Trasigt moderkort från CDON, hjälp med alternativ
Hejsan,
Jag sitter för närvarande med en väldigt dyr kloss i mitt vardagsrum. Anledningen till detta är ej att jag gillar klossar, utan att jag hade hoppats på att denna skulle fylla funktionen av en dator.
Jag köpte nyligen en laddning med komponenter för att bygga en ny dator, varav majoriteten kommit från CDON, framförallt processor, moderkort, och minne. Moderkort och PSU anlände i fredags, varpå jag direkt började bygga. Snabbt så hade jag fått ihop det hela till en läcker burk i svart med ljuvliga interna delar. Till mitt stora förtret så ville ej datorn samarbeta med mig när jag med stor kärlek tryckte på startknappen. Datorn startade, missade POST, stängde av sig. Tre sekunder senare startar den igen, missar POST ytterligare en gång, och stänger av sig. Slutligen startar den igen, noterar via UEFI att BIOS flashas, varpå en omboot som faktiskt leder till att jag kan komma in i BIOS, ställa in boot sekvensen, och installera windows från en USB. Efter detta så fortsätter problemen. Kan ej installera RAID via moderkorts kretsar (antingen via BIOS inställning eller Intel Rapid Storage), kan ej få igång moderkortets inbyggda nätverkskrets, kan ej komma åt någon som helst information om moderkortet utan krasch. Och varje krasch åtföljs av repeterande miss av POST tills jag stänger av PSUn. Drivarna till moderkortet vill inte installeras, utan kraschar hellre med sadistisk entusiasm, och sparkar på en redan liggande man med missade POSTs som efterföljd.
Med sorg i blick och hjärta så började jag byta ut minnet för att se om detta kan vara bekymret. Tyvärr inte. Jag tar ut hårddiskarna. Hjälper inte. Jag byter ut min PSU för att testa med en annan. Ingen skillnad. Därmed drar jag slutsatsen att moderkortet är källan till problemet.
Efter denna dystra revelering så kontaktar jag CDON för att få ett nytt moderkort, då det första är DOA. Kontaktar dem på lördag. Svar kommer på måndag. Svaret är att de har skickat en förfrågan till en verkstad, och förväntar sig en respons inom 3 dagar. Efter detta skall de kontakta mig, och skicka ut de sedlar som kan behövas för att jag skall kunna föra ärendet vidare. Det innebär med stor sannolikhet 1 dag för att skicka sedlar, 1 dag för att skicka tillbaka moderkortet och slutligen en obestämd mängd tid för att konstatera att moderkortet inte fungerar, obestämd mängd tid att kontakta CDON, varpå de förhoppningsvis skickar ett nytt kort till mig. Svaret från deras kundservice är åtminstone 8 dagar till. Så i bästa fall runt 13 dagar totalt.
Min fråga till er är: Är det okej att jag skall behöva vänta så länge på att få ett nytt moderkort, då det anlänt DOA? Jag kan förstå att trasiga komponenter ibland skickas ut, och att detta inte är CDONs fel. Däremot så ingår det i att sälja datordelar att man faktiskt har ett fungernade och effektivt system för att sköta dessa problem, och inte belastar kunden istället. Att behandla sina kunder såpass illa (antagandet att ett kort som ej fungerar samma dag som det anländer är kundens fel och kräver genomförlig undersökning) och så oerhört ineffektivt (jämförelse med tex Komplett.se som sköter dessa ärenden med hastighet för att inte nämna lite respekt) är för mig en förolämpning.
Vad kan jag göra för att snabba på denna processen? Jag har köpt allt nyligen. Kan jag skicka tillbaka alla komponenterna och köpa nya istället?
Tack för era svar.