Permalänk
Medlem

Spillt kaffe i mitt steelseries 6gv2

Tjena, jag är en klantröv. Så jag har kladdat ner till tangentbord med massa kaffe. Jag vill öppna upp tangentbordet för att göra rent det så mycket som möjligt, men det är svårare sagt än gjort. Dem fyra skruvarna på baksidan av tangentbordet räcker inte för att öppna upp det. Finns inga skruvar bakom tassarna undertill och inga under klistermärkena heller.

Har googlat på det och hittat några intressanta bilder, men det är bara på redan öppna tangentbord. Ser att det är "piggar" mellan toppen och botten mitt på tangentbordet, men kan inte nå dem från undersidan eller direkt under knapparna, så jag gissar att dem sitter fast under själva switcharna. Jag vill inte bara riva upp skiten heller, av uppenbara skäl. Så är det någon som sitter på lite bra tips eller info om hur jag ska få upp tangentbordet utan att bryta sönder något.

Det är ingen mening att skicka tillbaka det eftersom jag spillt massa skit i det och det täcker inte garantin.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johii:

Tjena, jag är en klantröv. Så jag har kladdat ner till tangentbord med massa kaffe. Jag vill öppna upp tangentbordet för att göra rent det så mycket som möjligt, men det är svårare sagt än gjort. Dem fyra skruvarna på baksidan av tangentbordet räcker inte för att öppna upp det. Finns inga skruvar bakom tassarna undertill och inga under klistermärkena heller.

Har googlat på det och hittat några intressanta bilder, men det är bara på redan öppna tangentbord. Ser att det är "piggar" mellan toppen och botten mitt på tangentbordet, men kan inte nå dem från undersidan eller direkt under knapparna, så jag gissar att dem sitter fast under själva switcharna. Jag vill inte bara riva upp skiten heller, av uppenbara skäl. Så är det någon som sitter på lite bra tips eller info om hur jag ska få upp tangentbordet utan att bryta sönder något.

Det är ingen mening att skicka tillbaka det eftersom jag spillt massa skit i det och det täcker inte garantin.

http://www.youtube.com/watch?v=od9p346I5_Q

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Koppla ur, skölj med vatten, låt torka, klart

Permalänk
Hedersmedlem

Steelseries 6gv2 är väl med separata, mekaniska brytare? Sitter det inget gummimembran som skyddar kan du nog glömma att få alla brytare rena.

Edit:

Vill man så går det! Bra med Youtube.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Förlåt för ett sent svar. Men den videon såg jag och 6gv2 är inte uppbyggt på samma sätt som gamla 6g. Grejen är den att jag inte hittar alla skruvhål, finns inga under tassarna som det visar på den videon.

Sen är det som sagt mekaniska brytare på dem, så det blir svårt att få det rent. Men jag vill öppna upp och se om jag kan få det bättre än vad det är iallafall. Men blir nog att beställa ett nytt tangentbord, är inte helt nöjd med tangentbordet som det är ändå.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem

Det går ju att öppna de mekaniska brytarna också om du nu skulle behöva det, men jag tror du skulle behöva sänka ner hela tangentbordet i kaffe för att det skulle påverka brytarnas funktion. Den stora faran är väl att kaffet kan fräta sönder ledarna och komponenter på kretskortet. Om du inte hittar de rätta skruvarna får du väl sänka ner hela tangentbordet i tvättstället/badkaret. Det lär iaf skölja bort kaffet.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Hedersmedlem

Diskmedel och rikligt med varmt vatten fungerar bra för att få rent Cherrry MX-brytare. Sköljde ur ett av mina gamla tangentbord som jag råkade tippa ett glas mjölk i. Inga problem alls efter att det torkat efter tvätten, och inga problem nu 3 år senare heller.

Hade mitt stående på ett element (vattenburen värme...) i några veckor innan jag kopplade in det så det var garanterat tort då.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Får bli att sänka ner skiten i handfatet då tack för tipsen gott folk och god fortsättning!

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johii:

Får bli att sänka ner skiten i handfatet då tack för tipsen gott folk och god fortsättning!

Hur gick det efter vatten-behandlingen?

Sambon spillde ett glas apelsinjuice över mitt 6gv2, det är bortom räddning...

Permalänk
Medlem

Jag använder det fortfarande. sköljde ur det och lät det ligga, funkar utan problem!

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk

Spillde kaffe på mitt qpad mk80, men lät det ligga i ett par veckor så att kaffet skulle torka bort. Dock så är vissa switchar sega och känns inte som de ska så testade nu att lägga det i vatten och diskmedel och hoppas att detta ska hjälpa. Vad tror ni?

Permalänk

Tänkte städa ur mitt 6gv2 men undrar vad som är bäst att skölja tangenterna i? varmt såpa vatten? Sedan tops med alkohol? (aceton?)

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Hedersmedlem

Aceton smälter många plaster, så det vill man absolut inte använda.

Vanligt handdiskmedel i lagom utspädd lösning och sedan skölja noggrant med vanligt vatten. Sist en ordentlig spolning med avjoniserat vatten/batterivatten. Låt torka, länge.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Tänkte städa ur mitt 6gv2 men undrar vad som är bäst att skölja tangenterna i? varmt såpa vatten? Sedan tops med alkohol? (aceton?)

Om det är keycaps du tänker på så plocka bort dom, kör på "glasrengöring" i diskmaskinen. Har funkat bra för mig. Provade vanligt också men då får tangenterna som osynliga bubblor (dom går bort efter ett tag). Annars funkar det att köra med diskborste och diskmedel/vatten.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag spillde öl i mitt 7g närmare bestämt i keypaden, torkade ur direkt allting funkade bra, tills idag när knapparna på andra sidan tangentbordet där jag inte spillde slutade fungera, dom flesta tangenterna fungerade bra förutom F,P,Q och någon till. Skulle ni rekommendera samma metod såpa+vatten för att rengöra? eller har kretskortet gått när tangengenterna på andra sidan från spillet har slutat fungera ?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | CPU: i7 2600k Kylare: Corsair H100i | Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z | Minne: Corsair Vengance 8GB 1600Mhz | GPU: EVGA GTX780 SC | PSU: Corsair AX 850w | HDD1: Corsair Force GT 120gb | HDD2: 2TB WD Green | HDD3: Samsung 840 256gb | HDD:4 Samsung 1TB | Skärm: Dell U2311H IPS