Fast i BIOS flashning!!

Permalänk
Medlem

Fast i BIOS flashning!!

Hej!

Jag kom på att jag skulle flasha mitt BIOS igår, sagt och gjort med en USB-sticka med Rufus installerat och den senaste programvaran så bootade jag från USBn och är nu fast i en kommandotolk som jag tror heter Freedos. (Rufus är tydligen nödvändigt för att kunna boota från stickan)

Anyhow MSI har en flasha bios-guide, och beskrivningen med bilder liknar inte alls det jag har framför mig.

Bilden är efter jag bootat från min USB, så kommer en meny där jag väljer mellan svenskt eller engelskt tangentbord. Här på bilden har jag redan valt svenskt tangentbord, och skrivit DIR i prompten som kommit upp. Det ni ser är filer som följde med Rufus, och bios update mappen (7250V1B) som jag lagt dit själv..

7250V1B Innhåller 4 filer

7250v1x.txt (lite kort info)
A7250NMS.1BO (Unix-Körbar fil)
Afud408.exe
How to flash the BIOS.doc

Är det någon som har nån aning om vad jag ska göra här näst? Det är verkligen nödläge nu, och jag är ypperligt tacksam för alla svar!
/Eobola

Permalänk
Medlem

Om man läser lite längre ner (på MSI:s sida) så finns denna rubrik:

Flash AMI UEFI BIOS by MFLASH

Det känns som en enklare lösning. BIOS-filerna har du ju redan laddat ner till USB-stickan.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte in i Windows, därav gör jag det på det här viset... :/ jag ska testa att flasha min dator till att börja med

Permalänk
Medlem

Om du kör detta vad händer då.

cd 7250V1B Afud408.exe A7250NMS.1BO

Men det verkar ju smidigare att göra updateringen igenom m-flash i bios, om nu ditt moderkort har denna funktion.

Permalänk
Medlem

jag ska prova, återkommer om 2 min

Permalänk
Medlem

- Error: Problem opening file for reading..

Men jag står iaf i rätt läge nu tror jag, det står 7250V1B framför..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eobola:

Jag kommer inte in i Windows, därav gör jag det på det här viset... :/ jag ska testa att flasha min dator till att börja med

Du använder väl MFLASH genom BIOS?

Permalänk
Medlem

Nu fungerade de!!!!! Tack!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eobola:

Nu fungerade de!!!!! Tack!!!

Hur löste det sig?
Bra om du berättar så andra kan lära sig eller andra som ser detta någon gång.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Jag skrev in cd 7250V1B, så att jag hamnade i rätt mapp. Sedan skrev jag Afud408.exe A7250NMS.1BO precis som han sa, funkade klockrent! Jag skrev O istället för 0 första gången, därför kom "Error" upp..

Desvärre har mitt problem med bootning av OSet kvarstått, men det får jag ta i en annan tråd! Tack åter igen för svaren!