler enheter per månad men de gör ju inte det..

Skrivet av Dunde:

Precis så, men det verkar ju många helt ha uteslutit ur sina kortslutna tankebanor.

Beror helt på lösningen.. Bara för xboxOne har en större låda så betyder det inte att man kommer att kunna kyla den bättre eller att den blir tystare. Allt beror på vilken lösning man väljer att använda.

Skrivet av havoc:

Har han något att vinna på att sprida osanningar? Kan det helt enkelt inte vara så att det är precis som han säger dvs att skillnaden mellan konsollerna helt enkelt inte är så stor? Vad som dock är klart är att vi just nu alla sitter och gissar och min bestämda åsikt är att det är bättre att vänta och se hur det verkligen ser ut än att sitta och göra okvalificerade gissningar.

Sett till rena specifikationer så kommer PS4 vara betydligt kraftigare. Detta går inte att förneka. Sedan att det i slutändan inte behöver göra någon skillnad pga. multiplatformslösningar tåls ju att nämnas men baserat på vad VI (Sweclockers och resten av världen för den delen) vet så är just PS4 kraftigare. Vilket lämnar ett större tak rent prestandamässigt och ev. bättre grafik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Så PS4 slår kryssbox i alla punkter när det gäller hårvaran. Det tråkiga är att det i princip inte kommer synas någon skillnad mellan dom ändå, precis som nuvarande generationen.

Vart tog Steambox vägen?

Vi får hoppas att Steambox aldrig kommer. Steam säljer i princip bara halvfärdiga spel numera så intresset för Steam börjar svalna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Vad fan yrar du om egentligen.
På första sidan på vgchartz ser man ju klart och tydligt:
Global Hardware Total:
Ps3: 78.4M
Xbox 360: 78.0M

Weekly:
Ps3: 112,836
Xbox 360: 77,323

Xbox har ju verkligen inte sålt snabbare eftersom ps3an också har funnits till försäljning ett helt år mindre.

Och varför ska man egentligen ha en 360 om man inte bryr sig om spelen och inte spelar? eller en spelkonsol överhuvudtaget?

Ja jag läste inte ordentligt, skyller på att jag sitter på mobil. Jag har tidigare läst att Xbox 360 säljer snabbare i USA och antog därför att det var så i hela världen. Jag hade fel, ber om ursäkt för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag har inte ens använt en PS3 controller men det är ju lätt att see att dom är annorlunda i greppet och mera rundad som Xbox360 kontrollern:
http://kotaku.com/5985921/a-man-who-has-used-the-ps4s-new-con...
(ignorera reklam texten, kolla på de två bilderna).

Som ni säger, men jag tror ej det kommer kännas annorlunda. Sen förstår jag inte varför de kör med spakarna nere, skulle kopierat xbox med lite snedda, men det är ju som sagt en smaksak. Den som lever få se.
Nu får ni återgå till er onödiga diskussion

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Datavetare

Intressant att så många på en webbplats för prestandaentusiaster hävdar att en 50% högre beräkningskapacitet inte kommer påverka slutresultatet på något märkbart sätt.

GPUn i PS4 är, rent teoretiskt, något snabbare än ett 7850 men har bandbredd som ett 7870. GPUn i X1 är något långsammare än ett 7770 och bandbredd är ungefär även det på samma nivå (exklusive SRAM). Den relativa skillnaden mellan dessa två GPUer är något större än mellan GTX760 och GTX770. Så det flera här hävdar är att det är ingen mening att välja 7850 över 7770 eller GTX760 över GTX770 då man ändå inte kommer se någon skillnad.

Men jag tror också att skillnaden kommer vara minimal, i alla fall de första åren. Anledningen är att dessa GPUer är båda väldigt kraftiga om man ska driva logiken i spelet med ett par Jaguar-kärnor på 1.6GHz... Även om alla kärnor användes med 100% effektivitet så har man ändå en CPU motsvarande en Core i3 på strax över 3GHz eller en FX-4xxx på runt 4GHz. Men inga spel kan använda alla CPU-kärnor och alla kärnor kommer inte ens vara tillgängliga för spel, så vi pratar om att driva dessa GPUer men än mindre CPU-kraft än detta.

Över tid kommer spelutvecklarna lura ut hur man kan använda tillgänglig HW på ett optimal sätt, men det kommer ta flera år innan vi kommer dit. Här är en intervju med Mark Cerny (en av designerna bakom PS4) där han beskriver sin syn på hur spel kommer kunna använda GPUn i framtiden. Får han rätt så kommer de 50% högre GPU prestanda som PS4 har definitivt göra skillnad, han är å ena sidan väldigt partisk men å andra sidan lär de ju haft en tanke med att koppla en så stark GPU med en så pass svag CPU (Microsofts designteam lär ju ha haft en liknande tanke).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ps låter mycket? har ni inte högtalarna på eller ni måste vara dumma på riktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Datavetare

Jämförelserna som gjorts mellan PS3 och Xbox360 här, där vissa hävdar att PS3:an är så mycket starkare men det ändå inte synts i spelen saknar en del viktiga detaljer.

I fallet PS4 vs X1 så finns det ingen punkt där PS4 har lägre teoretiskt prestanda, det finns flera saker som är nära nog identiska, som t.ex. CPUn.

I fallet PS3/Xbox360 så är det väldigt svårt att avgöra vilken som faktiskt är snabbast, även rent teoretiskt. PS3 har definitivt mer flyttalskapacitet, spel är väldigt flyttalsintensiva men bara i de delar som redan idag hanteras av GPUn! Logiken i spelen är i stället väldigt heltalsintensiv med många hopp, vilket är en anledningen till att SPE:erna används till saker som kollisionsdetektering och andra heltals och hoppintensiva saker. SPE:erna kan utföra detta, men är precis som en GPU väldigt ineffektiv på sådan kod (SPE:erna är inte fullt lika usla på detta som en ren GPU).

PS3 har bara en PowerPC kärna medan Xbox360 har tre st. Det är i princip exakt samma CPU och i båda fallen klockad till 3.2GHz. Så vad det gäller heltalskapacitet så är det i alla fall klart enklare att få ut den i Xbox360 än PS3, men i slutändan kanske de ligger hyfsat nära varandra ändå.

Vad det gäller GPUn så har de ungefär samma bandbredd mot RAM, men PS3 har fördelen (ur ett prestandaperspektiv) ha separat minne för GPUn. Xbox360 har däremot 10MB SRAM som har 50% högre bandbredd jämfört med övrigt minne. Så totalt sett har Xbox360 definitivt mer bandbredd tillgängligt. Vad det gäller flyttalskapacitet så har PS3 ett högre värde på pappret, men Xbox360 har en mer flexibel design. I slutändan producerar båda väldigt snarlik grafik, men det finns titlar där Xbox360 kan använda marginellt högre upplösning (som sedan skalas upp till 720p på båda konsolerna).

Att Cell-processorn är så kraftig på pappret men ändå inte ger PS3 ett större försprång beror på att man (läst detta från många olika källor) från början tänkte designa PS3 likt PS2 där två st Cell-processorer skulle vara kopplade likt VU0/VU1 i PS2 vilket då skulle ha betytt att SPEerna skulle användas till det GPU-shaders används till i "vanliga" GPUer. Att då har sådan brutal flyttalskapacitet var då helt vettigt. Men enligt ryktena fick Sony slut på tid, man hade inte HW klart och man hade framförallt ingen programvara som kunde driva runt allt detta i tid för lansering. Så man slängde in en "vanlig" GPU i panik på slutet.

Många speltillverkar har ju klagat på att det inte finns något vettigt man riktigt kan göra med all flyttaltskapacitet som finns i Cell. Naughty Dog har i.o.f.s. visat med Uncharted serien (som ska vara de spel som bäst utnyttjar SPEerna) att det går att göra riktigt avancerade saker med PS3, gissar att Uncharted serien inte skulle se lika bra ut på en Xbox360.

Poängen med denna långa rant är att det definitivt inte går att använda PS3/Xbox360 som referens för att hävda att det inte kommer vara skillnad mellan PS4/X1 spel. PS4 är definitivt den starkare, vilken som är den starkare av PS3 och Xbox360 beror på vad man gör och vad flaskhalsen är.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Precis så, men det verkar ju många helt ha uteslutit ur sina kortslutna tankebanor.

40% snabbare betyder 40% mer värme?

Skulle villja se nån argumentera varför mitt HD3870 låter som en skorrande gnu i idle som stiger till en orkan när man spelar jämfört med mitt GT670 som är knäpptyst i idle och lite blåsande när man spelar. Snabbare betyder ju automatiskt mer värme! Finns ju fan passiva kort som är snabbare än 3870 idag O.o

Det finns absolut ingen grundliggande teknisk anledning till varför PS4 skulle vara varmare än XBone - allt handlar om hur dom löst kylningen i chassit. Själv tycker jag båda chassina är kassa - Jag skulle satt en 800rpms 200mm fläkt rakt över hela moderbrickan och gjort en flashig fet röd LED ring runt den, sen sålt den som special designade Red Ring Of Death modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Förlitar mig på denna video som förklarar konsol-hårdvara:
http://www.youtube.com/watch?v=Y5Wp6T6XR90

En sak jag inte håller med i videon är touch screen. Den funkar bra i Dungeon Alliance till PS Vita och kommer helt klart vara viktig i spel som Diablo 3 om dom gör spelet rätt.
Tidigare har det varit problem med att spela spel som Diablo på konsoler för att du saknar musstyrning men med den här touch screenen har man kommit över hindret med att kasta spells med en mus samtidigt som man förbättrar kontrollerna genom att ge spelarna direct controls.

Därför tycker jag personligen att det här är en underbar sak som kommer förändra styrningen i en del spel till det bättre, speciellt dåliga PC portar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Självklart är det inte 1:1 när det kommer till det, men det är en självklar het att volymen hjälper till för att ha svalare luft innuti.

Men du kan få bygga en dator i PS4:ans storlek och klocka skiten ur det. Ska bli intressant hur det får att hantera den kylningen.

Btw, finns det någon information när det kommer till kylsystemen i de olika konsolerna?

Har jag sagt något om kylning eller om de kommande konsolerna, jag bara motargumenterade ditt inlägg.
Kanske lite felformulerat av mig men stor volym behöver inte tvunget betyda stort luftflöde, jag nämnde ingenting om kylning.
Luftflöde= luftgenomströmning X tid
Bra luftflöde behöver inte tvunget betyda bra kylning, har du inget som leder iväg värme från komponenterna så får du ingen bra kylning man kan tycka att en datorintresserad person borde veta det med tanke på att det är grundläggande kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Har jag sagt något om kylning eller om de kommande konsolerna, jag bara motargumenterade ditt inlägg.
Kanske lite felformulerat av mig men stor volym behöver inte tvunget betyda stort luftflöde, jag nämnde ingenting om kylning.
Luftflöde= luftgenomströmning X tid
Bra luftflöde behöver inte tvunget betyda bra kylning, har du inget som leder iväg värme från komponenterna så får du ingen bra kylning man kan tycka att en datorintresserad person borde veta det med tanke på att det är grundläggande kunskap.

Jag får väl ursäkta mitt felval av ord när jag diskuterade punkten. Syftade självklart på kylningen vilket är en effekt av luftflödet, vilket jag fortfarande inte anser att PS4 har med hela baksidan perfierad

Permalänk
Medlem

Dessutom verkade som ps3 klarade sig rätt så bra trots kompakt konstruktion.
Jag köpte den första generationen med nätaggregatet som alstrade enormt mycket värme, ändå hade jag mitt ps3 i 6år innan den fick ylod medans min kompis han äga 3st xbox 360 under samma period trots att den hade separat strömförsörjning samt mer utrymme mellan komponenterna och det säger jag ur ren erfarenhet då jag har reparerat både ps3 och xbox 360.

Så att förutspråka hur de nya konsolerna kommer att prestera är bara dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vi får hoppas att Steambox aldrig kommer. Steam säljer i princip bara halvfärdiga spel numera så intresset för Steam börjar svalna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas att det kommer för det skulle troligtvis leda till fler spel till linux->billigare spel pc's som konkurrerar ut konsolerna som annars bara uppgraderas en gång per decennium

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Dom var hyfsat bra iaf.... Fram tills Windows 7, sen vet jag inte vem det var som fick en stroke.

jag hade dumpat windows för alltid , om det inte varit för rome 2: total war

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riktigninja:

jag hade dumpat windows för alltid , om det inte varit för rome 2: total war

Ja men du är ju en ninja oxå, borde inte behöva något operativsystem alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Jag hoppas att det kommer för det skulle troligtvis leda till fler spel till linux->billigare spel pc's som konkurrerar ut konsolerna som annars bara uppgraderas en gång per decennium

Tror du överskattar betydelsen av en ev. steambox.. Fler spel till linux betyder inte billigare spel och att PC får en starkare position. Betyder bara samma spel släpps till Linux och PC sitter där den sitter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tror du överskattar betydelsen av en ev. steambox.. Fler spel till linux betyder inte billigare spel och att PC får en starkare position. Betyder bara samma spel släpps till Linux och PC sitter där den sitter.

Windows kostar mer än Linux. Skulle steambox/liknande gå bra och ta andelar från konsoler så skulle PC givetvis få en starkare position

Permalänk

Själv så hoppas jag att Microsoft går i konkurs pga Xbox One men det är väl knappast troligt.

Jag har haft Windows Me, XP och nu Vista och dom blir bara sämre, slöare och mer resurs krävande.

Nej gå i konkurs Microsoft så att PC spelen kan gå över till Ubuntu eller något annat operativ system som inte är skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Själv så hoppas jag att Microsoft går i konkurs pga Xbox One men det är väl knappast troligt.

Jag har haft Windows Me, XP och nu Vista och dom blir bara sämre, slöare och mer resurs krävande.

Nej gå i konkurs Microsoft så att PC spelen kan gå över till Ubuntu eller något annat operativ system som inte är skräp.

Om du sitter med 7 år gamla Vista så kan jag förstå att du är missnöjd.