"Dra ut sladden när det åskar!"

Permalänk
Medlem

Hoppas åskan slår ner så man får nog med spänning för att klocka CPUn.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Åskan är här, vad Spännade. Den positiva söker den negativa, naturens gång. Även bra förklaring på tjejer som jagar bad boys. Notera ej torr natthumor för den sege

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jordfelsbrytare, hjälper noll, zero, zilch, nada ingenting mot åska...

Jag tänker samma sak. Försäkringsbolag snackar alltid skit, vadå "rätt skyddad med jordfelsbrytare"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Förvånad över hur få människor som är medvetna om vilken energi/effekt det kan vara i ett blixtnedslag.
Att ha överspänningsskydd, jordfelsbrytare, stänga knappen på förgreningsdosor etc. kommer verkligen inte rädda dina prylar från ett blixtnedslag.

Jag själv har upplevt det för ca 8år sedan. Skulle "bara" föra över pengar på internetbanken fast än det mullrade ute.. Blixten slog troligtvis ned i gatan utanför och jag hoppade ett par meter bakåt då det slog ljusbågar ut ur både förgreningsdosor och nättagg på datorn. Resultatet blev en trasig förgreningsdosa, nätdel, modem, nätverkskort och nätverkskabel.. konstigt nog klarade sig CPU, mobo m.m

Men att inte dra ut sladdar när det åskar är inget annat än dumt i min mening.

Visa signatur

| AMD Ryzen7 5800X | 16GB 3200MHz | GeForce RTX3070 | SSD 1TB |

Permalänk
Medlem

Äh, kollade upp min försäkring, IF stora-hemförsäkring eller vad den heter ftw!
3 års nypris på elektronik, 1500kr i självrisk!
Räknade ut igår att datorn min e värt drygt 12k, så skulle skiten rasa så är jag inte den som grinar alltför mkt

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Äh, kollade upp min försäkring, IF stora-hemförsäkring eller vad den heter ftw!
3 års nypris på elektronik, 1500kr i självrisk!
Räknade ut igår att datorn min e värt drygt 12k, så skulle skiten rasa så är jag inte den som grinar alltför mkt

Ja det är ju ett sätt att chansa på, Men vem vill att datorn står i lågor när man kommer in i rummet bara för att man är för lat för att dra ur prylarna ur väggen? Jag menar, Är man hemma så gör man väl det helt enkelt.
Jag har glömde dra ur ett modem en gång... Det smäller rejält, och luktar mer bränd elektronik än du någonsin kan föreställa dig.
Ungefär samma sak som att titta när man går över vägen vid ett övergångsställe, Bara korkat att inte tittat och förväntar sig att bilarna stannar bara för dom måste, Men måste man lära sig den hårda vägen så måste man

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Drar alltid ut kontakterna till i princip allt utom vitvarorna när jag vet att jag ska vara hemifrån mer än 24 timmar. Är jag hemma så stänger jag bara ner och drar ut kontakter om man hör eller ser att åskvädret är riktigt nära... Finns väl åskledare när man bor i stan oavsett?
När jag bodde på landet såg man dock till att dra ut grejer oavsett.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det någon som vet vad som händer när lampan blinkar till en halv sekund när det åskar ute?
"Det behövs bara en sekundsnabb spänningstopp för att datorn eller TV-apparaten ska förstöras"
Är spänningsstopp det blinket kanske och hur nära måste åskan vara för att det ska uppstå?

När jag var liten slog åskan ner i vårt hus(lägenhet) och det small till som fan och blev ett stort hål i källaren för det hade gått via någon vattenledning tror jag.

Jag vet inte om garantin gäller men majoriteten av de på sweclockers som har en bra dator har förmodligen antingen garanti kvar eller funderar på att köpa ny dator iallafall

Kanske redan någon som svarat men troligtvis handlar det om en automatisk återkoppling.
när blixten slår ner i en ledning eller ett ställverk reagerar jordfels eller överströmsskydden och slår ifrån.
är det en ledning som slagit ifrån så kopplar ofta brytare till igen automatiskt en gång ifall felet är övergående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är någonting som får mig att känna mig riktigt bra när det åskar trots att jag inte har min elektronik tillgänglig. Har aldrig riktigt förstått vad det är, men det blir en så härlig atmosfär på något sätt.

Mer åska åt folket!

Håller totalt med dig! Riktigt härligt då det åskar. Man känner sig bra helt enkelt xD

Vidare så är det ju inte så tungt att dra ur 2 slarvskaddar. Billig försäkring

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När det blixtrar och åskar sätter jag igång BF3 på datorn, inte dra ut sladdar

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Medlem

Det är iallafall gött att en del gamla nätverksprylar ger upp på sommaren. Gammalt ADSL-modem eller nyutskickade fem år gamla routrar från BBB till exempel. Det är så vanligt att svenssons sitter och dras med krånglande uppkoppling bara för att det sitter gammalt skräp i uttagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som risken är mycket mindre ä stora lägenhetshus? Har aldrig råkat ut för det i lägenhet, men när jag bodde hemma hos mor (i hus) så hände det lite då och då att grejer pajjade när det åskade.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Senast det åskade vågade inte min flickvän ha på sin laptop. Det kanske bör nämnas att laptopen inte var inkopplad till ngt utan gick på batteri vid tillfället

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Hoppas åskan slår ner så man får nog med spänning för att klocka CPUn.

1500 GHz på 1000 volt i en nanosekund! Försök slå det rekordet!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pimpim666:

Hoppas åskan slår ner så man får nog med spänning för att klocka CPUn.

Undrar hur det ser ut och går till när åskan slår ner? Kan man se det? Jag har bara sett blixten slå ner...

Då jag bor i ett hus av det äldre slaget och han som drog kablaget här mest troligt inte lever idag så brukar jag ta det säkra före det osäkra och slita ut kabeln ur uttaget i väggen.

Permalänk
Medlem

Nej för jag kör med åskskydd och batteribackup på dator och dyr elektronik.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

BBB borde ta och lyssna på detta, nu är det tredje gången som internet för oss är helt nere pga trasig utrustning för vårt fibernät nere i källaren. De måste ju kunna sätta in något bra skydd mot just spikar som uppstår av blixtnedslag. Aja, nu får man testa att leva som om man bodde på stenåldern i några dagar...

Skickades från m.sweclockers.com

Som Dunde skrev, finns ingenting som hjälper mot en direkt träff med blixten, tyvärr.

Skrivet av Dunde:

Jordfelsbrytare, hjälper noll, zero, zilch, nada ingenting mot åska...

Precis.

Skrivet av Coca:

Nej för jag kör med åskskydd och batteribackup på dator och dyr elektronik.

Kolla ovan vad Dunde skrev, i detta ingår även åskskydd. Är osäker på om batteribackup funkar, kan också bero på om den är en offline eller en modell av online, troligtvis ryker UPS och elektroniken kanske klarar sig, dock ingen backup på ström. ^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag brukar dra ur om jag är hemma, som sagt hjälper inte JFB och dylikt. Jag har hela min datorrigg samt NAS på en grendosa och hela TV-riggen med spelkonsoler på en annan och gitarrförstärkarna på en tredje. Lätt gjort att dra ur tre kablar och slippa fundera på om man kommer förlora prylar för ~50k.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Åskan slog såklart ner där hemma för ett tag sedan. Ingen förvarning alls, inget muller ingenting, sedan både ljus och muller på samma gång.

Vårt modem stendog Ofc, men det är utbytt nu.

Det jag oroar mig för är att min skärm tog skada, den slocknade typ en sekund (helt, inklusive power knapp mm) och kom sedan tebax. Datorn snurrade på som vanligt brevid och filmen fortsatte. Nån som vet om min skärm kan ha tagit skada? Funkar som vanligt för tillfället.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Kan berätta vad som hände mig nu i somras då. Bor i villa, ganska lantligt med skogen in på knuten. Onsdagen innan midsommar så drog ett åskoväder in precis innan jag kom hem från jobbet vid halv sex-tiden. Regnet vräker ner från en kolsvart himmel och det har mullrat ett tag när jag låser upp ytterdörren.

Möts av ett helt nersläckt hus och doften av bränd hemelektronik på nerevåningen, inser ganska snabbt att blixten slagit ner någonstans i närheten. Ett gäng automatsäkringar och två jordfelsbrytare har löst ut i elcentralen. Visade sig senare att blixten slagit ner i en gran 25 meter bakom huset. Nu har det gått lite över en månad sedan dess och jag tror att jag hittat allt som gått sönder:

* Vattenpumpen plus kablage har brunnit (Egen brunn. Dyrt.).
* Stationära datorn blåskärmar lite då och då, antagligen någon komponent som fått sig en kyss.
* Hemmabioreceivern död (nästan ny)
* 42" plasma tv död
* Mediaspelaren död
* Det fasta ethernetuttaget i film & tv-spelsrummet är obrukbart, oklart varför.
* Batteriladdaren till mc:n död
* Tv:n i vardagsrummet får inte in alla kanaler längre, antingen har något hänt med antennen eller så är kanalkort/CA-modulen i tv:n trasigt.

Hemförsäkringen täcker det mesta, men elektronik äldre än fyra år blir åldersberäknad så jag vet faktiskt inte hur dyrt det här blev då jag inte skickat in skadeanmälan ännu. All nätverkselektronik verkar ha klarat sig dock, vilket jag är ganska förvånad över.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Visst är det konstigt, när vi renoverade kåken ville jag installera åskskydd i elskåpet, varistorer och sådant, genom en elfirma givetvis.
Tror ni att jag fick det?
Nope, kommunen vill inte det.
WTF?
Jag misstänker att de hellre ser att ett och annat hus brinner ner än att spänningspikarna leds ut i deras jord.
Lågt, snålt och billigt av dem.

Till alla er som drar ut alla sladdar, tänk även på följande;
Jag fick tipset av min lärare i "Störningar i elektroniska system" att alltid lämna minst en apparat ansluten (något gammalt man klarar sig utan). Hellre att den apparaten gick sönder än att strömspiken väljer att hoppa mellan ledningar innuti väggarna.
Genom att ha en apparat ansluten minskar alltså man risken att en brand startar innuti väggarna....

Permalänk
Skrivet av Archaea:

Många verkar ha fått felaktig information när det kommer till att skydda sig mot åskan.

  • Jordfelsbrytare jämför strömmarna i fas och neutralledare, och bryter om de inte är lika stora. Det sker t.ex när en apparat går sönder och strömmen går genom skyddsjorden istället för neutralledaren. Den ger inget som helst skydd mot blixtar.

  • Överspänningskydd ger väl lite skydd. Kanske, inte så mycket. Slår blixten ner i en ledning nära dig kommer överspänningskyddet inte göra så mycket

  • Strömbrytare hjälper inte. Om en blixt kan hoppa flera kilometer genom luften så kan den också hoppa ett par millimeter i en frånslagen strömbrytare

Tack. Hoppas bara att folk läser ditt inlägg. Verkar dock inte så eftersom alldeles nedanför ditt så skrev någon att den var relativt säker tack vare jordfelsbrytare och överspänningsskydd.

Det enda som funkar mot blixten är att dra ut kabeln!!!! Inget annat!!!! Inte ens "åskledare".

Och till If och deras pressmeddelande kan man väl bara upplysa om att det inte är åskan som är farlig utan blixten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Åskan slog såklart ner där hemma för ett tag sedan. Ingen förvarning alls, inget muller ingenting, sedan både ljus och muller på samma gång.

Vårt modem stendog Ofc, men det är utbytt nu.

Det jag oroar mig för är att min skärm tog skada, den slocknade typ en sekund (helt, inklusive power knapp mm) och kom sedan tebax. Datorn snurrade på som vanligt brevid och filmen fortsatte. Nån som vet om min skärm kan ha tagit skada? Funkar som vanligt för tillfället.

Åskan förstörde nog modemet genom telefonlinjen.

Ni fick don en nedåt dipp på strömmen, ni förlorade ström under en kort stund, men datorns nätagg har en hel del kondingar så ibland kan de klara sig utan att stänga av sig. Skärmen däremot har inte lika starka kondingar och slocknade så fort strömmen försvann. Du behöver inte vara orolig med andra ord.

Får man gissa på att du bor i Upplands Väsby lr i närheten? Hade liknande effekt för ett tag sen, ingen förvarning, blixt och kaboom, dock så stängdes min dator av av den lilla nedåtdippen, mitt i spelandet. >: ( Förmodligen för att den drar mycket el vid spelande..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

En sån enormt hög kraft som en blixt slår ner med hoppar utan problem över jordfelsbrytare och dylikt det ända säkra är att dra ut sladden..
finns ändå risk för att få kortslutning på elinstallationen i huset och en eld kan uppstå, ingen är säker!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

En sån enormt hög kraft som en blixt slår ner med hoppar utan problem över jordfelsbrytare och dylikt det ända säkra är att dra ut sladden..
finns ändå risk för att få kortslutning på elinstallationen i huset och en eld kan uppstå, ingen är säker!

Om man skaffar solplattor som genererar el då, och skärmar av det med åskledare och allt, är man inte säker då? ;o

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Om man skaffar solplattor som genererar el då, och skärmar av det med åskledare och allt, är man inte säker då? ;o

Att koppla bort all inkommande el till huset är det lite enklare alternativet, men jag gillar hur du tänker!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Paprikan:

Bara googla finns falla med sånna som har använt Överspäningskydd men ändå blir av med elektronik.
Tänk på att en blixt har ca 30miljoner ampere, slår en blixt rakt ner där du har ditt Överspäningskydd är det bara småflisor av det kvar. Men chansen för att den skulle göra det är nästan 0.
Folk underskattar kraften från Blixtarna...

Fast i de flesta skador relaterade till åska handlar det inte om att blixten slår ner rakt i ens hus, utan en bra bit bort, men som ändå blir som en vanlig strömspik precis som det kan bli vid strömavbrott. Där skyddar överspänningsskydd.

Att säga "bara googla" är i mina ögon heller inte en giltig källa, men okej

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har aldrig orkat dra ur några kablar. Bor i lägenhet i centrala Göteborg. Peppar peppar, aldrig råkat ut för nåt. Jag stänger inte ens av datorn om de är åska ute

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MacPain:

Tack. Tillagda som bokmärke.

Jag brukar alltid dra ur elektronik när det är åska i närheten. Eller om det varnas om åska och jag ska fara hemifrån.
Men det känns ändå som att överspänningsskydd är bättre att ha, än inget alls.
Problemet är dock att jag nu bor i ett gammalt hus utan några jordade uttag i vardagsrummet. Det ligger dessutom väldigt högt uppe på ett berg. Fungerar något då?
Dvs. finns det några överspänningsskydd som INTE kräver jordade uttag?

Mitt barndomshem var väldigt känslig mot åska. Speciellt bärbara telefoner dog bara det nämndes åska på nyheterna.
Dessutom ville man inte gå förbi hallen. Då det från vårat stora proppskåp sprutade blixtrar kors och tvärs när det åskade ute.
Jag hade som liten en leksak från hemglass (glassbilen). Det var en plast glassbil som var en spargris. Stoppade man ner en krona i den spelade den hemglass melodin. Den brukade spela av sig själv när det åskade ordentligt. Ganska creepy faktiskt.

Jag grävde lite i det där med jordade uttag och det verkar som om det vanliga är att överspänningsskyddet jobbar på tre sätt. När du når ett visst gränsvärde på spänningen så kortsluter den mellan 1, fas och nolla, 2, fas och jord och 3, nolla och jord. Om du då inte har någon jord så kortsluter den bara över fas och nolla så du får inte samma skydd men det är bättre än inget. Det är i alla fall vad jag lyckats få fram efter mycket grävande på internet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jordfelsbrytare, hjälper noll, zero, zilch, nada ingenting mot åska...

Det har du helt rätt i, Jordfelsbrytare hjälper många gånger inte. Men det kan faktiskt begränsa skadan till andra enheter, om det är en bra Jordfelsbrytare.

Förlorade själv: en bärbar dator, router, en gammal xbox och ett externt tv-kort för ca 6 år sen när blixten slog till.
Mina två stationära datorer som jag hade då, hade båda Jordfelsbrytare av det dyrare slaget, och båda klarade sig.
Jag tror att det lönar sig att köpa lite dyrare och bättre Jordfelsbrytare.
Som tur var så gick F-bolaget in med ersättning, men långt ifrån det riktiga värdet.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Känns som risken är mycket mindre ä stora lägenhetshus? Har aldrig råkat ut för det i lägenhet, men när jag bodde hemma hos mor (i hus) så hände det lite då och då att grejer pajjade när det åskade.

Jag lovar, det känns inte bara så, det är så. Bor man i ett stort lägenhetskomplex så har man ingenting att oroa sig för!
Bor man i litet hus, radhus = ut med sladdarna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]