Du behöver inte ha konspirationsteorier för att välja bort Xbox One

Permalänk
Medlem

Det är väldigt egocentriskt att säga något i stil med "skiter väl i om dom övervakar mig, jag har inget att dölja".
Som om du vore mitten av universum.
Det finns dom som faktiskt behöver dölja vilka dom är. Det kan handla om politiska meningsmotståndare som förföljs av sina stater.
Det kan handla om visselblåsare som bekämpas som förädare.
Det kan handla om politiker som skulle göra "vad som helst" för att det inte ska komma ut i media att deras barn blivit våldtaget; även låta sig påverkas i sitt beslutsfattande.
Det finns många giltliga anledningar till varför människor skulle vilja dölja saker för en främmande entitet som dom inte litar på.

Att just du skulle bli misstänkt är inte heller så långsökt.
NSA påstår att när dom hittar en misstänkt så övervakar dom bara personer inom "3 hopp" av den personens kommunikationskrets. (källa, källa).
Det innebär att dom styr sin övervakning mot alla personer som denne misstänkte kommunicerar med, alla "vänners" kommunikationer och till sist alla "vänners vänners" kommunikationer.
Det låter inte så farligt, eller?
Låt oss ta en måttstock för hur många människor det innebär. Övervakningen skulle med största sannolikhet inkludera alla människor som den misstänkte har kontakt med, och alla dom har kontakt med. Så låt oss minska ner det till bara de personer som "meta data" visar är dina vänner.
Enligt Business Insider så har den genomsnittlige facebookanvändaren 130 vänner. Så vi utgår från att den misstänkte har 130 vänner, dom vännerna har 130 vänner och dessa vänner i sin tur har 130 vänner. Det är 2 197 000 människor vars kommunikation aktivt ska analyseras. Låt oss avrunda det neråt till 2 miljoner för att minska risken att just du blir övervakad.
Sverige har 9 573 466 invånare enl 2013 års uppskattning. Låt oss avrunda det uppåt till 10 miljoner för att minska risken att just du blir övervakad.
Det innebär allltså statistiskt sett att i hela svea rike så måste det finnas hela 5 misstänksamma personer för att du ska få din kommunikation analyserad.

Men som sagt så spelar det dig inte någon roll. Kanske spelar det någon du känner roll dock. Kanske känner du någon företagare som inte vill att det ska läcka ut vad hans bud i en upphandling är. Kanske har du en EQ högre än ett yxskaft och känner att du skulle kunna ställa upp på att inte låta dom som faktiskt har giltliga anledningar att vilja hålla saker hemliga behålla den grundläggande rättigheten.

Trots allt så är det enda du behöver "offra" det faktum att du inte heller riskerar att övervakas.

Jag tror inte att microsofts första tanke med Xbox One är att ge någon statsmakt insyn i ditt vardagsrum.
Dom är betydligt mer intresserade av att sälja annonser.
Men för att inte ge någon framtida eller nutida makt möjligheten så är jag villig att trycka på en on-knapp istället för att uttala orden "Xbox on".

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

Det är väldigt egocentriskt att säga något i stil med "skiter väl i om dom övervakar mig, jag har inget att dölja".
Som om du vore mitten av universum.
Det finns dom som faktiskt behöver dölja vilka dom är. Det kan handla om politiska meningsmotståndare som förföljs av sina stater.
Det kan handla om visselblåsare som bekämpas som förädare.
Det kan handla om politiker som skulle göra "vad som helst" för att det inte ska komma ut i media att deras barn blivit våldtaget; även låta sig påverkas i sitt beslutsfattande.
Det finns många giltliga anledningar till varför människor skulle vilja dölja saker för en främmande entitet som dom inte litar på.

Att just du skulle bli misstänkt är inte heller så långsökt.
NSA påstår att när dom hittar en misstänkt så övervakar dom bara personer inom "3 hopp" av den personens kommunikationskrets. (källa, källa).
Det innebär att dom styr sin övervakning mot alla personer som denne misstänkte kommunicerar med, alla "vänners" kommunikationer och till sist alla "vänners vänners" kommunikationer.
Det låter inte så farligt, eller?
Låt oss ta en måttstock för hur många människor det innebär. Övervakningen skulle med största sannolikhet inkludera alla människor som den misstänkte har kontakt med, och alla dom har kontakt med. Så låt oss minska ner det till bara de personer som "meta data" visar är dina vänner.
Enligt Business Insider så har den genomsnittlige facebookanvändaren 130 vänner. Så vi utgår från att den misstänkte har 130 vänner, dom vännerna har 130 vänner och dessa vänner i sin tur har 130 vänner. Det är 2 197 000 människor vars kommunikation aktivt ska analyseras. Låt oss avrunda det neråt till 2 miljoner för att minska risken att just du blir övervakad.
Sverige har 9 573 466 invånare enl 2013 års uppskattning. Låt oss avrunda det uppåt till 10 miljoner för att minska risken att just du blir övervakad.
Det innebär allltså statistiskt sett att i hela svea rike så måste det finnas hela 5 misstänksamma personer för att du ska få din kommunikation analyserad.

Men som sagt så spelar det dig inte någon roll. Kanske spelar det någon du känner roll dock. Kanske känner du någon företagare som inte vill att det ska läcka ut vad hans bud i en upphandling är. Kanske har du en EQ högre än ett yxskaft och känner att du skulle kunna ställa upp på att inte låta dom som faktiskt har giltliga anledningar att vilja hålla saker hemliga behålla den grundläggande rättigheten.

Trots allt så är det enda du behöver "offra" det faktum att du inte heller riskerar att övervakas.

Jag tror inte att microsofts första tanke med Xbox One är att ge någon statsmakt insyn i ditt vardagsrum.
Dom är betydligt mer intresserade av att sälja annonser.
Men för att inte ge någon framtida eller nutida makt möjligheten så är jag villig att trycka på en on-knapp istället för att uttala orden "Xbox on".

Beräkningen på antal vänner är lite fel. Dina vänner kommer ha många gemensamma vänner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

Det är väldigt egocentriskt att säga något i stil med "skiter väl i om dom övervakar mig, jag har inget att dölja".
Som om du vore mitten av universum.
Det finns dom som faktiskt behöver dölja vilka dom är. Det kan handla om politiska meningsmotståndare som förföljs av sina stater.
Det kan handla om visselblåsare som bekämpas som förädare.
Det kan handla om politiker som skulle göra "vad som helst" för att det inte ska komma ut i media att deras barn blivit våldtaget; även låta sig påverkas i sitt beslutsfattande.
Det finns många giltliga anledningar till varför människor skulle vilja dölja saker för en främmande entitet som dom inte litar på.

Att just du skulle bli misstänkt är inte heller så långsökt.
NSA påstår att när dom hittar en misstänkt så övervakar dom bara personer inom "3 hopp" av den personens kommunikationskrets. (källa, källa).
Det innebär att dom styr sin övervakning mot alla personer som denne misstänkte kommunicerar med, alla "vänners" kommunikationer och till sist alla "vänners vänners" kommunikationer.
Det låter inte så farligt, eller?
Låt oss ta en måttstock för hur många människor det innebär. Övervakningen skulle med största sannolikhet inkludera alla människor som den misstänkte har kontakt med, och alla dom har kontakt med. Så låt oss minska ner det till bara de personer som "meta data" visar är dina vänner.
Enligt Business Insider så har den genomsnittlige facebookanvändaren 130 vänner. Så vi utgår från att den misstänkte har 130 vänner, dom vännerna har 130 vänner och dessa vänner i sin tur har 130 vänner. Det är 2 197 000 människor vars kommunikation aktivt ska analyseras. Låt oss avrunda det neråt till 2 miljoner för att minska risken att just du blir övervakad.
Sverige har 9 573 466 invånare enl 2013 års uppskattning. Låt oss avrunda det uppåt till 10 miljoner för att minska risken att just du blir övervakad.
Det innebär allltså statistiskt sett att i hela svea rike så måste det finnas hela 5 misstänksamma personer för att du ska få din kommunikation analyserad.

Men som sagt så spelar det dig inte någon roll. Kanske spelar det någon du känner roll dock. Kanske känner du någon företagare som inte vill att det ska läcka ut vad hans bud i en upphandling är. Kanske har du en EQ högre än ett yxskaft och känner att du skulle kunna ställa upp på att inte låta dom som faktiskt har giltliga anledningar att vilja hålla saker hemliga behålla den grundläggande rättigheten.

Trots allt så är det enda du behöver "offra" det faktum att du inte heller riskerar att övervakas.

Jag tror inte att microsofts första tanke med Xbox One är att ge någon statsmakt insyn i ditt vardagsrum.
Dom är betydligt mer intresserade av att sälja annonser.
Men för att inte ge någon framtida eller nutida makt möjligheten så är jag villig att trycka på en on-knapp istället för att uttala orden "Xbox on".

Hela ditt resonemang bygger på att man inte har några gemensamma vänner. Om man tar detta i åtanke så TROR jag att antalet sjunker drastiskt...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Beräkningen på antal vänner är lite fel. Dina vänner kommer ha många gemensamma vänner.

Skrivet av B4rret:

Hela ditt resonemang bygger på att man inte har några gemensamma vänner. Om man tar detta i åtanke så TROR jag att antalet sjunker drastiskt...

Ni missar poängen helt och hållet.

Ja vissa kommer ha färre, vissa kommer ha fler, vissa kommer ha gemensamma. Som sagt gäller det alla människor du kommunicerar med, inte dina vänner.
Alla personer har inte heller 130 vänner. Det är statistik. Dessutom var siffran 5 personer. Säg till hur många procent du vill göra en realistisk ökning med så är det ändå skrämmande lite.
För övrigt beräknas det att man med 6 s.k. hopp skulle täcka in hela jordens befolkning.

Men som sagt, ni missade poängen med inlägget helt och hållet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

Ni missar poängen helt och hållet.

Ja vissa kommer ha färre, vissa kommer ha fler, vissa kommer ha gemensamma. Som sagt gäller det alla människor du kommunicerar med, inte dina vänner.
Alla personer har inte heller 130 vänner. Det är statistik. Dessutom var siffran 5 personer. Säg till hur många procent du vill göra en realistisk ökning med så är det ändå skrämmande lite.
För övrigt beräknas det att man med 6 s.k. hopp skulle täcka in hela jordens befolkning.

Men som sagt, ni missade poängen med inlägget helt och hållet.

Kan du inte upplysa oss om vad du menar då istället för att mala på om hur vi misstolkade (rättade) det du skrev?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Känner lite som så att om man nu är en efterlyst visselblåsare, är det inte bara lättare att ge fan i att ställa sig framför ett xbox? Och säg inte att det ska vara hans rätt att vara anonym och bla bla, han gjorde väl ett aktivt val när han blåste visselpipan (Och då är man väl redan övervakad av media?)
, sen om det är rätt eller inte enligt allmänheten är en annan sak. Och om man nu är aktiv i någon politiskt halvreko parti så får man väl räkna med att alla inte kommer slänga kramar efter dig?

Man kommer aldrig komma undan att teknik med förmåga att kunna övervaka sprider sig mer och mer. Tycker vissa av dina argument haltar, vi snackar inte om att Olof på Aftonblaskan ska sitta och kolla på alla som dansar nakna och lyssna på samtal. Det är ändå myndigheter, och vad fan skulle NSA t.ex. tjäna på att släppa saker till media? Det kommer ut på något sätt ändå om det är någon kampanj att trycka ner en politiker, eller så hittas något bara på. Är man en person i mediacentrum så nystas det mesta ut skulle jag tro. (Och då är man väl redan övervakad av media?)

Tycker detta spårar ur, och argumentet för att man inte ska köpa XBOX One pga en jäkla kamera är idiotiskt minst sagt. Om ni nu tillverkar sprängmedel i vardagsrummet, sätt XBOXet i sovrummet då. Eller om ni känner er kränkta för att nån kanske ser, så hoppas jag ni bor på tionde våningen med plankor för fönsterrutorna, för det finns ju faktiskt en chans att någon kommer se er annars...

Och jag förespråkar för övrigt ingen av konsolerna, tycker bara det här tramset börjar bli lite uttjatat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

Ni missar poängen helt och hållet.

Ja vissa kommer ha färre, vissa kommer ha fler, vissa kommer ha gemensamma. Som sagt gäller det alla människor du kommunicerar med, inte dina vänner.
Alla personer har inte heller 130 vänner. Det är statistik. Dessutom var siffran 5 personer. Säg till hur många procent du vill göra en realistisk ökning med så är det ändå skrämmande lite.
För övrigt beräknas det att man med 6 s.k. hopp skulle täcka in hela jordens befolkning.

Men som sagt, ni missade poängen med inlägget helt och hållet.

Vi fattade. Vi bara rättade det du räknade fel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

Kan du inte upplysa oss om vad du menar då istället för att mala på om hur vi misstolkade (rättade) det du skrev?

Poängen var att det finns väldigt många människor i världen vars integritet är i betydligt större behov av skydd än Janne, 15, som vill spela Call of Duty.
Och allt Janne behöver göra för att visa lite medmänsklighet och hjälpa dessa människor, är att välja att inte bli övervakad själv.
För att förtydliga så pratar jag om övervakning i allmänhet och samhällets acceptans av den, inte specifikt om Xbox One.
Men vill du hänga upp dig på siffrorna så säg att hälften av alla dessa vänner är gemensamma och därför så har bara varje person 65 vänner.
Det skulle då krävas hela 36 misstänksamma personer för att täcka in hela Sveriges befolkning. Öka det till 100 eller 500 om du vill.

Skrivet av WivouZan:

Och säg inte att det ska vara hans rätt att vara anonym och bla bla, han gjorde väl ett aktivt val när han blåste visselpipan (Och då är man väl redan övervakad av media?)
, sen om det är rätt eller inte enligt allmänheten är en annan sak. Och om man nu är aktiv i någon politiskt halvreko parti så får man väl räkna med att alla inte kommer slänga kramar efter dig?

Om partiet i fråga avrättar, torterar eller motståndare eller företaget som personen blåser visslan på förskingrar miljarder av sina kunders besparingar?
Nej det kommer troligen inte hända i Sverige dom närmsta generationerna (förutom kanske det sistnämnda) men det är verklighet för väldigt många människor runt om i världen och relativt många skulle nog anse att det var en ganska bra anledning att sätta sig emot förtrycket eller blåsa visslan.
Om du på något sätt tror att vår övervakningsteknologi här stannar inom landets gränser så tror du väldigt fel.

Som sagt, mitt inlägg gällde övervakning i det stora hela och varför vi som samhälle inte bör acceptera det på den lata motivationen "jag har inget att dölja". Inte specifikt om Xbox One.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vi fattade. Vi bara rättade det du räknade fel.

Nej, 130 upphöjt i 3 är 2197000. Om du vill ge en siffra för ett mer korrekt statistiskt antagande så får du gärna göra det. Jag tror inte det kommer krävas ett orealistiskt antal för inkludera alla medborgare oavsett.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vi fattade. Vi bara rättade det du räknade fel.

Beror på hur man ser det, tar man LinkedIn som källa, de använder bland annat dina vänners vänner som bas för sin summering, dessa siffror är heller inte exakta, men du får en ganska så snabb bild på hur fort det växer, Själv har jag bara ca 600k kontakter om man går genom vänners vänner.

Sedan har det gjorts mer forskning på detta. Ta T.ex. facebook som data

http://blog.ketchum.com/like-it-or-not-we-are-closely-connect...

4.74 vänners djup är medel för att känna alla på facebook.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tror folk att xbox one är en beställning från NSA?

Permalänk
Medlem

Den intressanta frågan är ju om TS kommer lägga med sin foliehatt i Kompletts tävling eller hålla den hemlig (man vet aldrig vem som lyssnar) :}

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Tror folk att xbox one är en beställning från NSA?

Nej, det är nog ingen som tror. Skype är inte heller en beställning från NSA. Inte heller telefonnätet eller internet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

Nej, 130 upphöjt i 3 är 2197000. Om du vill ge en siffra för ett mer korrekt statistiskt antagande så får du gärna göra det. Jag tror inte det kommer krävas ett orealistiskt antal för inkludera alla medborgare oavsett.

130 upphöjt i 3 kräver att ingen känner en annan. För så fort du har en gemensam vän med någon annan blir det - 1. Chansen att du har en vän som är vän med någon av dina vänner är otroligt stor.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Beror på hur man ser det, tar man LinkedIn som källa, de använder bland annat dina vänners vänner som bas för sin summering, dessa siffror är heller inte exakta, men du får en ganska så snabb bild på hur fort det växer, Själv har jag bara ca 600k kontakter om man går genom vänners vänner.

Sedan har det gjorts mer forskning på detta. Ta T.ex. facebook som data

http://blog.ketchum.com/like-it-or-not-we-are-closely-connect...

4.74 vänners djup är medel för att känna alla på facebook.

Bekräftar det jag skrev. Hans beräkningar är fel för många av dina vänner har gemensamma vänner med dig.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

130 upphöjt i 3 kräver att ingen känner en annan. För så fort du har en gemensam vän med någon annan blir det - 1. Chansen att du har en vän som är vän med någon av dina vänner är otroligt stor.

Nej, det gör det inte. Varför, kanske du undrar? Därför att 130 fungerar endast som en grund att göra en snabb statistisk analys på.
Det kan lika gärna vara 40, det kan lika gärna vara 600, det kan lika gärna vara 1000.
Allt beror på vad du anser vara ett rimligt antagande för att göra en utvärdering.

130 vänner är genomsnittet på facebook. Det tycker jag var en ganska användbar grund för statistik på ett inlägg på sweclockers.
Vill du göra det mer korrekt ska du alltså räkna in alla personer som du haft kontakt med mer än X antal gånger dom senaste Y antal åren.
Sedan får du göra en analys och se när samma person återkommer flera gånger så att denne bara räknas med en gång.
Men det vore ganska löjligt, poänglöst och tidsslösande för att få fram en poäng på ett forum över hur lätt alla människor inkluderas.

Men som sagt, har du en bättre källa att använda som statistisk utgångspunkt så varsegod att posta siffrorna.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Bekräftar det jag skrev. Hans beräkningar är fel för många av dina vänner har gemensamma vänner med dig.

Vad är det som bekräftar vad? Om du syftar på Linkdin så tar de inte hänsin till multipla vänner, Utan snarare det är min bas av teoretiskt antal personer jag känner, ( med 41 st som bas där ) inte 170 som medel är för Facebook.

Dock om man redan vid 4.7 djup känner alla på facebook så kan du anta hur många det redan är vid 3. Sedan om et är 500k eller 2 mille är ju lite helt oväsentligt i denna fråga, Det är väldigt många.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

Nej, det gör det inte. Varför, kanske du undrar? Därför att 130 fungerar endast som en grund att göra en snabb statistisk analys på.
Det kan lika gärna vara 40, det kan lika gärna vara 600, det kan lika gärna vara 1000.
Allt beror på vad du anser vara ett rimligt antagande för att göra en utvärdering.

Du fårstår ju att om du har en grupp på 4 personer som känner varandra så skulle ditt sätt att räkna betyda att det finns totalt 27 personer.
För att 4 personer har 3 vänner och i 3 steg blir det 3^3=27 även om det är samma 4 personer i alla steg.

Därför om du använder dig av 130 personer kommer en jävligt stor del av dom ha samma vänner och därför blir din analys så in i helvete fel.
Så därför kan du inte räkna med att alla känner unika personer som ingen annan känner för att ett sådant träd skulle se ut som ett familjeträd med en person i toppen.

Medans i Mugis exempel där alla känner alla i 4.7 steg mer som ett nätverk där personen i toppen inte är unik och istället en person i mitten som känner ett antal personer som minst lika många andra känner. Som ett spindelnät och inte ett träd.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte hör folk ta upp, som är mer sannolik än att någon avlyssnar era privatliv, är hur Kinectkameran och framtida iterationer kommer utnyttjas i reklamsyften.

En kamera som ser vad ni fäster blicken vid på skärmen innebär att det blir lättare att undersöka vad som är attraktivt i reklamväg. Till exempel vilka färger, former och ord som drar mest blickar. Intressant för reklammakare är också hur länge man tittar på en annons och vilka känslor den väcker (detta bör man kunna läsa av på ett ungefär genom att analysera pupiller, blinkningar, puls etc). Sen ska vi inte glömma möjligheterna detta ger för att utforma framtida reklam just mot/för dig, baserat på denna data tillsammans med sökhistorik och IP-address.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Tror ni på detta på allvar? Förstå hur Microsoft skulle gå åt helvete om det skulle komma fram, om det nu vore så. Skulle vara så jävla känslig information, och många människor skulle ju vara involverade i detta. Måste ju isåfall vara bra svårt att hålla all information helt tät inom organisationen. Och alla på Microsoft och folk runt omkring som varit med och utvecklat konsollen måste ju isåfall tystas, för sådana funktioner kan inte gå förbi alla anställda, som ändå är där och gräver i hårdvaran och programvaran?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du fårstår ju att om du har en grupp på 4 personer som känner varandra så skulle ditt sätt att räkna betyda att det finns totalt 27 personer.
För att 4 personer har 3 vänner och i 3 steg blir det 3^3=27 även om det är samma 4 personer i alla steg.

Därför om du använder dig av 130 personer kommer en jävligt stor del av dom ha samma vänner och därför blir din analys så in i helvete fel.
Så därför kan du inte räkna med att alla känner unika personer som ingen annan känner för att ett sådant träd skulle se ut som ett familjeträd med en person i toppen.

Medans i Mugis exempel där alla känner alla i 4.7 steg mer som ett nätverk där personen i toppen inte är unik och istället en person i mitten som känner ett antal personer som minst lika många andra känner. Som ett spindelnät och inte ett träd.

Snälla läs inläggen, båda mina och Mugis, innan du fortsätter upprepa samma felaktiga antaganden. Det spelar INGEN ROLL hur många som känner varandra av dom 130 personerna därför att dom 130 personerna endast används som ett exempel för en statistisk poäng. I verkligheten vore det antagligen flera hundra om inte flera tusen personer. 130 används för att visa hur enormt många som innefattas i de "få hopp" som används som argument för att påvisa hur "begränsad" övervakningen är.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Var ju det Microsoft sa på presentationen. Att kinect kommer identifiera spelarna automatiskt och när någon den inte känner igen kommer den fråga.
För att det ska fungera måste det finnas en mjukvara som använder sig av en algoritm för att identifiera personer och föremål i rummet.

Detta innebär inte att systemet per automatik klarar av att identifiera vapen eller liknande, vilket du påstod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

En sak som jag inte hör folk ta upp, som är mer sannolik än att någon avlyssnar era privatliv, är hur Kinectkameran och framtida iterationer kommer utnyttjas i reklamsyften.

En kamera som ser vad ni fäster blicken vid på skärmen innebär att det blir lättare att undersöka vad som är attraktivt i reklamväg. Till exempel vilka färger, former och ord som drar mest blickar. Intressant för reklammakare är också hur länge man tittar på en annons och vilka känslor den väcker (detta bör man kunna läsa av på ett ungefär genom att analysera pupiller, blinkningar, puls etc). Sen ska vi inte glömma möjligheterna detta ger för att utforma framtida reklam just mot/för dig, baserat på denna data tillsammans med sökhistorik och IP-address.

Webcam har varit standard på laptops i många år nu. Är du orolig att de också används i samma syfte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

På bilder och videos så ser det ut som att konsolen och kinecten är två separata saker, så jag förmodar att det går en sladd emellan dom..? Är det så jävla svårt då att bara vända på kinecten så att den filmar väggen..? Ja ba undrar.. och om man nu är top 2% av jordens mest paranoida så kan man ju tejpa över mikrofonen me om man känner för det..

Står och lutar åt Ps3an, enbart för prisets skull, men xbox exclusive spel lockar mig mer, så ja vet inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Detta innebär inte att systemet per automatik klarar av att identifiera vapen eller liknande, vilket du påstod.

Skickades från m.sweclockers.com

Hihi googla project natal.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Webcam har varit standard på laptops i många år nu. Är du orolig att de också används i samma syfte?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Men när webcams på laptops är lika sofistikerade som Kinect eller framtida versioner av Kinect.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ypolt:

Snälla läs inläggen, båda mina och Mugis, innan du fortsätter upprepa samma felaktiga antaganden. Det spelar INGEN ROLL hur många som känner varandra av dom 130 personerna därför att dom 130 personerna endast används som ett exempel för en statistisk poäng. I verkligheten vore det antagligen flera hundra om inte flera tusen personer. 130 används för att visa hur enormt många som innefattas i de "få hopp" som används som argument för att påvisa hur "begränsad" övervakningen är.

Men herre gud då ska du inte skriva 2,1 miljoner människor utan du ska skriva mellan 130 personer till 2,1 miljoner personer. För det är lika stor chans att det är 130 personer som att det är 2,1 miljoner personer och om Mugis länk stämmer att det är ca 6 personer av 170 man är nära vän med på listan som man kommunicerar med och att alla känner alla med 4,7 stegs hopp borde du alltså ha ca 164 personer på din lista som majoriteten är vän med varandra.
Alltså den verkliga siffran borde ligga mycket närmare 130 personer än 2,1 miljoner som du skrev i ditt inlägg. Så gissningsvis runt 300 tusen personer plus/minus några hundra tusen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Men herre gud då ska du inte skriva 2,1 miljoner människor utan du ska skriva mellan 130 personer till 2,1 miljoner personer. För det är lika stor chans att det är 130 personer som att det är 2,1 miljoner personer och om Mugis länk stämmer att det är ca 6 personer av 170 man är nära vän med på listan som man kommunicerar med och att alla känner alla med 4,7 stegs hopp borde du alltså ha ca 164 personer på din lista som majoriteten är vän med varandra.
Alltså den verkliga siffran borde ligga mycket närmare 130 personer än 2,1 miljoner som du skrev i ditt inlägg. Så gissningsvis runt 300 tusen personer plus/minus några hundra tusen.

Då föreslår jag att du läser länken igen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance