Läst på mycket - kan fortfarande inte bestämma mellen 770, 7970 och 680.

Permalänk

Läst på mycket - kan fortfarande inte bestämma mellen 770, 7970 och 680.

Kommer att köra med Intel Core i5 4670K 3.4 GHz samt Corsair HX 750W 80+ Gold.
Kan tänka mig köra SLI/CF i framtiden, men det är inte något som jag har som mål eller måste ha.

Frågan är nu vilket grafikort man ska använda. Jag har läst så många forumtrådar och recensioner och jag kan fortfarande inte bestämma mig

Har en 27" skärm med upplösningen 2560x1440. Redan här kanske några av er vill rekommendera 7970 p.g.a. att kortet har 3 gig i VRAM. Problemet är att i de flesta tester verkar inte 770 alls ha några problem med höga upplösningar. Kortet till och med klår 7970 i vissa tester i 2560x1440.

Valet står mellan 7970 samt 770. Även 680 är intressant.

Notera att jag är inte alls sugen på att köra kylningar som ej är referensdesign eftersom jag vill inte ha massa varm luft som virvlar runt i lådan. Jag vill att luften ska blåsa ut där bak.

770:
Fördelar
Tystare, drar mindre ström, lite (väldigt lite) snabbare eller lika snabb som 7970 Ghz edition.
Nackdelar
Dyrare. Svårt att hitta ett kort med referenskylaren.

7970:
Fördelar
Lite billigare än 770.
Nackdelar
Drar mycket ström.

680:
Fördelar
Billigast av alla tre kort. Vissa affärer erbjuder bra priser nu när 680 ska fasas ut.
Nackdelar
Äldre version. Inte lika bra som de andra korten.

Permalänk
Inaktiv

inte för att jag är någon direkt gpu-expert, men är det inte lite "framtidssäkrare" att ha 3 gb. om nu 7970 ghz och 770 är lika "snabba" ?

Permalänk
Avstängd

Skulle ha tagit 770. Måste det vara referenskylare?

Permalänk
Medlem

Om man ser till pris / prestanda så vinner ju HD 7970, speciellt när amd ska sänka priset på hela 7900 serien.

Om man ser till prestanda med 2 kort i antingen i CF eller SLI så verkar det fortfarande som att Nvidia är före amd. Tänker då på renderingstider först o främst.

Hursom så känns det som att satsa på ett grafikkort med 3 GB Vram eller mer är värt med tanke på att du ändå kommer att köra en ganska hög upplösning.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Skrivet av yoyopro:

Skulle ha tagit 770. Måste det vara referenskylare?

Helst. Vill inte ha massa varm luft som blåser omkring i lådan. Dessutom har jag hört att 770 har en bra referenskylare.

Skrivet av Ewelyn:

Om man ser till pris / prestanda så vinner ju HD 7970, speciellt när amd ska sänka priset på hela 7900 serien.

Men jag vill köpa kortet denna månad

Skrivet av Ewelyn:

Om man ser till prestanda med 2 kort i antingen i CF eller SLI så verkar det fortfarande som att Nvidia är före amd. Tänker då på renderingstider först o främst.

Skrivet av Ewelyn:

Hursom så känns det som att satsa på ett grafikkort med 3 GB Vram eller mer är värt med tanke på att du ändå kommer att köra en ganska hög upplösning.

Just nu finns det inga spel som 3 GB ger 7970 en fördel över 770, men jag kan förstå tanken att framtida spel kanske drar nytta av mer Vram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Helst. Vill inte ha massa varm luft som blåser omkring i lådan. Dessutom har jag hört att 770 har en bra referenskylare.

Men jag vill köpa kortet denna månad

Just nu finns det inga spel som 3 GB ger 7970 en fördel över 770, men jag kan förstå tanken att framtida spel kanske drar nytta av mer Vram.

Jaha ja då är jag med, då blir det lite svårt att ta del av prissänkningen.

har också hört och läst att Nvidias 700 serie har bra referenskylare.

Nej det finns det kanske inte, ja tänkte mer att man kanske vill köra med flera skärmar och då är det ju tråkigt om man sitter på ett kort med 2 gb.. Men det kanske inte är tanken alls. Känns bara som att det är mer framtidsäkert på nått vis.

Å andra sidan så kanske det inte ens är så att gpun ens orkar när väl minnet tar slut.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk

Har också hört att 700-serien ska ha bra referenskylare, men jag får fortfarande inte ihop ekvationen: grafikkort + referenskylare = kallare och mindre cirkulerande varmluft än grafikkort + customkylare.

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem

XFX-kortet 7970 är inte referenskylaren. Det är nog svårt att hitta referenskylaren nytt förutom i begagnatmarknaden.

GTX 680 och GTX 770 är däremot referenskylare och blåser ut luften bakåt. Inet beskriver 770-kortet bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliniho:

Har också hört att 700-serien ska ha bra referenskylare, men jag får fortfarande inte ihop ekvationen: grafikkort + referenskylare = kallare och mindre cirkulerande varmluft än grafikkort + customkylare.

Referenskylarna blåser ut luften bak på chassit istället för eftermarknadskylarna som har fläktar som blåser luft inne i chassit. Dock brukar referenskylarna låta mer.

OT: Ska du köra i 1080p med en skärm blir nog 770 bra. Med fler skärmar/högre upplösning skulle jag tro att 3 GB VRAM är en fördel (eller om du kör skyrim med mycket moddar!!), dock tror jag inte referenskylaren för 7970 är så jättebra, samt att den drar mer ström (= mer värme att föra bort). 770/780/titan kör alla på samma referenskylare (inte 760, den är sämre) som även redaktionen på swec. gillar. Jag tror att den blir det bästa valet. Inte säker på hur bra tillgängligheten är dock.

Permalänk

Om du kan få tag i ett 770 med referenskylare så köp det, Ett annat alternativ är ju att köpa ett billigt HD7970 med en riktig kylare och lägga resten av pengarna på några extra fläktar eller nytt chassi om du har värmeproblem med din nuvarande setup, Jag kör Fractal design R3 med medföljande fläktar i fronten och en radiator+cougar 120mm fläkt bak samt ett gigabyte HD7970 Winforce och har inga problem med värme, Så det krävs ju inte mkt för att få tillräckligt med luftflöde i burken, Och då slipper du äckliga referenskylare

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Deffinitivt ett 770GTX, orignalkylare är juh GTX TITAN KYLAREN (samma design) samt boost 2.0 (insert positive things here)

ett annat fördel är att 770'n kör 7010Mhz minne clock, som du lätt kan öka till/nära 8Ghz (fördel vid höga upplösningar.)

IMBA!

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Helst. Vill inte ha massa varm luft som blåser omkring i lådan. Dessutom har jag hört att 770 har en bra referenskylare.

Stängt chassi = bättre överklockning är en myt

Jag kör ett 100% aluminiumchassi (Lian Li PC-60 som är 10+ år gammalt). Komplett strippat utan plåtar eller fläktar där jag kör en 2500K luftkylt i silentläge med en noctua nh-u12p i 4.8 ghz. Ungefär 200 speltimmar i steam sedan 14'e Juni då jag kom hem från sjukhuset och datorn flyttades ut på ett bord med hjul som kan rullas in över sängen. Innan dess minns jag inte när den stängdes av/startades om sist. Köp en alu-låda, strippa chassit, köp ett WF3 kort som förutom som du säger inte blåser ut så mycket på baksidan i övrigt är en förjäkla kompetent och tyst kylare i mitt tycke

Nåväl, för att bli lite seriös. Jag kör ett Gigabyte 670 OC på 680 PCB då 670 orginal suger (~20% bättre än ref-kort och ~1 fps lägre än 680 i recensioner) och jag tror nog att jag kommer klara mig fram till 8-serien med det. Jag kör 1920 och ultra på allt. Enstaka spel får jag hitta någon unik inställning som inte gör så mycket på grafiken men kan halvera prestandan för att komma upp i det där riktiga smidet. Jag spelar ogärna under ~60 fps och blir inte speciellt imponerad innan det kryper upp mot och över 90 nånting. Inga FPS spelar jag om det går under 120 fps och tycker inte jag får tumma så mycket på grafiken ändå. Ett sånt kort kostar 2800 spänn och med det sagt är väl 770 (som ändå är lite bättre) från Asus med DirectCUII kylaren för 3500 ett bra och prisvärt alternativ som räcker ~2 år. Jag har ett 560ti kvar på moderkortet för physx med en sådan kylare och den håller sig knäpptyst och tuffar på utan trasiga lager. Köpte det när det kom, 3 år sedan?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Jag uppskattar era svar, men det har inte gjort valet lättare.

Angående 2BG Vram så velar jag fram och tillbaka. Jag vet att en 770 klarar upplösningen 2560 galant i alla tester och ligger precis där 7970 ligger (ibland är den bättre), ändå är det orosmoment inför framtiden. Ser man på grafikkorten som har släppts så stiger deras Vram hela tiden. Dessutom vet inte inte hur spelen utvecklas och om de kommer att kräva mer. Samtidigt kan jag tycka att spelutvecklingen går inte så himla snabbt och att det är orimligt om alla med 2GB Vram helt plötsligt skulle ha värdelösa kort i burken. Borde inte en 2GB Vram:en på en 770 räcker fram tills den dagen - om några år - då man ska köpa nytt grafikkort?

Sedan är 7970 ett bra kort som utan tvekan billigare än 770, speciellt om man väljer varianten som inte är Ghz Ed och själv överklockar den. Då blir prisavståndet mellan 7970 och 770 ännu mer.

Eftersom 7970 jag länkade inte är referenskylaren, var kan man hitta en sådan?

Detta är väl en 770 med referenskylaren? Den är väldigt billig. Ungefär 400 kr kr billigare än Inets.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Jag uppskattar era svar, men det har inte gjort valet lättare.

Angående 2BG Vram så velar jag fram och tillbaka. Jag vet att en 770 klarar upplösningen 2560 galant i alla tester och ligger precis där 7970 ligger (ibland är den bättre), ändå är det orosmoment inför framtiden. Ser man på grafikkorten som har släppts så stiger deras Vram hela tiden. Dessutom vet inte inte hur spelen utvecklas och om de kommer att kräva mer. Samtidigt kan jag tycka att spelutvecklingen går inte så himla snabbt och att det är orimligt om alla med 2GB Vram helt plötsligt skulle ha värdelösa kort i burken. Borde inte en 2GB Vram:en på en 770 räcker fram tills den dagen - om några år - då man ska köpa nytt grafikkort?

Sedan är 7970 ett bra kort som utan tvekan billigare än 770, speciellt om man väljer varianten som inte är Ghz Ed och själv överklockar den. Då blir prisavståndet mellan 7970 och 770 ännu mer.

Eftersom 7970 jag länkade inte är referenskylaren, var kan man hitta en sådan?

Detta är väl en 770 med referenskylaren? Den är väldigt billig. Ungefär 400 kr kr billigare än Inets.

Nä det där är inte referenskylaren, GTX 770 Har samma referenskylare som GTX 690, Titan, GTX 780

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Kommer att köra med Intel Core i5 4670K 3.4 GHz samt Corsair HX 750W 80+ Gold.
Kan tänka mig köra SLI/CF i framtiden, men det är inte något som jag har som mål eller måste ha.

Frågan är nu vilket grafikort man ska använda. Jag har läst så många forumtrådar och recensioner och jag kan fortfarande inte bestämma mig

Har en 27" skärm med upplösningen 2560x1440. Redan här kanske några av er vill rekommendera 7970 p.g.a. att kortet har 3 gig i VRAM. Problemet är att i de flesta tester verkar inte 770 alls ha några problem med höga upplösningar. Kortet till och med klår 7970 i vissa tester i 2560x1440.

Valet står mellan 7970 samt 770. Även 680 är intressant.

Notera att jag är inte alls sugen på att köra kylningar som ej är referensdesign eftersom jag vill inte ha massa varm luft som virvlar runt i lådan. Jag vill att luften ska blåsa ut där bak.

770:
Fördelar
Tystare, drar mindre ström, lite (väldigt lite) snabbare eller lika snabb som 7970 Ghz edition.
Nackdelar
Dyrare. Svårt att hitta ett kort med referenskylaren.

7970:
Fördelar
Lite billigare än 770.
Nackdelar
Drar mycket ström.

680:
Fördelar
Billigast av alla tre kort. Vissa affärer erbjuder bra priser nu när 680 ska fasas ut.
Nackdelar
Äldre version. Inte lika bra som de andra korten.

Jag kör i samma upplösning och stod i ett liknande val för ett tag sedan.

Det slutade med att jag pungade ut 6 laxar för ett 780. Detta beslut togs efter ett otal timmars granskande av tester och recensioner.

Så om jag vore dig skulle jag köpa ett 780 nu. Alternativt vänta på AMD's nya generation för att se om det kan pressa ner 780's uppblåsta pris.

Permalänk
Administrativ avgift

Annars 2x760 4gb? Prisvärt alla dar i veckan eller kolla gigabyte 7970, ps kör beta drivrutiner nu till mina 7970s och upplever mkt mindre stuttering.!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

7970 GHz! Bra pris och grym prestanda. Att köpa 770 i sammanhanget är meningslöst då priset för samma prestanda är högre.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Alla är i stort sett lika bra, ta den som ser snyggast ut
Dvs 770 med referenskylaren

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Precis som med processorer, så är väl strömkonsumtionen i idle det enda som egentligen spelar någon roll, och där är det ju ingen skillnad mellan 770 och 7970. Och sedan är det ju ingen jätteskillnad i load heller, så den tiden du spelar blir inte många ören i skillnad i slutändan skulle jag tro..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Nä det där är inte referenskylaren, GTX 770 Har samma referenskylare som GTX 690, Titan, GTX 780

Jo, jag tror att det är referenskylaren. Jämför man bilden på Inets 770, som är ett kort med referenskylare, med Pixmanias 770 så ser det ut att vara samma kylare. Enligt denna sida är det en ref.kylare.

100% samma som referenskylaren är det inte eftersom bägge dessa kort har någon sorts plasthölje över, men designen tror jag är samma.

Jag kommer nog beställa en 770. Det var ett svårt val, men med tanke på att den går att få för 3000 kr så fick det bli den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Jag uppskattar era svar, men det har inte gjort valet lättare.

Angående 2BG Vram så velar jag fram och tillbaka. Jag vet att en 770 klarar upplösningen 2560 galant i alla tester och ligger precis där 7970 ligger (ibland är den bättre), ändå är det orosmoment inför framtiden. Ser man på grafikkorten som har släppts så stiger deras Vram hela tiden. Dessutom vet inte inte hur spelen utvecklas och om de kommer att kräva mer. Samtidigt kan jag tycka att spelutvecklingen går inte så himla snabbt och att det är orimligt om alla med 2GB Vram helt plötsligt skulle ha värdelösa kort i burken. Borde inte en 2GB Vram:en på en 770 räcker fram tills den dagen - om några år - då man ska köpa nytt grafikkort?

Sedan är 7970 ett bra kort som utan tvekan billigare än 770, speciellt om man väljer varianten som inte är Ghz Ed och själv överklockar den. Då blir prisavståndet mellan 7970 och 770 ännu mer.

Eftersom 7970 jag länkade inte är referenskylaren, var kan man hitta en sådan?

Detta är väl en 770 med referenskylaren? Den är väldigt billig. Ungefär 400 kr kr billigare än Inets.

Framtidssäkert och framtidssäkert.. Jag resonerar lite som så att jag byter grafikkort flera gånger om till varje dator. Jag köper en ny när dom där guldkornen ramlar ner som vanligt vid varannan ny teknologi Intel landar. Jag kommer nog sitta på denna 2500K med god prestanda fram till 2015 och har jag lite flyt så räcker grafikkortet tills processorna och nya plattformerna landar så att man får göra en full uppgradering

- AMD Thunderbird 1.4
- - AMD Barton
- - - Northwood P4 2.4 ghz
- - - - Core Q6600
- - - - - Sandy Bridge 2500K
- - - - - - Skylake XXXXK

Det fina med att koncentrera sig på att byta grafikkort ofta och hålla sig till exempelvis 560ti, 660ti, 670, 770 och inte 580, 680, 780 etc. är att man vid uppgradering med enkelhet kan sälja sitt något år gamla grafikkort för någon tusing istället för att lägga det i soptunnan vid en senare uppgradering. Se det som om att du byter kort var 12~18'e månad och då betalar 150-250 kr/månaden för att hela tiden ligga på det senaste "det-kort-man-ska-ha" kortet. Framtidssäkert kommer genom att du redan planerar ditt nästa inköp när du köper kort så att du vet lite hur du ska reservera pengar och när du ska börja hitta köpare av ditt gamla kort. På köpet får du nog dina 3-4gb videominne. 800 serien kommer hantera minne på ett annat sätt och från 900 serien stackas minnena på gpu så vi vet inte riktigt hur det här kommer funka ihop med spelen som kommer och hur minneskraven kommer vara. Byta ofta och smart är mitt tips!

EDIT: Med det fina att kunna sälja inte dom värsta korten menar jag att du får en låg förlust jämfört med att köpa ett 2500-3000kr kort och sälja för 1000-1500 istället för att köpa ett 4000-5000 kronors kort och försöka sälja det för 2000-3000. Det finns alltid nån med ett dåligt grafikkort som har en tusing i plånkan

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Jo, jag tror att det är referenskylaren. Jämför man bilden på Inets 770, som är ett kort med referenskylare, med Pixmanias 770 så ser det ut att vara samma kylare. Enligt denna sida är det en ref.kylare.

