Säljare vägrar ta ansvar för fel på vara

Permalänk
Medlem

Säljare vägrar ta ansvar för fel på vara

Hej
Har ett litet dilemma och tänkte kolla hur Swec skulle ställa sig till detta.

Köpte ett GTX770 av en på marknaden här på forumet. Allt frid och fröjd. Snabb respons och trevligt att träffa. Säljaren lovar att kortet fungerade alldeles utmärkt senast dagen innan.
När jag kommer hem testar jag självklart kortet och upptäcker att kortet ger ifrån sig ett coilwhine vid tester såsom Furmark eller Unigine.
Även i spel hörs coilwhinet dock lite lägre.
I övrigt fungerar kortet som det ska.

Kontaktar säljare och försöker diskutera en lösning. Men då får jag stenväggen. Helt ointresse av att hjälpa mig och tycker jag får klara mig själv.
Självklart fanns inget kvitto heller...

Vad tycker ni jag ska göra nu? Känns sådär att köpa ett kort med coilwhine...

TL;DR
Fel på vara efter andrahandsköp. Ointresserad säljare. Vad göra?

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blow:

Hej
Har ett litet dilemma och tänkte kolla hur Swec skulle ställa sig till detta.

Köpte ett GTX770 av en på marknaden här på forumet. Allt frid och fröjd. Snabb respons och trevligt att träffa. Säljaren lovar att kortet fungerade alldeles utmärkt senast dagen innan.
När jag kommer hem testar jag självklart kortet och upptäcker att kortet ger ifrån sig ett coilwhine vid tester såsom Furmark eller Unigine.
Även i spel hörs coilwhinet dock lite lägre.
I övrigt fungerar kortet som det ska.

Kontaktar säljare och försöker diskutera en lösning. Men då får jag stenväggen. Helt ointresse av att hjälpa mig och tycker jag får klara mig själv.
Självklart fanns inget kvitto heller...

Vad tycker ni jag ska göra nu? Känns sådär att köpa ett kort med coilwhine...

TL;DR
Fel på vara efter andrahandsköp. Ointresserad säljare. Vad göra?

Tja det med kvittot får du skylla dig själv, du träffade ju säljaren. När det gäller Coil whine kan det mycket väl vara kombinationen av just din hårdvara som får kortet att "skrika". Hur som helst är det köplagen som reglerar privathandel: https://lagen.nu/1990:931

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Inte så mycket du kan göra utan befintligt kvitto. Du är mer eller mindre beroende av säljarens goodwill i ett sådant fall.

Från säljarens perspektiv vill du ändra köpet/lämna tillbaka varan, detta är han naturligtvis inte intresserad av. Sedan - ett 770 utan befintligt kvitto? Kortet har bara varit ute i någon månad eller två. Låter lite otroligt - skaffa fram var säljaren köpte kortet och ta kontakt med butiken!

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Ne borde tänkt två gånger att köpa utan kvitto...
Hur tror ni Asus ställer sig till reklamation via serienr?

Säljaren är helt ointresserad av återköp/prisavdrag/hjälp med reklamation

Gällande coilwhinet; har testat på två olika riggar och lyckas framkalla samma ljud så känns som kortet som spökar.
Och för att svara på inlägget under: Tanken var att bygga ett mitx som skulle vara knäpptyst. Och det hörs över övriga fläktar...

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blow:

Ne borde tänkt två gånger att köpa utan kvitto...
Hur tror ni Asus ställer sig till reklamation via serienr?

Säljaren är helt ointresserad av återköp/prisavdrag/hjälp med reklamation

Gällande coilwhinet; har testat på två olika riggar och lyckas framkalla samma ljud så känns som kortet som spökar.

Asus vägrar garantiärenden i andrahand, du måste vara den ursprungliga köparen och kvitto är ett måste. Varför fanns det inget kvitto?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

men det kan ju vara ditt nätagg också, på min nätaggskablar så har jag transistorer som gör att det inte sker coilwhine. jag märkte att utan transistorerna så lät det lite coilwhine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Asus vägrar garantiärenden i andrahand, du måste vara den ursprungliga köparen och kvitto är ett måste. Varför fanns det inget kvitto?

Skulle vara gåva enligt säljaren samt ointresse (?)

