Permalänk
Medlem

CM Hyper 212 eller fläktar??

Tjenare!

Min processor kommer upp i allt för höga temperaturer... över 90c :/ så jag undrar om jag ska köpa en cm hyper 212 eller vanliga fläktar?? För er är det säkert uppenbart att köpa en ny cpu kylare, men jag har så dåligt luftflöde. och jag vill inte heller lägga för mycket pengar på datorn... (Jag ska köpa en ny snart:)) Jag ska köpa kylpasta hur eller hur, så jag vet inte vad som är bäst att köpa.

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Entusiast

Vad i hela... 90 grader för en FX 4100 är alldeles för mycket!
Den är specificerad att kunna nå 70C innan du får Blue-screen tror jag, har du kollat med olika temperaturprogram för 90C kan inte stämma.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du kan köpa både cpukylare och fläktar nu för att sedan flytta över dom till ditt nya system. Om du inte tänkt dig någon ner avancerad cpukylare då.

Permalänk
Medlem

Får du över 90 grader så låter det som något är fel...
Blir grafikkortet också väldigt varmt eller bara cpu:n? Funkar cpu-fläkten?

Visst har du väl en 120mm fläkt i bak på datorn som blåser ut luften ur datorn? Har du kollat så den funkar?

Hur gammal är burken? Kan den ha dammat igen fullständigt?

Men visst: så länge det sitter nån fläkt i lådan så bör du kunna få ordning på temperaturerna genom att byta till tex en en Evo212... Det medföljer kylpasta till den, så det är inte ett absolut måste att köpa separat, men du behöver något för att få bort den gamla pastan. (tex Arcticlean eller kemisk ren bensin mfl)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köp en kylare som du vet passar för nuvarandra och framtida tilltänk sockel. Står ju på specarna vilka socklar den passar till och de flesta klarar av många olika. Om nu Uzanar har rätt angående tempen så låter det ju märkligt att det fortfarande fungerar, tempsen är nog fel. Gör rent inne i lådan och se över kabeldragningen för att förbättre luftflöde och få ner temperaturen något.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BowL4D:

Tjenare!

Min processor kommer upp i allt för höga temperaturer... över 90c :/ så jag undrar om jag ska köpa en cm hyper 212 eller vanliga fläktar?? För er är det säkert uppenbart att köpa en ny cpu kylare, men jag har så dåligt luftflöde. och jag vill inte heller lägga för mycket pengar på datorn... (Jag ska köpa en ny snart:)) Jag ska köpa kylpasta hur eller hur, så jag vet inte vad som är bäst att köpa.

Tack på förhand!

Man brukar få med kylpasta när man köper ny kylare. Hyper 212 EVO är riktigt bra kylare för pengarna, men du får mäta med en linjal eller nåt så att den får plats. Den är ca 17cm hög från moderkortet ut till sidplåten.

Du borde ha fått med en 120mm-fläkt som sitter i bak på chassit. Det finns plats för en till 120mm i fram, framför hårddiskburen. Skaffa iaf en till att sätta där, t.ex. Scythce Slip Stream 800rpm eller 1200rpm. Eftersom det bara är en in och en ut så kanske 1200rpm är bäst, det är på gränsen till att låta lite mycket. En sån fläkt kostar runt 50-60kr.
Slip Stream 800rpm - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274917
Slip Stream 1200rpm - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274913

Eller en som du kan justera själv så att du kan dra på mer kylning fast det låter mer:
Slip Stream 120mm PWM http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=518902

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag tycker oxo att det låter som tempfel, men jag tycker att du ska köpa både cpukylare och några eller iaf en fläkt.

Visa signatur

Dator: Fractal design arc xl---asus sabertooth r2.0---amd fx 8320 4.5ghz---16gb corsair vengeance---gtx770---corsair ax860i---dvd-brännare---2tb hdd.
Runt datorn har jag: cooler master inferno/razer deathadder respawn---cooler master 400 ceres---mad catz cyborg v5.
Släpbar: compaq presario cq56.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!:) Men jag kollade inte på mina svar förräns nu och jag orkar inte citera alla... Men det blir nog kylaren och två fläktar (Scythe??)jag ska ju inte köpa datorn innan oktober iaf

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb