Permalänk
Medlem

Nytt världsrekord????

Tjenare!

Jag bytte CPU kylare till en CM hyper 212 EVO och resultatet blev så här i idle:):

Innan jag bytte låg jag på 40-50...

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Medlem

Jag får inte fram bilden?

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamBoyah:

Jag får inte fram bilden?

Högerklicka på den och sen visa bild (öppna bild), då funkar de!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BowL4D:

Tjenare!

Jag bytte CPU kylare till en CM hyper 212 EVO och resultatet blev så här i idle:): http://imgur.com/nAJHaiz
Innan jag bytte låg jag på 40-50...

Hah... nää. Amd's temp-sensorer är helt åt skogen när det kommer till idle-temps. Fö. är det omöjligt att ha lägre temperatur i cpu:n än vad det är i rummet med luftkylning.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av BowL4D:

Tjenare!

Jag bytte CPU kylare till en CM hyper 212 EVO och resultatet blev så här i idle:): http://imgur.com/nAJHaiz Innan jag bytte låg jag på 40-50...

Vad säger dina fysikkunskaper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BowL4D:

Tjenare!

Jag bytte CPU kylare till en CM hyper 212 EVO och resultatet blev så här i idle:): http://imgur.com/nAJHaiz
Innan jag bytte låg jag på 40-50...

GZ dina temperatursensorer är troligtvis sönder.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

fungerande bild

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Jag tyckte också det var märkligt... min kompis har en h80i och den ligger runt 25-30 i idle med en i7 3770k. Så det måste vara sensorerna:/ men när jag känner på chassit är det jävligt kallt.

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Medlem

Fast de som kyler med flytande kväve kommer väl upp i -100c ?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BowL4D:

Jag tyckte också det var märkligt... min kompis har en h80i och den ligger runt 25-30 i idle med en i7 3770k. Så det måste vara sensorerna:/ men när jag känner på chassit är det jävligt kallt.

Den kan inte vara så kall, minst som tempen i rummet. Inget att diskutera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Den kan inte vara så kall, minst som tempen i rummet. Inget att diskutera!

Ja det är nog sant

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk

folk kan inte fysikens lagar verkar det som, det är fullt möjligt att komma under rummets temperatur, man behöver bara massor med fläktar på kylaren... Logan på overclock3d körde 40 fläktar på en h100i och låg i -7C som högst i load med en överklockad i7a

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BowL4D:

Jag tyckte också det var märkligt... min kompis har en h80i och den ligger runt 25-30 i idle med en i7 3770k. Så det måste vara sensorerna:/ men när jag känner på chassit är det jävligt kallt.

Om det är någonting som är ointressant så är det väl chassits temperatur... Oberoende på vilken temperatur som processorn ligger på så alstrar den samma mängd värme.

Så teoretiskt sett borde chassit bli varmare ju bättre kylning man har men sen så är jag också nyfiken på varför ett chassi ens skulle värmas upp av komponenterna om den nu inte är gjord av aluminium

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av deilwynna:

folk kan inte fysikens lagar verkar det som, det är fullt möjligt att komma under rummets temperatur, man behöver bara massor med fläktar på kylaren... Logan på overclock3d körde 40 fläktar på en h100i och låg i -7C som högst i load med en överklockad i7a

Menar du allvar att du trodde att det var på riktigt? Det var troll. ^^/

Permalänk
Medlem

Trodde inte amd fortfarandse hade problem med sina sensorer.... De tappar ju hos entusiasterna.
Man kommer inte ner under rumstemperatur hur man än gör med en vanlig kylare

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Sensorerna på processorn är kalibrerade på runt 60 grader. Vill du kolla idle temps så kolla på moderkortets sensor med hwmonitor. Den visar dock fel i load. Men varför skulle du någonsin bry dig om idle temperaturen? Vad spelar den för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Den kan inte vara så kall, minst som tempen i rummet. Inget att diskutera!

Fan, har man över 30c i rummet så är man inte normal

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Trodde inte amd fortfarandse hade problem med sina sensorer.... De tappar ju hos entusiasterna.
Man kommer inte ner under rumstemperatur hur man än gör med en vanlig kylare

Inga problem där, bara att den inte är kalibrerad för idle Är det något som tappar hos entusiasterna så är det låsta processorer, och "upplåsta" där du inte kan göra annat än att höja vcore och multiplier

Permalänk
Sötast
Skrivet av deilwynna:

folk kan inte fysikens lagar verkar det som, det är fullt möjligt att komma under rummets temperatur, man behöver bara massor med fläktar på kylaren... Logan på overclock3d körde 40 fläktar på en h100i och låg i -7C som högst i load med en överklockad i7a

Haha! Nej, folk kan nog inte fysikens lagar.

