Skydda plexiglas mot repor och risker med plexiglas i chassie

Permalänk
Medlem

Skydda plexiglas mot repor och risker med plexiglas i chassie

Hej har lite funderingar kring plexiglas. Har installerat en ruta i mitt chassie. Den ligger direkt på sidopanelens plåt, alltså att den är plåtren. Jag undrar om den kan skada mina komponenter? För den alstrar ju sjukt mycket statisk elektricitet har jag märkt. Skulle öppna luckan och märkte hur vartenda hår på min arm spjärnade mot rutan.

Sen undrar jag hur man man skydda den från repor?
Vet att de finns någon slags spray

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Så länge den inte har kontakt med några komponenter så är det ingen fara. Jorda dig bara innan du pillar i den så kan du vara lugn.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

om jag har förstått det rätt så är det inte statiskelektrisitet i sig som är farligt uttan när något som har en hög laddning möter något med en låg laddning.
ditt chassi är jordat från nätagregatet och plexit sitter fast i chassit vilket leder till att dem har samma laddning och det är ingen fara för komponenterna. med tanke på att det finns så många chassin med plexiglas tycker jag det vore märkligt om det var farligt...

det finns tre olika sätt att fästa plexit som jag kan komma på nu, antingen med hjälp av en list, dubbelhäftande tejp eller limma och jag skulle föredra att limma.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Proffsmobbare

Ju skörare akrylglaset är, desto mer repbeständigt brukar det vara. Skulle du repa glaset kan du använda en värmepistol och helt enkelt smälta bort repor.