Acer lägger om fokus till Android och Chromebook

Permalänk
Medlem

Ja Acer undviker man ju oavsett så spelar mindre roll och när det gäller Chromebooks så är man ju verkligen inlåst, snacka om att vara slav till Google, vi får se hur det hanteras om det blir stort, med tanke på att Microsoft fick bakläxa gällande browserval etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Chrome OS känns som en billig trend. En smart webbläsare eller ett värdelöst dator OS, det finns olika definitioner.

Varför är inte Windows gratis? / Varför har Ubuntu inte en större marknad? Varför väljer tillverkare att inte skicka med Ubuntu i OEM datorer?

Där har du svaret på många frågor. Jag tänker inte och orkar diskutera ingående om detta ämne på grund av erfarenhet.

Windows är inte gratis därför att Microsoft har tjänat enormt mycket pengar på det redan från början. Deras syfte med företaget var just att tjäna mycket pengar, därav allt fiffel för att nå dit. Ubuntu lider av samma problem som alla Linux-distar - mjukvarustödet är sämre än till Windows, därför att Windows har större marknadsandel. Det är tydligen jättesvårt att utveckla spel och drivrutiner till Linux... fråga Nvidia, dom har verkligen problem med detta. (Sarkasm)

Asus levererade de första "Eee PC" med Xandros Linux, så det har hänt att OEM-datorer har haft Linux. Kan Asus, så kan alla andra också...om de vill.

Det är trevligt att se Acer börja fokusera på ett Linux-baserat OS. Detta vill jag se mer av i framtiden.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

ChromeOS känns som netbooks reinvented. En fluga som jag tror kommer dö ganska fort.

Jag tror att folk kommer sluta köpa dessa när de upptäcker att ChromOS i princip bara är en webbläsare och långt mer begränsande än Windows RT (som alla här på Sweclocker klagar på för att den är så begränsad).

Det som skiljer ChromeOS och Googles egna Chromebook från att vara en fluga är att se på vilka som samarbetar med Google. Två kända aktörer är VMware och Citrix. Varför skulle dessa bry sig om det vore en fluga? Snarare är det så att ChromeOS ses som ett seriöst alternativ även för företagsvärlden.

Det finns också annat som skiljer detta avsevärt från netbooks. Netbooks led av svag hårdvara med problem att driva Windows, och de få alternativen med Linux led av att tillverkarna inte förstod sig på att samarbeta med etablera open-source organisation, med resultat att de egentligen aldrig släpptes något verkligt vettigt förinstallerat Linux OS (för de som hade kunnandet gick de dock utmärkt att få fart på de små skruttarna, men inget som skulle kunna ha bestått något längre och konkurrerat med nya bärbara format). Hela netbook formatet var handikappat från början. Chromebook hittar vi dock i andra änden av skalan: premium hårdvara. Naturligtvis finns det ChromeOS i varierade prisklasser, men det är ändå en klar markering ifrån Googles sida att det inte handlar om billigt skräp.

Det betyder inte att det lyckas så som Google önskar, men ribban är höjd över att bara vara en fluga och det gäller också en marknad netbooks aldrig konkurrerade på.

Permalänk
Avstängd

Priset måste vara bra.

Dessutom ser dom för plastiga ut, för tjocka, för tunga, och massa skräp som gamla VGA portar från 80-talet.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

...Varför är inte Windows gratis? / Varför har Ubuntu inte en större marknad? Varför väljer tillverkare att inte skicka med Ubuntu i OEM datorer?...

Jag förstår inte varför Windows kostar pengar... i stort sätt allt med windows som operativ är skit så jag fårstår inte att dom kan ta så mycket pengar för det...

Själv har jag aldrig betalat för windows, även om datorn jag sitter på nu har det(spel) jag har faktiskt betalt Canonical för en Ubuntu skiva!

Men det finns ju dom som gillar Windows, det är helt upp till dom som gör det!

Skrivet av rektor:

Priset måste vara bra.

Dessutom ser dom för plastiga ut, för tjocka, för tunga, och massa skräp som gamla VGA portar från 80-talet.

Jag gillar att VGA portar finns, det är en kriterie jag har när jag köper en dator(sålänge man inte kan använda en adapter)

Men det är PGA min CRT

Rättat lite :)
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd

Sälj datorer med Windows 7 då!!!!!

windows 8 vill ingen ha...

googles os ?? fattar inte meningen med o "lagra i molnet" va fan händer när man är i ödemarken eller uppkopplingen strejkar?

Linux .. visst e säkert bra men har testat en del olika ändå alltid gått tbx till win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av datavirus:

Sälj datorer med Windows 7 då!!!!!

windows 8 vill ingen ha...

googles os ?? fattar inte meningen med o "lagra i molnet" va fan händer när man är i ödemarken eller uppkopplingen strejkar?

Linux .. visst e säkert bra men har testat en del olika ändå alltid gått tbx till win7

Vad händer med din vanliga dator när uppkopplingen strejkar - jo man startar den inte ens. Ointressant.

Om Linux är bra men du går tillbaka till windows är det till största delen ett klart kompetensproblem.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd

Man kan ju göra annat än surfa på en dator..iallafall på mina!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

ChromeOS känns som netbooks reinvented. En fluga som jag tror kommer dö ganska fort.

Jag tror att folk kommer sluta köpa dessa när de upptäcker att ChromOS i princip bara är en webbläsare och långt mer begränsande än Windows RT (som alla här på Sweclocker klagar på för att den är så begränsad).

Vi får väl se vilken "fluga" som dör först.

ChromeOS eller Windows RT.

En av dessa blir kanske en flipp, den andre flopp.
Eller så dör båda produkter, alt överlever.

Det får framtiden helt enkelt utvisa.

Permalänk
Avstängd

tror ingen av dessa os kommer överleva.. windows kommer klart överleva när de kommit ut med ett vettigt os igen.. inte är de då win 8.1 iallafall

Permalänk
Avstängd

Fast gör inte Google samma kardinalfel som Microsoft när det gäller ChromeOS som Microsoft har gjort med WindowsRT?

Google inte gjort något för att göra det möjligt att köra Android-appar på ChromeOS datorer, på samma sätt som Microsoft avsiktligt gjort WinRT inkompatibelt med Windows x86-program.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Batman:

chromebook är ju nånting som jag i alla fall jag inte förstår poängen med. Hela os:et är en webbläsare eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Är man som frugan och bara använder datorn till Facebook, Flashspel och enkel bildredigering och kanske lite Youtube så finns det ingen anledning till att ha något annat än en webbläsare.
Och kan man då spara in 150 USD så varför inte? Hon kommer ju inte sakna något.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Fast gör inte Google samma kardinalfel som Microsoft när det gäller ChromeOS som Microsoft har gjort med WindowsRT?

Google inte gjort något för att göra det möjligt att köra Android-appar på ChromeOS datorer, på samma sätt som Microsoft avsiktligt gjort WinRT inkompatibelt med Windows x86-program.

Har tänkt på det jag med.
Någon form av "android emulator" borde ha ingått.