Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Svar på Radiotjänst nekan till omprövan:

Svar på korrespondens mottaget 15/7.

I den korrespondens vi mottog 15/7 angående omprövning av radio- och tv-avgift (med registreringsnummer: 2************2 (Se bilaga 3 – Beslut 1)) hänvisar ni till att min sambo P******* (med kundnummer 2********(Hädanefter refererad till: sambo/min sambo/P***** etc)) har medgett innehav av dator/surfplatta med internetuppkoppling.

Ni hänvisar till kontrollantens bifogade protokoll (bilaga 1 – Kontroll-protokoll).

I detta protokoll står tidpunkten 18.40 den 25april som besökstillfället. Det som även är antecknat är att det var min sambo har medgett innehav av dator vid detta tillfället. Detta är tydligt antecknat att det just var min sambo som medgav och även könet på uppgiftslämnaren är inkluderat(kvinna).
I anteckningarna finns även information om att P**** inte ville lämna ut varken personuppgifter eller undertecknat 01-kortet (kontrollantens protokoll).

Dessvärre stämmer detta protokoll ej med verkligheten vilket även stärks med bilaga 2 – Intyg. Där intygar P** arbetsgivare att hon jobbade mellan 16.00-19.00 den 25/4 och kan således omöjligen ha varit hemma och medgett något eller vägrat underteckna 01-kortet.
Detta tyder på alla sätt och vis att antingen är kontrollantens protokoll förfalskat eller så har kontrollant med signaturen ”***” begått ett tjänstefel.

Ett förfalskat protokoll går enligt lag som urkundsförfalskning enligt 14kap. 1§ brottsbalken (1962:700)).
Polisanmälan på kontrollant med Kontrollkod ”***01” och Signatur ”***” är gjord 31/7.

Vi vill ha beslutet ändrat till att vi inte har utrustning avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt. Där utöver vill vi har full återbetalning retroaktivt från 25/4 2013.
Jag har inga problem med att gå vidare med ärendet till förvaltningsrätten där ni hänvisar till ett förfalskat protokoll.

/David *****

Dold text
Skrivet av Bejje:

Så skönt att höra. Jag vill verkligen att ni vinner mot dessa as! Skulle gärna vilja att du uppdaterar i den här tråden också när något nytt händer. Jag är nämligen mycket intresserade av liknande fall och vill att radiotjänst ska åka dit så det sjunger om det.

Jag har lite mer matnyttigt. Polisanmälan på kontrollant gjord, bedrägeri och urkundsförfalskning. Får se om det tas vidare då inte mycket information på kontrollanten finns med. Bifogar även mitt svar till Radiotjänst ovan.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu är det ju inget som hindrar en från att lämna många arbetsplatser utan att det syns i en löneraport. Vittnena är Arbetskamrater som man ska övertyga rätten om att de inte ljuger för att skydda / hjälpa en vän, osv. Missförstå mig rätt. Jag tycker det är skitbra att det här går till en rättegång, och hoppas verkligen ni kan slå Radiotjänst på fingrarna ordentligt. Av rättsprotokollet ska det helst framgå med tydlighet att kontrollanten medvetet och avsiktligt antecknat falska anmälnings uppgifter & omständigheter.

Det skulle hjälpa alla framtida ärenden som kan peka på ett rättsprotokoll som klart och tydligt anger att en kontrollant helt avsiktligt ljugit i pappersarbetet.
B!

Vi får hoppas att detta går vidare och hjälper fler.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Svar på Radiotjänst nekan till omprövan:

Svar på korrespondens mottaget 15/7.

I den korrespondens vi mottog 15/7 angående omprövning av radio- och tv-avgift (med registreringsnummer: 2************2 (Se bilaga 3 – Beslut 1)) hänvisar ni till att min sambo P******* (med kundnummer 2********(Hädanefter refererad till: sambo/min sambo/P***** etc)) har medgett innehav av dator/surfplatta med internetuppkoppling.

Ni hänvisar till kontrollantens bifogade protokoll (bilaga 1 – Kontroll-protokoll).

I detta protokoll står tidpunkten 18.40 den 25april som besökstillfället. Det som även är antecknat är att det var min sambo har medgett innehav av dator vid detta tillfället. Detta är tydligt antecknat att det just var min sambo som medgav och även könet på uppgiftslämnaren är inkluderat(kvinna).
I anteckningarna finns även information om att P**** inte ville lämna ut varken personuppgifter eller undertecknat 01-kortet (kontrollantens protokoll).

Dessvärre stämmer detta protokoll ej med verkligheten vilket även stärks med bilaga 2 – Intyg. Där intygar P** arbetsgivare att hon jobbade mellan 16.00-19.00 den 25/4 och kan således omöjligen ha varit hemma och medgett något eller vägrat underteckna 01-kortet.
Detta tyder på alla sätt och vis att antingen är kontrollantens protokoll förfalskat eller så har kontrollant med signaturen ”***” begått ett tjänstefel.

Ett förfalskat protokoll går enligt lag som urkundsförfalskning enligt 14kap. 1§ brottsbalken (1962:700)).
Polisanmälan på kontrollant med Kontrollkod ”***01” och Signatur ”***” är gjord 31/7.

Vi vill ha beslutet ändrat till att vi inte har utrustning avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt. Där utöver vill vi har full återbetalning retroaktivt från 25/4 2013.
Jag har inga problem med att gå vidare med ärendet till förvaltningsrätten där ni hänvisar till ett förfalskat protokoll.

/David *****

Dold text

Jag har lite mer matnyttigt. Polisanmälan på kontrollant gjord, bedrägeri och urkundsförfalskning. Får se om det tas vidare då inte mycket information på kontrollanten finns med. Bifogar även mitt svar till Radiotjänst ovan.

Vi får hoppas att detta går vidare och hjälper fler.

Lysande! Superbra gjort! Det är inte många som skulle orka med att ta det vidare på det sätt som du gjort, så all heder till dig. Nu får vi vänta med spänning vad svaret blir.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vi får hoppas att detta går vidare och hjälper fler.

Det är fan vackert så man blir tårögd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bejje:

Lysande! Superbra gjort! Det är inte många som skulle orka med att ta det vidare på det sätt som du gjort, så all heder till dig. Nu får vi vänta med spänning vad svaret blir.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är fan vackert så man blir tårögd.
B!

Nu fick vi visst lite svar från radiotjänst, otur i turen så gick det såklart inte vidare till förvaltningsrätten i Luleå.

Skrivet av RadioTjänst i Kiruna:

Beslut
Radiotjänst i Kiruna AB ändrar tidigare beslut med registreringsnummer ################. Vi har tagit bort faktura med nummer **********. Du har ingen skuld hos Radiotjänst.

RADIOTJÄNST I KIRUNA AB
Juridiska gruppen
[Signatur]
***** ****

Dold text

Tji fick de! Man vill dock upplysa t ex media om detta eller liknande. Några tips på vart man kan vända sig?

Det som gör mig förbannad är att kontrollanten både har begått Urkundsförfalskning samt bedrägeriförsök om hen får provision (vilket vad jag vet de får).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vänd dig till valfri dagstidnings "tipslinje".

Vad händer med er polisanmälan?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu fick vi visst lite svar från radiotjänst, otur i turen så gick det såklart inte vidare till förvaltningsrätten i Luleå.

Skrivet av RadioTjänst i Kiruna:

Beslut
Radiotjänst i Kiruna AB ändrar tidigare beslut med registreringsnummer ################. Vi har tagit bort faktura med nummer **********. Du har ingen skuld hos Radiotjänst.

RADIOTJÄNST I KIRUNA AB
Juridiska gruppen
[signatur]
***** ****

Dold text

Tji fick de! Man vill dock upplysa t ex media om detta eller liknande. Några tips på vart man kan vända sig?

Det som gör mig förbannad är att kontrollanten både har begått Urkundsförfalskning samt bedrägeriförsök om hen får provision (vilket vad jag vet de får).

Har svårt att se att media skulle ha något intresse av det här. Radiotjänst gjorde fel, när du berättade att de gjorde fel drog de tillbaka beslutet. Företag gör fel varje dag och när kunderna kontaktar dem brukar de vara snabba med att rätta till felen. Något av en icke-nyhet. Att en kontrollant eventuellt ska ha begått Urkundsförfalskning och bedrägeriförsök (oskyldig tills motsatsen bevisats...) ger visserligen storyn lite mer tyngd, men jag tycker nog det ska ha skett upprepade gånger för att det ska vara intressant. Fast vill du kontakta någon form av media så gör det, alla seriösa aktörer har någon form av tipslinje som du bör kunna få information om på deras hemsida.

Även om det såklart är rätt att Radiotjänst ändrar beslutet eftersom det var fattat på felaktiga grunder bör det påpekas att om ni har tillgång till dator och/eller TV är nu både skyldiga att anmäla detta och betala licens för produkten/produkterna. Gör ni inte detta bryter ni också mot lagen (lagen i sig kan man förstås tycka vad man vill om, jag har tidigare i den här tråden uttryckt mig kritisk till den).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vänd dig till valfri dagstidnings "tipslinje".

Vad händer med er polisanmälan?
B!

Antar att ingen förundersökning kommer ske och fallet läggas ner. Svårt att tänka mig att de skaffar domstolsbeslut för att få ut namnet på personen som kom och bankade på.
Då jag dessvärre inte heller minns namnet på kontrollanten utan endast har hans signatur på 3tecken. (troligen internt kontrollsig för hantering av protokoll och provision).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17634555.ab

AHAHAHAHAHAHAHAHA, Sverige i ett nötskal.

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av codeinjection:

Det är illa men tyvärr inget som är specifikt för Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GoldVillage:

Inom en snar framtid nära dej!

svt väljer att gå ut med sina sändningar på flera ställen i landet som ett hologram - en jättestor "storbilds tv" högt i skyn över våra huvuden, dina ögon kommer då klassas som en tv mottagare! vi frågar oss om man slipper avgiften om man är blind? rånartjänst svarar med att det är innehavet av ögonen som räknas, lagen tar ingen hänsyn till om man är blind

Hmm.. spännande tes..

VEM !! är mottagare av TV sändning, ja det är naturligtvis så de menade. Någon stackare på rånartjänst är naturligtvis ordblind och kan inte skilja på VAD/VEM.

alla PERSONER som har tillgång till ögon skall betala, spelar väl ingen roll var de är när det inträffar, vem som innehar olika delar i transmissions kedjan eller om mottagningen är ofrivillig.

Helt naturligt, SVT levererar en tjänst. Det är ju inte TV/dator/mobil mm som är mottagaren det är ju du !

/Nisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsultnisse:

Hmm.. spännande tes..

VEM !! är mottagare av TV sändning, ja det är naturligtvis så de menade. Någon stackare på rånartjänst är naturligtvis ordblind och kan inte skilja på VAD/VEM.

alla PERSONER som har tillgång till ögon skall betala, spelar väl ingen roll var de är när det inträffar, vem som innehar olika delar i transmissions kedjan eller om mottagningen är ofrivillig.

Helt naturligt, SVT levererar en tjänst. Det är ju inte TV/dator/mobil mm som är mottagaren det är ju du !

/Nisse

Vi har även att hela apparaten som jagar alla licenssmitare håller ihop. Skulle någon göra fel så rättar övriga till det så att det blir rätt ändå. Så när första instansen i rånarligan bestämt sig så rättar övriga in sig i leden.

Permalänk
Medlem

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD)
När Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) i dag släppte sin dom i ärendet kom beslutat ett en dator med internetuppkoppling inte innebär skyldighet att betala tv-licens.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/forvaltningsdoms...

Permalänk
Medlem

Fuck yeah!

Äntligen någon rättsinstans som tagit sitt förnuft till fånga i den här frågan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

WOW! Det var imponerande! Hade jag aldrig trott. Det är mycket goda nyheter

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580