Datorljuden vi minns från förr

Permalänk
Medlem

Uppskattar delandet av spellistan i Spotify!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av kenix:

Aldrig hört modemljudet? Näää nu nåste du ljuga, du har varit medlem på Sweclockers sedan 2002

Min första internetuppkoppling var BoNet eller BoStream (det bytte namn nån gång) och var ADSL. Kommer inte ihåg vilket år det var men 2001 är en bra gissning då företaget testade grejerna Januari 2000.

Jag hade ju kompisar som satt på modem några år tidigare. Hade en som surfade dag o natt o lyckades få 5000:- i räkning så farsan knäckte hans modem ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

älskar nostalgin i detta

min första dator var en 286a, farsan hade fått den från jobbet.
minns inte vilket årtal men tror 386 var det värsta man kunde få tag på vid denna tidpunkt.

jag minns spel som dune2 , warcraft , day of the tentacle

jag minns problemet med filer som inte kunde rymmas på diskett, vart ren lycka när man lärde sig det där magiska komandot i zip där man kunde dela upp stora filer över flera disketter!

allt var nytt spännande och magiskt

Permalänk
Medlem

För er som gillar chiptunes, här är en bra radio som bland annat spelar låtar från gamla spel: http://www.kohina.com/

Är det någon som kommer ihåg Gravis UltraSound? Jag blev helt facinerad när jag hörde ljudkortet på en mässa. Lite coolt när man såg alla staplar för alla kanaler som kortet hade. Captain - Space debris lät helt underbart på kortet. Någon som kommer ihåg andra gamla klassiska demolåtar?

Skrivet av crownofthorns:

Uppskattar delandet av spellistan i Spotify!

Jag har gått igenom hela tråden, men jag hittar inte någon spellista?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av verifier:

För er som gillar chiptunes, här är en bra radio som bland annat spelar låtar från gamla spel: http://www.kohina.com/

Är det någon som kommer ihåg Gravis UltraSound? Jag blev helt facinerad när jag hörde ljudkortet på en mässa. Lite coolt när man såg alla staplar för alla kanaler som kortet hade. Captain - Space debris lät helt underbart på kortet. Någon som kommer ihåg andra gamla klassiska demolåtar?

Jag har gått igenom hela tråden, men jag hittar inte någon spellista?

Den finns is själva artikeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av brittaspjut:

Hade jag haft en sånt där tangentbort idag hade tjejen INTE blivit glad när man sitter och lirar Starcraft med 150+ APM...

Hahaha jag kastade ett halvdussin Modell M jag samlat på mig just för att jag fick för många klagomål från flickvännen. Det ångrar jag rätt fett idag, inte nog med att de är trevliga att skriva på, gamla Modell M är redigt dyra nu mer också.
Men de låter verkligen fruktansvärt, det knattrar som en gammaldags mekanisk skrivmaskin och man hörs i hela huset.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

var det inte <-L ? Sen så körde man Run eller <-L igen för att ladda nästa spel

Skrivet av Mikael07:

eller:
->L
(som var en annan loader man först fick loada, som sedan laddade spelet. vad nu den var bra för?)

Ni minns nästan rätt

Först körde man bara LOAD eller genvägen shift/runstop. Detta för att ladda originalspel (som tog en halv evighet att ladda och snodde nästan ett helt band i storlek) ... eller för att ladda klassikern Turbo 250!
Det programmet gjorde så att datan kunde lagras tätare på banden...
(Jag tror inte den komprimerade datat med algoritmer som tex zip, arj, rar osv, utan den bara tryckte in mer per varje centimeter av bandet)
I Turbo 250 tryckte man sen in <-L för att ladda själva spelen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

I Turbo 250 tryckte man sen in <-L för att ladda själva spelen.

"Cracked by Mr. Z" mot flimrande raster-bakgrund...

Permalänk

Underbart härlig artikel och tråd. Ljuv nostalgi. Måste bara väcka denna till liv

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU