Tips på FPS spel för nybörjare

Permalänk
Medlem

Tips på FPS spel för nybörjare

Jag lirar nästan bara bf3 och min tjej spelar typ bara LOL. Hon tycker det är kul med fps spel men det är bara det att hon är så dålig och då blir det inte så roligt att spela så tänkte kolla om någon har något bra spel för en nybörjare så hon kan träna upp sig. Det är inte så kul att hoppa in i bf3 nu när alla är lvl 100

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att låta henne sitta med BF3 på singleplayer o öva upp vanan lite - innan hon ger sig ut på stora äventyret!

Permalänk
Medlem

Har för mig att det ska finnas noob servrar som man kan joina där det bör vara de som inte är så jätte duktiga. Men annars ger övning färdighet

Permalänk

För totala nybörjare är nog singleplayer bäst, men se till att hennes mus sens är tillräckligt låg. Sambon har spelat en del FPS med mig, men kom nu nyligen på att hon körde med samma sens hon var van vid på skrivbordet, dvs väldigt hög, tvingade henne att prova en mycket lägre, och vänja sig vid den, och nu siktar hon riktigt bra.

Borderlands 2 är annars ett bra spel att börja med för FPS, vilket jag och sambon också gjorde, där gör det inte så mycket om man inte kan sikta i början, det kan vara kul ändå, och är inte alls lika oförlåtande som BF3 multiplayer, dessutom är det ju co-op, vilket kanske är lite trevligare när man börjar än att det direkt ska vara kompetativt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte på något men det borde ju finnas något man kan köra co-op på. Då kan det ju bli lite roligare också

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Skrivet av Wolixe:

Jag kommer inte på något men det borde ju finnas något man kan köra co-op på. Då kan det ju bli lite roligare också

(kom på samma sak, och redigerade därmed mitt inlägg ovan)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Jag kommer inte på något men det borde ju finnas något man kan köra co-op på. Då kan det ju bli lite roligare också

finns ju co-op på BF3?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Ta bort musaccelerationen, vad mer behövs? Hon är nu proffs i alla FPS spel! Ingen övning behövs.

Nej, men kör lite single player spel med låg sens och sen öva sig uppåt med multiplayer.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju sant, det gör det ju. Men tycker nog ändå att det är lite för snabbt tempo i bf. Sen har nog inte bf utan har bara spelat lite på mitt konto.

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

finns ju co-op på BF3?

Det finns, men det funkar fortfarande riktigt kasst, buggigt som fan, och inte speciellt kul.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Finns bara ett spel om du ska lära dig FPS: CS

Permalänk
Skrivet av klacko:

Finns bara ett spel om du ska lära dig FPS: CS

Den där gamla bullshiten, jag lärde mig aima i CS genom andra FPS, Quake, BF och Tribes bland andra

Skicklighet i FPS översätts väldigt bra mellan varandra, man behöver inte vara elitiskt och påstå att ens eget sätt var det enda rätta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Jag lärde mig väldigt mycket genom att spela mot bots i CS:GO, jag kan verkligen rekommendera det.

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Ta bort musaccelerationen, vad mer behövs? Hon är nu proffs i alla FPS spel! Ingen övning behövs.

Nej, men kör lite single player spel med låg sens och sen öva sig uppåt med multiplayer.

Detta! Det finns ingenting som hjälper så mycket som att ta bort musaccelerationen när man spelar spel!

Permalänk
Medlem

Team Fortress 2

Permalänk
Avstängd

Quake Live. För helvete.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga borderlands eller halflife http://www.blackmesasource.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Jag lirar nästan bara bf3 och min tjej spelar typ bara LOL. Hon tycker det är kul med fps spel men det är bara det att hon är så dålig och då blir det inte så roligt att spela så tänkte kolla om någon har något bra spel för en nybörjare så hon kan träna upp sig. Det är inte så kul att hoppa in i bf3 nu när alla är lvl 100

Portal 2 har Co-op och är ett FPS. Tja, ett "passivt FPS"

Finns ju en del områden då man måste träna lite på att sikta och skjuta med ganska kort intervall.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Blacklight retribution mot bots är lätt.

Permalänk
Medlem

match making funktioneen i cs go funkar så att du blir matchad mot andra som är lika bra som dig. ett annat alternativ är quake men det är nog svårare att komma in i.

Permalänk
Permalänk

Single player som sagt. Finns många spel med en story (av varierande kvalitet) som man kan gå igenom medans man vänjer sig vid spelstilen. Att bara nöta CS lär väl inte vara så kul?

Crysis 1 och warhead (undvik 2an för h**vete)
Half-Life
Far Cry
Halo
Call of Duty (gärna något lite äldre)
Counter-Strike: Condition Zero har ett story mode.

A.I:n i BF3 är konstig, alla fiender skjuter på en där man ligger bakom en sten medans allierade går framåt i maklig takt, oskadda...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Är det inte en bra idé att börja lira fps spel som t.ex. borderlands först? Man kan köra det tillsammans och man måste inte vara någon 1080 x3 backflip headshot på 10mil för att det ska gå bra för en.
Annars så är det ju bara spela fps spel rent generellt. cs mot botar?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Bara kasta in henne på djupt vatten. Det är det absolut bästa sättet att lära sig. Om du tänker tillbaka på hur du själv kom in i fps så antar jag att du inte satt och lallade runt i massa singleplayer spel och undvek allt vad multiplayer hette.
Om hon bara spelar singleplayer så kommer hon vara ovan vid att inte vara en god amongst men när hon hoppar in i multiplayer. Dessutom så lär man sig ingen taktik.
Om du spelar Bf3 singleplayer i 50 timmar så har du fortfarande ingen aning om hur ni ska armera 3:e bomben på Metro. Medans om du har spelat 50 timmar multiplayer så sitter det i ryggmärgen.
Visst hon kommer dö mycket i början men om hon inte lätt blir arg eller skäms för att vara dålig osv så tror jag inte det är ett så stort problem.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz