Beställt telefon från 3, posten uppdaterar inte?

Permalänk

Beställt telefon från 3, posten uppdaterar inte?

"God natt"

Beställde i Onsdags en telefon som skickades ut igår klockan 13:33, fick även ett sms som säger att
"Hej! Ditt paket från 3 är skickat....", men när jag går in på postens hemsida för att spåra paketet
kommer det inte upp något förutom:

013-08-09 13:33 Elektronisk förhandsinformation har mottagits

Tar till och med postens spårnings-system ledigt på helger, eller är det bara RIKTIGT segt just nu?
Alla paket jag beställt förut som skickats via posten har uppdateras med kanske 3-4 timmar mellanrum!?

- Ursäkta om jag är otydlig.

// sorry om detta är fel del av forumet!

Permalänk
Medlem

spårningssystemet ligger alltid lite efter, och uppdateras ej på helger.
på måndag kommer det säga swish och sluta med "avi har skickats till mottagare" ungefär

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

spårningssystemet ligger alltid lite efter, och uppdateras ej på helger.
på måndag kommer det säga swish och sluta med "avi har skickats till mottagare" ungefär

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Elektronisk förhandsinformation har mottagits innebär ju inte att paket har hämtats,lämnats in utan enbart att som i detta fallet en butik som har beställt en försändelse.
Sen när denna förhands info har beställts så ska ju butiken skriva ut en lapp och klistra på paketet OCH lägga det i rätt hög,bur,pall,rum,etc så posten kan ta med sig det när dom kommer vilket kan vara allt från en gång i veckan till ett par gånger om dagen dom kommer.
Vilket givetvis beror på "butikens storlek",lagret,etc och VAR den finns är det tex en enmans firma som bor 15 mil utanför "stan" så är det ju inet ofta dom kommer dit medans ett lager i dom tre största städerna kan få många besök om dagen.

Vad jag vill ha fram är alltså att det är långt ifrån säkert att det ÄR (men det mest troliga är ju det) postens system som inte hänger med dom kanske inte ens har hämtat paketet ännu.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Elektronisk förhandsinformation har mottagits innebär ju inte att paket har hämtats,lämnats in utan enbart att som i detta fallet en butik som har beställt en försändelse.
Sen när denna förhands info har beställts så ska ju butiken skriva ut en lapp och klistra på paketet OCH lägga det i rätt hög,bur,pall,rum,etc så posten kan ta med sig det när dom kommer vilket kan vara allt från en gång i veckan till ett par gånger om dagen dom kommer.
Vilket givetvis beror på "butikens storlek",lagret,etc och VAR den finns är det tex en enmans firma som bor 15 mil utanför "stan" så är det ju inet ofta dom kommer dit medans ett lager i dom tre största städerna kan få många besök om dagen.

Vad jag vill ha fram är alltså att det är långt ifrån säkert att det ÄR (men det mest troliga är ju det) postens system som inte hänger med dom kanske inte ens har hämtat paketet ännu.

Fick ett Kolli-ID till posten, dessutom fick jag ett meddelande av tre:

"Hej! Din beställning är nu skickad. När paketet finns att hämta får du ett SMS... "

Om inte tre ljuger, jag har väldigt svårt att tro att dom skulle ljuga, så är paketet på väg.. Jag tror däremot inte att posten uppdaterar helg, eftersom paket inte levereras och INGEN av deras kundtjänster är tillgängliga under helg, så då verkar det långsökt att deras spårningsfunktion skulle uppdateras..

Permalänk
Medlem

Är det hämtat kommer det på måndag, annars på tisdag, inte så mycket mer att dribbla om.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att infon inte uppdateras eftersom det inte är någon som kör ditt paket någonstans förrän natten till måndag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Detta "stressamhälle", kan folk ta och varva ner...
Det tar den tid det tar... Om det var så akut att ha en telefon så ska man ta sig till en butik och köpa
den över disk om det är så akut att få den.. Dessutom att man inte får någon "status" se det som ett
plus och inte som en rättighet när man köper saker

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Skrivet av gruzzniotre:

"God natt"

Beställde i Onsdags en telefon som skickades ut igår klockan 13:33, fick även ett sms som säger att
"Hej! Ditt paket från 3 är skickat....", men när jag går in på postens hemsida för att spåra paketet
kommer det inte upp något förutom:

013-08-09 13:33 Elektronisk förhandsinformation har mottagits

Tar till och med postens spårnings-system ledigt på helger, eller är det bara RIKTIGT segt just nu?
Alla paket jag beställt förut som skickats via posten har uppdateras med kanske 3-4 timmar mellanrum!?

- Ursäkta om jag är otydlig.

// sorry om detta är fel del av forumet!

Hej,

Om din försändelse är spårbar så kommer händelseinformationen att uppdateras i realtid.

Att förhandsinformation är mottagen innebär att företaget ännu inte lämnat in försändelsen till posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruzzniotre:

"Hej! Din beställning är nu skickad. När paketet finns att hämta får du ett SMS... "

Nja ljuger gör dom inte men det är inte helt säkert att dom berättar hela sanningen heller.

Dvs dom gör som ALLA andra webbutiker gör och det är att dom skickar infon om att nu är det skickat och det gör dom i samma ögonblick som dom skapar "ordern" hos posten och skriver ut adresslappen.
Sen om lappen klistras på paketet sekunderna efter är säkert olika på olika ställen men även OM dom gör det så kan paketet ligga i "ut boxen" i ett par dagar innan posten har hämtat paketet (tex över en helg).

Dvs Tre och alla andra webbutiker anser att paketet är skickat i samma ögonblick som adresslappen har skapats och skrivits ut vilket INTE är samma sak som att posten har tagit över paketet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nja ljuger gör dom inte men det är inte helt säkert att dom berättar hela sanningen heller.

Dvs dom gör som ALLA andra webbutiker gör och det är att dom skickar infon om att nu är det skickat och det gör dom i samma ögonblick som dom skapar "ordern" hos posten och skriver ut adresslappen.
Sen om lappen klistras på paketet sekunderna efter är säkert olika på olika ställen men även OM dom gör det så kan paketet ligga i "ut boxen" i ett par dagar innan posten har hämtat paketet (tex över en helg).

Dvs Tre och alla andra webbutiker anser att paketet är skickat i samma ögonblick som adresslappen har skapats och skrivits ut vilket INTE är samma sak som att posten har tagit över paketet.

Och allt som allt vad spelar det för roll?
Dom jobbar på sitt sätt så det är inget fel på det... Huvudsaken varan kommer till dig?

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen direkt roll alls förutom för just denna fråga som tråden handlar om!
Dvs posten uppdaterar inte?
Vilket mycket väl kan vara för att dom inte har hämtat,fått paketet ännu och jag försöker förklara varför dom kanske inte har hämtat,fått paketet.

Dvs det är inte 100% säkert att det är posten som felar i detta fall.

Tar vi tex CDON så har ju dom ett sytem som gör att när man beställt en vara så ändras den till "packas" väldigt fort (oftas på några minuter i vissa fall på nån timme heller två) och NÄR ordern ändras till "packas" så beställer CDON transporten (dvs man kan då se förhandsinformation har mottagits på det kolli id) OCH dom "ska" även då skicka ut mailet om att dom har skickat varan.
Detta gör dom trots att en vara kanske är slut på lager och inte kommer in förrens om två veckor (detta kan man lätt läsa om att MÅNGA råkat ut för i swec tråden heller på prisjakt,pricerunner) det stora problemet med detta är att så fort en order har ändrats till "packas" så går den inte att avbeställa,ändras,etc även fast det kan ta 2 veckor innan paketet VERKLIGEN packas.

Sen finns problemet med att deras skickat mail ofta kan ta dagar att få jag har tex fått detta mail ett par dagar EFTER att jag har hämtat ut paketet redan men som sagt dom "ska" skicka det samtidigt som dom beställer transporten (men man kan hitta kolli id på cdons sida under mina ordrar så fort dom har beställt transporten av posten även om man inte fått mailet).

Dessa två "små" fel i deras system har dom ju lovat (i swec tråden) i över två år att dom håller på att "fixa" men inte fan har det synts till någon fix ännu.

Och skulle vi gå enligt vad dom flesta har sagt här i tråden så skulle det ju vara postens fel att man inte får poaketet heller kan se var det är (i alla fall OM man har fått skickat mailet från cdon) detta är ju givetvis FEL och därför så behövs det en förklaring hur det fungerar.

I detta fall som TS har nu är det ju långt ifrån säkert att posten INTE har fått paketet från 3 ännu då dom inte fraktar nåt under helgen men det är ju i alla fall bra att veta hur skiten funkar heller?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Detta "stressamhälle", kan folk ta och varva ner...
Det tar den tid det tar... Om det var så akut att ha en telefon så ska man ta sig till en butik och köpa
den över disk om det är så akut att få den.. Dessutom att man inte får någon "status" se det som ett
plus och inte som en rättighet när man köper saker

Killen är bara sugen- otålig- och uppspelt.
Jultomten kommer snart- dock inte mitt i natten helgdag

MVH
Posten

ps. jag har varit likadan själv ( är det fortfarande men ej lika hysterisk förhoppningsvis)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Killen är bara sugen- otålig- och uppspelt.
Jultomten kommer snart- dock inte mitt i natten helgdag

MVH
Posten

ps. jag har varit likadan själv ( är det fortfarande men ej lika hysterisk förhoppningsvis)

Haha, jag blir alltid hype när det gäller sånthär.. Och så gör man det man inte ska göra.. Går in på google, och läser allt
skit som hänt andra med att deras saker inte har kommit och så vidare!

Jag satsar på att mobilen är här på Tisdag eller Onsdag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderblunder:

Att förhandsinformation är mottagen innebär att företaget ännu inte lämnat in försändelsen till posten.

Paketet kan mycket väl både ha hämtats och transporterats en bra bit av postem, trots att statusen ej förändrats. Jag har ett flertal gånger fått försändelser där den enda status som angivits är "elektronisk förhandsinformation mottagen" ända fram till den punkt där försändelsen anlänt till mitt lokala utl'mningsställe. Det är väl helt enkelt så att alla inte är så ordentliga med att scanna försändelserna i samtliga led i kedjan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Paketet kan mycket väl både ha hämtats och transporterats en bra bit av postem, trots att statusen ej förändrats. Jag har ett flertal gånger fått försändelser där den enda status som angivits är "elektronisk förhandsinformation mottagen" ända fram till den punkt där försändelsen anlänt till mitt lokala utl'mningsställe. Det är väl helt enkelt så att alla inte är så ordentliga med att scanna försändelserna i samtliga led i kedjan.

En polare till mig jobbar på posten...han kallar de som hanterar paketen för sorteringsapor, av både en och flera anledningar. Så jag har slutat bli förvånad när det blir strul med leveranser.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av twit:

Paketet kan mycket väl både ha hämtats och transporterats en bra bit av postem, trots att statusen ej förändrats. Jag har ett flertal gånger fått försändelser där den enda status som angivits är "elektronisk förhandsinformation mottagen" ända fram till den punkt där försändelsen anlänt till mitt lokala utl'mningsställe. Det är väl helt enkelt så att alla inte är så ordentliga med att scanna försändelserna i samtliga led i kedjan.

Vilken typ av spårbar tjänst var det då? Låter allvarligt om det hänt flera gånger till en och samma kund.

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

En polare till mig jobbar på posten...han kallar de som hanterar paketen för sorteringsapor, av både en och flera anledningar. Så jag har slutat bli förvånad när det blir strul med leveranser.

Han kanske syftar mest på sig själv?

Permalänk
Skrivet av twit:

Paketet kan mycket väl både ha hämtats och transporterats en bra bit av postem, trots att statusen ej förändrats. Jag har ett flertal gånger fått försändelser där den enda status som angivits är "elektronisk förhandsinformation mottagen" ända fram till den punkt där försändelsen anlänt till mitt lokala utl'mningsställe. Det är väl helt enkelt så att alla inte är så ordentliga med att scanna försändelserna i samtliga led i kedjan.

Bara vänta tills imorgon och se om det händer något under dagen .. Annars får man väl ringa till postens (inte så hemskt trevliga) kundservice och prata med dom.. Sist jag gjorde det svarade någon tröttmössa som lät väldigt trött på sitt liv, det var angående att jag fått ett aviserings-sms för ett paket jag inte beställt.

Men hoppas på det bästa nu :3 kanske som sagt bara säger VIPPS imorgon och så är paketet här!

Permalänk

Hittade detta vid snabb sökning:

"det betyder att din telefon är packad och har fått ett kollinummer. Nu väntar försändelsen på att hämtas upp av posten."

Permalänk
Entusiast

Det är inte så komplicerat. Tre har packat din vara och lagt den på hög och bestälst en frakt av posten. Då skickar de ett automatisk mail till dig om att varan är skickad. Det betyder bara att de har lagt den i en korg som står och väntar på en postbil. Alternativt så är det så automatgenerat att de inte ens packat det än utan att de bara beställt frakten. Hur som helst kör inte posten paket på helger. Du kommer inte se någon ändring på postens hemsida innan paketet passerat första sorteringsterminalen. Då kommer det stå paketet sorterat. Sen kommer det studsa runt mellan terminaler innan det landar hos ditt lokala ombud.

Så ingen har gjort något fel och ingen ljuger. Tre har gjort sitt och lagt paketet på brevlådan. Posten har gjort sitt och väntar tills måndag med att hämta upp det eftersom posten inte jobbar på helger och ingen lär jobba på Tres lager heller för den delen. Så lugna ner dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunderblunder:

Han kanske syftar mest på sig själv?

Alla som jobbar på Posten sorterar inte paket...

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Alla som jobbar på Posten sorterar inte paket...

Nej, tråkigt att din kompis har så tråkig attityd mot sina kollegor bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunderblunder:

Nej, tråkigt att din kompis har så tråkig attityd mot sina kollegor bara.

Varför det? Man måste inte gilla sina kollegor om dom är idioter. Sen är de inte hans kollegor heller, de är bara anställda av samma företag.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Varför det? Man måste inte gilla sina kollegor om dom är idioter. Sen är de inte hans kollegor heller, de är bara anställda av samma företag.

Så alla de som hanterar paket på posten menar du är idioter? Jag vet inte vad han menar med ordet sorteringsapa men det är knappast något positivt, och det var en generell benämning till alla dem som hanterade paket på posten.

Vad gäller kollega så fungerar det alldeles utmärkt i detta sammanhang.

Tycker det är en rent för djävlig attityd då de flesta som jobbar på posten är riktigt duktiga och tar sitt jobb på allvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunderblunder:

Vad gäller kollega så fungerar det alldeles utmärkt i detta sammanhang.

Tycker det är en rent för djävlig attityd då de flesta som jobbar på posten är riktigt duktiga och tar sitt jobb på allvar.

Klart det inte funkar...jag jobbar med it-support på ett rätt stort företag; inte fan är de som står nere på golvet i fabriken och skruvar ihop saker mina kollegor, även fast vi är anställda av samma företag. Mina kollegor är snubbarna som jobbar med mig på supporten. Samma grej gäller för min polare, fast andra typer av jobb.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunderblunder:

Hej,

Om din försändelse är spårbar så kommer händelseinformationen att uppdateras i realtid.

Att förhandsinformation är mottagen innebär att företaget ännu inte lämnat in försändelsen till posten.

Nästan i realtid iaf, brukar ligga back ett par timmar hit o dit, och inte alla "stopp" syns.

Permalänk

Hejsan allihop, tack för era svar och hjälp! Mobilen kom igår och fungerar riktigt bra :3

2013-08-12 13:49 Hemköp Favoriten, Sverige Försändelsen har levererats
2013-08-12 13:41 Posten, Sverige En avi har levererats till mottagaren via SMS
2013-08-12 13:20 Hemköp F(förkortat), Sverige Försändelsen har levererats till ett serviceställe
2013-08-12 05:13 Segeltorp, Sverige Försändelsen transporteras
2013-08-11 21:12 Örebro, Sverige Försändelsen transporteras
2013-08-09 13:33 Hi3G Access AB C/O Electra Sweden A, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits

Så blev det!