Billiga SATA-kablar från webbshoppen.se - erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Billiga SATA-kablar från webbshoppen.se - erfarenheter?

Tjena!

Tänkte höra om någon köpt SATA-kablar från webbshoppen.se som kan intyga att butiken samt kablarna är "legit"? Tänkte först beställa billiga kablar från dx.com men eftersom denna sida också hade bra priser samt kortare leveranstid tänkte jag eventuellt beställa några kablar.

Deltaco kablarna jag kollat på kostar mellan 6-8kr på sidan (se länk nedan) vilket verkar nästan för bra för att vara sant då andra mer kända återförsäljare har priser runt 20kr-50kr. De har ju fått bra omdömen på prisjakt så den biter verkar ju lovande men tänkte höra med folket här först.

Ett exempel på kabel: http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:923559;c:36142

Permalänk
Medlem

En satakabel är en satakabel.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag har handlat av dem någon gång. Om det skulle råka bli något strul är de svåra att få kontakt med och inte särskillt serviceminded.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

kolla ifall det är butikspack, och du inte kan köpa en kabel ensam, utan måste köpa 100 ~...
priset stämmer ganska bra med vad butiker köper in dem för nämligen...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

En satakabel är en satakabel.

Helt rätt, kan inte tänka mig att köpa dyra i onödan.

http://www.maximumpc.com/article/features/your_sata_cable_slo...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

En satakabel är en satakabel.

Var ju inte riktigt det jag frågade? Frågan var riktad åt om butiken pålitlig utefter folks erfarenheter, d.v.s. om jag faktiskt får en fungerande SATA-kabel om jag köper därifrån och inte blir blåst. Det handlar ju inte om stora belopp men jag tänker inte försörja en butik som inte är pålitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Jag har handlat av dem någon gång. Om det skulle råka bli något strul är de svåra att få kontakt med och inte särskillt serviceminded.

Låter lite sådär men det verkar ju som man får vad man beställt enligt omdömena på prisjakt.

Skrivet av abbebandy:

kolla ifall det är butikspack, och du inte kan köpa en kabel ensam, utan måste köpa 100 ~...
priset stämmer ganska bra med vad butiker köper in dem för nämligen...

Verkar som det går att köpa enskilda kablar, hittar ingen info om att det skulle vara butikspack. Hade det i tanke först jag med.

Skrivet av dwd:

Helt rätt, kan inte tänka mig att köpa dyra i onödan.

http://www.maximumpc.com/article/features/your_sata_cable_slo...

Som sagt i inlägget ovan så var det inte vad jag frågade då jag är medveten om att de presterar ungefär likvärdigt.

Permalänk
Medlem

Deltaco är ett mycket bra budgetmärke jag har flera produkter från dem, jag har dock aldrig handlat från webbshoppen någon gång men dom har bra betyg på prisjakt och över 200 omdömen i alla fall.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Deltaco är ett mycket bra budgetmärke jag har flera produkter från dem, jag har dock aldrig handlat från webbshoppen någon gång men dom har bra betyg på prisjakt och över 200 omdömen i alla fall.

Ja, har flera Deltaco kablar i olika burkar hemma och har aldrig vart några problem. Tror jag testar lägga en beställning så får vi se, känns riktigt prisvärt jämfört med vad andra butiker tar för samma kabel och enligt omdömena så verkar ju butiken ok.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FoamBox:

En satakabel är en satakabel.

Nja, inte riktigt. Det finns sata-kablar av rätt shitty kvalité faktiskt.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ebay för sådana saker, t.ex:
http://www.ebay.com/itm/5X-Serial-SATA-ATA-RAID-DATA-HDD-Hard...

5 stycken 18" (ca 45 cm aka ~0.5 m) för 15 kr, vilket blir ca 3 kr styck. Detta gäller för alla kablar och liknande, t.ex hdmi mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nja, inte riktigt. Det finns sata-kablar av rätt shitty kvalité faktiskt.

Jo men som alla andra kablar för digitala signaler, antingen så fungerar det eller så fungerar det inte.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curemylife:

Jo men som alla andra kablar för digitala signaler, antingen så fungerar det eller så fungerar det inte.

Nä så fungerar det inte Olika typer av samma sorts kabel kan prestera helt olika. Det är till exempel därför det finns olika kategorier av ethernetkablage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nä så fungerar det inte Olika typer av samma sorts kabel kan prestera helt olika. Det är till exempel därför det finns olika kategorier av ethernetkablage.

Det du menar är alltså t.ex. CAT 5 är olik från CAT 6? so far so good.

En SATA II kabel mot en annan SATA II kabel... inte så olika. Bägge kommer att prestera näst intill exakt likadant när det gäller SATA II, men om vi tar en dyrare modell av SATA II kabeln så går denne förmodligen jättebra att använda till SATA III men budget kabeln kanske inte fungerar alls.

Ja kablar är olika men det finns inget större företag som gör kablar (vad jag vet i sverige) som tillverkar kablar som inte fungerar inom den märkningen som den har.

Edit: Kanske svamlar för mycket nu så att jag inte får fram det jag tänker på ett vettigt sätt... är alldeles för varmt för att tänka just nu:P

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

En deltaco budget sata2 kabel fungerar utmärkt på en sata 3 disk.
Absolut 0 skillnad mot en finare sata 3 kabel.

Märkte ingen skillnad alls i benchmarks på varken M4 eller min 840 pro disk.

Typ alla kablar som säljs hos inet osv är deltaco för finns inte så många andra.

Som någon länkade på maximumPC. Dyr,billig etc spelar absolut 0 roll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curemylife:

Det du menar är alltså t.ex. CAT 5 är olik från CAT 6? so far so good.

En SATA II kabel mot en annan SATA II kabel... inte så olika. Bägge kommer att prestera näst intill exakt likadant när det gäller SATA II, men om vi tar en dyrare modell av SATA II kabeln så går denne förmodligen jättebra att använda till SATA III men budget kabeln kanske inte fungerar alls.

Ja kablar är olika men det finns inget större företag som gör kablar (vad jag vet i sverige) som tillverkar kablar som inte fungerar inom den märkningen som den har.

Edit: Kanske svamlar för mycket nu så att jag inte får fram det jag tänker på ett vettigt sätt... är alldeles för varmt för att tänka just nu:P

Fast det var ju inte det du sa från början. Du sa att det finns ingen skillnad mellan kablar alls, antingen funkar det eller så funkar det inte. Men nu är vi på samma våglängd, nu bekräftar du exakt det jag menade. Så visst finns det skillnad. Sen att det dessutom finns kablar som är av riktigt dålig kvalité med kontakter utan lås som sitter dåligt, billigt tjockt styvt plasthölje osv var min poäng med skillnaden mellan finkabel och fulkabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Tjena!

Tänkte höra om någon köpt SATA-kablar från webbshoppen.se som kan intyga att butiken samt kablarna är "legit"?

Har handlat av dem 2 gånger och fått sakerna inom utsatt tid med ok emballage, rätt produkt osv. Har dock aldrig frågat om info om en produkt eller gjort någon RMA.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7487:

Rekommenderar ebay för sådana saker, t.ex:
http://www.ebay.com/itm/5X-Serial-SATA-ATA-RAID-DATA-HDD-Hard...

5 stycken 18" (ca 45 cm aka ~0.5 m) för 15 kr, vilket blir ca 3 kr styck. Detta gäller för alla kablar och liknande, t.ex hdmi mm.

Tack för tipset! Beställde visserligen kablar från webbshoppen nu men kanske testar några från den försäljaren med.

Skrivet av Otur:

Har handlat av dem 2 gånger och fått sakerna inom utsatt tid med ok emballage, rätt produkt osv. Har dock aldrig frågat om info om en produkt eller gjort någon RMA.

Det låter bra, borde nog inte vara några problem när det gäller några ynka SATA-kablar. Jag lade en beställning så får vi se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Fast det var ju inte det du sa från början. Du sa att det finns ingen skillnad mellan kablar alls, antingen funkar det eller så funkar det inte. Men nu är vi på samma våglängd, nu bekräftar du exakt det jag menade. Så visst finns det skillnad. Sen att det dessutom finns kablar som är av riktigt dålig kvalité med kontakter utan lås som sitter dåligt, billigt tjockt styvt plasthölje osv var min poäng med skillnaden mellan finkabel och fulkabel.

Okej, my bad! kanske inte var tydlig nog med vad jag menade i första inlägget då:)

Förtydligande: En SATA II kabel för 2kr kommer fungera precis lika bra som en kabel för 200kr, men den "garantin" gäller endast när användningsområdet är SATA II.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Tack för tipset! Beställde visserligen kablar från webbshoppen nu men kanske testar några från den försäljaren med.

Det låter bra, borde nog inte vara några problem när det gäller några ynka SATA-kablar. Jag lade en beställning så får vi se hur det går.

http://www.sweclockers.com/annons/83105-massa-s-ata-kablar

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Fick mina kablar igår från webbshoppen så butiken verkar legit, iaf för att köpa billiga SATA-kablar.