Asus Geforce GTX 760 DirectCU Mini på ingång

Permalänk
Melding Plague

Asus Geforce GTX 760 DirectCU Mini på ingång

Det lilla grafikkortet GTX 670 DirectCU Mini ersätts inom kort av en variant baserad på GTX 760, med ett lägre introduktionspris än föregångaren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

770 DCU Mini, kom igen nu

Hade gärna sett något entusiastkort i lågprofilsvariant (dvs på andra ledet, smalt PCB). Bästa jag kunnat hitta har varit Radeon 7750, som jag då införskaffade till gaming-HTPC'n. Hade kunnat tänka mig något kraftfullare

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Intressant! Blev nyligen sugen på 670 mini men när lanseringspriset på detta ligger 1000kr under 670 mini och 450kr under dagspris, då kan man ju inte klaga!

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Skrivet av Teddis:

770 DCU Mini, kom igen nu

Hade gärna sett något entusiastkort i lågprofilsvariant (dvs på andra ledet, smalt PCB). Bästa jag kunnat hitta har varit Radeon 7750, som jag då införskaffade till gaming-HTPC'n. Hade kunnat tänka mig något kraftfullare

Det finns 7850 i lågprofil ute i världen http://www.amazon.co.uk/computers-accessories/dp/B009T96CJG Så någonstans finns det säkert i lager.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns 7850 i lågprofil ute i världen http://www.amazon.co.uk/computers-accessories/dp/B009T96CJG Så någonstans finns det säkert i lager.

här finns det http://www.ebay.com/itm/AFOX-AMD-Radeon-HD7850-Low-Profile-Gr... men inte billigt.

Edit : och här http://www.ebay.co.uk/itm/AFOX-AMD-Radeon-HD7850-2GB-GDDR5-25...

Permalänk

Jo de kan ju såklart extra betalt när det är det bästa i klassen. (vad jag vet) Typ som med Titan.
Sen kan jag tänka mig att kortet väsnas rätt mycket när man belastar det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Som vanligt så framgår det ej i spec. om det stödjer bitstream av HD-ljud. Det borde ju framgå då det säkert är nåt som en htpc användare kommer ha nytta av. Fattar ej varför det nästan aldrig skrivs i spec om hdmi utgången stödjer för HD ljud. Nån på SC som kanske vet hur det ligger till? Kollat på Asus sida men där står som sagt inget alls. Är ute efter ett nytt kort, men då det aldrig brukar framgå om korten stödjer bitstreamat HD-ljud så blir det lite bökigt att välja vad man ska köpa.

Hoppas tillverkarna kommer att specificera detta bättre framöver.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av '[Luden:

Piscaba;13781202']Som vanligt så framgår det ej i spec. om det stödjer bitstream av HD-ljud. Det borde ju framgå då det säkert är nåt som en htpc användare kommer ha nytta av. Fattar ej varför det nästan aldrig skrivs i spec om hdmi utgången stödjer för HD ljud. Nån på SC som kanske vet hur det ligger till? Kollat på Asus sida men där står som sagt inget alls. Är ute efter ett nytt kort, men då det aldrig brukar framgå om korten stödjer bitstreamat HD-ljud så blir det lite bökigt att välja vad man ska köpa.

Hoppas tillverkarna kommer att specificera detta bättre framöver.

Vill du köra något slags finljud så skulle jag rekommendera optisk från ett riktigt ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vill du köra något slags finljud så skulle jag rekommendera optisk från ett riktigt ljudkort

Du kan inte köra HD Master Audio via Toslink.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Vill du köra något slags finljud så skulle jag rekommendera optisk från ett riktigt ljudkort

Varför skulle digitalt finljud bli bättre från ett ljudkort än över hdmi?

OnT: trevligt med en 8-pin-kontakt istället för två 6-pin-kontakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Luden:

Piscaba;13781202']Som vanligt så framgår det ej i spec. om det stödjer bitstream av HD-ljud. Det borde ju framgå då det säkert är nåt som en htpc användare kommer ha nytta av. Fattar ej varför det nästan aldrig skrivs i spec om hdmi utgången stödjer för HD ljud. Nån på SC som kanske vet hur det ligger till? Kollat på Asus sida men där står som sagt inget alls. Är ute efter ett nytt kort, men då det aldrig brukar framgå om korten stödjer bitstreamat HD-ljud så blir det lite bökigt att välja vad man ska köpa.

Hoppas tillverkarna kommer att specificera detta bättre framöver.

I teorin, om kortet har HDMI 1.3 eller högre så stöds det av standarden iaf, vet inte om det innebär att kortet per automatik stödjer det också dock.
Håller med dig, det borde specifieras tydligare

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_1.3

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Luden:

Piscaba;13781202']Som vanligt så framgår det ej i spec. om det stödjer bitstream av HD-ljud. Det borde ju framgå då det säkert är nåt som en htpc användare kommer ha nytta av. Fattar ej varför det nästan aldrig skrivs i spec om hdmi utgången stödjer för HD ljud. Nån på SC som kanske vet hur det ligger till? Kollat på Asus sida men där står som sagt inget alls. Är ute efter ett nytt kort, men då det aldrig brukar framgå om korten stödjer bitstreamat HD-ljud så blir det lite bökigt att välja vad man ska köpa.

Hoppas tillverkarna kommer att specificera detta bättre framöver.

Alla grafikkort som släppts de senaste åren stöder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

I teorin, om kortet har HDMI 1.3 eller högre så stöds det av standarden iaf, vet inte om det innebär att kortet per automatik stödjer det också dock.
Håller med dig, det borde specifieras tydligare

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_1.3

Man kan tycka det. Tex så har ju mitt gamla GTX 570 hdmi 1.3 eller kanske tom 1.4, orkar ej kolla det nu. Men trots det så har de ej lagt in stöd för HD-ljud på den modellen. De la dock in HD stöd på nån modell under, som var för laptops. Snålt kan man tycka.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Varför skulle digitalt finljud bli bättre från ett ljudkort än över hdmi?

OnT: trevligt med en 8-pin-kontakt istället för två 6-pin-kontakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta undrar jag med?

Rätta mig gärna om jag har fel, älskar att få feedback som är objektiva och rätt, det är ju så man lär sig.

Och om jag har fattat allt rätt , så är det skitsamma. Digitalt "finljud" ? vad menas med det?

Digitalt är just digitalt......sen var det kommer ifrån är väl skitsamma. Eller?

Annat är det med analogt. Då vet jag om att spelar en väldigt stor roll

Så fyll gärna i.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Detta undrar jag med?

Rätta mig gärna om jag har fel, älskar att få feedback som är objektiva och rätt, det är ju så man lär sig.

Och om jag har fattat allt rätt , så är det skitsamma. Digitalt "finljud" ? vad menas med det?

Digitalt är just digitalt......sen var det kommer ifrån är väl skitsamma. Eller?

Annat är det med analogt. Då vet jag om att spelar en väldigt stor roll

Så fyll gärna i.

Ja, digitalt är digitalt, men det är inte okänsligt för störningar för det, beroende på behovet av felkorrigering etc så kan det låta lite olika med olika kretsar.
Dock är det i dom allra flesta fall svårt att upptäcka någon skillnad förutom dom fallen där det är "riktigt" "digitalt"(funkar/funkar inte)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Alla grafikkort som släppts de senaste åren stöder det.

Undrar det. Enligt prisjakt, om det nu stämmer, så har tex. flera av Asus 660Ti modeller ej ens en inbyggd ljudkrets. De släpptes förra året.
Tex detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1371679

Asus har dock hela 5 olika modeller av GTX 660Ti enligt prisjakts filtrering. Så helt enkelt verkar det ej vara att välja kort om man nu vill ha ett kort med stöd för HD-ljud. Men ur marknadsföringssynpunkt så vore det väl ingen nackdel att skriva ut om ett kort har stöd för det Kan man ju tycka. Särskilt detta kort som dagens artikel handlar om. Ett litet kort som skulle passa fint i ett htpc bygge. Redaktionen på SC får gärna fråga tillverkarna om detta i fortsättningen. Skulle inte vara en nackdel om det skulle framgå. Då man kanske vill se på film med bra ljud via sin htpc, men kanske också sitta och lira på sin stora nya 70" och få ut ljudet via sin hemmabiostärkare.

lagt till en länk
Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Alla grafikkort som släppts de senaste åren stöder det.

Skrivet av '[Luden:

Piscaba;13781405']Undrar det. Enligt prisjakt, om det nu stämmer, så har tex. flera av Asus 660Ti modeller ej ens en inbyggd ljudkrets. De släpptes förra året.
Tex detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1371679

Asus har dock hela 5 olika modeller av GTX 660Ti enligt prisjakts filtrering. Så helt enkelt verkar det ej vara att välja kort om man nu vill ha ett kort med stöd för HD-ljud. Men ur marknadsföringssynpunkt så vore det väl ingen nackdel att skriva ut om ett kort har stöd för det Kan man ju tycka. Särskilt detta kort som dagens artikel handlar om. Ett litet kort som skulle passa fint i ett htpc bygge. Redaktionen på SC får gärna fråga tillverkarna om detta i fortsättningen. Skulle inte vara en nackdel om det skulle framgå. Då man kanske vill se på film med bra ljud via sin htpc, men kanske också sitta och lira på sin stora nya 70" och få ut ljudet via sin hemmabiostärkare.

Vad HDMI-anslutningen klarar av regleras av vilken version det handlar om. Redan version 1.1 klarade till exempel DTS-HD Master Audio som PCM, och 1.3 eller nyare klarar bitstreamat. Det innebär att mer eller mindre alla grafikkort på marknaden är okej, oavsett om det står i spec eller inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/DTS-HD_Master_Audio
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_600_Series

Permalänk
Medlem

Hur blir det om jag använder detta kort tillsammans med Intel Core 2 Duo E8600 CPU, 4 GB RAM och Windows XP?

Permalänk
Medlem

Varför har 760 MINDRE cuda kärnor än vad 670 hade ?

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Varför har 760 MINDRE cuda kärnor än vad 670 hade ?

Därför att 760 är ersättaren för GTX660 inte GTX670, GTX770 är ersättaren för GTX670, GTX780 är ersättaren för GTX680..

Jämfört med GTX660 är har GTX760 192 mer cuda kärnor,högre minnes bus samt högre mhz, samt snarlika prestanda som GTX670.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Hur blir det om jag använder detta kort tillsammans med Intel Core 2 Duo E8600 CPU, 4 GB RAM och Windows XP?

Skulle gissa att CPU:n kommer dra ner din FPS i spel :/ dvs den kommer bottlenecka grafikkortet tyvärr

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på vilken av 700-serien som skulle vara en bra (ekonomisk) uppgradering från min tafatta 560 TI? *förutom den självklara 780*

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Nån som har koll på vilken av 700-serien som skulle vara en bra (ekonomisk) uppgradering från min tafatta 560 TI? *förutom den självklara 780*

760 utan tvekan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Det här kortet är ca 8% långsammare än det gamla kortet. I allafall om man räknar på det hela. Undrar om det stämmer överens med verkligheten. Borde göra iaf.

(1152/1344)*(1072/1006) = 0,917 ~ 92%

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att tänka mig skillnaderna mellan detta o 670.
Känns som samma kort. Men då är det ju bra att det är billigare.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Gillar att det tillverkas mindre kort men är inte själva fläktlösningen lite av en motsägelse?

Tänker på att de små lådor som korten monteras i antagligen skulle få en lägre temperatur om värmen skickades ut ur lådan som på referensdesign.
Vore det möjligt med en sådan lösning utan att storleken på kortet samtidigt sprang iväg?

Permalänk
Skrivet av '[Luden:

Piscaba;13781202']Som vanligt så framgår det ej i spec. om det stödjer bitstream av HD-ljud. Det borde ju framgå då det säkert är nåt som en htpc användare kommer ha nytta av. Fattar ej varför det nästan aldrig skrivs i spec om hdmi utgången stödjer för HD ljud. Nån på SC som kanske vet hur det ligger till? Kollat på Asus sida men där står som sagt inget alls. Är ute efter ett nytt kort, men då det aldrig brukar framgå om korten stödjer bitstreamat HD-ljud så blir det lite bökigt att välja vad man ska köpa.

Hoppas tillverkarna kommer att specificera detta bättre framöver.

Det är (var iallafall förut) specat på Nvidia's hemsida för respektive grafikchip. Det har varit fullt stöd sedan GTX 5xx-serien.

Det som däremot inte finns specat är hurvida det finns problem med silent-stream eller ej.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Vill du köra något slags finljud så skulle jag rekommendera optisk från ett riktigt ljudkort

Skrivet av skog1s:

Detta undrar jag med?

Rätta mig gärna om jag har fel, älskar att få feedback som är objektiva och rätt, det är ju så man lär sig.

Och om jag har fattat allt rätt , så är det skitsamma. Digitalt "finljud" ? vad menas med det?

Digitalt är just digitalt......sen var det kommer ifrån är väl skitsamma. Eller?

Annat är det med analogt. Då vet jag om att spelar en väldigt stor roll

Så fyll gärna i.

Jo precis, digital finljud handlar egentligen bara om att ha hög bandbredd nog för att slippa hög datakomprimering. Vilket man inte har i8 optiska interface, så dom räknas snarare som digitalt ful-ljud numera (såg en film senast igår med ljud anpassat för digitala interface, fysatan vad illa det lät).

Sedan ska det såklart inte vara drabbat av jitter heller, men där är både optiskt och HDMI bra nog.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

kommer det komma något 770 mini ? eller blir det endast 760

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

kommer det komma något 770 mini ? eller blir det endast 760

Jag sitter och väntar. Kanske fördjäves.