Videon du pratar om var ett skämt för att bevisa just det, du verkar ha fallit stenhårt för skämtet

Permalänk
Medlem

Grattis till världsrekordet!

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Skrivet av deilwynna:

folk kan inte fysikens lagar verkar det som, det är fullt möjligt att komma under rummets temperatur, man behöver bara massor med fläktar på kylaren... Logan på overclock3d körde 40 fläktar på en h100i och låg i -7C som högst i load med en överklockad i7a

Förklara för mig vilken av fysikens lagar som säger att det är möjligt att blåsa 20 grader varm luft på något för att det ska bli kallare än 20 grader...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deilwynna:

folk kan inte fysikens lagar verkar det som, det är fullt möjligt att komma under rummets temperatur, man behöver bara massor med fläktar på kylaren... Logan på overclock3d körde 40 fläktar på en h100i och låg i -7C som högst i load med en överklockad i7a

Nej, spelar ingen roll hur många fläktar du har så kan du inte kyla till under rumstemperatur med bara luft. Lär dig fysikens lagar. Det kallas termodynamisk jämvikt eller termodynamikens nollte huvudsats.

Det man KAN göra med luft är att kompressorkyla men då är det inte på grund av det massiva luftflödet som det blir kallt utan det är för att luften går från väldigt högt tryck till ett mycket lägre tryck vilket då sänker temperaturen på luften (så funkar snökanoner förresten).

Edit: Detta kan även vara av intresse, förklaring till varför det känns kallt när det blåser http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Måste tyvärr förstöra lyckan men AMDs tempsensorer visar inte någon korrekt siffra förrens ca 35 grader, vilket betyder att temperaturen är någonstans emellan Rumstemperatur och 35 grader.
Min lilla server visar -2 grader just nu.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Förklara för mig vilken av fysikens lagar som säger att det är möjligt att blåsa 20 grader varm luft på något för att det ska bli kallare än 20 grader...?

Vill du ha en lag?

http://en.wikipedia.org/wiki/First_law_of_thermodynamics

Där har du en lag, som du eftersökte.

Förångning är en endotermisk process.

Permalänk
Skrivet av deilwynna:

folk kan inte fysikens lagar verkar det som, det är fullt möjligt att komma under rummets temperatur, man behöver bara massor med fläktar på kylaren... Logan på overclock3d körde 40 fläktar på en h100i och låg i -7C som högst i load med en överklockad i7a

Ellerhur

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Inte för att hoppa in hur det inte kan bli 4c på processorn utan någon kompressorkylare så är det värt att notera problemen med temperatur sensorer för processorer.

Både AMD och Intel har något som kallas TJ max (Tjunction Max). Detta är ett värde som skiljer sig mellan olika processorer. Värden som sensorer uppger på processorn är inte riktiga grader utan enkla värden på en skala. Skalan mellan AMD och Intel är olika likaså hur dessa skall läsas.

Något som många missar är hur bra sensorerna kan mäta temperaturen. Vid låga temperaturer (idle) så kan siffran vara så dålig som 25c (rumstemp) +/- 20c. Felsiffran är alltså stor. Dock vid Load ökar exaktheten på värdet som sensorn ger ifrån sig.

RealTemp eller andra program tar in dessa värden för att sedan räkna från skalan så nogrant de kan in vad temperaturen är.

En annan sak är exempelvis att AMD inte har sensorer på varje kärna utan HWmonitor räknar ut hur mycket arbete en kärna gör använder sin magic algorithm och visar temperaturer för just den kärnan. D.v.s. den estimerar bara.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Vill du ha en lag?

http://en.wikipedia.org/wiki/First_law_of_thermodynamics

Där har du en lag, som du eftersökte.

Förångning är en endotermisk process.

Lite OT men ni använder "fysiska lagar" på fel sätt nu. Avdunstning är endotermisk, men inte har den mycket med första termodynamiska lagen att göra?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av deilwynna:

folk kan inte fysikens lagar verkar det som, det är fullt möjligt att komma under rummets temperatur, man behöver bara massor med fläktar på kylaren... Logan på overclock3d körde 40 fläktar på en h100i och låg i -7C som högst i load med en överklockad i7a

Det var enkelt att trolla idag =D
T.om nämna en video som är ett skämt och folk går på det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deilwynna:

folk kan inte fysikens lagar verkar det som, det är fullt möjligt att komma under rummets temperatur, man behöver bara massor med fläktar på kylaren... Logan på overclock3d körde 40 fläktar på en h100i och låg i -7C som högst i load med en överklockad i7a

Tittade du ens på den videon? Han säger ju att det är fejk... Dina fysik kunskaper är inte mycket att hänga i granen.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kanske din cpu visar temperaturer i idel över delta ^_^