Permalänk
Medlem

Fryser efter sleep mode

Föräldrarnas dator har börjat krångla efter byte från Vista till Windows 7. Varje gång som datorn försätts i sleep mode vill den inte starta igen, och ibland hinner man skymta en BSOD innan datorn startar om. Så länge datorn är vaken fungerar den, och inaktiverar man sleep mode så fungerar den också. Skärmen kan också försättas i väntläge utan problem, men så fort själva burken går in i väntläge, ja då börjar också problemen. Jag misstänkte först ett hårdvarufel till exempel minnena, men 8 h memtest har inte gett något. Dessutom börjar jag tro att det är mjukvarurelaterat. Har ni någon idé på var problemet kan finnas? Någon som upplevt samma sak?

Riggen är ingen jätteavancerad, Intel dual core 2,5 GHz, 4GB ram, Nvidia 8600GT

Tacksam för idéer och tips!

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Medlem

Min dator höll på o kraschade av anledningar jag inte kunnat hitta så jag körde uniblues driverscanner, hittade massa drivrutiner och datorn slutade krascha och gick allmänt bättre, även fast jag hade laddat ner det "nyaste" från programmen som följde med.

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar vara drivrutinsproblem vid krångel med viloläge.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har nu testat att köra uniblue driverscanner på datorn. Det identifierade sju drivrutiner som inte var uppdaterade. Dock så fortsätter problemet efter att jag uppdaterat samtliga drivrutiner som programmet identifierat. Någon som har någon annan idé om vad det kan vara? Alltså, BSOD vid uppvaknande efter sleep mode.

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Medlem

Vad står det i din bluescreen, är det minnet eller? Isåfall kan du bifoga dumpfilen här du hittar den i c:/windows/minidump

Permalänk
Medlem

Min gamla dator med liknande specs har aldrig fungerat med sleep, trots att alla komponenter förutom moderkort och processor har bytts ut i omgångar (kör den som HTPC numera). När man väcker den så startar fläktarna men det kommer ingen bild eller annan respons. Vanlig nerstängning/uppstart funkar felfritt, liksom hibernate. Har kört den med både XP och Win7 med ett antal ominstallationer så det är inga gamla drivrutiner som spökar eller så.

Min erfarenhet av många datorer är att sleep ofta krånglar mer eller mindre. Ingen lösning på ditt problem iofs men det är iaf inget ovanligt problem och det är inte alltid man kan lösa det. Möjligtvis med BIOS-uppgradering av moderkortet.