Intel börjar bygga världens första halvledarfabrik för 450 mm-wafers

Permalänk
Melding Plague

Intel börjar bygga världens första halvledarfabrik för 450 mm-wafers

Fabriken Intel D1X i Oregon utökas med ytterligare en byggnad, som väntas bli världens första halvledarfabrik med produktion av wafers i 450 millimeter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stackars AMD... kan inte vara lätt att se Intel ösa miljarder i utveckling.

OT: Undrar vad IBM håller på med på den här fronten?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Stackars AMD...

Stackars oss! Jag tror inte Intel kommer att sänka sina priser bara för att tillverkningen blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Stackars AMD... kan inte vara lätt att se Intel ösa miljarder i utveckling.

OT: Undrar vad IBM håller på med på den här fronten?

Frågan är om Intel är avundsjuka på att se AMD lägga sina pengar på Battlefield 4

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Stackars oss! Jag tror inte Intel kommer att sänka sina priser bara för att tillverkningen blir billigare.

Troligen inte, bara ge dem ökade vinstmarginaler

Permalänk
Medlem

Om Intel bara kunde börja göra kakor istället. 450mm stora wafers... mmmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Troligen inte, bara ge dem ökade vinstmarginaler

Lite både och tror jag nog på. Satsar väl på att hålla samma pris på nästa gen som kommer med större wafers

Permalänk

hur långt tid tar det för "break-even"... hörde någonstans att utveckla nya(större) wafers är snuskigt dyrt...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Stackars AMD... kan inte vara lätt att se Intel ösa miljarder i utveckling.

OT: Undrar vad IBM håller på med på den här fronten?

AMD kan köpa från TSMC som väntar 450mm produktion runt 2015. Fördelen mad att vara fabless är att du aldrig behöver investera i den här typen av utveckling en stor fördel för AMD.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Ökad lönsamhet för intel, men vad får kunderna? Sänkta priser? Nej.

Dock är det bättre ur miljösynpunkt att använda större wafers så alla tjänar på det om man ser på det så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Frågan är om Intel är avundsjuka på att se AMD lägga sina pengar på Battlefield 4

Intel ger nog blanka fan i Battlefield 4.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt möjligt att vi får sänkta priser. Intel har höga marginaler (för att bekosta all R&D de gör) och vill behålla dem men måste samtidigt konkurera med ARM på tablets/telefoner som ofta har lägre marginaler och därmed säljer till lägre pris. Genom att få ner kostnaderna så kan Intel behålla samma marginaler men sälja till ett lägre pris och därmed konkurera bättre och tjäna ännu mer pengar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av fluffmajster:

hur långt tid tar det för "break-even"... hörde någonstans att utveckla nya(större) wafers är snuskigt dyrt...

Övergången till 300 millimeter från 200 millimeter kostade ~12 miljarder dollar och väntas inte gå på ett ut förrän år 2014, vilket är runt 14 år efter att det togs i bruk. Den total investeringen för wafers 450 millimeter väntas bli högre än så och ett nollresultat ligger sannolikt längre bort i tiden än 14 år.

Skrivet av Ozzed:

Ökad lönsamhet för intel, men vad får kunderna? Sänkta priser? Nej.

Dock är det bättre ur miljösynpunkt att använda större wafers så alla tjänar på det om man ser på det så.

Intel är knappast ensamma om det här, alla stora aktörer värda namnet (TSMC, Globalfoundries, Samsung etc.) väntas gå över till 450 millimeter wafers ungefär samtidigt Utan den här övergången kommer vi snarare få se högre priser framöver på kretsar tillverkade på 20 nanometertekniker och neråt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ja, Intel kommer nog främst försöka vara billigare på marknader där det finns hård konkurrens, främst då mobiltelefoner och surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Om Intel bara kunde börja göra kakor istället. 450mm stora wafers... mmmm...

Trodde faktiskt först att någon hade provsmakat på wafern (stavning?) på bilden, men det var visst mannens ansikte som speglades

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ökad lönsamhet för intel, men vad får kunderna? Sänkta priser? Nej.

Dock är det bättre ur miljösynpunkt att använda större wafers så alla tjänar på det om man ser på det så.

Det finns ett bra sätt dra nytta av ökad lönsamhet för Intel, utan sänkta priser för konsumenten. Köp Intel-aktier. If you can't beat them, join them.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Övergången till 300 millimeter från 200 millimeter kostade ~12 miljarder dollar och väntas inte gå på ett ut förrän år 2014, vilket är runt 14 år efter att det togs i bruk. Den total investeringen för wafers 450 millimeter väntas bli högre än så och ett nollresultat ligger sannolikt längre bort i tiden än 14 år.

Intel är knappast ensamma om det här, alla stora aktörer värda namnet (TSMC, Globalfoundries, Samsung etc.) väntas gå över till 450 millimeter wafers ungefär samtidigt Utan den här övergången kommer vi snarare få se högre priser framöver på kretsar tillverkade på 20 nanometertekniker och neråt.

Varför blir priserna högre då?
De större waferna gör ju så att man kan göra fler chip per wafer och då borde de väll spara tid och pengar?

Eller är det något annat som gör att det blir dyrare?
Beror det på att ju mindre Nm det är desto dyrare blir det?
Tar de högre priser för att snabbare betala av investeringen i större wafers?
Har ingen aning och vill gärna veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Det finns ett bra sätt dra nytta av ökad lönsamhet för Intel, utan sänkta priser för konsumenten. Köp Intel-aktier. If you can't beat them, join them.

Då är det nog lönsammare att investera i något oljebolag, tobaksbolag, eller varför inte vapen och knark?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då är det nog lönsammare att investera i något oljebolag, tobaksbolag, eller varför inte vapen och knark?

Instämmer helt. Jag sitter redan på Raytheon, Lockheed och BAE.

Tänker ta in Novo Nordisk också, en av de största tillverkarna av humant insulin. Om kineserna och indierna håller på att bli sockerpundare vill jag va med o skörda.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fluffmajster:

hur långt tid tar det för "break-even"... hörde någonstans att utveckla nya(större) wafers är snuskigt dyrt...

Det handlar väl snarast om att det är svårare att göra större kristaller Men när dom väl kommer igång tror jag inte det blir dyrare! Varför inte satsa på 750mm wafers direkt? Mindre spill och mer koncentrerad produktion

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag fattar inte alls det här med wafers. Är 300mm Wafers hur stor plattan med kisel är som man sen tar o gör chip av? Typ man har en 300mm cirkel av pepparkakssmet som man sedan trycker ner formarna i. Så det går till?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag fattar inte alls det här med wafers. Är 300mm Wafers hur stor plattan med kisel är som man sen tar o gör chip av? Typ man har en 300mm cirkel av pepparkakssmet som man sedan trycker ner formarna i. Så det går till?

Typ. Fast pepparkakssmet är ingen bra analogi. Tänk dig snarare att plattan är basen som man bygger komponenterna på. Ju större platta desto fler chip får man plats med vilket leder till mindre kisel som går till spillo (förhoppningsvis).

Vill minnas att skrotvärdet på en 300 mm våffla låg på ~6000 kronor (eller var det dollar?). En batch 300 mm våfflor kan vid slutet av fabriceringen vara värd flera miljoner dollar (värdet av de produkter man har på våfflan).

Kisel är dyrt, uppehållstiden i de olika tillverkningsverktygen skall vara så låg som möjligt för att processens kostnader skall hållas nere. Yielden skall vara hög (antalet felfria produkter per batch)...osv.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag fattar inte alls det här med wafers. Är 300mm Wafers hur stor plattan med kisel är som man sen tar o gör chip av? Typ man har en 300mm cirkel av pepparkakssmet som man sedan trycker ner formarna i. Så det går till?

Här har du en bild som visar hur en wafer ser ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det handlar väl snarast om att det är svårare att göra större kristaller Men när dom väl kommer igång tror jag inte det blir dyrare! Varför inte satsa på 750mm wafers direkt? Mindre spill och mer koncentrerad produktion

Det har nog varit tillräckligt svårt för Intel att få leverantörerna av kiselplattor med på 450 mm-tåget. Nya verktyg vill man inte investera i onödan om man inte är säker på att man kan sälja produkten. Intel måste nog varit tvungna att visa att deras 450 mm-verktyg och process fungerar innan någon vill starta upp tillverkningen av så stora våfflor...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Varför blir priserna högre då?
De större waferna gör ju så att man kan göra fler chip per wafer och då borde de väll spara tid och pengar?

Eller är det något annat som gör att det blir dyrare?
Beror det på att ju mindre Nm det är desto dyrare blir det?
Tar de högre priser för att snabbare betala av investeringen i större wafers?
Har ingen aning och vill gärna veta

Kostnaden för att gå ner från 22nm till 14nm äter upp vinsten med 450mm wafers. Eller sett från andra hållet, för att kunna göra 14nm lönsamt måste man gå över till 450mm wafers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det handlar väl snarast om att det är svårare att göra större kristaller Men när dom väl kommer igång tror jag inte det blir dyrare! Varför inte satsa på 750mm wafers direkt? Mindre spill och mer koncentrerad produktion

En wafer är endast någon tiondels mm tjock. och det finns extrema krav på planhet mm vilket är svårt att upprätthålla ju större en wafer är. När man ändrar på waferstorleken måste alla verktyg för waferhantering ändras.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Kostnaden för att gå ner från 22nm till 14nm äter upp vinsten med 450mm wafers. Eller sett från andra hållet, för att kunna göra 14nm lönsamt måste man gå över till 450mm wafers.

aha, tack för svaret