Permalänk
Medlem

angående Dual Intelligent Processors 4

Som tråden lyder angående Dual Intelligent Processors 4
Detta program fick jag med när jag köpte mitt modekort z87-pro min fråga är om man kan clocka processorn genom här eller måste man göra detta i bios.
Har en i7 4770k med en cooler master120xl tempen när man spelar bo2 ligger cpun på 38 grader lika så på Bf3 kanske något högre på Bf3
Obs!! är jag är väldigt ny när det gäller clockning o.s.v

Permalänk
Medlem

Jag använder detta till att hitta (4-way optimization) en bra överklockning som man kan sen finputsa vidare i samma program (AISUITE 3). Det jag har märkt att det högsta övercklockningen den hittar ger skyhöga temperaturer vid stresstest, i mitt fall 4,7Ghz. Det jag gjorde var att sänka multipeln och experimenterade fram en frekvens och vcore som var "lagom", dvs så låg volt som möjligt samtidigt att datorn vat stabil i hög belastning. I mitt fall blev det 4,5Ghz och 1,23v (adaptive). Det enda jag ändrade i BIOS var XMP för minnet så att det kör på 1600Mhz och inte 1333.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Min (och många andras) erfarenhet är att ASUS program för överklockning suger ganska hårt och kan vara direkt farliga för CPU'n.
Ofta så föreslår den spänningar som är rent galna...
Bäst är nog du lägger lite tid i UEFI istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

Jag använder detta till att hitta (4-way optimization) en bra överklockning som man kan sen finputsa vidare i samma program (AISUITE 3). Det jag har märkt att det högsta övercklockningen den hittar ger skyhöga temperaturer vid stresstest, i mitt fall 4,7Ghz. Det jag gjorde var att sänka multipeln och experimenterade fram en frekvens och vcore som var "lagom", dvs så låg volt som möjligt samtidigt att datorn vat stabil i hög belastning. I mitt fall blev det 4,5Ghz och 1,23v (adaptive). Det enda jag ändrade i BIOS var XMP för minnet så att det kör på 1600Mhz och inte 1333.

Provade detta nu kom upp i 4,6Ghz 1,55v tyckte att han blev lite för varm kanske spelade BF3 gick mellan 53-59 grader mot va jag hade innan jag spelade 35 grader. Sen upplevde jag att han cpun gick upp i temp ibland för små saker men det gick ner i temp lika fort men jag hörde hur fläktarna höjde sig i rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex83:

Provade detta nu kom upp i 4,6Ghz 1,55v tyckte att han blev lite för varm kanske spelade BF3 gick mellan 53-59 grader mot va jag hade innan jag spelade 35 grader. Sen upplevde jag att han cpun gick upp i temp ibland för små saker men det gick ner i temp lika fort men jag hörde hur fläktarna höjde sig i rpm

1.55v är precis varför man inte skall använda sig av ASUS program.
Det har du otur så är CPU'n skadad nu ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

1.55v är precis varför man inte skall använda sig av ASUS program.
Det har du otur så är CPU'n skadad nu ...

Hur gör man default settings i bios eller hur gör man. Och om nu i bios hur gör man då??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex83:

Hur gör man default settings i bios eller hur gör man. Och om nu i bios hur gör man då??

Har du läst moderkorts manualen?

inne i bios trycker du F5 = bios default

Tips är Lusläs Haswell guiderna på forumet innan du ändrar något , så inte du förstör din cpu. Sen är alla Cpu olika så om putte får 4,8ghz betyder inte det att nisses haswell klarar 4,8 för det , utan kanske hans går max i 4,6ghz.

Läs läs o läs :=)

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb