Nätaggregat, vad heter kablarna (Eng: hook-up)

Permalänk
Medlem

Nätaggregat, vad heter kablarna (Eng: hook-up)

Skall då påbörja mitt projekt med att sleeva nätagget, jag har dock redan fått problem med att sladdarna är för korta. Detta tänker jag gå runt genom att göra dem själv, men jag kan inte bli klok på vad dem heter på svenska. Vet att de heter "hook-up" på engelska men kan inte hitta en översättning. Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Menar du förlängning eller va?..

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Skall då påbörja mitt projekt med att sleeva nätagget, jag har dock redan fått problem med att sladdarna är för korta. Detta tänker jag gå runt genom att göra dem själv, men jag kan inte bli klok på vad dem heter på svenska. Vet att de heter "hook-up" på engelska men kan inte hitta en översättning. Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Crimping?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Menar du förlängning eller va?..

Jag menar, vad heter kabeln. Jag tror det är enkelledare men är inte 100%

Permalänk
Medlem

Beror på vilken kabel du skall byta. De heter AWG och finns i olika dimensioner. awg 16 brukar det vara på ATX24 och AWG 18 på de andra.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Doz3r:

Jag menar, vad heter kabeln. Jag tror det är enkelledare men är inte 100%

Vad exakt menar du med kabel? En enskild ledare eller flera ledare hopkopplade till nån speciell kontakt

AWG är ett dimensionsmått, American Wire Gauge http://sv.wikipedia.org/wiki/American_Wire_Gauge och motsvarande i länder med metriska mått blir mm^2 så det säger inte nått annat än kabelarean, så kabeln kan vara av många olika typer fastän de har samma AWG nummer, i en dator vill man troligen ha en mångkardelig ledare så den blir skapligt böjlig, men ibland kan det vara bra med en styv kabel om man tex skulle vilja bocka dem snyggt vid nån installation, mera jobb men det går nog, vissa bygger ju vattenkylnning med rör så då kan man nog bocka kabel också om man verkligen skulle villja det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad exakt menar du med kabel? En enskild ledare eller flera ledare hopkopplade till nån speciell kontakt

AWG är ett dimensionsmått, American Wire Gauge http://sv.wikipedia.org/wiki/American_Wire_Gauge och motsvarande i länder med metriska mått blir mm^2 så det säger inte nått annat än kabelarean, så kabeln kan vara av många olika typer fastän de har samma AWG nummer, i en dator vill man troligen ha en mångkardelig ledare så den blir skapligt böjlig, men ibland kan det vara bra med en styv kabel om man tex skulle vilja bocka dem snyggt vid nån installation, mera jobb men det går nog, vissa bygger ju vattenkylnning med rör så då kan man nog bocka kabel också om man verkligen skulle villja det.

Min fråga är, Vad är det svenska namnet för "Hook-up wire"

Skrivet av Dr_Spackel:

Beror på vilken kabel du skall byta. De heter AWG och finns i olika dimensioner. awg 16 brukar det vara på ATX24 och AWG 18 på de andra.

Som ovan sa AWG är mått, jag vet att det skall vara 0,75mm²

Permalänk
Rekordmedlem

Hook-up wire blir väl ungefär kopplingstråd på Svenska, dvs nästan vad som helst som kopplar ihop något, det säger alltså inte särskilt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skall du ha sladd så är det AWG du skall kolla på om du skall ha rätt. Bara kolla Elfa, det är amerikanska mått på kablarna i nätagg. Samma med skruvar i datorer där det är blandat med UNC och M gängat.

ELFA - koppingstråd, flerkarderlig, AWG 16 - Kan ha glömt någon färg, men tog de jag minns.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Okej, en gång för alla. Detta är vad jag behöver Hook-up wire - 0,75mm²/AWG 18 - PVC isolering - Koppar ej tennad - 1,8-2,3mm² ytterdiameter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Okej, en gång för alla. Detta är vad jag behöver Hook-up wire - 0,75mm²/AWG 18 - PVC isolering - Koppar ej tennad - 1,8-2,3mm² ytterdiameter

Sluta hänga upp dig på översättningen.
Du ska ha sladd med beteckningen AWG 16 / AWG 18. Elfa har det, Sleeva.se har det, MDPC-X har det osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Doz3r:

Okej, en gång för alla. Detta är vad jag behöver Hook-up wire - 0,75mm²/AWG 18 - PVC isolering - Koppar ej tennad - 1,8-2,3mm² ytterdiameter

Det låter som du behöver RK eller RKUB kabel då, det finns hos de flesta som säljer kabel, allt från elgrossister till Kjell & CO, jag tror inte att det spelar någon roll för funktionen om den är förtennad heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen

Annars kan jag rekommendera att köpa förlängare. Det har jag gjort till PCIe 6-pin, PCIe 8-pin, EPS12V (följde med chassit) och ATX 24-pin. Det är enklare att sleeva dem än att sleeva fastsittande kablar, och du slipper voida garantin på nätagget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du behöver RK eller RKUB kabel då, det finns hos de flesta som säljer kabel, allt från elgrossister till Kjell & CO, jag tror inte att det spelar någon roll för funktionen om den är förtennad heller.

Jupp, hade också skaffat RK med lämplig kabelarea, det är nog lättast att få tag på till rimliga priser. Finns på Classe, Biltema, diverse byggvaruhus, etc.

Tog en kik på ett nätagg som ligger här och skräpar, ser ut att vara väldigt nära 0.75 mm^2. Förmodligen 18AWG om det är det är enligt amerikansk standard. Fanns tyvärr inga synliga märkningar på ledarna (sleevat), så kan inte säkerställa det.

Nej, förtenningen har nog ingen funktion som sådan, det är väl mest för att spara tid om man löder.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Förtenning gör att det blir bra mycket lättare att löda, och så skyddar det väl till viss del mot oxidering av kopparen

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zekkexavior:

Förtenning gör att det blir bra mycket lättare att löda, och så skyddar det väl till viss del mot oxidering av kopparen

Ja det stämmer men frågan är om det är nån praktisk fördel om man ska kabeln till en datornätdel, men det lär inte innebära några problem om kabeln är förtennt heller, den får ju en annan färg och det kan vara en smaksak beroende på om man ser ändarna eller inte men funktionellt spelar det ingen roll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det stämmer men frågan är om det är nån praktisk fördel om man ska kabeln till en datornätdel, men det lär inte innebära några problem om kabeln är förtennt heller, den får ju en annan färg och det kan vara en smaksak beroende på om man ser ändarna eller inte men funktionellt spelar det ingen roll.

För all del är det en fördel att ha förtennade kablar. Om du har en dålig mekanisk kontakt och kablarna råkar glida isär så kommer all ström gå via ett fådal kardeler, vilket gör att de blir varma och brinner av. Det finns ju trots att ett par ampere att tillgå i 12V-linan i moderna ATX-nätagg

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5