Trasigt moderkort från CDON, hjälp med alternativ

Permalänk
Medlem

Trasigt moderkort från CDON, hjälp med alternativ

Hejsan,

Jag sitter för närvarande med en väldigt dyr kloss i mitt vardagsrum. Anledningen till detta är ej att jag gillar klossar, utan att jag hade hoppats på att denna skulle fylla funktionen av en dator.

Jag köpte nyligen en laddning med komponenter för att bygga en ny dator, varav majoriteten kommit från CDON, framförallt processor, moderkort, och minne. Moderkort och PSU anlände i fredags, varpå jag direkt började bygga. Snabbt så hade jag fått ihop det hela till en läcker burk i svart med ljuvliga interna delar. Till mitt stora förtret så ville ej datorn samarbeta med mig när jag med stor kärlek tryckte på startknappen. Datorn startade, missade POST, stängde av sig. Tre sekunder senare startar den igen, missar POST ytterligare en gång, och stänger av sig. Slutligen startar den igen, noterar via UEFI att BIOS flashas, varpå en omboot som faktiskt leder till att jag kan komma in i BIOS, ställa in boot sekvensen, och installera windows från en USB. Efter detta så fortsätter problemen. Kan ej installera RAID via moderkorts kretsar (antingen via BIOS inställning eller Intel Rapid Storage), kan ej få igång moderkortets inbyggda nätverkskrets, kan ej komma åt någon som helst information om moderkortet utan krasch. Och varje krasch åtföljs av repeterande miss av POST tills jag stänger av PSUn. Drivarna till moderkortet vill inte installeras, utan kraschar hellre med sadistisk entusiasm, och sparkar på en redan liggande man med missade POSTs som efterföljd.

Med sorg i blick och hjärta så började jag byta ut minnet för att se om detta kan vara bekymret. Tyvärr inte. Jag tar ut hårddiskarna. Hjälper inte. Jag byter ut min PSU för att testa med en annan. Ingen skillnad. Därmed drar jag slutsatsen att moderkortet är källan till problemet.

Efter denna dystra revelering så kontaktar jag CDON för att få ett nytt moderkort, då det första är DOA. Kontaktar dem på lördag. Svar kommer på måndag. Svaret är att de har skickat en förfrågan till en verkstad, och förväntar sig en respons inom 3 dagar. Efter detta skall de kontakta mig, och skicka ut de sedlar som kan behövas för att jag skall kunna föra ärendet vidare. Det innebär med stor sannolikhet 1 dag för att skicka sedlar, 1 dag för att skicka tillbaka moderkortet och slutligen en obestämd mängd tid för att konstatera att moderkortet inte fungerar, obestämd mängd tid att kontakta CDON, varpå de förhoppningsvis skickar ett nytt kort till mig. Svaret från deras kundservice är åtminstone 8 dagar till. Så i bästa fall runt 13 dagar totalt.

Min fråga till er är: Är det okej att jag skall behöva vänta så länge på att få ett nytt moderkort, då det anlänt DOA? Jag kan förstå att trasiga komponenter ibland skickas ut, och att detta inte är CDONs fel. Däremot så ingår det i att sälja datordelar att man faktiskt har ett fungernade och effektivt system för att sköta dessa problem, och inte belastar kunden istället. Att behandla sina kunder såpass illa (antagandet att ett kort som ej fungerar samma dag som det anländer är kundens fel och kräver genomförlig undersökning) och så oerhört ineffektivt (jämförelse med tex Komplett.se som sköter dessa ärenden med hastighet för att inte nämna lite respekt) är för mig en förolämpning.

Vad kan jag göra för att snabba på denna processen? Jag har köpt allt nyligen. Kan jag skicka tillbaka alla komponenterna och köpa nya istället?

Tack för era svar.

Permalänk
Avstängd

köp ett nytt och reklamera det gamla. - är ju att du behöver ligga ute med stålarna,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Ja du har 14 dagars ångerrätt så du kan skicka tillbaka grejerna på egen bekostnad. Lite osäker på moderkortet som du har anmärkt som DOA. Du borde givetvis kunna ångra ett sådant med, även om det är fel på det. Köp i butik nästa gång du inte vill ta risken med att vänta på RMA-processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

köp ett nytt och reklamera det gamla. - är ju att du behöver ligga ute med stålarna,

Tyvärr så hade jag en budget, och har inte pengar jag kan ligga ute med för närvarande. Alternativet är att ta det på faktura, vilket kommer kosta *mer* pengar, något som jag finner irriterande eftersom att jag inte vill bekosta CDONs ineffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Ja du har 14 dagars ångerrätt så du kan skicka tillbaka grejerna på egen bekostnad. Lite osäker på moderkortet som du har anmärkt som DOA. Du borde givetvis kunna ångra ett sådant med, även om det är fel på det. Köp i butik nästa gång du inte vill ta risken med att vänta på RMA-processen.

Detta har varit en skarp inlärningskurva för mig. När jag får pengarna tillbaka så kommer jag med största sannolikhet köpa det nya kortet från Webhallen vilket ligger nära till hands.

Permalänk
Entusiast

CDON är sämst på reklamationer. Se om du kan få köpet hävt och vänd dig till en annan säljare. Det finns ett antal andra bra alternativ.

Sen ska du aldrig använda distansköplagen om det är ett reklamationsnämnden för i det ingår att varan ska vara i oförändrat skick och du bär risken för återleveransen. Så om säljaren får tillbaks ett trasigt moderkort kan de säga att du haft sönder det och vägra betala. Då har du varken pengar eller moderkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

Hejsan,

Jag sitter för närvarande med en väldigt dyr kloss i mitt vardagsrum. Anledningen till detta är ej att jag gillar klossar, utan att jag hade hoppats på att denna skulle fylla funktionen av en dator.

Jag köpte nyligen en laddning med komponenter för att bygga en ny dator, varav majoriteten kommit från CDON, framförallt processor, moderkort, och minne. Moderkort och PSU anlände i fredags, varpå jag direkt började bygga. Snabbt så hade jag fått ihop det hela till en läcker burk i svart med ljuvliga interna delar. Till mitt stora förtret så ville ej datorn samarbeta med mig när jag med stor kärlek tryckte på startknappen. Datorn startade, missade POST, stängde av sig. Tre sekunder senare startar den igen, missar POST ytterligare en gång, och stänger av sig. Slutligen startar den igen, noterar via UEFI att BIOS flashas, varpå en omboot som faktiskt leder till att jag kan komma in i BIOS, ställa in boot sekvensen, och installera windows från en USB. Efter detta så fortsätter problemen. Kan ej installera RAID via moderkorts kretsar (antingen via BIOS inställning eller Intel Rapid Storage), kan ej få igång moderkortets inbyggda nätverkskrets, kan ej komma åt någon som helst information om moderkortet utan krasch. Och varje krasch åtföljs av repeterande miss av POST tills jag stänger av PSUn. Drivarna till moderkortet vill inte installeras, utan kraschar hellre med sadistisk entusiasm, och sparkar på en redan liggande man med missade POSTs som efterföljd.

Med sorg i blick och hjärta så började jag byta ut minnet för att se om detta kan vara bekymret. Tyvärr inte. Jag tar ut hårddiskarna. Hjälper inte. Jag byter ut min PSU för att testa med en annan. Ingen skillnad. Därmed drar jag slutsatsen att moderkortet är källan till problemet.

Efter denna dystra revelering så kontaktar jag CDON för att få ett nytt moderkort, då det första är DOA. Kontaktar dem på lördag. Svar kommer på måndag. Svaret är att de har skickat en förfrågan till en verkstad, och förväntar sig en respons inom 3 dagar. Efter detta skall de kontakta mig, och skicka ut de sedlar som kan behövas för att jag skall kunna föra ärendet vidare. Det innebär med stor sannolikhet 1 dag för att skicka sedlar, 1 dag för att skicka tillbaka moderkortet och slutligen en obestämd mängd tid för att konstatera att moderkortet inte fungerar, obestämd mängd tid att kontakta CDON, varpå de förhoppningsvis skickar ett nytt kort till mig. Svaret från deras kundservice är åtminstone 8 dagar till. Så i bästa fall runt 13 dagar totalt.

Min fråga till er är: Är det okej att jag skall behöva vänta så länge på att få ett nytt moderkort, då det anlänt DOA? Jag kan förstå att trasiga komponenter ibland skickas ut, och att detta inte är CDONs fel. Däremot så ingår det i att sälja datordelar att man faktiskt har ett fungernade och effektivt system för att sköta dessa problem, och inte belastar kunden istället. Att behandla sina kunder såpass illa (antagandet att ett kort som ej fungerar samma dag som det anländer är kundens fel och kräver genomförlig undersökning) och så oerhört ineffektivt (jämförelse med tex Komplett.se som sköter dessa ärenden med hastighet för att inte nämna lite respekt) är för mig en förolämpning.

Vad kan jag göra för att snabba på denna processen? Jag har köpt allt nyligen. Kan jag skicka tillbaka alla komponenterna och köpa nya istället?

Tack för era svar.

Jag var i samma situation som du, och efter minst 20 mail fram och tillbaka förstod jag att det enda som skulle kunna fixa till det var att beställa ett nytt (inte från CDON), och reklamera det gamla. I just mitt fall hade jag säkert inte fått mitt moderkort än om jag bara reklamerat och köpt nytt då det fortfarande ligger på deras verkstad "Gandalf data" (fan vad seriöst) och skräpar, men de har i alla fall gått med på att ge tillbaka mina pengar, så det har löst sig för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Divil:

Ja du har 14 dagars ångerrätt så du kan skicka tillbaka grejerna på egen bekostnad. Lite osäker på moderkortet som du har anmärkt som DOA. Du borde givetvis kunna ångra ett sådant med, även om det är fel på det. Köp i butik nästa gång du inte vill ta risken med att vänta på RMA-processen.

Givetvis borde han fortsätta köpa saker via nätet, eftersom distans - och hemförsäljningslagen är ännu bättre för konsumenterna än konsumentköplagen.

Skrivet av Zotamedu:

CDON är sämst på reklamationer. Se om du kan få köpet hävt och vänd dig till en annan säljare. Det finns ett antal andra bra alternativ.

Sen ska du aldrig använda distansköplagen om det är ett reklamationsnämnden för i det ingår att varan ska vara i oförändrat skick och du bär risken för återleveransen. Så om säljaren får tillbaks ett trasigt moderkort kan de säga att du haft sönder det och vägra betala. Då har du varken pengar eller moderkort.

Säljaren måste i sådana fall bevisa att det var köparen som förstörde kortet, vilket jag har svårt att tro att de kan göra (så länge det faktiskt inte finns tydliga bevis).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon225994:

Givetvis borde han fortsätta köpa saker via nätet, eftersom distans - och hemförsäljningslagen är ännu bättre för konsumenterna än konsumentköplagen.

Säljaren måste i sådana fall bevisa att det var köparen som förstörde kortet, vilket jag har svårt att tro att de kan göra (så länge det faktiskt inte finns tydliga bevis).

Och vad kan du göra om de bara tvärvägrar att betala ut pengarna? Det är en sak att ha rätt och en helt annan att få rätt. Drar man in ARN i det hela så har man tre månader av bråk framför sig. Hur som helst ska man ju inte ens riskera att sätta sig i den luriga situationen genom att göra rätt från början. Villkoren för konsumentköplagen är bra mycket bättre än distansköplagen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fey:

Min fråga till er är: Är det okej att jag skall behöva vänta så länge på att få ett nytt moderkort, då det anlänt DOA?

Ja, det är helt okej.
Att en del företag är jättesnabba vid såna här typer av ärenden innebär inte att det är onormalt eller konstigt att det kan ta 1-2 veckor för andra.
Jag antar att företag som exempelvis inet och komplett sköter felsökningen av datorkomponenter själva istället för att skicka iväg det till en verkstad, vilket ju självklart snabbar upp hela processen.
CDON är väl mer en distributör av varorna de säljer än nånting annat och outsourcar förmodligen alla reklamationsärenden.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]