Tips på extremt tysta grafikkortskylare

Permalänk
Medlem

Tips på extremt tysta grafikkortskylare

Tjenare, vill veta vilken grafikkortskylare MED FLÄKT som är tystast på marknaden.

Har hittills mest haft kort med ASUS DCII-kylaren, som har lite för hög ljudnivå.

Det ska inte vara någon kylare ämnad för monsteröverklockning, utan som finns på oklockade grafikkort.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte bara behöver dra ner på fläkthastigheten?

Du kan inte få en mycket bättre luftkylare än DCII, vill du ha kortet tystare så får du låta de gå lite varmare innan fläktarna går upp i varv. Du skulle även kunna underklocka kortet eller ljudisolera chassit.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Den tystaste och bästa luftkylaren tordes vara Accelero Xtreme III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Är du säker på att du inte bara behöver dra ner på fläkthastigheten?

Du kan inte få en mycket bättre luftkylare än DCII, vill du ha kortet tystare så får du låta de gå lite varmare innan fläktarna går upp i varv. Du skulle även kunna underklocka kortet eller ljudisolera chassit.

Ok, jag har redan ljudisolerat chassi.

Bortsett från DCII-kylaren, finns det någon annan kylare som har liknande ljudnivå?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Ok, jag har redan ljudisolerat chassi.

Bortsett från DCII-kylaren, finns det någon annan kylare som har liknande ljudnivå?

windforce, twin frozr är lite tystare

men tystast är Accelero Extreme III

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

windforce, twin frozr är lite tystare

men tystast är Accelero Extreme III

Tjena, jag sitter med SLI (Asus GTX580 DCII + GigabyteGTX580 Windforce X3) och WFX3 låter mycket mer är DCII'n - jag provade även att klocka ner WFX3 kortet till samma som Asus och bytte plats på dem - ingen skillnad.

Jag har ingen aning om den där 3e part kylaren är tyst men DCII är mycket tystare än WFX3 kortet (basta!)

Mvh
//4bsylon

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4bsylon:

Tjena, jag sitter med SLI (Asus GTX580 DCII + GigabyteGTX580 Windforce X3) och WFX3 låter mycket mer är DCII'n - jag provade även att klocka ner WFX3 kortet till samma som Asus och bytte plats på dem - ingen skillnad.

Jag har ingen aning om den där 3e part kylaren är tyst men DCII är mycket tystare än WFX3 kortet (basta!)

Mvh
//4bsylon

gissar att du ha DCII i botten och windforce som översta kortet, givetvis så blir det som sitter i toppen varmare när det stryps av luftflödet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

gissar att du ha DCII i botten och windforce som översta kortet, givetvis så blir det som sitter i toppen varmare när det stryps av luftflödet

Vilket han redan säger att han testat. Jag har haft kort med båda kylarna och jag kan inte direkt säga att någon av dem hörs ens en gång. De övriga fläktarna låter mer än kylarna imo.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Artic Accelero's kylare. Den på mitt 7970 går inte att höra ens på 100% fläkt över chassifläktarna, vilka är Fractal Design fläktar med en fläktkontroller.

Ligger på ca 30 grader idle, 50 full load i furmark. Väldigt pillig att installera dock.

Och jag håller med. Jag hade ett Asus DCII 7970 först, och jag gick från ett Radeon 5970 med en Arctic kylare. Jösses vad högljudd DCIIan var, absolut inte så tyst som man kan komma att tro efter vad folk säger. Visst, tystare än ett referenskort, men inte mera än så.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Artic Accelero's kylare. Den på mitt 7970 går inte att höra ens på 100% fläkt över chassifläktarna, vilka är Fractal Design fläktar med en fläktkontroller.

Ligger på ca 30 grader idle, 50 full load i furmark. Väldigt pillig att installera dock.

Och jag håller med. Jag hade ett Asus DCII 7970 först, och jag gick från ett Radeon 5970 med en Arctic kylare. Jösses vad högljudd DCIIan var, absolut inte så tyst som man kan komma att tro efter vad folk säger. Visst, tystare än ett referenskort, men inte mera än så.

Ok, tack för informationen!

Jag sålde precis mitt Asus DCII 7970 pga av ljudnivån.

Däremot så är Asus 670 med samma kylare otroligt mycket tystare, så det beror väl på att temperaturen är svårare att hålla nere på ett 7970 Ghz.

Men jag tror ändå inte Arctic Accelero är ett alternativ då jag är rädd att sabba kortet vid installationen.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Ok, tack för informationen!

Jag sålde precis mitt Asus DCII 7970 pga av ljudnivån.

Däremot så är Asus 670 med samma kylare otroligt mycket tystare, så det beror väl på att temperaturen är svårare att hålla nere på ett 7970 Ghz.

Men jag tror ändå inte Arctic Accelero är ett alternativ då jag är rädd att sabba kortet vid installationen.

då får du hoppas att KFA2 släpper GTX 780 med samma kylare som denna GTX 580 http://www.kfa2.com/gtx580.shtml#

det är en Accelero Extreme II fast med KFA2'g logga på.. förstår verkligen inte varför fler tillverkare väljer att skicka sina kort med denna kylaren på

http://www.sweclockers.com/recension/13751-kfa2-geforce-gtx-5...

här har du testet av sweclockers.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Var inte den ARES kylaren bra?

Det vattenkyla 7990:t som swec testade?

Har för mig att dom nämnde att det var tyst.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Accelero Hybrid ska tydligen vara bra.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm