Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nja sådär inget jag skulle vilja ha.

Permalänk

Vi vill ha större sensorer i mobilerna inte tele optik, när ska de lära sig?!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Vi vill ha större sensorer i mobilerna inte tele optik, när ska de lära sig?!

Stoppar de in större sensorer i telefonerna kommer telefonerna åxå att bli större. Lumia 1020 är ju 2.5mm tjockare än SGS4 tex, och det är ju kameradelen som står för den extra tjockleken, typ. Och då är det inte nån JÄTTESTOR sensor i Lumia 1020 (med mobilkameramått är den ju helt enorm dock).

Hur som helst är nog inte denhär typen av "påhängskamera" något för mig heller. För någon som vill ta bilder med något bättre kvalitet än mobilkameran och bara MÅSTE dela på facebook osv med en gång så kanske det kan vara något... Personligen skulle jag nog hellre bära med mig en RX100 II, som ju åxå kan kontrolleras med en smartphone, om man skulle gilla det, och, antar jag, föra över bilderna via wifi till telefonen åxå. Då har man ju möjligheten att ha "bara en kamera" åxå, som lär har bra mycket bättre batteritid än en smartphone som används som kamera och kontrollerar påhängskameran via wifi/NFC osv och har en gigantisk skärm att strömförsörja. RX100 II och mobil tillsamman borde dessutom vara tunnare/plattare än objektivkameran med den stora sensorn.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att de måste envisas med att ha en jädrans massa megapixlar på en liten yta och då får man problem med brus osv därefter,om man hade haft en sensor med bara typ vga-upplösning så hade det väl blivit bättre eller tänker jag fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Problemet är väl att de måste envisas med att ha en jädrans massa megapixlar på en liten yta och då får man problem med brus osv därefter,om man hade haft en sensor med bara typ vga-upplösning så hade det väl blivit bättre eller tänker jag fel.

Är inte det där lite myt ? var många som klagade när 24MP kom på APS-C (antagligen innan dom testat kameran).
Sensor tekniken antar jag förbättras och finputsas och det som gällde förra sensor generationen fungerar antagligen lika bra på fler pixlar i nya generationen (skulle jag gissa).

Angående add-on lens kameran, så blir det nog ett *nja* på den.
tror inte jag skulle vilja ha en sådan.. men visst kul att dom provar nya saker ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Problemet är väl att de måste envisas med att ha en jädrans massa megapixlar på en liten yta och då får man problem med brus osv därefter,om man hade haft en sensor med bara typ vga-upplösning så hade det väl blivit bättre eller tänker jag fel.

Med dagens teknik, med mikrolinser osv så används i praktiken hela sensorns yta som ljusuppsamlande yta så skillnaden i brus beroende på antal pixlar är inte så stor. Visst, "per pixel" bruset blir större, men varje pixel upptar åxå en mycket mindre del av bilden, så summa summarum så blir resultatet i slutänden tämligen lika.
I tidernas begynnelse så var det ju så att med fler pixlar så blev det mer ledningsbanor på chippet som tog plats från själva "pixlarna" och då blev det skillnad, men det problemet har man ju i praktiken kommit ifrån idag. Faktum är att det, med fler pixlar, ibland kan vara så att bruset blir mindre iögonfallande eftersom det blir mer finkornigt.
Som jag ser det är det största "problemet" med alla pixlarna att det blir mycket större data mängder att hantera. Både för kameran och senare i datorn. Man hade istället kunna gjort kameror som klarade ännu högre bildhastigheter osv. För det är ju knappast så att man BEHÖVER alla dessa pixlar. Redan 6Mpix var tillräckligt för det mesta och för de flesta.

Permalänk
Medlem

Leverans på onsdag, beställde en QX100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Leverans på onsdag, beställde en QX100.

Coolt, du får återkomma med en liten recension och testbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Coolt, du får återkomma med en liten recension och testbilder.

Ska försöka hinna med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Vi vill ha större sensorer i mobilerna inte tele optik, när ska de lära sig?!

Du menar du ville haft linsen i mobilen. Såhär ser den ut då: http://www.wired.co.uk/news/archive/2013-06/12/galaxy-s4-zoom
Inte så jättesmidigt...

Man man "måste" ju även öka linsens area/insläppet inte bara sensorn.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Du menar du ville haft linsen i mobilen. Såhär ser den ut då: http://www.wired.co.uk/news/archive/2013-06/12/galaxy-s4-zoom
Inte så jättesmidigt...

Man man "måste" ju även öka linsens area/insläppet inte bara sensorn.

Du missförstog mig helt där. Skit i optisk zoom i mobilen men smäll på en större sensor!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem