Permalänk
Medlem

Kyla ner mitt system ännu mer.

Hejsan!

Jag tänkte ta och kyla ner min dator lite mer. Dock har jag aldrig läst om detta eller är på något sätt insatt i det. Så söker råd!

Jag har ett 7970, i5 3570k och ett Fractal R4.

Jag vill inte lägga super pengar på det, men ändå få ner tempen lite så jag kan börja med novis klocking. Bryr mig inte direkt om ljud nivån och vill använda så många fläktar som möjligt.

Några råd / viktiga länkar jag bör läsa? Försöker googla runt lite så jag förstår lite mer, men rätt svårt att lära sig direkt från grunden!

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

När ljudnivå ej prioriteras! Och kallt blir det nog

Ett slutet system till processorn brukar kosta typ 800 spänn om det är inom budget ?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad du ska köpa utan budget. Men om du nu inte bryr dig om ljudnivån så kan du köpa 10 st fläktar som snurrar väldigt snabbt och 2 st fläktkontrollers med 5 platser på varje. Sätt 7 st i chassit och 3 på en bra kylare.

EDIT: Såg nu att kylaren och chassit inte har 120mm överallt, kolla in dessa istället: http://www.inet.se/produkt/5322183/bitfenix-spectre-pro-pwm-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Svårt att säga vad du ska köpa utan budget. Men om du nu inte bryr dig om ljudnivån så kan du köpa 10 st fläktar som snurrar väldigt snabbt och 2 st fläktkontrollers med 5 platser på varje. Sätt 7 st i chassit och 3 på en bra kylare.

EDIT: Såg nu att kylaren och chassit inte har 120mm överallt, kolla in dessa istället: http://www.inet.se/produkt/5322183/bitfenix-spectre-pro-pwm-1...

det där kommer låta du.... snabba fläktar har en tendens att låta massvis nämligen... men men, själv fick jag nog av oljud efter dreamhack...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Bryr du dig inte om ljudnivån är det bara att dra upp fläktarna till max på grafikkortet; låter som fan men det får skiten kall.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

det där kommer låta du.... snabba fläktar har en tendens att låta massvis nämligen... men men, själv fick jag nog av oljud efter dreamhack...

Jo, men TS bryr sig ju inte om sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

När ljudnivå ej prioriteras! Och kallt blir det nog
http://i43.tinypic.com/28gvwd2.jpg

Ett slutet system till processorn brukar kosta typ 800 spänn om det är inom budget ?

Nja, det är lite högre än vad jag hade tänkt faktiskt.. Vill inte spendera "mycket" pengar utan endast få bättre kylning på datorn. Kanske att jag bygger ut senare, men ifall en decent cpu fläkt kostar så mycket kanske jag ska skippa det och bara fylla ut mitt chassi så länge?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Nja, det är lite högre än vad jag hade tänkt faktiskt.. Vill inte spendera "mycket" pengar utan endast få bättre kylning på datorn. Kanske att jag bygger ut senare, men ifall en decent cpu fläkt kostar så mycket kanske jag ska skippa det och bara fylla ut mitt chassi så länge?

Frågar du snällt så kanske dom sponsrar höhö

Jag hade gått på en H80 kylare om jag var du och bytt till en tystare fläkt än vad som följer med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Frågar du snällt så kanske dom sponsrar höhö

Jag hade gått på en H80 kylare om jag var du och bytt till en tystare fläkt än vad som följer med

Fortfarande mycket mer pengar än vad jag hade tänkt lägga >.< har läst att evo 212 ska vara i princip lika bra som en h80? Tankar om den?

Angående min budget så säg så här: Letar efter mest bang for the buck fläktar.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Min CM 212 Evo kyler min stock i7 3770k @ Stock (3.5 GHz), vid 95-100% load (rendering) i ca 3-4 timmar, den gick aldrig över 64 C. Köp en CM 212 Evo och 2-3 fläktar med önskad prestanda. (Tänk på att hålla dig under 80-85 C).

P.S Den svenskan D:

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Fortfarande mycket mer pengar än vad jag hade tänkt lägga >.< har läst att evo 212 ska vara i princip lika bra som en h80? Tankar om den?

Angående min budget så säg så här: Letar efter mest bang for the buck fläktar.

Evo 212 är en helt okej start! Funkar helt okej till överklockning. Skulle dock rekommendera att gå upp om du ändå köper! Bytte upp mig till noctua nh-d14 2011SE ganska snabbt! Klart tystare och kyler väldigt mycket bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm