Permalänk
Inaktiv

Ta bort kylpasta utan alkohol

Hej jag köpte nyss hyper 212 evo och fick kylpasta med förpackningen, så jag tänkte att jag tar bort den gamla. Felet är att jag läste att man ska ha alkohol för det men jag har ingen? Finns det något annat sätt att få bort kylpasta på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon225434:

Hej jag köpte nyss hyper 212 evo och fick kylpasta med förpackningen, så jag tänkte att jag tar bort den gamla. Felet är att jag läste att man ska ha alkohol för det men jag har ingen? Finns det något annat sätt att få bort kylpasta på?

Skickades från m.sweclockers.com

Fuktat hushållspapper, våtservetter (oparfymerade), tops, frottéhandduk mm mm.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon225434:

Hej jag köpte nyss hyper 212 evo och fick kylpasta med förpackningen, så jag tänkte att jag tar bort den gamla. Felet är att jag läste att man ska ha alkohol för det men jag har ingen? Finns det något annat sätt att få bort kylpasta på?

Skickades från m.sweclockers.com

T-röd fungerar, dock lite sämre än alkohol. I värsta fall får du gnugga bort kylpastan med ett kaffefilter så gott det går. Du kan ju alltid lägga om kylpastan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag tog bara hushållspapper och gnuggade tills det såg rent ut.. Funkade prima

Permalänk

Tog bort kylpasta med vanligt hushållspapper en gång
Inga problem och märkte inte direkt några högre temps när jag installerade om kylaren igen, cooler master 212
(Bytte cpu)

Permalänk
Medlem

kaffefilter är dock bättre än hushållspapper

Permalänk

Koncentrerad Kylarvätska till bilen körde jag med, funkade skitbra och processorn lever än idag.

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Inaktiv

Okej tack för alla svar Ska prova med kaffefilter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spring in på matvaruaffärn och handla kemisk ren bensin, aceton utan olja (kemisk ren), eller isopropylalkohol (apotekets egna, så då på apoteket) o.s.v. för drygt 40kr. Svårare är det inte. Något bomulls eller mikrofiber-material för att torka av, viktigaste är att det inte lämnar onödig ludd så helst något luddfritt. Vilket de flesta har hemma redan.

Permalänk
Medlem

Slicka bort det som en äkta hardcore nörd

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

T-röd fungerar, dock lite sämre än alkohol. I värsta fall får du gnugga bort kylpastan med ett kaffefilter så gott det går. Du kan ju alltid lägga om kylpastan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dsprit

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad vill du säga med den länken?

Edit: Ren alkohol såsom isopropylalkohol är bättre än T-röd då den senare innehåller kräkmedel och annat som kan lämna rester på cpu:n. Skrev dock bara alkohol istället för isopropylalkohol.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det behövs inte mer än en grundkurs i termodynamik för att förstå att flertalet av alla förslag varken gör till eller från. Är kylpastan såpass mjuk att den kan torkas av så behövs varken sprit, bensin eller något annat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vad vill du säga med den länken?

Edit: Ren alkohol såsom isopropylalkohol är bättre än T-röd då den senare innehåller kräkmedel och annat som kan lämna rester på cpu:n. Skrev dock bara alkohol istället för isopropylalkohol.

Det finns inget kräkmedel i T-röd eller annan denaturerad etanol utan det är samma ämnen som finns i t.ex. i tvålar och liknande tillsatser om de använder det så är det främst denatoniumbensoat som ska avskräcka att man dricker det, men det framkallar inte kräkningar utan är bara ett ämne som har väldigt potent smak. Ungefär som en liten mängd Etylmerkaptan tillåter att du känner lukten av gas (metan, gasol-blandningar, ren propan och annat är ju annars luktlöst). Det är bara där för att signalera vad det rör sig om. Fråga missbrukarna så får du svaret att det går fint att dricka, däremot kommer 95% sprit kännas frätande (eftersom det är uttorkande), smaka helvete och ha tillsatser som smakar helvete. Det är nog främst färgämnet som kan lämna avlagringar. Det klagas på ibland i rengöringssynpunkt.

Annars används ju t-röd till spritkök så det är inte som att det är farligt att ha jämte livsmedel (att förorena maten vill du dock inte) nog för att man inte ska dricka tenol som också har metanol och därför är lite värre, men det (t-sprit) kan få maten att smaka helvete däremot genom bara sot och ångor från brännaren som satt sig på kärlet och det är det närmaste jag själv varit på att smaka teknisk sprit, så desperat är jag inte på att halsa sprit. Annars vanligt att man sysselsatte sig och fördrev tiden i lumpen med att halsa bränslet till spritköken.

Skrivet av Hardware guy:

Det behövs inte mer än en grundkurs i termodynamik för att förstå att flertalet av alla förslag varken gör till eller från. Är kylpastan såpass mjuk att den kan torkas av så behövs varken sprit, bensin eller något annat.

De flesta kylpastor är inte så lätt att göra rent, vill man ha en ren yta eller för den delen slippa stå och skrubba så är ett rent lösningsmedel i form av aceton utan olja eller kemisk ren bensin som du hittar på dagligvaruhandeln, eller isopropylalkohol för tekniskt bruk inget dåligt och har dessutom mer användningsområden. Det är små flaskor så det kostar inte mycket. Att bara dra runt på kylpasta på processorn för att applicera ny blir inte så snyggt i slutändan, du lämnar kvar kylpastan i metallens alla ojämnheter varför inte rengöra när man ändå håller på? Det är inget hinder att gå till en dagligvarukedja, det måste man göra förr eller senare i vilket fall som helst. Det är inte specialprodukter det handlar om utan enkla lösningsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon225434:

Hej jag köpte nyss hyper 212 evo och fick kylpasta med förpackningen, så jag tänkte att jag tar bort den gamla. Felet är att jag läste att man ska ha alkohol för det men jag har ingen? Finns det något annat sätt att få bort kylpasta på?

Skickades från m.sweclockers.com

T-Röd på macken. Resterna som blir kvar är så lite att tom största kylpasta-bytar-nörden inte kan mäta tempskillnaden mellan T-Röd (30spänn) mot "1337 140% ren UBER'sprit" för 200 spänn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon225434:

Hej jag köpte nyss hyper 212 evo och fick kylpasta med förpackningen, så jag tänkte att jag tar bort den gamla. Felet är att jag läste att man ska ha alkohol för det men jag har ingen? Finns det något annat sätt att få bort kylpasta på?

Skickades från m.sweclockers.com

Kemiskt ren Aceton, T-Röd eller något starkt utan tillsatta oljor brukar kirra biffen. Hört att någon använde vodka en gång här på sweclockers. Så länge som det är kemiskt rent och löser upp olja osv. är det inga problem. Körde själv med Gripens kemiskt rena aceton + tops. Tog två minuter (om ens det) och sedan var plattan skinande ren.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av anon225434:

Hej jag köpte nyss hyper 212 evo och fick kylpasta med förpackningen, så jag tänkte att jag tar bort den gamla. Felet är att jag läste att man ska ha alkohol för det men jag har ingen? Finns det något annat sätt att få bort kylpasta på?

Skickades från m.sweclockers.com

Vafan skarru vara nykter när du monterar skiten!?

OnT: T-röd funkar, men har själv alltid kört med hushållspapper för att tvätta. Funkat bra.

Permalänk

Kemiskt ren Bensin är det bästa!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Köp kemiskt ren bensin. Finns på närmsta mack eller stormarknad som Maxi.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Kemiskt ren Bensin är det bästa!

Skrivet av Wifi:

Köp kemiskt ren bensin. Finns på närmsta mack eller stormarknad som Maxi.

Vill inte vara elitistisk, men varför välja en petroleumprodukt (som kan vara cancerogen) när det finns ett lika bra fettlösligt rengöringsmedel som t.o.m. går att inmundiga?

...Alkohol...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybertsen:

Vill inte vara elitistisk, men varför välja en petroleumprodukt (som kan vara cancerogen) när det finns ett lika bra fettlösligt rengöringsmedel som t.o.m. går att inmundiga?

...Alkohol...

Varför gå utanför huset alls? Du kan ju få cancer av lite av varje. Som potatischips, mobiltelefoner och gamla hus. Skulle gärna vilja se lite källor på att kemisk ren bensin kan framkalla cancer av blotta närvaron. TS ska inte dricka skiten utan ta lite på en tops och sedan smeta lite över en CPU.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför gå utanför huset alls? Du kan ju få cancer av lite av varje. Som potatischips, mobiltelefoner och gamla hus.

Tja, förstod du inte vad jag menade så kanske du inte är den direkta målgruppen.

Läs och förstå innan du kommenterar...det är ingen tävling att kommentera snabbast...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Vill inte vara elitistisk, men varför välja en petroleumprodukt (som kan vara cancerogen) när det finns ett lika bra fettlösligt rengöringsmedel som t.o.m. går att inmundiga?

...Alkohol...

Alkohol kan ge cancer i levern. Allt beror på mängden.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Alkohol kan ge cancer i levern. Allt beror på mängden.

Njae.. Alkohol är prioriterad av levern och dricker du för mycket så kan du antingen få sk. fettlever där alkoholhalten per liter blod är så stor att levern arbetar 100% för att omstrukturera och bryta ner den att nedbrytning av fett helt enkelt slutar upp och samlas i levern. Sedan har du skrumplever där levern helt enkelt bara ger upp.

Skrivet av Cybertsen:

Tja, förstod du inte vad jag menade så kanske du inte är den direkta målgruppen.

Läs och förstå innan du kommenterar...det är ingen tävling att kommentera snabbast...

Hade ju hjälpt om du hade haft en röd tråd i din kommentar. Allt man fick ut av den var att du tror att man får cancer av kemiskt ren bensin.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vad vill du säga med den länken?

Edit: Ren alkohol såsom isopropylalkohol är bättre än T-röd då den senare innehåller kräkmedel och annat som kan lämna rester på cpu:n. Skrev dock bara alkohol istället för isopropylalkohol.

Skrivet av Silcan:

T-Röd på macken. Resterna som blir kvar är så lite att tom största kylpasta-bytar-nörden inte kan mäta tempskillnaden mellan T-Röd (30spänn) mot "1337 140% ren UBER'sprit" för 200 spänn.

Där har du svaret

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

du tar fram en rulle toalett papper "valfritt märke" och rullar ut så du får 2 rutor som du gör en tuss av sedan tar du tussen och gnider till det är en ren yta och när du är nöjd sätter du huvudet i höjd med cpu´n putar lite lätt med munnen och blåser bort eventuella pappers partiklar som kan vara kvar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Starkt sprit funkar också. Spiritus ligger på 95% eller 96% Alcohol beroende på tillverkning. Stroh brukar ligga på 80% dock så har jag inte testat det sistnämnda.

Spiritus kostar ca 70kr för en 0.5L och drygt 100kr för en 1L om du är förbi Polen, både bra för att dricka och rengöra saker

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

du tar fram en rulle toalett papper "valfritt märke" och rullar ut så du får 2 rutor som du gör en tuss av sedan tar du tussen och gnider till det är en ren yta och när du är nöjd sätter du huvudet i höjd med cpu´n putar lite lätt med munnen och blåser bort eventuella pappers partiklar som kan vara kvar

Off thread: Glöm inte att dra en omgång med papperet i räva först.
On thread: Det verkar ju som att det går med mycket, dock kanske man skall se upp med rengöringsmedel, som innehåller olja däremot.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag såg nån länkade i forumet på ett test där majonäs som kylpasta hade bättre temps en många märken som just var avsedda för ändamålet. Kommer inte ihåg länken annars hade jag länkat.

Och sen är det inte så himla viktigt hur du tar bort pastan, det går bra med att torka bort det bara utan medel men det är ju smidigare med alkohol som löser upp det, och eventuella fettlager som kan vara kvar. toapapper och avsluta med kaffefilter som nån skrev är ju ett bra billigt tips och saker som man har hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag såg nån länkade i forumet på ett test där majonäs som kylpasta hade bättre temps en många märken som just var avsedda för ändamålet. Kommer inte ihåg länken annars hade jag länkat.

Lite off topic men kanske det var denna? Iaf lite siffror hur mayo står sig mot andra märken