Subelement för bil, Magnat eller MGR?

Permalänk
Medlem

Subelement för bil, Magnat eller MGR?

Tjena!

Brorsan min har nyligen köpt sig en 945 Turbo med baslåda inbyggt i bagageutrymmet,
men vid köpet ingick inga element till lådan så jag har tagit på mig att hitta ett par som funkar bra.

Har väl kollat runt lite och med hjälp av den information jag fått tidigare från forumet om vilka parametrar man ska kolla på,
så hittade jag ett element som heter Magnat xpress 10 som verkade bra.
Att det verkade bra baserar jag på att den har en låg Fs på 29Hz, frekvensomfång mellan 22-1500Hz,
fixar åtminstone 150W RMS som inte lär överstigas och så såg jag att den hade x-max på 10mm som lät bra.
http://www.docent-decibel.se/store/files/xpress_series_databl...

Sen minns jag från tidigare att jag har blivit tipsad om MGR Fat Boy högtalaren på 10".
Hittade inget datablad på Ljudia men det finns säkert att få tag på.
Såg dock att Fs på detta element är uppe i 38,72Hz vid test, mycket högre än Magnat elementet.
Dock fixar den frekvenser 20-2000Hz, klarar ytterligare 50W RMS jämfört med Magnat samt har betydligt lägre "Vas" parameter,
som jag antar betyder hur stor lådvolym elementet kräver (?)
http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/10-tum...

Min fråga är förstås vilket av dessa element som passar sig bättre, eller om det finns något annat relativt billigt element som passar bra?
Lådan är för dubbla 10" element, den är sluten och ligger på kanske 50-60L skulle jag tippa.
Glad för hjälp även om jag inte har så mycket konkret för er att gå på.

Tack på förhand /Alex

Permalänk
Medlem

Kolla inte på frekvensomfång. Det säger ingenting och alla mäter olika.
Mät upp lådvolymen mer noggrant och säg vad du har för budget.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kolla inte på frekvensomfång. Det säger ingenting och alla mäter olika.
Mät upp lådvolymen mer noggrant och säg vad du har för budget.

Okej, jag mäter ordentligt imorgon så återkommer jag då!
Tack så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Volym & budget

Så.
Jag har mätt upp invändigt och det såg inte riktigt ut som jag tänkt mig men var ändå nära nog i min gissning.
Lådan är uppdelad om två kammare á 45L per styck, sluten låda utan några portar.
Som sagt är det ett 10" element som gäller per kammare och budgeten är omkring 1000:- per element.
Finns det billigare element som är bra så är det bara bonus, men allt upp till 1 lök går för sig

Om någon har lite tid över en onsdagskväll så är vi väldigt tacksamma för hjälp.
Skulle förstås kunna köpa vilket skit som helst men det är roligare att få det bra.

Tack på förhand. /Alex

EDIT:
Nu kollade jag runt lite hos Ljudia på kul och hittade några grejer som verkar intressanta.
Här hittade jag ett JBL element som verkar rätt bra om man ser över parametrarna.
Jag läste på lite teori om hur man avläser parametrar och förstod att man bland annat vill ha en så hög Qms parameter som möjligt,
att den har att göra med hur snabbt konen tar sig till sitt ursprungsläge eller nåt, och detta element slår de två tidigare stort i så fall.
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hogtalare-s82122/basar-s9...
Qms på 9,10
Fs 28Hz
X-max 14,5mm
Parametrar finns i PDF-filen kallad Manual.

Sen kollade jag på ett passande slutsteg också och tyckte detta såg riktigt bra ut.
Kollade på Ljudias 2 och 4-kanals steg men inget verkade speciellt kraftfullt till så starka element,
så jag kollade in det här JBL Monoblock och tänkte parallellkoppla de två elementen till 2 Ohm total impedans.
Det ger slutsteget en RMS effekt på 225W, fullt dugligt tycker vi.
Låter det som bra köp eller borde vi tänka om?
Elementet vill enligt databladet ha en lådvolym på 21,24L vid sluten konstruktion, blir det ett problem för oss?

Tack.

Permalänk
Medlem

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=11396

Funkar i 40l portad (nettovolym) avstämd till 33Hz.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=11396

Funkar i 40l portad (nettovolym) avstämd till 33Hz.

Tack för tipset!
Ska kolla in den där sidan också, nu vet jag ju vad jag letar efter.

JBL fungerar också bra i portad låda, 35L och avstämd till 33Hz så det är ungefär samma.
Dock har vi slutna lådor, borde man kanske fixa ett par basar som går bra i portad låda och fixa in en port i lådan också?
Själva porten kostar ju inte mycket och är inte så svår att montera heller. Vad tycker du?
Verkar som att elementen vill ha en väldigt liten lådvolym för sluten konstruktion, kanske lättare att göra dem portade.

EDIT:
Det element du länkade nu Kalium, har en mycket lägre Qms parameter än det JBL element jag kollat på tidigare.
Har det väldigt stor betydelse eller är det något att förbise?

Permalänk
Medlem

Portade går djupare än slutna. Bygger du en sluten låda så har du f3 vid kanske 45-55Hz vilket är lite väl högt.
Bygger du portad så kan du få ner f3 till kanske 25-35Hz.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Portade går djupare än slutna. Bygger du en sluten låda så har du f3 vid kanske 45-55Hz vilket är lite väl högt.
Bygger du portad så kan du få ner f3 till kanske 25-35Hz.

Låter ju väldig intressant.
Lådorna är som sagt slutna idag men det verkar finnas lite plats på sidorna för en port eller två.
Borde vi fixa portade lådor av de redan befintliga, och trycka i några fina element i det istället?

Föregående inlägg fortfarande oklart.

Permalänk
Medlem

Japp, du bör köra portat tycker jag.

http://www.parts-express.com/resources/speaker-building-terms...
"F3 (6,8, etc.): The point in an acoustic roll-off where the output is 3 Decibels down from the baseline level. The 3dB figure is used because this is the point where a decrease in output will be noticeable to the average human. "

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Portade går djupare än slutna. Bygger du en sluten låda så har du f3 vid kanske 45-55Hz vilket är lite väl högt.
Bygger du portad så kan du få ner f3 till kanske 25-35Hz.

Portade lådor har lägre f-3 punkt men faller brantare än slutet,har man lämpligt baselement så kan man använda eq för att höja djupbasfrekvenserna i slutna lådor,sen finns det ju fördelar med slutet som tex bra transientsvar.
Ska det dock vara i en bil finns ingen mening med för låg f-3 punkt,45-55 hz borde räcka för en stor kombi.

Permalänk

Jag kör med det nämnda jbl-elementet, slutet och ca 21 liter. Gediget byggt och verkar tåla rejält med "stryk". Provade den (naturligtvis) också hemma med ett Rotel-slutsteg och den gjorde definitivt inte bort sig, funkade förvånansvärt bra. Jag har inte mätt i bilen men jag upplever att frekvenskurvorna (In car) i pdf: en stämmer hyfsat. Driver den just nu med ett billigt Denver-steg och det låter överraskande bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Jag kör med det nämnda jbl-elementet, slutet och ca 21 liter. Gediget byggt och verkar tåla rejält med "stryk". Provade den (naturligtvis) också hemma med ett Rotel-slutsteg och den gjorde definitivt inte bort sig, funkade förvånansvärt bra. Jag har inte mätt i bilen men jag upplever att frekvenskurvorna (In car) i pdf: en stämmer hyfsat. Driver den just nu med ett billigt Denver-steg och det låter överraskande bra.

Härligt med en som testat grejerna
Kan jag minska volymen i lågorna med hjälp av till exempel gullfiber (vanlig väggisolering) eller finns det bättre sätt?
Behöver jag minska volymen alls eller bör det låta lika bra i 45L lådor?

Lutar nästan lite åt dessa JBL element nu när du verkade så nöjd med dem, och brorsan är inte precis kunnig så han lär bli ännu nöjdare.
Vi tänkte som sagt köra med JBL slutsteget jag länkade till tidigare, tror du det kommer matcha elementen bra?
Ska parallellkoppla dem till 2 Ohm total impedans.

/Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Härligt med en som testat grejerna
Kan jag minska volymen i lågorna med hjälp av till exempel gullfiber (vanlig väggisolering) eller finns det bättre sätt?
Behöver jag minska volymen alls eller bör det låta lika bra i 45L lådor?

Lutar nästan lite åt dessa JBL element nu när du verkade så nöjd med dem, och brorsan är inte precis kunnig så han lär bli ännu nöjdare.
Vi tänkte som sagt köra med JBL slutsteget jag länkade till tidigare, tror du det kommer matcha elementen bra?
Ska parallellkoppla dem till 2 Ohm total impedans.

/Alex

Nej du kan aldrig minska volymem med gullfiber,du får helt enkelt bygga om lådan.
Sen är det ju rätt tufft för steget med 2 ohms last även om bilslutsteg brukar klarar att ge ut höga strömmar sålänge man har tillräcklig strömförsörjning,jag skulle hellre kört dem seriekopplat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nej du kan aldrig minska volymem med gullfiber,du får helt enkelt bygga om lådan.
Sen är det ju rätt tufft för steget med 2 ohms last även om bilslutsteg brukar klarar att ge ut höga strömmar sålänge man har tillräcklig strömförsörjning,jag skulle hellre kört dem seriekopplat istället.

Okej, det blev ju plötsligt lite mer jobb då.
Nå ja, vad gör man inte för att det ska låta bra

Vad jag syftade på med att parallellkoppla elementen till 2 Ohm är att slutsteget enligt hemsidans uppgifter klarar det,
och det ska även klara laster på endast 1 Ohm så att köra det genom 2 Ohm borde väl inte skada i såna fall?
Här har du slutsteget igen. Står i produktbeskrivningen vad man får ut för effekt genom olika impedansers last.
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/bilslutsteg-s964405/monob...

Permalänk
Medlem

Vad hade lådan för mått samt är den byggd helt kvadratiskt eller med sluttande baksida?
Tänker på hur långa portar som går i samt eventuell placering.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Vad hade lådan för mått samt är den byggd helt kvadratiskt eller med sluttande baksida?
Tänker på hur långa portar som går i samt eventuell placering.

Måtten var följande:
H = 270mm
B = 430mm
D = 380mm

Lådorna är väl i stort sett helt kvadratiska förutom att måtten är lite olika. Inga sluttande sidor i vart fall.
Jag hade funderat på att bara trycka in en port bredvid elementet då bredden är 430mm.
Ett 10" element tar upp ungefär 250mm och är placerat ungefär på mitten vilket ger 90mm på varje sida.
En 3" reflexport tar upp 76,2mm och borde få plats där.

I annat fall så finns det vinklade reflexportar på Ljudia, som denna exempelvis.
http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/basreflexror-s82138/pla...
Dock är det lite större, 85mm istället för 76mm så det kanske inte fungerar?

EDIT: Sen finns även detta rör som är ännu mer böjt, dock 80mm brett.
http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/basreflexror-s82138/pla...
Är det samma totala rörlängd som gäller vid vinklad port eller blir det annorlunda?

Permalänk

Det enklaste är ju naturligtvis att använda element som trivs i den volym som lådan har men det går ju att trolla bort innervolym ganska enkelt. jbl i basreflex (enligt pdf:en) skall ha 35,4L, alltså skall 8,71L bort (om måtten du skrev senast gäller innermått). Tex 10 bitar av 22mm spånskiva med måtten 17x23,3 i cm fixar det. Om jag inte har räknat helt fel. Ett litet plus är ju att lådan blir stabilare/stummare.

Porten skall vara 221x77mm men jag antar att längden kan räknas om för en port med diametern 80mm, det kan någon annan bättre än jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Det enklaste är ju naturligtvis att använda element som trivs i den volym som lådan har men det går ju att trolla bort innervolym ganska enkelt. jbl i basreflex (enligt pdf:en) skall ha 35,4L, alltså skall 8,71L bort (om måtten du skrev senast gäller innermått). Tex 10 bitar av 22mm spånskiva med måtten 17x23,3 i cm fixar det. Om jag inte har räknat helt fel. Ett litet plus är ju att lådan blir stabilare/stummare.

Porten skall vara 221x77mm men jag antar att längden kan räknas om för en port med diametern 80mm, det kan någon annan bättre än jag.

Ja precis det hade ju vart det allra enklaste egentligen.
Nu har vi tänkt att anpassa elementen efter en budget och hur bra det är, och då verkade JBL väldigt bra så tror nästan det känns värt att minska på lådvolymen lite för att matcha till det elementet.
Verkar va rätt schyssta beräkningar. Har inte kontrollräknat men det låter rimligt, och 22mm spånskiva har jag lite av hemma faktiskt.
Smartast skulle nog vara att inte bara slänga in spånskivorna längst bak i lådan utan att faktiskt ta reda på vart reflexporten ska sitta och anpassa placering av lådfyllningen utefter det istället.

Okej men det går alltså att omvandla så att jag kan använda ett bredare rör?
Vore helt perfekt om någon som vet hur man gör det ville dela med sig, och förstås om det är någonting speciellt att ta hänsyn till när röret är vinklat om jag skulle välja det.

/Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jo, det är nog klokast att först bestämma var porten ska sitta och såga ut hålet så du ser att de extra bitarna inte sitter vägen eller hindrar luftflödet i röret. Och om jag inte minns helt fel så har jbl-elementet ett lufthål bak på magneten och det får inte blockeras. Är inte säker men 5-10cm till bakväggen bör räcka. Elementets djup är 148mm. Hur man räknar om längden till tex ett 80mm rör vet jag inte, men det är antagligen lätt om kan det :). Jag tror inte det bör vara några problem att öka diametern med så lite om man bara har rätt längd.

Permalänk
Medlem

Köp inte magnat skit, snacka om bortslösade pengar. Vissa JBL spelar hyvsat men tycker inte dom är så allsidiga utan fungerar bäst till tex hiphop. Köpte först 2st par p2000 (tror jag att dom hette iaf) men sålde dessa. Nu kör jag på en Mtx 8000ts med ett dls cad 11 slutsteg i sluten låda och kan spela allt , från metalcore till house, pop och rock. Portad vs sluten är ju iofs en smaksak men jag tycker att portad låter skit, du får lätt bra bas med en sluten och att det låter tight, vilket det inte gör med portat. Men det är ju bara vad jag tycker och säger. Huvudsaken är att du inte köper magnat, billiga mds element/steg osv för dom låter riktigt piss.

Edit; Jbl basarna jag hade hette tydligen P1224.

Permalänk

Hiphop kommer inte in i min bil så jag vet inte hur det funkar med jbl:aren :). I alla fall, såg i pdf:en att röret skall vara 3 tum men det står också 77mm, de kanske har avrundat lite (3 tum = 76,2mm). Vet inte om det blir någon skillnad i praktiken om det är det ena eller det andra.

Permalänk

Jag har ett sånt där liggandes. Intresserad?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Tog en snabbtitt i speakershop och om du köper hem två 3" portar och skickar i på 19cm så kommer skillnaden mot 35,4liter och 22cm vara praktiskt ohörbar.

Mvh.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

utan att räkna på"lådan i programmet, så ska 9L extra på en portad låda inte göra större skillnad om du bara anpassar portlängd efter det, dom blir lite lättare driva, och du verkar ju vilja ha ett litet steg

sen om ett element klarar upp till 4000hz är ju inte intressant alls du kommer ju bara ha basen spelande ca 30-80hz
JBL är helt ok saker, men hade nog personligen kollat på annat finns bättre saker för dom pengarna.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt glad åt alla svar jag fått!
Sitter Just nu i en stuga i dalarna och får be att återkomma med vidare svar och frågor på måndag.

Tack /Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Jo, det är nog klokast att först bestämma var porten ska sitta och såga ut hålet så du ser att de extra bitarna inte sitter vägen eller hindrar luftflödet i röret. Och om jag inte minns helt fel så har jbl-elementet ett lufthål bak på magneten och det får inte blockeras. Är inte säker men 5-10cm till bakväggen bör räcka. Elementets djup är 148mm. Hur man räknar om längden till tex ett 80mm rör vet jag inte, men det är antagligen lätt om kan det :). Jag tror inte det bör vara några problem att öka diametern med så lite om man bara har rätt längd.

Precis så jag tänkte. Känns ju dumt att fylla på med skivor bakifrån och sedan inte få plats med varken port eller element.
Ja att det behöver finnas lite space för reflexporten förstår jag, skulle aldrig få för mig att montera den dikt emot en innervägg.

Skrivet av Quickzor:

Köp inte magnat skit, snacka om bortslösade pengar. Vissa JBL spelar hyvsat men tycker inte dom är så allsidiga utan fungerar bäst till tex hiphop. Köpte först 2st par p2000 (tror jag att dom hette iaf) men sålde dessa. Nu kör jag på en Mtx 8000ts med ett dls cad 11 slutsteg i sluten låda och kan spela allt , från metalcore till house, pop och rock. Portad vs sluten är ju iofs en smaksak men jag tycker att portad låter skit, du får lätt bra bas med en sluten och att det låter tight, vilket det inte gör med portat. Men det är ju bara vad jag tycker och säger. Huvudsaken är att du inte köper magnat, billiga mds element/steg osv för dom låter riktigt piss.

Edit; Jbl basarna jag hade hette tydligen P1224.

Du verkade lite negativ till det mesta. Anledningen till att du inte gillade portade lådor är att det inte låter "tight" säger du, vad menas med det?
Vad säger du angående lådvolymen då, för ska jag sätta elementen i slutna lådor så måste lådvolymen minskas väldigt (enligt databladet).
Det går ju förstås att bara slänga in dem i lådan och köra på, men då har jag ju ingen koll på avstämningen eller någonting.
Vet att många gör så och det låter säkert bra det också, men jag vet att en dålig låda kan göra så mycket dåligt och vill därför gärna göra rätt.

Skrivet av MammaMumin:

Hiphop kommer inte in i min bil så jag vet inte hur det funkar med jbl:aren :). I alla fall, såg i pdf:en att röret skall vara 3 tum men det står också 77mm, de kanske har avrundat lite (3 tum = 76,2mm). Vet inte om det blir någon skillnad i praktiken om det är det ena eller det andra.

Skrivet av Tinardirith:

Jag har ett sånt där liggandes. Intresserad?

Kanske, vilket skick är den och hur mycket pengar vill du ha?
Vart bor du?

Säkert spelar det väl ingen roll om det är 76 eller 77mm rör, det skulle jag i alla fall inte kunna tänka mig.
Funderar bara på om det inte kan bli som en "blåsande" effekt i ljudet av en så liten port egentligen?
Elementen hade en rätt hög X-max och konarean är väl som vanligt på en 10", så jag tänkte att det nog flyttar rätt mycket luft.
Som sagt är jag ingen expert och det är därför frågorna kommer på löpande band, så påstår jag någonting som inte stämmer så får ni gärna rätta.

Skrivet av Tha_Car:

Tog en snabbtitt i speakershop och om du köper hem två 3" portar och skickar i på 19cm så kommer skillnaden mot 35,4liter och 22cm vara praktiskt ohörbar.

Mvh.

Tack så mycket för ditt svar, det kanske är jag som inte har koll på termer och uttryck riktigt men jag förstod inte riktigt vad det innebär.
Menar du att jag vid en portad konstruktion skulle kunna använda mig av ett 80mm brett rör som är 220mm långt i mina lådor?
Eller var det här en jämförelse mellan längden på relfexröret i 35,4L lådan?

Ledsen för min okunnighet.

Skrivet av j.nyberg:

utan att räkna på"lådan i programmet, så ska 9L extra på en portad låda inte göra större skillnad om du bara anpassar portlängd efter det, dom blir lite lättare driva, och du verkar ju vilja ha ett litet steg

sen om ett element klarar upp till 4000hz är ju inte intressant alls du kommer ju bara ha basen spelande ca 30-80hz
JBL är helt ok saker, men hade nog personligen kollat på annat finns bättre saker för dom pengarna.

Så egentligen är det bara positivt att lådorna är större än vad som rekommenderas i databladet?
För jag förstår att databladet bara visar på ett exempel, och genom att ändra lådvolymen och även portens bredd och längd kan det fungera bra ändå.
Dock har jag inget program för att beräkna sådana här saker tror jag.
Vet att jag laddade ner ett program som kallas Win ISD för ett tag sedan, men har aldrig förstått hur man använder det.
Det mest intressanta vore ju egentligen att använda en rak port om det får plats i praktiken, det får jag ju kolla upp.
Känns krångligt att slita upp hela lådan och snedborra för att få in en vinklad port till exempel.
Annars skulle den 90 graders vridna porten kunna vara intressant den med, nästan ännu bättre än en rak när jag tänker efter.

Näe precis, tittar mer på hur lågt de når i frekvens.
Känns nästan dumt att köpa ett element som inte tar frekvenser ner till 20Hz, men nu när jag fått granska avstämningar i lådor lite närmre så spelar det ju ingen roll.
Skulle elementet ta exempelvis mellan 30-5000Hz så är det ju inget problem alls, för avstämningen ligger ändå på 33-55Hz verkar det som.
Sen finns det som sagt inbyggda delningsfilter i slutstegen som jag nog vill ställa rätt lågt, de får nog dela redan vid 50-60Hz tycker jag.

Permalänk
Skrivet av -ReM-:

Kanske, vilket skick är den och hur mycket pengar vill du ha? Vart bor du?

Funktionellt är det i perfa skick, har aldrig pressats speciellt hårt eller så. Visuellt finns lite mindre märken eftersom det har suttit i bagaget. Hade tänkt mig runt 500-600:- eftersom det inte är nytt längre. Har ingen kartong kvar och det saknar de silvriga listerna, de var borta när jag köpte det :s men ser ju faktiskt bättre ut utan.

Bor utanför Sollefteå så det blir väl skicka som gäller om du är stockholmare. Kanske är enklare att sälja till någon här i närheten. Men säg du, hur intresserad du är

Bilder:

Dold text
Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Funktionellt är det i perfa skick, har aldrig pressats speciellt hårt eller så. Visuellt finns lite mindre märken eftersom det har suttit i bagaget. Hade tänkt mig runt 500-600:- eftersom det inte är nytt längre. Har ingen kartong kvar och det saknar de silvriga listerna, de var borta när jag köpte det :s men ser ju faktiskt bättre ut utan.

Bor utanför Sollefteå så det blir väl skicka som gäller om du är stockholmare. Kanske är enklare att sälja till någon här i närheten. Men säg du, hur intresserad du är

Bilder:

Okej, låter ju egentligen väldigt bra men jag tror nog att brorsan vill ha grejerna nya och kompletta.
Hade du haft de silverfärgade listerna och om det inte hade vart några ytliga märken på det så hade vi med all säkerhet köpt det.
I alla fall så ska jag fråga honom om han hellre köper det ändå, men tyvärr får du nog räkna med ett nej.

Tack för att du fixat så seriösa bilder förresten

Permalänk
Skrivet av -ReM-:

Okej, låter ju egentligen väldigt bra men jag tror nog att brorsan vill ha grejerna nya och kompletta.
Hade du haft de silverfärgade listerna och om det inte hade vart några ytliga märken på det så hade vi med all säkerhet köpt det.
I alla fall så ska jag fråga honom om han hellre köper det ändå, men tyvärr får du nog räkna med ett nej.

Tack för att du fixat så seriösa bilder förresten

Okey! Ja det är skönt med nya grejer också, känns alltid lite bättre nånstans i bakhuvet. Han får fundera om skavankerna är värda pengarna han sparar

Hehe, bilderna hade jag fixat ändå eftersom det är ute på annons

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Okey! Ja det är skönt med nya grejer också, känns alltid lite bättre nånstans i bakhuvet. Han får fundera om skavankerna är värda pengarna han sparar

Hehe, bilderna hade jag fixat ändå eftersom det är ute på annons

Det är ju så på något sätt, nytt vet man att ingen annan rört liksom.
Nu är det väl ingen fara speciellt ofta, jag köper oftast begagnat och det brukar gå bra.
Han får fundera på saken så återkommer jag om intresset finns

Jaså du, trodde för en sekund att du sprungit och hämtat systemkameran bara för min skull!