AMD sänker priserna på Radeon HD 7900-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

?

Det kan jag inte minnas mig ha sagt.

Ett inlägg ovanför ditt. Blev lite fel vid citeringen där

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devil May Cry:

Nu ska vi inte glömma att det är GHz edition man får i dagsläget (antar jag). Visst inte enorm skillnad men det är inte samma kort.

Det är INGEN skillnad per klockcykel + att man kan klocka korten lika bra.

Enda skillnaden är som sagt biosen, stock voltage, klocken och att GHz edition fick ett nytt namn så att dom skulle kunna säga: "AMD har släppt ett nytt grafikkort; världens snabbaste."

Permalänk
Medlem

Pixmania verkar vara först med pris sänkningarna ....

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det är INGEN skillnad per klockcykel + att man kan klocka korten lika bra.

Enda skillnaden är som sagt biosen, stock voltage, klocken och att GHz edition fick ett nytt namn så att dom skulle kunna säga: "AMD har släppt ett nytt grafikkort; världens snabbaste."

Same same but different!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Är ena kortet sönder på bilden med PCI-Express kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Det är inte så illa som folk får det att låta. Dessutom så har nog AMD blivit bättre än vad jag själv tror med senaste fixarna.

Oki, i så fall kanske de kan vara värt att köpa ett AMD-kort nu när de kommer ner lite i pris. Jag sitter på ett gammalt GTX580 idag.

Tack för info!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det är INGEN skillnad per klockcykel + att man kan klocka korten lika bra.

Enda skillnaden är som sagt biosen, stock voltage, klocken och att GHz edition fick ett nytt namn så att dom skulle kunna säga: "AMD har släppt ett nytt grafikkort; världens snabbaste."

Jag har inte påstått något av de saker du nämner. Jag sa att det inte är samma kort, vilket det inte är. GHz edition släpptes för att konkurrera med gtx 680 bättre och gå förbi. Vilket inte vanliga räckte för.

Sedan att man själv kan klocka icke GHz kortet tror jag alla förstår.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Kul att man precis köpte ett 7970 för 2600 då -_-

Wut, det priset var ju svinbra! Jag köpte mitt HD 7970 GHz för 3500:- för 2 veckor sedan.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av radx:

Jag vet inte varför men efter alla fredagspaneler och dylikt så har jag fått uppfattningen att AMD gör snabba grafikkort som är precis lika kompetenta som nvidias ditto men lider av mycket buggar och strul. Strul som jag uppfattade som omstädiga. Exempelvis de här med att AMD inte rednerar allt 100% jämt. De va något sånt som de pratades om i en Fredagspanel. Läste man lite mellan raderna så kunde man tolka de som att undvik AMD som pesten (om de inte är snörbilligt) och köp Nvidia istället.

Ligger de någon sanning i denna tolkning eller är AMD och Nvidia likvärdiga idag vad gäller stabiliteten?

Inte bara AMD vars drivrutiner lider av buggar. Det har dessutom förekommit för en hel del sedan i Julas (MINST).

Skrivet av Wrathborn771:

Wut, det priset var ju svinbra! Jag köpte mitt HD 7970 GHz för 3500:- för 2 veckor sedan.

Tror han hänvisar till HD7970 standard edition.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

För 4000:- är det ju galet prisvärt skulle jag säga

Då får du ju även med en inbyggd hårtork!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Börjar bli bra med bang for the buck på dessa kort.

7900 serien har alltid varit bra bang för teh buck i jämnfört med nvidia's motståndare.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag vet inte varför men efter alla fredagspaneler och dylikt så har jag fått uppfattningen att AMD gör snabba grafikkort som är precis lika kompetenta som nvidias ditto men lider av mycket buggar och strul. Strul som jag uppfattade som omstädiga. Exempelvis de här med att AMD inte rednerar allt 100% jämt. De va något sånt som de pratades om i en Fredagspanel. Läste man lite mellan raderna så kunde man tolka de som att undvik AMD som pesten (om de inte är snörbilligt) och köp Nvidia istället.

Ligger de någon sanning i denna tolkning eller är AMD och Nvidia likvärdiga idag vad gäller stabiliteten?

Jag tror du syftar på deras inställning att man ska undvika muliti GPU, speciellt crossfire. Annars har devarit väldigt positiva och talat om hur radeon ofta är underskattat

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag tror du syftar på deras inställning att man ska undvika muliti GPU, speciellt crossfire. Annars har devarit väldigt positiva och talat om hur radeon ofta är underskattat

Denna åsikt kanske kan komma att förändras nu när drivrutinerna börjar åtgärda problem som micro stuttering och framedrops. Återstår att se, I suppose.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Av någon anledning är jag mer sugen på någonting från Nvidia än från AMD. Det känns som att de problem som funnits skadat deras rykte denna generation.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tror han hänvisar till HD7970 standard edition.

Jo, men det är ju nästan ingen prisskillnad mellan det och GHz.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Bra med lägre priser! Ett HD7950 för 2000 kronor hade kanske kunnat vara något. Eller så väntar man på nästa generation.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ska bygga en ny dator i September, skulle ni säga att det är värt att köpa ett AMD 7990 utöver ett GTX 780? vid detta pris.
Och har dom hunnit fixa sina drivrutiner osv sedan Sweclockers test? http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990...

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Skrivet av radx:

Jag vet inte varför men efter alla fredagspaneler och dylikt så har jag fått uppfattningen att AMD gör snabba grafikkort som är precis lika kompetenta som nvidias ditto men lider av mycket buggar och strul. Strul som jag uppfattade som omstädiga. Exempelvis de här med att AMD inte rednerar allt 100% jämt. De va något sånt som de pratades om i en Fredagspanel. Läste man lite mellan raderna så kunde man tolka de som att undvik AMD som pesten (om de inte är snörbilligt) och köp Nvidia istället.

Ligger de någon sanning i denna tolkning eller är AMD och Nvidia likvärdiga idag vad gäller stabiliteten?

Du menar väl forumet och inte fredagspanelen? Tycker alltid att jonas och emil pekat ut att drivrutinsstrul är något både nvidia och amd trilskas med. Amd har dock haft mer problem med crossfire. Å andra sidan är sli inte problemfritt heller. De säger ju i 9/10 fall att multigpu lösningar är en dålig ide.

Amd och nvidia är faktiskt väldigt likvärdiga annars. Ibland är nvidia prisvärdare och ibland amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

sänker priset? priset på 7970 har ju varigt runt 3000 kr hela tiden?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martincool:

sänker priset? priset på 7970 har ju varigt runt 3000 kr hela tiden?

Nej. Det har legat med en peak på kring 4000:- och sedan dalat allt eftersom. För någon månad sen låg Vapor-X på ungefär 3200-3300:- beroende på butik. Och de är nu nere på just under 3000:-.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

ja köpte ju mitt 7970 för typ 3,3 med 3 spel till.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Nu är ju frågan om man ska satsa på två 7970 eller vänta på nästa modell eftersom mitt favorit spel stödjer inte CF.
Det blir nog och vänta, har bara ett 650w agg så det måste ju bytas också om man kör två 7970. Men väldigt prisvärda kort blir det iallafall.

Haha är i precis samma situation Det går ju att köra på 650w om man har lite balls dock ^^

Blev lite tagen på sängen av prestandan hos ett ensamt HD7970. Klockade utan vidare förbi Ghz-nivå. Det är verkligen ett kap under 3000:- kr, och "snart" har väl AMD åtgärdat renderingstiderna ordentligt nog för att crossfire ska vara behagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Inaktiv

Aldrig mer AMD igen. Maken till drivrutinskrascher får man leta efter. Ironiskt nog så gillar drivrutinen att krascha när man surfar. I spel fungerar det mer eller mindre problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Aldrig mer AMD igen. Maken till drivrutinskrascher får man leta efter. Ironiskt nog så gillar drivrutinen att krascha när man surfar. I spel fungerar det mer eller mindre problemfritt.

Vad låter mer troligt, det problem du upplever är ett allmänt fel eller ett fel som uppstår på just ditt specifika system?
Mitt råd till dig, städa upp din system installation alt kolla upp din hårdvara/ kombination av hårdvara.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

7900 serien har alltid varit bra bang för teh buck i jämnfört med nvidia's motståndare.

Uttryckte mig lite klantigt, skulle nog snarare skrivit "Ännu bättre"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klappa:

Aldrig mer AMD igen. Maken till drivrutinskrascher får man leta efter. Ironiskt nog så gillar drivrutinen att krascha när man surfar. I spel fungerar det mer eller mindre problemfritt.

Kan avslöja att det är samma skit på andra sidan. Datorn som jag exjobbade på hade ett kort från Nvidia som kraschade en gång i veckan. Hade jag tur startade bara drivrutinerna om sig och jag fick lite grafikbuggar tills jag startade om datorn men ett antal gånger fick jag BSOD vilket är rätt irriterande när man är mitt uppe i en simulering som tar ett par timmar att köra. Bara att starta om och börja om från början. Tack för den Nvidia.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är ni säkra på att prissänkningen på 7990 verkligen är $170? För enligt annan media så är det $300

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan avslöja att det är samma skit på andra sidan. Datorn som jag exjobbade på hade ett kort från Nvidia som kraschade en gång i veckan. Hade jag tur startade bara drivrutinerna om sig och jag fick lite grafikbuggar tills jag startade om datorn men ett antal gånger fick jag BSOD vilket är rätt irriterande när man är mitt uppe i en simulering som tar ett par timmar att köra. Bara att starta om och börja om från början. Tack för den Nvidia.

Instämmer!
Kör Nvidia på jobbdatorn och upplever exakt vad du beskriver.
Hemma så rullar AMD på felfritt

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan avslöja att det är samma skit på andra sidan. Datorn som jag exjobbade på hade ett kort från Nvidia som kraschade en gång i veckan. Hade jag tur startade bara drivrutinerna om sig och jag fick lite grafikbuggar tills jag startade om datorn men ett antal gånger fick jag BSOD vilket är rätt irriterande när man är mitt uppe i en simulering som tar ett par timmar att köra. Bara att starta om och börja om från början. Tack för den Nvidia.

Tyvärr är det så. Jag har både AMD och Nvidia hemma, likadant på jobbet. De syndar med sina drivare båda två, aldrig är det riktigt bra. De stabilaste burkarna är de som endast har integrerad Intel-grafik. Något man ska sky som pesten är beta-drivare förstås. Själv har jag slutat uppdatera grafik-drivare om jag inte måste.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.