Skrivet av 007onex:

men det kan ju vara ditt nätagg också, på min nätaggskablar så har jag transistorer som gör att det inte sker coilwhine. jag märkte att utan transistorerna så lät det lite coilwhine

Testat på två riggar med helt olika komponenter. Samma resultat

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Proffsmobbare

Jag tror att det kan bli svårt att driva igenom något, då det är en tolkningsfråga som jag ser det. Det är en grafikprocessor, dess huvuduppgift är att renderera en bild. Att den låter illa är väldigt tråkigt och oturligt, men det påverkar inte grundfunktionen av varan, även om det givetvis påverkar trivsel.

Det kanske är lättare att försöka lokalisera problemet och lösa det själv, om det bara är kondensatorer eller spolar som låter och du inte får tag i säljaren.

Permalänk
Skrivet av Blow:

Hej
Har ett litet dilemma och tänkte kolla hur Swec skulle ställa sig till detta.

Köpte ett GTX770 av en på marknaden här på forumet. Allt frid och fröjd. Snabb respons och trevligt att träffa. Säljaren lovar att kortet fungerade alldeles utmärkt senast dagen innan.
När jag kommer hem testar jag självklart kortet och upptäcker att kortet ger ifrån sig ett coilwhine vid tester såsom Furmark eller Unigine.
Även i spel hörs coilwhinet dock lite lägre.
I övrigt fungerar kortet som det ska.

Kontaktar säljare och försöker diskutera en lösning. Men då får jag stenväggen. Helt ointresse av att hjälpa mig och tycker jag får klara mig själv.
Självklart fanns inget kvitto heller...

Vad tycker ni jag ska göra nu? Känns sådär att köpa ett kort med coilwhine...

TL;DR
Fel på vara efter andrahandsköp. Ointresserad säljare. Vad göra?

Precis som redan har svarats är det inte alls säkert att den som sålde hade något Coilwhine bara för att du har det med kortet och om det fanns så kanske han hade något i datorn som överröstade det.
Du säger att det hörs vid spelande också, är det högt så det stör eller på en nivå att du behöver lägga örat mot kortet?

Slutligen borde killen som sålde det kunna plocka fram ett kvitto på nätet från sidan han köpte det på så länge det inte är köpt i en lokal butik då det kan bli svårare, Om problemet är så pass stort att du vill göra ett garantiärende på det. Coilwhine är inte farligt för kortet, bara störande om det är högt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blow:

Hej
Har ett litet dilemma och tänkte kolla hur Swec skulle ställa sig till detta.

Köpte ett GTX770 av en på marknaden här på forumet. Allt frid och fröjd. Snabb respons och trevligt att träffa. Säljaren lovar att kortet fungerade alldeles utmärkt senast dagen innan.
När jag kommer hem testar jag självklart kortet och upptäcker att kortet ger ifrån sig ett coilwhine vid tester såsom Furmark eller Unigine.
Även i spel hörs coilwhinet dock lite lägre.
I övrigt fungerar kortet som det ska.

Kontaktar säljare och försöker diskutera en lösning. Men då får jag stenväggen. Helt ointresse av att hjälpa mig och tycker jag får klara mig själv.
Självklart fanns inget kvitto heller...

Vad tycker ni jag ska göra nu? Känns sådär att köpa ett kort med coilwhine...

TL;DR
Fel på vara efter andrahandsköp. Ointresserad säljare. Vad göra?

kortet fungerar skriver du själv, coilwhine har inget med om kortet fungerar eller ej, du får skylla dig själv som inte fråga det innan.
Inte måste säljaren säga att den lider av coilwhine då det säkert har varit så från början.
Gör om, gör rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Precis som redan har svarats är det inte alls säkert att den som sålde hade något Coilwhine bara för att du har det med kortet och om det fanns så kanske han hade något i datorn som överröstade det.
Du säger att det hörs vid spelande också, är det högt så det stör eller på en nivå att du behöver lägga örat mot kortet?

Slutligen borde killen som sålde det kunna plocka fram ett kvitto på nätet från sidan han köpte det på så länge det inte är köpt i en lokal butik då det kan bli svårare, Om problemet är så pass stort att du vill göra ett garantiärende på det. Coilwhine är inte farligt för kortet, bara störande om det är högt.

Ne vet själv att det inte är farligt men självklart irriterande.
Just nu testar jag i mitt R3. Där hörs det. Tanken är att byta till ett Node 304 och är rädd för att det kommer höras mer.

Skrivet av JSvanberg:

kortet fungerar skriver du själv, coilwhine har inget med om kortet fungerar eller ej, du får skylla dig själv som inte fråga det innan.
Inte måste säljaren säga att den lider av coilwhine då det säkert har varit så från början.
Gör om, gör rätt

Han har uttryckligen sagt att det inte coilwhineade innan. Dilemmat är just det. Visste han om det? Hörde han inte pga överröstande fläktar? Bör han moraliskt försöka hjälpa mig nu när jag påpekat det? Om jag säljer vidare det ska jag berätta det för nästa säljare? (eftersom så många inte verkar bry sig)

Tråden är mer för att undersöka vad swec tycker. Pekar inga fingrar

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blow:

Ne vet själv att det inte är farligt men självklart irriterande.
Just nu testar jag i mitt R3. Där hörs det. Tanken är att byta till ett Node 304 och är rädd för att det kommer höras mer.

Han har uttryckligen sagt att det inte coilwhineade innan. Dilemmat är just det. Visste han om det? Hörde han inte pga överröstande fläktar? Bör han moraliskt försöka hjälpa mig nu när jag påpekat det? Om jag säljer vidare det ska jag berätta det för nästa säljare? (eftersom så många inte verkar bry sig)

Tråden är mer för att undersöka vad swec tycker. Pekar inga fingrar

Inte säkert att säljaren visste om att det fanns coil-whine. Kanske kört med v-sync, haft trög cpu som flaskade så kortet aldrig blev hårt belastat osv. osv. Det kan även ha fungerat perfekt med hans komponenter.
Hur som helst misstänker jag lite lurendrejeri. Skumt med folk som inte har kvitto pga. vinst, present eller vad f*n som helst. Kan tänkas att kortet har varit inne på service men butiken har nekat reparation. Säljaren tröttnade på ljudet och valde sälja det. Vägrade lämna ut kvittot ifall du skulle få för dig att reklamera.
OBS: Ren spekulation

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det var inga problem för mig att lämna in moderkortet som jag hade fått utan kvitto. Men jag antar att det varierar från fall till fall som brukligt.

Hm... för man är ju faktiskt andrahandsägaren när man har fått det i present av någon, men samtidigt ändå inte. Eller hur?

Var det direkt mot asus då? Gick de på serienummer?

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det var inga problem för mig att lämna in moderkortet som jag hade fått utan kvitto. Men jag antar att det varierar från fall till fall som brukligt.

Hm... för man är ju faktiskt andrahandsägaren när man har fått det i present av någon, men samtidigt ändå inte. Eller hur?

Lämnade du in i butik eller skickade du direkt till Asus? Asus brukar inte hantera komponentärenden direkt med kund.

Från Asus hemsida:
Warranty terms:

This warranty is can be availed by the first buyer only and is not transferable from one user to another.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Blow:

Skulle vara gåva enligt säljaren samt ointresse (?)

Testat på två riggar med helt olika komponenter. Samma resultat

Det enda du kan göra är att skriva en varningens tecken i SWEC Markandsreferenstråden samt kommentera i varje försäljning som hen har. (På ett acceptabelt sätt).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det enda du kan göra är att skriva en varningens tecken i SWEC Markandsreferenstråden samt kommentera i varje försäljning som hen har. (På ett acceptabelt sätt).

Givetvis får han skriva sin mening i referenstråden men att spamma säljarens annonser är nog inte rätt väg att gå. Kommer säkert bara resultera i en avstängning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kent:

Givetvis får han skriva sin mening i referenstråden men att spamma säljarens annonser är nog inte rätt väg att gå. Kommer säkert bara resultera i en avstängning.

Jag syftar på att man länkar in sitt inlägg och nöjer sig med det. Sedan får säljaren svara på det hela.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köparen fick ett fungerande kort? det är säljarens fel? att det fungerade!
Det man får tänka på som köpare är att ställa frågor om sakerna du ska köpa låter kortet? funkar det som det ska? osv.

Det är upp till köparen att se till att dessa frågor ställs och allt är 100% tipp topp, det är ju inte direkt säljarens fel denna gång? han sålde ett kort som funka.

*** raderat ***

hobbymoderator
Permalänk

Nagellack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Varför testade du inte kortet innan? Skulle aldrig ha köpt ett kort innan jag testat det.

Permalänk
Medlem

Om du på något sätt lyckas klura ut vart det är köpt (om det nu är köpt), så brukar butikerna kunna leta fram kvitto i deras system så länge de vet på ett ungefär när beställningen lades. Ett tips bara

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Du borde vara mer försiktig med sånt. Var kreativ :-). Köper du något utan kvitto, så kan du ju "skriva kontrakt" att du har rätt till 7 dagars "öppet köp". Vene hur det är med lagen, men står det i ett kontrakt som båda undertecknar, så ska det gälla.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Köparen fick ett fungerande kort? det är säljarens fel? att det fungerade!
Det man får tänka på som köpare är att ställa frågor om sakerna du ska köpa låter kortet? funkar det som det ska? osv.

Det är upp till köparen att se till att dessa frågor ställs och allt är 100% tipp topp, det är ju inte direkt säljarens fel denna gång? han sålde ett kort som funka.

Så om du köpte ett nytt kort från en butik och det coilwhineade så skulle du inte göra något åt det? Diskussion kring om coilwhine är ett fel eller inte hör inte hit. Jag tycker coilwhine är ett fel. Frågan är om säljaren visste om det innan. Läs gärna hela tråden innan du postar.

Skrivet av quattro-2.6:

Nagellack.

Tyvärr inte min grej att gå in och mixtra med kortet :/

Skrivet av yoyopro:

Varför testade du inte kortet innan? Skulle aldrig ha köpt ett kort innan jag testat det.

Nä nu i efterhand kan man ju vara efterklok och insett att jag borde testat det. Litade på säljarens ord då han verkade vettig, träff irl, visade legitimation och hade sålt fler saker precis innan till andra på forumet.

Skrivet av Xaid:

Du borde vara mer försiktig med sånt. Var kreativ :-). Köper du något utan kvitto, så kan du ju "skriva kontrakt" att du har rätt till 7 dagars "öppet köp". Vene hur det är med lagen, men står det i ett kontrakt som båda undertecknar, så ska det gälla.

Tror inte man någonsin skulle kunna hävda öppet köp med ett sånt kontrakt. Då pratar vi nog mer om stämning för bedrägeri eller kontraktsbortt.
Vill jag inte heller göra utan hade helst kommit överens om något med säljaren, till exempel att han hjälper mig hitta kvitto.

OT:
Ska kontakta Asus idag och se om det går att lösa på något sätt!
Och helst vill jag inte se fler post om att kortet fungerar. I min mening är coilwhine ett fel och kortet är defekt.

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Man tar alltid en risk när man köper av privatpersoner, det är inte som att köpa som från en näringsidkare, så testa alltid innan köp om det är pengar du inte vill förlora.

Dessutom en så ny vara utan kvitto kan man ju alltid misstänka är stöldgods...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Kortet fungerade ju. Sen att de låter lite illa är en annan femma. Säljarens dator kanske inte kunde pressa den till de graderna. Eller så hörde säljaren inte det pga fläktar? Eller bullrig miljö. Kanske rent av säljaren hade hörselskada.

Sånt kan man knappast klandra säljaren för i min mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Hehe ne att klandra säljaren för det gör jag inte
Hade dock hoppats på lite mer hjälp från säljaren för att få en nöjd kund!

Moderatorn kan låsa tråden.

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Om säljaren inte hade kvitto så var det säkert stulet. Köp aldrig varor som det förväntas vara garanti på utan kvitto. Köper man utan kvitto och utan att testat varan så köper man grisen i säcken och får leva med sitt val.

Permalänk
Medlem

Surt surt men så kan det bli. Oftare när man letar efter allra billigaste alternativet av en vara, vilket jag antar att det var. Betalade 3590 för mitt 770, vad fick du ge? Högst frivilligt att svara, endast nyfiken.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat och redigerat några inlägg.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Får jag fråga på vilket sett coilwhine är farligt? Att kortet har kortare livslängd, och låter lite? Sätt på vsync, och problem solved.
Säljaren visste nog inte ens om det här. Mitt grafikkort whinar i min ena dator, och inte i min andra. Det är ju svårt att veta helt enkelt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11