100% samma som referenskylaren är det inte eftersom bägge dessa kort har någon sorts plasthölje över, men designen tror jag är samma.

Jag kommer nog beställa en 770. Det var ett svårt val, men med tanke på att den går att få för 3000 kr så fick det bli den.

Att det är en referenskylare ser väl vem som hellst, Men det är inte Nvidias GTX 700 referenskylare, Utan den gamla designen.

Den är alltså både plastig, högljudd och kyler halvdåligt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Jag ska ge dig ett bra tips.

Lägg i från dig tvångstanken om att du "inte vill ha varmluft som vispar runt i chassiet". Vad jag vet finns inte ens 770 med "titankylaren", utan har bara plastiga kylare ala 670gtx style (har ett själv, och tro mig en sån vill du INTE ha utan att byta kylare).

Såvida du inte ska köra sli eller liknande.

I ditt fall hade jag valt ett 7970 ghz med en bra kylare, även ett 680 hade varit intressant om de kommit ned till 7970s prisnivåer. Även det med bra kylare då. Tänk på att 680 ÄR ett 770 med lägre klockfrekvenser! Efter en kort sökning verkar det som det råder lite brist på 680s och de verkar inte ha fallit så mycket i pris jmf med 770... så det är kanske inte så dumt med 770 i alla fall.

Du kommer inte bli missnöjd med något av korten, men snälla välj inte en dålig kylare framför en bättre om du inte har en vettig anledning.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Jag ska ge dig ett bra tips.

Lägg i från dig tvångstanken om att du "inte vill ha varmluft som vispar runt i chassiet". Vad jag vet finns inte ens 770 med "titankylaren", utan har bara plastiga kylare ala 670gtx style (har ett själv, och tro mig en sån vill du INTE ha utan att byta kylare).

Såvida du inte ska köra sli eller liknande.

I ditt fall hade jag valt ett 7970 ghz med en bra kylare, även ett 680 hade varit intressant om de kommit ned till 7970s prisnivåer. Även det med bra kylare då. Tänk på att 680 ÄR ett 770 med lägre klockfrekvenser! Efter en kort sökning verkar det som det råder lite brist på 680s och de verkar inte ha fallit så mycket i pris jmf med 770... så det är kanske inte så dumt med 770 i alla fall.

Du kommer inte bli missnöjd med något av korten, men snälla välj inte en dålig kylare framför en bättre om du inte har en vettig anledning.

Gigabytes och EVGA's 670 kort är 680 kretskort och således 680 kylare. Tar du bort klisterlappen som sitter vid PCI-express kretsen så står det 680 på kortet

Då den review jag gick tillbaka till igår och kikade 2-3 spel i hade något i stil med ~68 fps på ett 680 och ~67 fps på ett 670 från Gigabyte och om det är som du säger att 680 == 770 så är väl kanske ett 670 ett bra alternativ och sedan satsa på 8-serien när den kommer med sina kort? Så resonerade jag lite när jag köpte grafikkort nyligen iallafall.

Kylaren på mitt fabriksöverklockade 670 låter mer i manuellt satt 40% än vad den gör i automatisk fart då den är i det närmaste ljudlös även i grafiktunga spel under lång tid så den verkar göra sitt jobb.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Att det är en referenskylare ser väl vem som hellst, Men det är inte Nvidias GTX 700 referenskylare, Utan den gamla designen.

Den är alltså både plastig, högljudd och kyler halvdåligt

Skrivet av Albinfiskare:

Jag ska ge dig ett bra tips.

Lägg i från dig tvångstanken om att du "inte vill ha varmluft som vispar runt i chassiet". Vad jag vet finns inte ens 770 med "titankylaren", utan har bara plastiga kylare ala 670gtx style (har ett själv, och tro mig en sån vill du INTE ha utan att byta kylare).

Nu är det faktiskt inte så

Enligt EVGA så säger deras representant detta

Citat:

The blower fan EVGA 770's actually have all the TITAN cooler internals, just the shroud looks different.

Det är också EVGA som finns att köpa hos INET.

Referenskylaren till 770 är alltså den som sitter till TITAN. Men jag håller med när ni säger att kylare från Gigabyte, MSI och liknande är bättre om man ska överklocka hårt.

Jag tycker också som dig - att 680 går bort eftersom den är inte mycket billigare än 770. Varför ska man då välja en 680 istället för 770?

Men som sagt, minus hur 770 ser ut så är det referenskylaren som finns under plasten på vissa fåtal kort.