Crossbar tillkännager Resistive RAM med 1 TB lagringsutrymme på en enda krets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

1 TB SSDer? Ja tack!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074415

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Inte gratis..
Man hoppas att den nya tekniken kommer att kunna pressa priserna på SSD-liknande enheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200933:

Inte gratis..
Man hoppas att den nya tekniken kommer att kunna pressa priserna på SSD-liknande enheter!

Gratis är det definitivt inte men det börjar gå ner rejält i pris nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väldigt lustigt. Det underbettyda vad väll ändå att som skulle vara resonabelt prissatta

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Väldigt lustigt. Det underbettyda vad väll ändå att som skulle vara resonabelt prissatta

4000kr är ju ett grafikkort resonabelt enligt mig! Men inte skulle jag tacka nej till en SSD med 10TB för samma pris

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Väldigt lustigt. Det underbettyda vad väll ändå att som skulle vara resonabelt prissatta

Så fattade inte jag det. Hur som helst är ju EVO-serien knappt lanserad än så när den väl finns att få tag på hos fler så kan vi nog räkna med ytterligare prissänkningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ibland verkar ny teknologi för bra för att vara sant, för att man helt enkelt blir förvånad över att nått nytt revolutionerande fortfarande kan dyka upp.
Någon jämförde med rambus, som lovade skyhög klockfrekvens men som i praktiken bjöd på väldigt små fördelar (samt nackdelar) mot traditionell SDRAM teknik - kanske blir nått liknande med detta ja.

Kommer nån ihåg den här gamla godingen oxå - som skulle gjort underverk för spelgrafik:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14303-unlimited-detail-tillb...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Känns lite engineers sample över de här, så här bra kretsar kan vi få men troligt vis inte med bra yield, så antar att vi ser någoit liknande i framtiden med lite lägre siffror per cell än de de fått fram här. men tror definitivt att någon form av stackade minneskretsar är framtiden inom lagring.

hade vart roligt att se en svindyr variant komma ut på marknaden ~2016 så man får se vad tekniken har att erbjuda på konsument nivå

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Avstängd

låter kanon bra och är riktigt intressant men frågan är vad det kommer stå på prislappen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Väldigt lustigt. Det underbettyda vad väll ändå att som skulle vara resonabelt prissatta

Tycker inte det är så farligt då de faktiskt ligger lite lägre per gig än SSD diskar i 250gig klassen. Men visst dyrare än en Hårddisk på 1tb.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Detta är bara Memristorer applicerade på minnen. Denna teknik har funnits hos HP sedan mitten på 00-talet, men har inte kommersialiserats än, det var bara en tidsfråga! Mer info för den intresserade:
www.youtube.com/watch?v=bKGhvKyjgLY

Hoppas Hoppas HOPPAS att detta kommer ut SNART!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Äntligen nått som är bättre än skit-MLC/SLC. Kan man köra SSDn lite mera som en vanlig HDD.

Att använda ssd på samma sätt som en hdd har gått alldeles utmärkt ganska länge nu, i alla normala användningsfall. Själv har jag t.ex. kört 100% ssd sedan 2009. Noll utslitningsproblem hittills; inte ens i närheten.

Om för övrigt ens hälften av alla påståenden om detta Resistive RAM stämmer, så är det ändå extremt intressant! Håller tummar och tår på att det blir riktigt bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Thomas:

RRAM eller ReRAM, inte RDRAM (Rambus).

My bad. ReRAM var förstås vad jag syftade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Detta är bara Memristorer applicerade på minnen. Denna teknik har funnits hos HP sedan mitten på 00-talet, men har inte kommersialiserats än, det var bara en tidsfråga! Mer info för den intresserade:
www.youtube.com/watch?v=bKGhvKyjgLY

Hoppas Hoppas HOPPAS att detta kommer ut SNART!

Håller med! De "hemliga" servrarna HP (och IBM) bygger verkar gilla den.

Var på en föreläsning där IBM pratade om Watson (en slags "superdator"), den använde ockå memristorer, eller dylikt, för att kunna skyffla data snabbt nog. (SSD / RAM var för litet och HDD var alldeles för långsam)

Permalänk
Medlem

Om det räcker med 1 krets för en hel disk lär ju inte kostnaderna vara så höga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

2x40gb ramminne till datorn snart då för en rimlig peng

Frågan är, har man nytta av det ?

Förstår att lagringsutrymme är önskvärt i form av ssd, usb stick osv...

men en sak jag undrade, 20ggr högre prestanda,,, de måste ju förändra en hel del..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Kommer nån ihåg den här gamla godingen oxå - som skulle gjort underverk för spelgrafik:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14303-unlimited-detail-tillb...

Tills det att Notch dissade tekniken

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

RAMBUS vibbar!

Haha, tänkte samma sak direkt när jag såg nyheten

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Varje gång jag hör talas om en ny teknologi som lovar en massa så tänker jag på alla en massa andra teknologier man hörde om för 10 år sen men som inte har kommit fram än....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Detta har varit på gång ett tag redan så vaporware är det nog inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/ReRAM

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Samsung Mass Producing 3D Vertical NAND Flash

"After nearly 10 years of research on 3D Vertical NAND, Samsung now has more than 300 patent-pending 3D memory technologies worldwide. With the industry's first completely functional 3D Vertical NAND memory, Samsung has strengthened its competitiveness in the memory industry as well as set the foundation for more advanced products including one terabit (Tb) NAND flash, while setting a faster pace for industry growth. "

http://www.guru3d.com/news_story/samsung_mass_producing_3d_ve...

"In the end going from 2D to 3D NAND is a massively complex undertaking with new tools, materials, and processes involved. The hardest fabrication problem, tiny structures, goes from being a litho problem to a deposition and etch problem, a new world for the fabs. Applied Materials has solutions for each step and luckily for them there are a lot more steps than with 2D NAND. If they have the tech works out the way they say it does, business should be quite brisk for the next few years."

http://semiaccurate.com/2013/07/16/applied-materials-talks-ab...

Det ser faktiskt ut som det är något nytt pågång som kan fungera stabilt, snabbt och prisvärt

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

2x40gb ramminne till datorn snart då för en rimlig peng

Frågan är, har man nytta av det ?

Förstår att lagringsutrymme är önskvärt i form av ssd, usb stick osv...

men en sak jag undrade, 20ggr högre prestanda,,, de måste ju förändra en hel del..

Som sagt; ReRAM är en framtida lösning för icke-flyktigt RAM och därmed en teknik som kommer brukas för lagring i SSD:er, minneskort och dylikt. ReRAM är inte tänkt som en framtidslösning för flyktigt RAM (typ DDR-SDRAM), vilket jag misstänker är vad du syftar på. På den planhalvan är, som jag nämnde tidigare, Z-RAM, TRAM eller TTRAM mer sannolika efterträdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite innovation, sånt är vi inte bortskämda med på sistone!

Min vision för 2019-2020:

RAM stickorna har försvunnit, istället sitter det på moderkortet där RAM stickorna satt förr platser för en sorts sockerbitar som är lagringsenheter som kan skriva i flera GB per sekund. Standard är 8 platser på ett ATX kort.

RAM har istället flyttat in i CPU'n och Intel kör med samma CPU model i olika prisklasser, det som skiljer är mängden RAM som finns ihopbyggt med CPU'n, standard är 32GB i billigaste modellen, det finns dock upp till 128GB att välja.

Standard chassi för stationära datorer innehåller inte längre några 5.25" plaster eller HDD burar så chassin blir betydligt mindre djupa. Har man eventuellt kvar nån extern lagringsenhet så får denna monteras på baksidan moderkortsplåten.

Corsair lanserar världens första kabellösa nätagg, strömöverföringen sker trådlöst och internt levereras ström till moderkortet via en metallplata i kontakt med moderkortet som överför strömmen induktivt. Några kablar för lagringsenheter behövs ej för normalanvändaren.

Något diskret grafikkort behövs ej eftersom den inbyggda GPU'n i CPU'n är så pass kraftfull att det motsvarar 10ST GTX-690, som grafikminne används det inbyggda supersnabba RAM minnet.

Ja jag bara drömmer men det är så jag hoppas att utvecklingen blir!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

tack vare staplade kretsar kunna tillhandahålla flera terabyte lagringsutrymme i en enda minneskapsel

=

Crossbar tillkännager Resistive RAM med 1 TB lagringsutrymme på en enda krets

?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Samsungs vertikala NAND är inte samma sak som RRAM, men till skillnad ifrån den senare så är Samsungs i massproduktion nu. Kommer antagligen i produkter inom en överskådlig framtid. Memristor har varit nån sorts lovande teknik vid horisonten ganska länge nu. Känns lite som kall fusion. Snart, snart, bara liiite till...

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Känns lite surt att precis ha uppgraderat när man läser detta... men helt klart en framgång! (:

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon81912:

Håller med! De "hemliga" servrarna HP (och IBM) bygger verkar gilla den.

Var på en föreläsning där IBM pratade om Watson (en slags "superdator"), den använde ockå memristorer, eller dylikt, för att kunna skyffla data snabbt nog. (SSD / RAM var för litet och HDD var alldeles för långsam)

Jaså det var så de lyckades tugga igenom så mycket data på så kort tid. Watson hade ju när den tävlade i Jeapordy ett antal uppslagsverk och hela Wikipedia sparat som den kunde söka igenom. Det var ett par TB med data och den svarade ju på bara några sekunder. Watson är ett sjukt imponerande bygge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Jaså det var så de lyckades tugga igenom så mycket data på så kort tid. Watson hade ju när den tävlade i Jeapordy ett antal uppslagsverk och hela Wikipedia sparat som den kunde söka igenom. Det var ett par TB med data och den svarade ju på bara några sekunder. Watson är ett sjukt imponerande bygge.

Ja det var ju inte bara det. Förutom hårdvaran (som i sig är vansinningt imponerande) så är mjukvaran ungefär magisk, för den som är intresserad!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon81912:

Ja det var ju inte bara det. Förutom hårdvaran (som i sig är vansinningt imponerande) så är mjukvaran ungefär magisk, för den som är intresserad!

Nej det riktigt imponerande är ju sökalgoritmerna som ligger under skalet. Hårdvaran är häftig men inte så speciell egentligen om man tittar på vad det finns för superdatorer. Men den mjukvaran som klarar av att tolka frågorna på Jeapordy och sedan hitta rätt svar är galet snygg. Lite kul att de börjar kommersialisera den den nu för lite allt möjligt som bygger på data mining.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

1steg närmare Judgement day och T-600 terminators

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED