Permalänk
Medlem

Elektromagnet för wannabe-hydraulik?

Tjena,
Jag måste fixa ihop en maskeraddräkt, och har bestämt mig för att ha två plattor som puttas ifrån varandra när man trycker på en strömbrytare. Enkelt förklarat.

Min första tanke var att använda mig av "actuator"-motorer (såna som gör att lås-knoppen i bildörren åker upp och ner), men hittade inga som flyttade sig tillräckligt mycket (de flesta rör sig ju bara ~1cm, och jag behöver minst 4cm).

Så jag kom på idén att använda mig av en elektromagnet på ena plattan (den som ska putta, inte puttas), och sedan "vanliga" magneter på den andra plattan (som ska flytta sig). Jag tänkte att om man vänder magneterna så att de trycker ifrån istället för att dra sig till varandra, så borde man kunna få till effekten jag är ute efter. Right?

Problemet tycks vara att hitta en elektromagnet som skapar ett tillräckligt stort/starkt magnetfält för att putta undan de andra magneterna.

Någon som har tips om var jag kan få tag på en sådan magnet, alternativt något annat sätt jag kan lösa detta på?
Jag tänker driva det hela med ett 12V 6,8Ah Li-ion batteri.

Tack på förhand,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl många magneter att köpa om du tittar på industriella typer, de är däremot kanske dyra och att trycka isär något 4 cm kan kräva hög effekt om det behövs stor kraft.
annars kanske du kan linda en egen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jupp, att linda en egen elektromagnet är nog både billigast och faktiskt också enklast, eftersom du lätt kan få den med exakt det mått du vill ha, osv. Jag undrar dock också om ett litet mobilbatteri eller vad du nu hade tänkt dig kan ge tillräckligt pulver, speciellt efter växelriktning, där du får en del förluster. Ett annat alternativ kunde kanske vara att kolla om du kan få tag på nån gammal solenoidspole eller dragmagnet eller nåt sånt.

Själv skulle jag nog använt ett hobbyservo av typen man använder i radiostyrda modeller, om jag ville åstadkomma det du vill. Tråd till länkage kan du också skaffa i hobbyaffären, annars är TIG/gas-svetspinnar bra till sånt. Eller kanske några gamla cykelekrar.

Om du är händig kanske du kunde göra det pneumatiskt: använd ett rör som cylinder, en kolv i vardera ända. Koppla på en slang i mitten av röret, mellan kolvarna, med en gummituta i ändan, en gammal peleusboll eller nåt kanske skulle funka. Tryck ihop gummitutan, och kolvarna går isär.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för svar, pojkar.

Jag börjar förstå att min idé om elektromagneter kanske var lite naiv. Nu funderar jag på om man skulle försöka lösa det på något mer manuellt vis, kanske med några fjädrar som trycker ifrån plattan hela tiden, och sedan någon form av spärr som håller plattan nere tills dess att man frigör den? Även här skulle ju dock en solenoid kunna ha en roll, som spärren?

Länk till batteriet som ska mata det hela:
http://www.ebay.com/itm/120799490175?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem

Du får leta efter elektriska kolvar typ http://www.linak.se/ om du inte byggere nått eget.
Det finns kanske nån dörrstängare som kan funka också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan detta funka kanske? http://www.servocity.com/html/heavy_duty_linear_servo__25__l....
Går säkert att hitta billigare på ebay, men det kanske är något att utgå från?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Kan detta funka kanske? http://www.servocity.com/html/heavy_duty_linear_servo__25__l....
Går säkert att hitta billigare på ebay, men det kanske är något att utgå från?

Jo, det är precis en sådan som var min tanke från början. Problemet är att hitta en som inte är så jäkla lång ihopfälld, och inte kostar multum. =/
Den måste ju nämligen sitta vertikalt monterad, och får därför högst vara ~10 cm i infällt läge.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Om du vill emulera hydraulik så skulle jag rekommendera en fjäder som skjuter isär sakerna och en hasp som håller den nere