Intel förbereder Silvermont för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel förbereder Silvermont för stationära datorer

I centrum för Bay Trail ligger surfplattor, men Intel har även planer att använda plattformen för stationära datorer under varumärkena Celeron och Pentium.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Löds fast? LÖDS FAST! Skulle AMD också börja med detta, DÅ blir det hus i helvete, kan jag lova! Aldrig att jag ens vidrör en fastlödd processor!

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Att inte ha möjlighet att uppgradera sig stör mig här, fastlött är skit när det gäller processorer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är inte så påläst på denna nya sockel, men finns det någon fördel rent prestandamässigt att löda fast CPU:n?

Permalänk
Medlem

Alltså hur FAN tänker de?? Fastlödda processorer!

"Vi sparar några kronor per system och inleder samtidigt processen med att långsamt döda hela entusiastmarknaden."

Nej fyyyy faaaan!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror det är en konspiration mot alla deliddare.

"Jaså, ni klagar på att vi inte löder sedan Sandy? Well, here you go, you punks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Att inte ha möjlighet att uppgradera sig stör mig här, fastlött är skit när det gäller processorer.

För att inte tala om hur mycket moderkortsutbutet minskar, förr kunde man välja X CPU och Y moderkort, men nu kan man bara välja Z moderkort+CPU,
Alltså, finns det 30 moderkort och säg 10 processorer, finns det väldigt många konfigurationer man kan välja mellan(orkar inte räkna ut exakt:p) men löds det fast finns det kanske 3 moderkort med just den CPU osv..

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se Silvermont i 10x10 cm enkortsdator, typ som en Raspberry Pi fast med x86.

Permalänk
Medlem

Med 10W TDP kan de bli intressanta för en helt passivt kyld HTPC, om de har kraft nog. Att de löds fast stör mig inte jättemycket sålänge det hålls till botten av segmentet, typ som Atom och AMDs E-350 som även de kom förmonterade. (dessa kanske inte var fastlödda dock?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I centrum för Bay Trail ligger surfplattor, men Intel har även planer att använda plattformen för stationära datorer under varumärkena Celeron och Pentium.

Läs artikeln

Helt klart intressat!
Tänk på alla kontorsmaskiner som knappt gör något CPU-krävande.

Frugan är egen företagare och använder en Asus Eebox med en Atom D510, kommer inte ihåg specifikationen.
Funkar för hennes behov.

Permalänk
Medlem

Hello NAS moderkort!

Och till alla som klagar, SoCs är BGA försök leva med det annars får ni det jobbigt! Eller så köper ni AMD kabini, oh wait...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Löds fast? LÖDS FAST! Skulle AMD också börja med detta, DÅ blir det hus i helvete, kan jag lova! Aldrig att jag ens vidrör en fastlödd processor!

Dessa typer av system är inte tänka till entusiaster (om du vill bygga ett långsamt system, klocka ner.... )

De blir bra kontorsmaskiner, Word, Excel, web, inget avancerat, men de står på 24/7 eller liknande.

Permalänk
Skrivet av JonteMC:

Löds fast? LÖDS FAST! Skulle AMD också börja med detta, DÅ blir det hus i helvete, kan jag lova! Aldrig att jag ens vidrör en fastlödd processor!

Så du har ingen smartphone/surfplatta eller spelkonsol? Och det är inget att börja gråta över, tror inte dom kommer ta bort vanliga icke fastlödda processorer inom de närmsta åren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jäklar vad ni reagerar på att de är fastlödda. Detta är ju andliga uppföljaren till Intel Atom för desktop. Är det så förvånande att det snålas på en plattform där i princip ingen i målgruppen bryr sig om att uppgradera processorn?

Hade det varit en sockel så hade den inte hetat 1150 och ingen haswell-propp hade passat ändå.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Dessa typer av system är inte tänka till entusiaster (om du vill bygga ett långsamt system, klocka ner.... )

De blir bra kontorsmaskiner, Word, Excel, web, inget avancerat, men de står på 24/7 eller liknande.

Jag bygger datorer i lägre prissegmentet också. Alla har inte råd att bygga entusiastdatorer ock "klocka ner" dem för att de ska bli kontorsdatorer, hemmaservrar eller annat.:p

Skrivet av jOnÄTÄn:

Så du har ingen smartphone/surfplatta eller spelkonsol? Och det är inget att börja gråta över, tror inte dom kommer ta bort vanliga icke fastlödda processorer inom de närmsta åren.

Jag har en smartphone ja, men jag tycker faktiskt det är lite skillnad mellan en telefon som man har i två år ca och aldrig har kunnat uppgradera (utom möjligen minneskort), och en stor datorlåda med möjlighet att uppgradera det mesta. Som nu Intel försöker sätta stopp för. Sedan att jag skrev att jag inte rör någon fastlödd processor är ju sant, jag bryter ju inte precis upp telefonen och petar på processorn...

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Snusfri

Om de kommer i nya NUC's eller mITX så kan de bli riktigt intressant som NAS, Server eller HTPC.
Ett mITX kort med minst 6st SATA3 och eventuellt mSATA eller SD-kort för operativsystemet så har man en förbannat trevlig NAS/Server.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av JonteMC:

Jag har en smartphone ja, men jag tycker faktiskt det är lite skillnad mellan en telefon som man har i två år ca och aldrig har kunnat uppgradera (utom möjligen minneskort), och en stor datorlåda med möjlighet att uppgradera det mesta. Som nu Intel försöker sätta stopp för. Sedan att jag skrev att jag inte rör någon fastlödd processor är ju sant, jag bryter ju inte precis upp telefonen och petar på processorn...

Men nu är det ju inte " en stor datorlåda" dessa är tänkta till heller. Utan mer kompakta system som billiga AIO datoer osv där låg TDP är viktigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låter bra för casual människorna som vill bygga en dator men är osäker med hur man monterar dit processorn, däremot så är det givetvis tråkigt att dom tar bort potentialen att uppgradera.

Ska man byta så får man byta hela rubbet.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Känns som det kvittar att man inte kan uppgradera på dessa plattformar med tanke på målgruppen.

Permalänk
Medlem

Intel skjuter sig själva i foten här.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Trevligt, Intel får sälja 10 dollars chip för nästan 100 dollar och de blir nöjda. Det är liknande marginaler som deras andra chip.

Permalänk
Medlem

Priset är lite av en besvikelse, minst sagt.
Hoppas produkten i slutändan ändå känns prisvärd när den kommer ut, jag gillar möjligheterna man har med små, billiga, strömsnåla system.

Permalänk

Ingår moderkort i detta angedda pris? Ingår ramminnet - är det oxå är fastlött?
Viktiga frågor innan jag sågar priset.
Om man kan få CPU+Grafik+Moderkort+RAM för 800-1000 kr så har jag inget att invända.

Detta strömsnåla system har förvånansvärt mycket krafter (ordentligt mycket mer än gamla atom-arkitekturen) och kommer bjuda på mycket godis för pengarna.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se när fastlödda och eller låsta processorer kommer även i övre segmentet. Tror minst en av dom är väldigt nära enligt vad jag läst.

Personligen så spelar det nog ingen roll, dom ändrar ju ändå sockel minst varannan modell. Så hur ofta byter man cpu utan att byta moderkort. Men hur mycket kommer dom tjäna på det, känns tveksamt om dom kommer tjäna så mycket ekonomiskt.

Borde man dock inte kunna klämma ut lite mer prestanda med en fastlödd cpu direkt på moderkortet?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Ingår moderkort i detta angedda pris? Ingår ramminnet - är det oxå är fastlött?
Viktiga frågor innan jag sågar priset.
Om man kan få CPU+Grafik+Moderkort+RAM för 800-1000 kr så har jag inget att invända.

Detta strömsnåla system har förvånansvärt mycket krafter (ordentligt mycket mer än gamla atom-arkitekturen) och kommer bjuda på mycket godis för pengarna.

Ingenting ingår förutom SoC. Men 94 dollar är drygt 620kr exkl moms, lägg till ett par hundra för minne och en femhundring för moderkort exkl moms och du hamnar väl på 1500-2000kr inkl moms som mest. Fast det är ju ett komplett system du behöver bara strömförsörjning och disk/ssd utöver det. Samt operativsystem för någon tusenlapp då. Det är hur som helst betydligt billigare än Haswellvarianterna med samma effektförbrukning. Vill man ha billigare får man ta tablet-chippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Trevligt, Intel får sälja 10 dollars chip för nästan 100 dollar och de blir nöjda. Det är liknande marginaler som deras andra chip.

Priset per enhet beror juh inte enbart på produktionskostnad, jag tror att på denna typ av produkter är nog de största kostnaderna i rnd.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

Priset per enhet beror juh inte enbart på produktionskostnad, jag tror att på denna typ av produkter är nog de största kostnaderna i rnd.

Betydligt mindre är utveckling än Ivy och Haswell. Du får betydligt fler chip per wafer och det är samma chip de utvecklat för och säljer till mobila området för 20-35 dollar och för runt 40-50 dollar för plattor med Windows. Med andra ord liknande marginaler som deras större chip. Ivy Bridge-H-2 är t.ex. 118mm² och säljs för ca 225 dollar. Atom är drygt hälften så stora på 32nm redan och använde samma interna arkitektur från 2008 till i år 2013 när Silvermont kommer ut senare i år. Haswell för desktop är sådär 25 dollar chip som säljs för 200-350 dollar. Där har du också haft arkitekturförändringar flera gånger sedan Nehalem. Trotts att de säljer WiFi-kretsar, Thunderbolt-kretsar, chipset till sina processorer, Atom SoC till mobiler och enklare portabla PCs, GPS-chip och modem till mobiler som alla kostar under 50 dollar så verkar inte hela företaget gå mot sådana produkter och marginaler.

Permalänk
Entusiast

Så det är därför vi inte sett någon ny NUC? Ska bli intressant att se hur Silvermont presterar. Om ryktena stämmer så kan vi ju ha en enkel strömsnål processor som är bra nog att ta över alla enklare surfdatorer utan problem. Jag följer utvecklingen med stort intresse inför framtida bygge av NAS/filserver. Känns som om det där kan bli lagom avancerat för det. Kommer ju inte köra något tungt på den egentligen men skönt att inte processorn sätter stopp för filöverföringen som i min nuvarande NAS som har en gammal trött ARM. Sen är det ju extra trevligt att man kan slänga på lite andra tjänster utöver filserver utan att det påverkar prestandan. Får se vad plattformen med en Pentium eller Celeron landar på i butik sen. Fast den kanske kommer ha för få SATA-portar för att vara intressant ändå. Som nuvarande Atom-plattformar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vad är problemet med fastlödda processorer? Om priset sjunker med fastlödda processorer så är det ju jättebra! Jag vet inte vad ni gör med era processorer men jag har då aldrig tagit bort min processor från moderkortet och jag har inga planer på att göra det heller! Ärligt talat, vem uppgraderar endast processorn? Lycka till att hitta en ny processor till socket 1156...

Jag röstar JA för fastlödda processorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så det är därför vi inte sett någon ny NUC? Ska bli intressant att se hur Silvermont presterar. Om ryktena stämmer så kan vi ju ha en enkel strömsnål processor som är bra nog att ta över alla enklare surfdatorer utan problem. Jag följer utvecklingen med stort intresse inför framtida bygge av NAS/filserver. Känns som om det där kan bli lagom avancerat för det. Kommer ju inte köra något tungt på den egentligen men skönt att inte processorn sätter stopp för filöverföringen som i min nuvarande NAS som har en gammal trött ARM. Sen är det ju extra trevligt att man kan slänga på lite andra tjänster utöver filserver utan att det påverkar prestandan. Får se vad plattformen med en Pentium eller Celeron landar på i butik sen. Fast den kanske kommer ha för få SATA-portar för att vara intressant ändå. Som nuvarande Atom-plattformar.

Nja, vi har ju inte sett något från Y-serien överhuvudtaget egentligen och det är ju dit man går om man vill under 15W TDP. NUC måste ju fundera på grafiksidan också, en NUC med GT3e vore intressantare kanske tycker jag. Processorerna i den klassen tillåter inte diskret grafikkort heller. Thunderbolt 2.0 behövs nog för att det ska bli riktigt intressant som någon form av modulär dator baserad på mobila delar.

Server/Nätverksvarianterna baserade på Silvermont är nog intressantare, även om det gäller färdiga lösningar. Desktopvarianterna har hur som helst x86-64, virtualiseringsstöd, stöd för 8GB minne, Gen7 HD-Graphics och (upp till) 4 st PCI-e 2.0 lanes iaf. Ingen SATA 3 / 6Gbit/s. I det hela inte så imponerande när ett par NICs tar upp 2 st PCI-e lanes. En SATA-kontroller bör gå att trycka dit, men i de systemen vill man nog inte ha instickskort.