Svenska Alliance vinner The International 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

grattis!

jävlar vilka prispengar det är i Dota jämfört med andra e-sporter o.o det är ju inte ens nära

League of legends har väldigt stora prispengar också, fast jämför man moba spel som LoL och Dota2 med tex Starcraft2, så finns det ju inga prispengar i SC2 i jämförelse. Vilket är lite synd enligt mig då jag hellre ser på RTS än Moba spel då det kommer till Esport.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

grattis!

jävlar vilka prispengar det är i Dota jämfört med andra e-sporter o.o det är ju inte ens nära

LoL har ju liknande pengar i sitt spel, dom betalar lön till 24 lag under en hel säsong och det går nog på mer än prispengarna inom Dota2 men förutom dom 2 e-sporterna är det tunnsått med pengar att leva på.

Jäkligt kul med svensk seger!!!!! Grattis som tusan!

Mer E-sport åt folket!

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

De vill konkurrera med LoL som är helt sjukt stort, så de lockade med en sinnesjukt stor prize pool, mycket av pengarna kom från Valve etc.

OT: Grattis grabbar, inte insatt i MOBA scenen alls, men man kan ju inte annat än vara stolt över Sverige i dessa tider. NiP smiskar alla i CS:GO, Alliance vinner den största turneringen någonsin.

Kom mycket pengar från Dota 2-spelare också. Gick att köpa ett Compendium som kostade $7.99 där $2.50 gick till prispotten för varje som såldes. Sen fanns det olika mål där Dota 2-spelare som hade köpt detta Compendium fick olika items när dessa mål nåddes.

http://www.dota2.com/international/compendium/

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

Stolt över Sverige för att de vann en spelturnering?
Efter nyheter som dessa kommer fler ungar att stanna hemma för att bli bättre på spel, och medans de tränar tills de blivit 20 år, så får de leva på skattebetalarna (Även långt efter också eftersom inte många kommer någonstans). Folk som fokuserar på spel istället för jobb, bidrar ingenting till samhället medans de lever på dem som gör.

Blir besviken när jag ser att folk vinner massor av pengar på något så löjligt.

Vill påpeka att samma logik förstås även gäller traditionell idrott. Ungdomar som elitsatsar i fotboll eller friidrott gör ju formligen inget annat än tränar och suger ut skattebetalare istället för att klippa sig och börja bidra till samhällsmaskineriet 16-18 år gamla...

Eller så är vi öppna för nya kulturella inslag och trender och tittar på statistik som säger att många datorspelare skaffar vettig utbildning och har bättre förutsättningar att bidra till en av framtidens allra största näringar: mjukvaruindustrin.

Vad gillar du själv å göra på fritiden?

Visa signatur

[Moderkort: ASUS P8Z68 v-PRO] - [CPU: Intel i5 2500K @ 4.6 GHz] - [Kylning: Corsair H100 @ 58*C 6h Prime95] [Minnen: Corsair XMS3 CL9 2x4 @ 1333mhz] - [GPU: ASUS 560ti DCU II TOP 1GB @ 990mhz] [SSD: OCZ Agility 3 120GB] - [Chassi: Corsair Obsidian 650d] - [Övrigt: Dell U2311H - Steelseries Siberia v2 - Steelseries 6gV2 - Logitech MX510]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Stolt över Sverige för att de vann en spelturnering?
Efter nyheter som dessa kommer fler ungar att stanna hemma för att bli bättre på spel, och medans de tränar tills de blivit 20 år, så får de leva på skattebetalarna (Även långt efter också eftersom inte många kommer någonstans). Folk som fokuserar på spel istället för jobb, bidrar ingenting till samhället medans de lever på dem som gör.

Blir besviken när jag ser att folk vinner massor av pengar på något så löjligt.

Hur är det någon skillnad mot alla hundratals killar som spelar fotboll varje dag och inte kommer någonstans med det?
Personer som spelar så mycket att de faktiskt kommer någonstans inom spel går ofta vidare till marknadsföring för företag etc. För att inte tala om att E-sport är en sjukt snabbt växande marknad och Sverige är i fronten för denna utveckling, samt att spelindustrin drar in mer pengar per år än musik och film TILLSAMMANS. Sluta låt som en gammal gubbe, vi har en stor chans här att fortsätta vara i fronten för en extremt stor industri och kanske även få in e-sport turism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Stolt över Sverige för att de vann en spelturnering?
Efter nyheter som dessa kommer fler ungar att stanna hemma för att bli bättre på spel, och medans de tränar tills de blivit 20 år, så får de leva på skattebetalarna (Även långt efter också eftersom inte många kommer någonstans). Folk som fokuserar på spel istället för jobb, bidrar ingenting till samhället medans de lever på dem som gör.

Blir besviken när jag ser att folk vinner massor av pengar på något så löjligt.

Lär ju knappast vara många som verkligen satsar på esport och dissar resten(är nog en majoritet som studerar eller är ofrivilligt arbetslösa).
Det är ju dock ett jobb, de har lön och gör något de älskar. Som bonus far de runt och tävlar i hela världen.

Antar att alla idrottsmänniskor också bara lever på samhället och inte bidrar något?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga grattis till killarna och en kul nyhet att läsa. Jag begriper ingenting av DOTA, LOL, HON eller alla dessa titlar. Men StarCraft 2 matcher kan vara tillräckligt rafflande så jag kan tänka mig att detta är minst lika spännande för dem insatta

Sen hade en trio ovanför mitt inlägg ett riktigt bra svar till Kuumaa som bara rent allmänt borde vara mindre neggativ. Jag gillar inte heller "sport" men jag raljerar inte sönder det som meningslöst för det eller kräver ekonomisk rundgång då det är väldigt liten del av poängen med sport.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Sämst rubrik på en artikel, spoilade ju hela för de som inte kunde kolla inatt :/

Permalänk

Bara att säga grattis till grabbarna, en grym turnering rakt igenom!

Permalänk
Medlem

Den där Akterhall träffade jag på en Nintendoturnering år 2000 tror jag. Intressant att jag ens kommer ihåg namnet.

Permalänk
Testpilot

Grattis Alliance!!

Och kan någon admin snälla rensa upp denna tråd från allt skitsnack?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Lite knepigt att det faktiskt inte skrivs mer om E-sport här på Swec (nyheter inte i forat asså).

Kanske inte behövs mer än lite headlines om svenska framgångar i de största spelen/(sporterna?).

Men det kändes givet att Alliance skulle vinna redan i prelims. De krossade ju allt motstånd.
Gött att ge kineserna på tasken oxå.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Legendarisk

*Tråd rensad*

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Och Superweekend i LoL till helgen... taggaaaa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Stolt över Sverige för att de vann en spelturnering?
Efter nyheter som dessa kommer fler ungar att stanna hemma för att bli bättre på spel, och medans de tränar tills de blivit 20 år, så får de leva på skattebetalarna (Även långt efter också eftersom inte många kommer någonstans). Folk som fokuserar på spel istället för jobb, bidrar ingenting till samhället medans de lever på dem som gör.

Blir besviken när jag ser att folk vinner massor av pengar på något så löjligt.

Då kanske alla musiker upphöra med sin verksamhet också? Man börjar ju självklart med att utöva sin hobby när man har tid från jobbet. Man slutar ju inte arbeta förrän man kan försörja sig på sin hobby. Men vi kanske inte ska tillåta folk att plugga och gå på CSN heller?

Permalänk
Medlem

Och där blev Kuumaa Avstängd :)!

Grattis till Alliance!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Sämst rubrik på en artikel, spoilade ju hela för de som inte kunde kolla inatt :/

Jag brukar undvika internet om jag inte vill bli spoilad. Har man riktigt tur får man veta resultatet av en titel fight i UFC när man spelar TF2 (hände mig).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

De som gnällde över spoilers i tråden lär bli arga nu =D

Jag har inte ens tittat klart på alla preliminaries...

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Kom mycket pengar från Dota 2-spelare också. Gick att köpa ett Compendium som kostade $7.99 där $2.50 gick till prispotten för varje som såldes. Sen fanns det olika mål där Dota 2-spelare som hade köpt detta Compendium fick olika items när dessa mål nåddes.

http://www.dota2.com/international/compendium/

Sedär, trevligt initiativ av dem!

Permalänk

LoL hade 1mille dollar för vinnaren förra säsongen. Får se vad dom klämmer till med nu för att konkurera Dom har ju helt klart råd att ta i lite...
Själv tycker jag att mechanics i Dota2 är lite grötiga, så jag håller mig till LoL

Men stort grattis till Alliance, hoppas ni gör nått vettigt med pengarna!

Permalänk
Medlem

NEJ, det finns inget som heter MOBA... Bara ett dumt påhitt av Riot (LoL) som försöker döpa om en redan existerande genre. Valve kallar det själva för ARTS (Action real time strategy) men det funkar även bra att kalla det för vad det är: dota-genre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

Riktigt trevlig nyhet, och är främst mycket glad över att e-sporten växer så otroligt mycket. TV6 hade väll sändning av denna final?? Det tycker jag är positivt som f*n

Det stämmer alldeles korrekt!

Tycker det är riktigt fränt att de tar initiativ till sånt här.

Dock såg man ju själv via både twitch + in-game ^^

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk

Hurra, våra svenska stoltheter har vunnit, ja, vilket säger vad, joo att vi sitter alldeles för mycket framför datorer och spelar spel och går upp i vikt av alla jolt, cola, m.m, och att vi har antingen en stor andel adhd barn (har själv add och spår på autism/aspergers) som flyr sina i-lands problem med fly in i alternativa världar där man slipper tråkigheter som ansvar, betala räkningar, jobba, städa och alla andra vardagliga enormt tråkiga vardags rutiner!? Jag vet, jag är en av dom, jag spelar inte DOTA2 eller nån annan rpg/rts multiplayer spel. Däremot sitter jag fast vid datorn och spelar "The Incredible Adventures of Van Helsing" (bästa köp jag gjort 70spänn på steam i helgen, som äger diablo III hårt), Dirt3, Grid2, Bioshock 1 (3gången gillt), Bioshock 2 (2gången, men inte Bioshock Infinite som sög hårt), Battlefield 3 när jag orkar med alla jävla fuskare och orkar med ignorera känslan av att inte veta om nån fuskar eller om dom är bra!? Jag älskar mina datorer, lite för mycket kan jag t.om själv medge, men det jag skulle komma fram till är att om tio år så kommer världen vara överfull med feta fula människor som lever genom virtual reality (oculus rift?), och knappt lämnar sina lägenheter. Det är tragiskt, och nu har vi gett alla dessa gamers, 9miljoner fler anledningar till att fortsätta leva så!? Tragiskt!

Ps. Fan råkade bricka min feta 20000kr´s laptop i helgen, utan att det ens var mitt fel, så när next gen kommer, så slutar jag med datorer helt. Det är mer socialt på nått sätt, det är mindre fuskare, eller bättre sagt, dom existerar inte, fan så jävla trött på datorer just nu så jag vill slänga ut skiten genom fönstret.

[END OF RANT]

Ps. Behövde ventilera lite, så om någon tog illa vid sig personligt av något jag skrev, så ber jag om ursäkt, jag är den största loosern, så inget att ta åt sig av!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem

Wow vilken sista match, fick ju gåshud av hur spännande det var :)!
Kul att se ett svenskt lag vinna också så klart!

Permalänk
Skrivet av jonasies:

NEJ, det finns inget som heter MOBA... Bara ett dumt påhitt av Riot (LoL) som försöker döpa om en redan existerande genre. Valve kallar det själva för ARTS (Action real time strategy) men det funkar även bra att kalla det för vad det är: dota-genre.

Sen misstar du dig lite, AoS-genre om jag får be
Det kallas generellt dock antingen MOBA eller ARTS. Två namn på samma genre. Varför så gravt hård på att det ska ha ett namn?

Permalänk
Master of Overkill

Dom förlorade inte en enda match GG WP.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Där ser man, börjar bli för gammal. Trodde dota2 va i betastadiet hehe.
Karriärändring inc

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Där ser man, börjar bli för gammal. Trodde dota2 va i betastadiet hehe.
Karriärändring inc

Det gick ur beta för inte alls längesen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronxmaestro:

LoL hade 1mille dollar för vinnaren förra säsongen. Får se vad dom klämmer till med nu för att konkurera Dom har ju helt klart råd att ta i lite...
Själv tycker jag att mechanics i Dota2 är lite grötiga, så jag håller mig till LoL

Men stort grattis till Alliance, hoppas ni gör nått vettigt med pengarna!

8 Miljoner total prispool för hela säsongen! Galet mycket pengar!

Riktigt coolt att TV6 sände på TV nätet. Hoppas de sänder fler större e-sport evenemang.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Wow! trodde inte dom skulle vinna efter andramatchen och tredje började lite dåligt så jag gick och sov istället

Visa signatur

Citera för svar!