Köpt vara från USA, avgifter?

Permalänk

Köpt vara från USA, avgifter?

Hallå!

Fick idag hem min Leap Motion som är beställd från USA och undrar bara om jag kommer behöva betala någon tullskatt eller importdeklarationsavgift? Hela köpet gick på 809,98 kr med frakt och moms inkluderat (om jag har fattat allt rätt). Jag behövde inte betala något när jag fick paketet så jag undrar bara om det kommer komma någon avgift eller liknande i posten efter nån vecka eller är allt klart?

Är inte så kunnig inom det här området så hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

När jag beställde min SSD till min macbook air från USA så fick jag ett separat brev nån vecka efter med tull-avgift + svensk moms.

Den låg dock på ca 2000kr men tror din beställning är tillräckligt dyr för att du ska behöva betala du också.

Permalänk
Medlem

Svenska Posten skickar aldrig efterkrav. Om man drabbats av tull/moms så får man en avgift direkt på avin som man måste betala när man hämtar ut det. Om du nu hämtat ut det och inte behövde betala nått så hade du tur och det gick igenom tullen utan att fastna i tullfiltret.

Efterkrav är sånt som kurirerna typ UPS kan göra ibland, då kan man få krav ca 2 veckor efteråt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Señor Anders:

Hallå!

Fick idag hem min Leap Motion som är beställd från USA och undrar bara om jag kommer behöva betala någon tullskatt eller importdeklarationsavgift? Hela köpet gick på 809,98 kr med frakt och moms inkluderat (om jag har fattat allt rätt). Jag behövde inte betala något när jag fick paketet så jag undrar bara om det kommer komma någon avgift eller liknande i posten efter nån vecka eller är allt klart?

Är inte så kunnig inom det här området så hjälp uppskattas

Vem levererade paketet ?

Var det posten så är det lugnt, du kom undan.

Permalänk
Medlem

Du är skyldig att betala importavgifter (i princip endast på varor vars värde överstiger 300:- (inkl. frakt))
Det här säger lagen
8 § Den som, i samband med att en vara förs in till landet, uppsåtligen underlåter att anmäla varan till tullbehandling, lämnar oriktig uppgift vid tullbehandling eller underlåter att lämna föreskriven uppgift vid tullbehandling och därigenom ger upphov till fara för att tull, annan skatt eller avgift undandras det allmänna, döms för tullbrott till böter eller fängelse i högst två år.

*** raderat ***

Redigerat
Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Vem levererade paketet ?

Var det posten så är det lugnt, du kom undan.

Det var posten som levererade paketet fram till min dörr.

Skrivet av d0b:

Du är skyldig att betala importavgifter (i princip endast på varor vars värde överstiger 300:- (inkl. frakt))
Det här säger lagen
8 § Den som, i samband med att en vara förs in till landet, uppsåtligen underlåter att anmäla varan till tullbehandling, lämnar oriktig uppgift vid tullbehandling eller underlåter att lämna föreskriven uppgift vid tullbehandling och därigenom ger upphov till fara för att tull, annan skatt eller avgift undandras det allmänna, döms för tullbrott till böter eller fängelse i högst två år.

Hur får jag reda på vilka avgifter som jag ska betala då och hur betalar jag det? Säger man bara till på posten eller?

Redigerat
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Señor Anders:

Hur får jag reda på vilka avgifter som jag ska betala då och hur betalar jag det? Säger man bara till på posten eller?

Lol var glad och gå vidare med ditt liv istället, staten skinnar oss tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Du är skyldig att betala importavgifter (i princip endast på varor vars värde överstiger 300:- (inkl. frakt))
Det här säger lagen
8 § Den som, i samband med att en vara förs in till landet, uppsåtligen underlåter att anmäla varan till tullbehandling, lämnar oriktig uppgift vid tullbehandling eller underlåter att lämna föreskriven uppgift vid tullbehandling och därigenom ger upphov till fara för att tull, annan skatt eller avgift undandras det allmänna, döms för tullbrott till böter eller fängelse i högst två år.

Fast den där lagen gäller enbart om man själv är ansvarig för importen. I detta fall är det Posten som är förtullare dvs ombud och som står ansvarig (iom att de har EORI nr). Om de missar driva in tull/moms så är det deras fel och privatpersonen äger inget ansvar att betala något för importen.

Redigerat
Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Señor Anders, har du inte blivit debiterad så behöver du inte lägga ner någon mer tid på detta. Det är postens ansvar om dom levererat försändelsen att deklarera och ta ut de avgifter som finns.

Du kommer inte på något sätt bli drabbad i efterhand.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Tar väl trollhattan's råd och struntar i det och går vidare med livet. Tyckte bara det kändes konstigt att det inte blev några avgifter alls av köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast den där lagen gäller enbart om man själv är ansvarig för importen. I detta fall är det Posten som är förtullare dvs ombud och som står ansvarig (iom att de har EORI nr). Om de missar driva in tull/moms så är det deras fel och privatpersonen äger inget ansvar att betala något för importen.

Aha, det visste jag inte. Då lärde jag mig något nytt idag också

Skrivet av Señor Anders:

Tar väl trollhattan's råd och struntar i det och går vidare med livet. Tyckte bara det kändes konstigt att det inte blev några avgifter alls av köpet.

Ibland har man tur och slipper betala avgiften. Jag räknar alltid med att få betala avgift de gånger jag beställer utanför EU, om paketet kommer fram och jag inte behöver betala avgift så blir det en trevlig bonus

Om man beställer småsaker från t.ex Ebay, AliExpress eller DealExtreme så kan man försäkra sig att inte behöva betala tullavgifter genom att inte beställa för mer än 300:- (inkl. frakt).
Har för mig att det är någon (inofficiell?) gräns som man inte behöver betala avgifter för.

Är nyfiken på LeapMotion'en, om du orkar så starta gärna en tråd när du har testat den.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Det finns en gräns på tull och den ligger på 1300:- = 1299:- ingen tull (dvs värdet av allt i paketet plus frakt) och tull avgiften ligger på 0—20 % beroende på varuslag.
Det finns dock undantag som tobak,alkohol,vapen,amuniton,djur,läkemedel,osv där tull i vissa fall tas ut från första öret.

Sen har vi momsen den ligger på 6-25% beroende på varuslag och gäller på ALLT OCH ALLTID från första öret dvs beställer du en sak för 1kr (vad som helst) så är momsen 25 öre om det varuslaget har 25% moms.
Sen kan man INTE försäkra sig om att slippa tull,moms genom att beställa för under 300:- inklusive frakt från ebay,ali,dx,etc och det gör även inte ett dugg att dessa butker,säljare kryssar i "gift" (gåva) för så korkade är inte tullen att dom går på att 98% av alla paket från kina,hongkong är gåvor.
DVS DET FINNS INGEN MAGISK 300:- GRÄNS!!!!!!!

Har själv fått moms på en vara som kostade 0,(50 nånting)$ från dealextreme och moms på två olika varor som var nästan exakt 1$ (några cent upp/ner var det) sen har det varit moms på en del varor på allt mellan 10-150$
Jag har även sluppit moms på två ordrar över 80$ (och en del mellan 10-60$).
Jag skulle tippa på att ca 85% av alla mina paket från utanför EU varit med värde mindre än 15$ och det är ca 30% av mina paket som jag fått moms på.

Med andra ord så är det inge garanti att slippa tull/moms på någon order oavsett hur mycket den kostar MEN risken att dom tittar på ett litet paket som väger 50gram är ju troligen mindre än ett stort paket på 10kg.
Sen är det säkert så att vissa personer på tullen tar dom största paketen dom ser för dom tror dom är värde mer och andra kanske siktar in sig på mindre och hoppas på guld,smycken,klockor,etc istället.

Sen var det för 2-3 år sedan så var ALLA paket från delaextreme ALLTID märkta med gift och att värdet var 10$ oavsett om det var ett litet 50grams kuvert med värde av 1$ heller ett 50kg 1meters paket med värde 1000$ detta tyckte tullen inte om (av någon konstig anledning?) så dom vägrade helt enkelt att behandla ett 20tal containrar från kina med post som skulle till sverige,norge,finland,island (tror inte det var fler länder men är inte 100 på det).
Detta för att en bit över 50% av alla brev,paket misstänktes vara från DX (+ andra butiker som körde samma knep) två av dom öppnades om jag inte minns fel och deras uppskattning var ungefär rätt och ALLA var gift och 10$ så allt stoppades i igen och skickades tillbaks till kina och kina skickade tillbaks samma containrar en gång till (utan att sorteras,packas,märkas,etc om) tullen skickade tillbaks dom igen och sa att OM dom kommer hit igen så beslagtas allt varav kina sorterade om allt och skickade tillbaks alla dx paket till dx (allt detta tog ett par månader).

Så jag antar att det är därför som tullen alltid har kontaktat mig (när jag fått tull/moms på mina paket) via mail,snigel brev (om mail adress inte finns med på paketet) med en förfrågan om vad paketet inehåller och värdet då dom inte litar på kinas websidor för fem öre längre.
Även fast dom sista 1,5åren så har värde alltid varit korrekt märkt för mig och inget gift i kryssat.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Citat:

Om varornas totala värde är högst 1 300 kronor exklusive frakt blir behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Värdet ska framgå av de handlingar som finns tillgängliga för Posten eller för det företag som förtullar varan. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym eller luktvatten.

Som ovanstående sa, du är alltid betalningsskyldig för moms på 25% men tullen skippar ganska mycket som är deklarerat av ett lägre värde.
Det är lite gambling med tullen, jag hoppas på att slippa moms på en 3k beställning som rullar in imorgon.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Vem levererade paketet ?

Var det posten så är det lugnt, du kom undan.

Skrivet av Señor Anders:

Det var posten som levererade paketet fram till min dörr.

Att posten levererade paketet behöver nödvändigtvis inte innebära att de skött förtullning osv.
På vissa orter har budfirmor inga egna rundor och anlitar posten/lokala budfirmor för leveranser, så t. ex. FedEx kan ha hanterat allt (inkl. förtullning) och överlämnat paketet till posten efter detta.

Om paketet skickades med USPS (motsvarande svenska posten i USA) så har posten hanterat paketet hela vägen och sköter förtullning etc., i sådana fall lär du sannolikt ha klarat dig undan tull.
Om paketet däremot skickades med FedEx, DHL, UPS, TNT eller annat budföretag och posten endast levererat för deras räkning finns risken att en faktura kan dyka upp i efterhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10